Busó-járás
autonómiáért
Azon nincs mit csodálkoznunk,
hogy a különféle rommagyar politikai formációk nem képesek valamiféle –
legalább főbb vonalaiban – konszenzusos, netán egységes elképzelést és
politikai vonalvezetést kialakítani: a politika maga az ilyenfajta pluralizmus
kifejezője, illetve az ellentétek játékának művészete. De az nagyon is
elgondolkodtató, hogy az összes rommagyar politikus, és tábor vagy tanácsadóik
– már, ha egyáltalán meghallgatnak tanácsot – szinte soha nem a pozitív és
racionális, na meg sikerrel kecsegtető lépéseket ajánlják és követik, hanem a
legkevesebb hasznot ígérő, sőt szinte a boritékolhatóan kudarcos, illetve még a
siker esetén is kevés hasznot hozó utat választják. A politikai
inkonzisztenciát csak azzal tudom magyarázni, hogy nincs semmiféle stratégiai
elképzelés az akciók mögött, konjunkturális, esetenkénti ügyek (ál)„megoldását”,
még gyakrabban elódázását, eltussolását és a kudarc elrejtését tűzik ki célként.
Ezért semmiféle koherens politikai vonal fel nem fedezhető a rommagyar politikai
vonalvezetésben, ismétlem egyik oldalon sem. Az egyik fél (EMNP, SZNT) az
autonómia évét hirdeti és szervezi (whatever
this mean), miközben az RMDSZ a legégetőbb politikai témáknak az
alkotmánymódosítást és mindenekfelett a regionális újrafelosztást tekinti.
Aztán helycserés támadások sorozata jön, mindenki a másik térfelén és politikai
napirendje szerint kezd el táncot járni és végül egy teljességgel átláthatatlan
és megemészthetetlen katyvasz jön létre, mely aztán mindenki számára érthetetlen,
mely esetleg csak a zavarosban pecázgatók számára lehet kedvező. Mondanom sem
kell, hogy a képletet a mindenkori bukaresti és budapesti (esetleg európai)
elvárások, lépések, politikai divatok és széljárások is elszínezik.
Lassan közeleg egy ilyen akció (mely nem
is az első), mégpedig az SZNT által kezdeményezett októberi 27-i, ki-, vagy
felvonulás a székelyföldi autonómiáért. Ajánlom mérlegeljük egy kicsit hideg
fejjel a felvázolt politikai kivonulás lehetséges hasznát és üzenetét, mégpedig
úgy, hogy figyeljünk arra is mekkora logisztikát, energiát, pénzt időt,
szervezési kapacitást igényel az akció és mit nyerhetnek a
szervezők/résztvevők, és aztán mit nyerhetünk mi mindannyian, a végén? Eleve a
kudarc lehetőségét írták bele az elképzelt forgatókönyvbe a főszervezők, mert
mintegy százötvenezer ember
összegyűjtése, helyszínre szállítása (esetleg kellemetlen időjárási
viszontagságok közepette, stb.) és felvonultatása kétséges, az eddigi
legnépesebbnek kikiáltott rommagyar vonulásokon/gyüléseken mintegy 25-30.000 személy
vehetett részt (még a legmagasabb licitek szerint is). Aztán, ha sikerül az
élőlánc az elképzelt Száékelyföld és az ott létrehozandó autonómia határán, mit is
érünk el vele? Kit és mire fog kötelezni az eredmény? Biztosan, úgy meghatja a
román parlament, „meghatódásra”, méltányos és jogos elvárások teljesítésére
hajlamos többségét, hogy október 28-án rendkívüli ülésen fogják „kikiáltani” a
székelyföldi autonómiát? (Láthattuk a méreteiben sokkal nagyobb Katalán
megmozdulást és azt is, hogy nem történt látványos előrelépés az ottani
autonómia ügyében). Az a paradox helyzet, hogy ugyan mutogathatjuk magunkat
azt, hogy sokan vagyunk és szolidárisak, de a kisebbségi helyzetet éppen az
jellemzi, hogy akárhányan is vonulunk kisebbség maradunk, mindig összehívható
egy méreteiben nagyobb tömeg (ráadásul bármilyen németes szervezés mellett csak
a kisebbség egy kisebbsége fog kivonulni). Attól tartok a mostani előrehozott politikai
busó-járás csak arra való, hogy egyes vezérek újra megmártózhassanak a tömeg
éljenzésében, fölösleges zászlólengetés és vitézkedések, fogadkozások
közepette, operettszínpad kulisszái között (nem kétlem tele lesz a határ „hagyományörző,
alkoholbűzös mézeskalács-huszárral”, ahogy kell). Sem valós és tartós intézményi
szolidarítás nem keletkezhet az akció nyomán, sem a részvételre „kényszerített”,
lépéshátrányban levő RMDSZ és az aprópártok (EMNP, MPP), sem pedig az SZNT vezérei
nem fognak egymás keblére borulni és megtérni a testvériségben, sem pedig a
székelyföld- és a rommagyarság egyéb részei (egyre jobban kirajzolódik a Szeklerland and the rest szindróma) között
nem hoz közeledést, sőt a távolságot mutatják fel.
Egyszóval a
ki-, meg felvonulások – sajátos helyzetünkben – nem termelnek politikai
szolidarítást. Mégpedig azért nem, mert nincs világos, érthető és
áttekinthető stratégia az autonómiázás mögött, mert még elvi síkon sincs
tisztázva, hogy egy esetleges székelyföldi területi autonómia hogyan
viszonyulna a más régiókban élő magyarsághoz, hozna-e számukra bármilyen
hasznot, vagy csak szétszabdalná (szegregálná), az amúgy is egyre jobban
elkülönülő és egyre fogyatkozó közösséget. Arra sincs semmiféle
identitáspolitikai elképzelés, netán stratégia, hogy a területi autonómia
esetén (az autonómia vagy területi lehet és akkor nem elsősorban etnikai, vagy etnokulturális
és akkor nem területi) a kívülmaradt rommagyarok hogyan fognak viszonyulni a
székelyekhez, és megfordítva[i].
Azok a kulturnemzeti (transzlokális) identitások is problematikusak, melyek a
magyarságot, autonómia ide vagy oda, a többi magyar közösséghez és
mindenekelőtt a magyarországi „nemzettársakhoz” kapcsolják. Vagy senki nem
veszi észre, hogy a magyar kormány, amikor a nemzeti integrálást (NER) a Kárpát-medencei
magyarságra alapozza, akkor kihátrál a területi autonómiatörekvések mögül?[ii]
Amikor – és a megkönnyített kettős állampolgárság megadása kristálytisztán
jelzi ezt – a nemzetegyesítés nem területi, hanem kulturális (nyelvi) és
állampolgári alapokon történik, akkor a székelyföldi elkülönülési kísérlet (disszimiláció),
a román döntéshozók ellenállásától függetlenül is, szinte teljességgel
esélytelen. A székelyföldi területi autonómia ilyen körülmények között való
propagálása üresjárat, politikai homokozóba való tematizálása és elfedése a
valódi projekteknek. Amikor ezt a lejárt
szavatosságú gumifogalmat[iii]
sűrű zászlólengetés közepette propagálják, akkor azt ráadásul összemossák a
területi átszervezés kérdéskörével és ez nagyban rontja az esélyeit egy a
rommagyarság számára kedvező adminisztratív hálózat kialakításának, egy
racionális regionalizációnak. Az időnap előtti politikai busó-járás híg leve
sokba fog kerülni még, sokkal többe, mint azt forró
fejű székely vezéreink a meleg kocsma terített asztalai mellett betervezték.
[i] Nem vagyok egyedül, aki többször kifejtettem, hogy a
jelenlegi autonómia-harc csupán egyfajta politikai tematizálása a belső
politikai vetélkedésnek,
legfennebb mozgósításra alkalmas kommunikációs fogás. Salat Levente fejtegeti egy hosszabb interjúban, hogy „az autonómia kivívásának az esélyeire
nézve a politika mérvadó szereplői nagyon hamar levonták a körülményeket
meglehetősen reálisan tükröző következtetéseket: rájöttek arra, hogy a
jelenlegi adottságok – sem a nemzetközi erőtér, sem a román politikai élet
erőviszonyainak a tekintetében – nem kedvezőek, viszont az autonómiaeszmében
van egy nagyon komoly mozgósító potenciál, amelyet kiválóan ki lehet használni
szavazatszerzésre irányuló politikai küzdelemben. “ (http://itthon.transindex.ro/?cikk=21289)
[ii]
Ha a valódi integrációs szándékokat tükrözi a Szászjenő-féle tevékenység nélküli „intézet” álláspontja, akkor a területi autonómiának a jelenlegi
magyar kormány sem ad esélyt. Inkább a budapesti vezénylet mellett folyó szélesebb
nemzeti „egyesítést” sürgeti, akár „területfeladás” és áttelepítés
szorgalmazása révén is. Lásd. http://hvg.hu/itthon/20130930_Szasz_Jeno_NSKI_hataron_tuli_interju
[iii] Salat Levente idézett interjújában,
illetve az az mögött álló előadásában megkésett politikai projektnek nevezi a
területi autonómiát, és azt vizionálja, hogy hosszú, sőt beláthatatlanul hosszú
„menetelés” elé nézünk, ha mégis ragaszkodunk hozzá. Az esélyek növelését Ő is
az elvi összefogásban jelöli meg, csakhogy ez többé-kevésbé politikai illúzió,
amíg a belső rommagyar versengést az autonómia témához való viszonyulás
tematizálja, mely mögött a rendszerváltást közvetlenül követő időktől kezdve, a
„radikális” és a „mérsékelt” (más megnevezésben, a „mély” és „híg” magyar, vagy
a „nagyon magyar” és a „csak magyar”, stb., stb.) táborok állanak, és folytatnak
élet-halál harcot, addig elvi egyezség nem jöhet létre.
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlésAz, hogy hogyan javít-e az anatómia a székelyföldön kívüli rommagyarság helyzetén, az sosem értettem, hogy hogyan releváns az autonómia kritikájában. Egyszerűen nincsen jogköre közvetlenül hatni, amint mondjuk egy Katalónia nem segít a rajta kívül eső baszkokon, vagy Korzika sem fog közvetlenül hatni a bretonok ügyeire.Legfennebb közvetett hatásról beszélhetünk. És ha nem jó a megítélés vagy a konfliktuskezelés, talán nem kizárólag a külső szereplők hibáztathatóak, nem?
VálaszTörlés