Kampányzene: szakállas nő tematizál
Európa-szerte fura jelenségen
keresztül tematizálódik az idei EP választási kampány; a szakállas énekesnő
Conchita, szokatlan (querr) másságának témájára lendül be a politikai kampány.
Semmi kétségem, hogy az eredetileg (nyárs)polgár-pukkasztásnak indult hakni,
olyan vitát robbant be a médiákba és különösképpen az interaktív-közösségiekbe,
mely, szemben az Európát ért nagy kihívásokkal – mint az ukrán válság és (Kelet)-Európa
megváltozni látszó geopolitikai helyzete; vagy a „fennálló” világrendszer(telenség)
átalakulása; az integráció folyamata, lépései, üteme, és helyszínei; a
pénzügyi-gazdasági válság utókezelése; a demokratikus intézmények kiürülése; az
emberi és különösen a kisebbségi (lásd bevándorlók témáját is) jogok
kérdésköre, etc. – (végre) eléri a
nagyközönség ingerküszöbét, és kampányt tematizál. Még mielőtt arról szólnék,
hogy pontosabban milyen politikai kommunikációhoz kapcsolódó problémákat hoz
reflektorfénybe; és most a sok színházzal és show-műsorral, médiahatással és
szcénával kapcsolatos jelző és analógia a legadekvátabban fejezi ki az – lássuk
be sokaknak igencsak bizarr – esztétikai
élmény szimbolumokkal közvetített hatását, és indokoltan válnak a leírás, és
értelmezés szókészletévé; a szakállas énekesnő színrelépése, és váratlan sikere
egy mérsékelten izgalmas popzenei vetélkedőn, szólnom kell néhány szót az
előadásról, a performanszról magáról. Nem vagyok hirtelen lett zenekritikus,
sem az előadóművészetek szakértője/kritikusa, stb., ezért azokat az összetevőit
és vonatkozásait tekintem a „szakállas énekesnő” jelenségnek, melyek
reflektorfénybe kerülésével alkalmasak arra, hogy szimbolikusan, és aztán
„kampányrealitásként”, tematizáljanak, sőt kiprovokálják a pro és kontra
politikai diskurzusokat, a vitát. Ráadásul a Celine Dion-os, kissé csepegős,
romantikus slágerek kedvelője/fogyasztója sem vagyok. Magánvéleményem mégis az,
hogy Conchitának „van hangja” és visszafogott, nem túlcicomázott előadásmódja,
a zene lendülete, ritmusa és fordulatai, stb. átlagos fogyasztói kultúrán
edzett – tehát nem túlságosan vájt – fület gyönyörködtetőek. Meggyőződésem, hogy
sokaknak esztétikai élményt, de legalábbis fogyasztható populáris zenei
artefaktumot jelent(het): apró katarzist hoz(hat). Ha a közönség mondjuk
rádión hallgatja, és nem látja az előadó bizarr imidzsét, a produkció, talán a
mostani szavazatoknál is többet vonzott volna, stb. Azt akarom ezzel jelezni,
hogy ami a szakmai és közösségi zsürizést illeti, az osztrák énekesnő
teljesítményének értékelését, dijazását, elfogadom, rendjén levőnek találom. A
szakállas énekesnő polarizál, (végletesen) megosztja a véleményeket, nemiségének
„irritáló meghatározatlanságával” kétszeresen is felborítja a világ (már-már
elfogadott, sőt nyugaton a többség által tolerált) rendjét; igazi querr (furcsa, különös,
szokatlan) jelenség, hiszen nem egyszerűen férfi nemi identitását nőire
cserélő, és külsőségekben ezt bemutató, “sima” transzvesztita,
mint szakáll nélkül lenne, hanem van még benne egy csavar: nőnek is csak
„félig-meddig” nő, hiszen szakállat visel.
Conchita
a két-, vagy semleges nemű, és
ezzel „nemi identitás nélküli” díva, aki nem csak a vizuálisan is megjelenített
nemiség esszencialista, kétosztatú kategóriáját írja fölül, hanem a nemek közti
konzervatív/tradicionális sorrendet semlegesíti (gender order), karikírozza, és
efemer, múló/múlandó voltát jeleníti meg. És itt van egy nagyon alapvető eleme
annak, hogy a „jelenség” lényeges világnézeti/politikai vitát (sőt nagyon intenzív
verbális összetűzéseket) képes kirobbantani. De nem csak a radikális
férfipártiságot (macsóságot), a maszkulinitás bevett felmutatásának jeleit
provokálja, hanem egyszersmind a radikális feminizmusnak a nemek közötti uralmi
viszonyoknak radikális felborítási kísérletét, átfordítását, a női
fennsőbbrendűség eszméjét, és a nők elsőbbségét is ironizálja, még helyesebben
kritizálja. Ezzel viszont nem csak a (neo)konzervatív, fundamentalista és
populista (stb.), hagyományos nemi szerepeket biológiai, természetes stb.
alapokra visszavezetők (a közízlést a maguk ideáljai szerint meghatározónak
gondolók, az ízlések fölötti monopóliumot maguknak revendikálók, stb.) számára
botrányos, (szándéka szerint legelőször őket provokálja elsősorban – a nemi
identitás megválasztásának szabadsága és a tolerancia nevében), hanem azon
(nyárs)polgárokat és köznapi
hipokritákat is fölháborítja, akik egyébiránt és privátban magukat toleránsnak
(pontosabban szoft-toleránsnak, nyilvánosan a pc beszédet gyakorlónak, „butik multikulturalistának”,
trendi eurókonformistának) a mindenféle másság iránt nyitottnak gondolják,
illetve igyekeznek bemutatni, és akik most akaratlanul is lelepleződnek
(tükörként szembesülnek a látvánnyal, és azzal is, hogy t.k. nem képesek a
„megtapasztalt”, a „látható”, a nyilvánosan is felmutatott, stb. másságot
tolerálni): a dupla fintor, a kettős tűkör, (melyben a fogyasztó filiszterek
fura mód tükröződve/lelepleződve látj(hat)ják meg magukat), kétszeresen
provokál. A szakállas énekesnő és performansza tehát messze túlmutat egy kissé
avittas és gagyi dalfesztivál világsikert nem ígérő győztes előadásánál (és
ennyiben már nem is pusztán a szórakoztatóipar része): allegorikus (olyan
kifejezési mód, performansz, ami valami mást mond el, mint azt első látásra-hallásra
gondolnánk, „egy dolgot mond és egy másikat jelent” – mégpedig „orientáló
allegória”, amint James Clifford mondaná), maga a szimbolikus (tehát ambivalens,
sokrétű és sok jelentésű) „Európa-látomás” (Eurovision). Valójában tehát, az
ilyen bizarr módon megjelenített Európa allegóriája, a rajta keresztül
megmutatkozó értékválasztások, filozófiák és politikai kommunikációs stratégiák
vál(ha)t(n)ak a kampány témájává. Mégpedig úgy, és annyiban, hogy a mindennemű
és rangú médiák és ezáltal a közvélekedés ingerküszöbét messze meghaladó módon,
értsd botrányosan, stb. – és itt van egy
nagyon lényeges eleme annak, hogy a „jelenség” lényeges világnézeti/politikai
vitát (sőt nagyon intenzív verbális összetűzéseket) képes kirobbantani –,
szimbolizálja, és fejezi ki, a nemiségre, másságra és mindenféle kisebbségekre,
stb. vonatkozó értékeket, és persze a hozzájuk kapcsolódó toleranciára, egyenlő
jogokra, elismerésre, esélyegyenlőségre, stb. utal. Másfelől pedig provokálja
az ezek korlátozását, konzervatív/keresztény cenzúráját, hagyományos
elhallgatását, marginalizálását, ignorálását, a másság el nem ismerését, az
ilyenszerű, egyébkét Európában szintén jelen levő attitűdöket provokálja, képviselőit
színvallásra készteti.
Akár jól kitervelt (pr) reklám és/vagy
kampányfogás volt a szakállas énekesnő
színpadra állítása, akár, egy a versenyelőny megszerzésére irányuló
figyelemfelkeltő hakni, showműsorban bocsánatos hatásvadász koreográfia
(imagológia), a langyos és sok szempontból anakronisztikus, műfaját tekintve
zavaros dalfesztivál sikeres meghekkelési kísérlete – véleményem szerint – a
jelenségnek erős kampányhatása lesz. Azt prognosztizálom, hogy nem a
baloldali-liberális félnek fognak kedvezni ezek a kampányhatások, hanem a
konzervatív-populáris és szélsőjobboldaliak, no meg az eurószkeptikusok fognak
profitálni belőle. Akkor is, ha a „hallgatag” többség még nagyobb arányban
marad távol az urnáktól, és akkor is, ha a hangos jobboldal – amelyik most
ismét egy húron pendül(het) a szélsőjobbal, sőt az EU-n kívüli (mindenekelőtt
orosz, és fehérorosz) reakciós „támogatás” is begyűrüzhet[i]
– aki a vita folyományaként (tiltakozó) proteszt szavazatokat lesz képes
begyűjteni. Tisztán látszik, hogy az eurószkeptikus,
intoleráns és ultrakonzervatív politikai mozgalmak, pártok és szóvívőik
értik úgy, hogy „fogást találtak”a nyugati értékrenden és ezt ki akarják
használni, fölöttébb eltúlozva a dolgot. Megtévesztő ebben az értelemben is a
jelenség, hiszen toleranciát, szabadságot, a másság elismerését (lásd
„elismerés politikája”) tűzte ki céljának (mind explicit, mind implicit
formában), de közben hatásában az ezzel ellentétes normákat képviselő oldalt
juttat(hat)ja szavazati előnyhöz. Azoknak kedvez(het), akik álságos módon
gyerekeik megrontását vizionálják a gesztusban[ii],
akik a toleráns, pluralista, nyitott, és minden vonatkozásban szabad Európa
ellenségei, és élnek itt ilyenek, nagy számban.
[i] Az
orosz és a fehérorosz politikusok jelezték radikális ellenségeskedéssel
tiltakozással, hogy a Conchita szerepeltetését és első díját, a dekadens és
minden vonatkozásban hanyatló Európa számlájára írják, azzal azonosítják az
énekest. Paradox módon kerültek Conchitával szembe az orosz iker,
euródalfesztiválon résztvevő lányok, akiket viszont – politikai meggondolásból
– kifütyült a nagyérdemű Koppenhágában, és ezzel még az áldozati szerepet is
felkínálták a habzó szájjal gyűlölködő orosz szónokoknak.
[ii] Javaslom azon szülőknek, akik a szakállas
énekesnő láttán, hangos műfelháborodásuknak adtak hangot, hogy követeljék a
farsangi mulatságok és mindenféle álarcos karneválok betiltását is. Vagy
kecskének öltözni komilfó, csak más neműnek nem? Egyébként pedig nyugodtan
mondják gyerekeiknek, ha azok rákérdeznek arra, hogy miért van nőnek öltözve a
bácsi („bácsi, maga néni”- „néni maga bácsi”? szokták kérdezgetni régebbi
gyerekek, és jól szórakoztak fölötte), hogy a showműsor olyan, mint az álarcos
bál, az emberek különösen, másképpen öltöznek, mint a hétköznapokban, és
meglátják: az apróságok rögtön érteni fogják, sőt mókásnak fogják tartani a
dolgot.
jut eszembe (asszociáció gyanánt) egy másik sztori, nem performansz jellegű és kicsit mégis, fotóművészet és óriásplakát https://www.google.com/search?q=%C3%B3ri%C3%A1splak%C3%A1t+meztelen+%C3%B6reg+h%C3%B6lgy&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ArxxU-3oHq6y7AbSm4CADA&ved=0CAkQ_AUoAg&biw=1024&bih=485#facrc=_&imgrc=50gA0fHGauJ9vM%253A%3BDOCT6nhdAUHnFM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kreativ.hu%252Fimage%252Foriginal%252F57041.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kreativ.hu%252Fkozterulet%252Fcikk%252Fmeo__betiltott_plakat%3B200%3B307
VálaszTörlés