Horkolós kongresszus - parasztvakítás
Alig járt le az „Áldott szép
pünkösdnek gyönyörű ideje,…” (Balassi) és ismét a csíksomlyói-hegy alá gyűlnek
elit rommagyar csapatok. Nem tudom milyen zenei aláfestésre, hatásnövelő
muzsikára vonulnak majd be a szeredai sportcsarnokba a szövetség 11. Kongresszusának
küldöttei és meghívottai, de győzelmi indulót indokolatlannak tartanék. A
szervezetnek, a nagy nehezen átlépett parlamenti küszöböt követően nem
sikerült egyik napirenden levő sarkalatos közéleti-közjogi kérdésben sem
kezdeményezőnek lenni, sőt alig van esélye kivédeni a rommagyar kisebbségre
nézve hátrányos törvénykezési és kormányzati rohamot. Ráadásul a
korrupció-ellenes ügyészség egyre nagyobb szerepet kap – ha
nem
is a meggyőző leleplezésben, konkrét ügyletek szakszerű kivizsgálásában –, de a rommagyar politikusok
befolyásolásában/zsarolásában. Nem sikerült megjavítani a magyarországi kormánypártokkal
való rossz viszonyt (és itt a jó alkalom, hogy pelcznéildikó, ezt mikrofontól is kimondja) és szemmel láthatóan az RMDSz képtelen belső reformok
útján hozzáigazítani a szevezeti struktúráját és működését a felmerült
kihívásokhoz, adekválni, megfeleltetni azt, azoknak a politikai körülményeknek,
amelyek meghatározzák esélyeit, lehetőségeit. A szevezet nem hosszútávú célokat
követ (mégha szónokol is ilyesmiről), még csak nem is előre menekül, hanem
sunyít, elhallgat lényeges dolgokat, kivár és irracionálisan remél: magyarán az
elmúlt kongresszustól eltelt időszakban nagyban csökkent a szervezet
érdekérvényesítő képessége, minden területen.
Az egyre inkább pártosodó,
mégpedig hangsúlyosan a néppártosodó, kartellesedő pártok cseppet sem
szerencsés modelljéhez igazodó (máshol
ezt utódpártiságnak neveztem, azóta is tartom elemzésem következtetéseit)
szervezet, még csak napirendre sem tűzi a megújulást, alkalmatlan strukturális
és működésbeli rutinjainak megújítását, a belső reformot. Minek a kongresszus?
Mit oldhatna meg, ha még kérdések formájában sem veti fel a legfontosabb
problémákat, melyek a döntéshozási- és működési mechanizmusaival kapcsolatosak?
Ezért mondom, hogy a tétnélküliség, pótcselekvések, na meg a parasztvakítás
jellemzi majd a kongresszus „munkálatait”: azért gyűlnek össze szép számban
(immár 777-en), hogy megerősítsék azokat a bizonyos értelemben marginális
alapszabály-módosításokat, melyeket Szebenben már elhatároztak, hogy éltelen
ento-nacionalista és fantáziátlan tiltakozásaikat ismételten kinyilatkoztassák.
Csakhogy a politikában a repetitio mater
studiorum, nem mindig működik, van szupraszaturáció, csömör az állandóan
sulykolt, de valójában soha meg nem oldott problémák iránt.
A tét nélküli – nincs tisztújítás
– gyűlés két egymással összefüggő kérdésben hoz döntést, egyfelől szűkíteni
fogják a belső demokratizmus maradék kereteit, vagyis az alulról úgy-ahogy
szerveződött és működő platformokat fogják „fölülről” kezdeményezett és
kontrollált belső alakulatokkal, kijelölt platformokkal felcserélni. Felszámolják a nők által
kezdeményezett és eddig működtetett platformot („Nők a nőkért”) és helyette az
SzKT strukturához nehezen illeszthető női tagozatot hoznak létre, ismétcsak
központi ukázra. Megjegyzendő, hogy a platformokkal bíbelődni régóta
pótcselekvés, hiszen a
belső választásoknak még ’95 magasságában való elszabotálásával, a platformok
léte, raison d’etre-je lett
zárójelbe téve: csokréták a kalapon. Másrészt pedig tovább fogják erősíteni
a centralizálást, a döntéshozatal központosítását (lásd még „demokratikus
centralizmus”), azzal, hogy felére csökkentik az elnökségi tagok létszámát, és
gyérítik a döntéshozó szerv, az SzKT kötelező üléseit, ezután félévente fog
összegyűlni a testület, hogy meghallgassa és felkiáltással jóváhagyja az
elnökség időközben hozott „bölcs” döntéseit.
Azt hiszem, ez az ímmel-ámmal,
kényszerű kötelességből szervezett gyűlés, horkolósra, halálosan unalmasra fog
sikeredni, hacsak nem okoz némi vitát, nem plénumban persze, hanem a folyosói purpárlékban/suttogásokban, hogy mi lesz a
korrupcióval gyanusítottakkal, hogy a választásokat követő félévben elvesztődött
egy szenátori hely, hogy milyen lesz a sok helyhatósági tisztségviselő és a
központ közötti viszony ezután. Ez most érdekes lehet akkor, amikor az egyik fő-fő
helyi vezér, illetve önkormányzati vezető éppen szabadlábon, de karanténban van,
„tisztségét nem gyakorolhatja”, vajon mégis ő játsza majd a házigazda szerepét,
vagy visszább vonul, megérdemelt fizetett pihenőszabadságra? Az önfényezést
szolgáló felszólamlások, másra mutogató önigazolások biztosan nem fognak
hiányozni a sportcsarnokból. A várható dagályos és bikkfanyelven előadott
szónoklatokból adhat ízelítőt az egyik háromszéki „kiskirály” legutóbbi
reflexiója a kongresszus tétjére, illetve a körvonalazni kívánt jövőképre: „Meggyőződésem,
hogy új fejezet fog kezdődni Szövetségünk életében, egy olyan fejezet, amelyben
nagy hangsúlyt fektetünk az önkormányzati képviselőinkre, hiszen ők azok, akik
mindennap előbbre tolják Székelyföld és a magyarok ügyeit” /Lol/ (már ugye,
ha a “politikailag befolyásolt” korrupcióellenes rohamügyészség meg nem zavarja
áldásos ténykedésük). Hát most ennyire
futotta-futja majd, ha a jövőben a gőzt nem a zászlólobogtatásra, hanem a
szakszerű politizálásra, tervezésre, újjászervezésre fogják nyomni, talán
többre is telik, a kérdés az, hogy van-e türelmünk azokat az időket kivárni,
vagy valaki előbb oltja le a villanyt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése