Ki vezet (meg), kit?
A napi politikai eseményeket
közelről figyelve – de ugye a politikában nincsenek hétköznapok, mert valami
mindig történik, sőt mindig valami különös, vagy legalábbis akként kommunikált
dolog történik éppen – a legföltűnőbb jelenség a felfordulás. Országos
vonatkozásban az, hogy egy több mint kétharmados parlamenti támogatottságot
élvező kormány képtelen a jó kormányzásra (good
governance), kapkod, össze-vissza kommunikál, nincsenek tervei, melyeket bürokratikus
apparátusával követne, sőt aligha vannak távlatos és látható elképzelései a
legkülönfélébb ágazati politikák területén. Napirendre tűzött, fontosnak
mondott projektek stagnálnak, sőt egyre távolabb kerülnek a megvalósítástól,
miközben, mintha csak a politikai színpad animálására, a közönség
szórakoztatására a főszereplők egymás elgáncsolásában és kijátszásában
jeleskednek. Mind az alkotmánymódosítás, mind a
decentralizáció és új
regionális felosztás elakadt – ami talán jobb is így, hiszen
mindkettőhöz minden elvi-szakmai alap mellőzésével fogtak neki –, nincs
megújulás vagy reform sem az oktatásban, sem az egészségügyben, de
gazdaságpolitikai változtatások sincsenek, márpedig a szintentartás egyenlő a
visszafejlődéssel, a lemaradással. A rossz kormányzati beidegződések, a múltból
maradt intézményi reflexek fennmaradása, sőt megerősödése, a demokratikus
rendszer hitelét kezdi ki, miközben a korrupció az úr. És szemlétomást ellenzék
sincs, aki legalább kellemetlen kérdésekkel, ha nem alternatív tervekkel hívná
fel magára a figyelmet.
A kormány és annak feje, valamint
a hatalmon levő koalíció társelnöke tartalmatlan és parttalan vitát folytat
minden lényeges kérdésben, és legfőképpen az utca
hangját hallják másként, a visszajelzéseket olvassák homlokegyenest
ellentétesen: a hatalmat azért mindketten erősen akarják, válni, tehát egyikük
sem mer. A hármas vadházasság, a
politikai ménage a trois,
harmadik szereplője, a hitelvesztett elnök pedig – éppen ellentétesen
alkotmányosan előírt szerepével – intrikál, teremti a káoszt, hovatovább
egyetlennek bizonyuló politikusi tehetségével szítja az ellentéteket, megoszt,
összeugraszt, manipulál, vagy ha kell összemos és elfed, csak rendet,
konszenzust, közbizalmat nem képes teremteni.
Ha a rommagyar politikai színpad
állapotát és történéseit tekintem a képlet nagyban hasonlít az országoshoz,
eltekintve persze a mi sajátos kisebbségi helyzetünkből eredő politikai
prioritásoktól és célkitűzésektől. Egyre nyilvánvalóbb, hogy a szövetségnek
gyenge elnöke van, aki nem képes uralni a szervezet kommunikációját, akit
leköröznek már-már belső riválisként feltűnő székelyföldi hangadók (bevett
kifejezéssel, kiskirályok), aki immel-ámmal, olykor éppen föltűnő távollétével
kullog az események után, módosítja álláspontját a politikai szélfúvás
irányváltásainak megfelelően. Akármelyik napirenden levő témát tekintjük, a
szövetség semelyikben nem kezdeményező, csupán követő, kényszerhelyzetek és át
nem gondolt kommunikáció, sőt szét- és egymás ellenében való megnyilatkozások
és politikai cselekedetek sorozata zavarja és hitelteleníti el a rommagyar
politikai színpad amúgy is erősen megtépázott hitelességét. Az elnök és a
„központi hatalom” nem képes kontroll alatt tartani a szövetség területi
egységeit, hallgatásával pedig elveszti a kezdeményező szerepét, nemcsak az
általánosan követendő politikai vonalvezetést tekintve, vagy a nagyon
fontos regionalizáció és alkotmánymódosítás problémájának kezelésében (a
kényszerűségből követett székelyföldi
élőlánc projekt kihúzza a sámlit az eddigi régiósítási érvrendszer
alól, amikor a területi autonómia követelését (sic!) összemossa a regionális
újrafelosztás kérdéskörével), hanem olyan kérdésekben is, mint a roma
integrációs kérdés (mely igen sok esetben rommagyar kérdés!). Ebben a problémában
ugyanis az egyik székelyföldi szolgálatos nagyotmondó, nevezetesen a
sepsiszentgyörgyi polgármester, hetente más-más elképzelést prezentál, hol
skanzent, turisztikai látvány-gettót vizionál az őrkői magyar romáknak, hol
meg nyilvánvalóan cigányellenes fellépéssel „közpolitikát akar rájuk
zúdítani”, fizetett kutatás eredményeit mindenestől
mellőzve. Vajon ilyen gyorsan változik az RMDSz véleménye is
ebben a kérdésben, ki mondja a hivatalos álláspontot a helyi potentát, amint a
szövetség hallgatása az ügyben jelzi, vagy egyszerűen csak ignoráns a központ,
ötlete sincs mit mondjon a témáról?
Aztán itt van a jövőre esedékes
EP választás és a jelölések kérdésköre. Bizonyára folyik - szűk körben és
uram-bátyám alapon - háttéralkudozás az európaparlamenti, elvben, „befutó”, helyekért
(sejtésem szerint az alkuk és egyezségek nemcsak belföldön, hanem az
anyaországi hatalmasokkal is folynak) csak elvek és átláthatóság nincs, az
eddigi munka kiértékelése, a következő mandátum célkitűzései, stb., stb. nem
akarnak maguktól előállni. Húzzák, halasztják a dolgot, míg ismétcsak a
hargitai megmondóember jön a „javaslattal” miszerint Tőkést előkelő helyre kell
javasolni az RMDSz listán, mert a választói eltávolodást, az
örökösen emlegetett soha nem működő „összefogásra” szeretné alapozni (bizonyára
vették észre, hogy politikusaink minduntalan összefognak, mint színes ruha
mosáskor – csak aztán rögvest egymás torkának esnek, hirtelen felindultságból
„ciánosbélázni” kezdenek, meg feljelentgetni saját szervezetüket). Vajon ez a
szövetség álláspontja, vagy ismétcsak múlandó magánvélekedés? Ismét a farok
csóválja a kutyát? Vajon meddig lehet egységet mímelve félrevezetni a
választókat, hogy a húsosfazék közelébe kerülhessenek lejárt szavatosságú
(„húzónevek”- a lejtőn lefele is lehet húzni a szekeret, nemde?), hiteltelen
politikusok? Nem a múltkori lett volna az utolsó vakon leadott pecsét?
Szóval most ősz van és hosszú,
valamint rendkívül hideg telet jósolnak a meteorológusok, lényeg, hogy a
hargitai vezért idézzem: „fenn a zászló és megyünk előre” majd csak elmondja
valaki, hogy merre is van előre, vagy jövőre, nem kis meglepetésre megeshet,
hogy mégse?
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlés