A korrupciós játszmák csele
Évek óta mondom, hogy a közéleti
korrupció egyre mélyülő spirálja – mit spirálja, örvénye – országos és nem
többségi vagy kisebbségi jelenség: átitatja
minden szinten és minden formában közéletünket. Idöről időre a
média felkapja a korrupciót, illetve vélt vagy valós leleplezésének némely
mozzanatát és akkor ideig óráig szalagcímre kerül a téma, aztán – általában –
minden megy a maga útján, azaz nem történik érdemi előrelépés a
felszámolásában. Attól tartok, hogy a politikai osztály, mely szinte minden kampányban
a korrupció felszámolását, vagy legalábbis leleplezését és mérséklését ígéri,
valójában annak elrejtésében, az „antikorrupció” ellenes harcban érdekelt. A ki
nem mondott, de mindenki által sejthető elv, miszerint a politikai osztály
működik e téren az, hogy az „ők” – a politikai ellenfelek – korruptjai,
klientúrája a „rosszak”, a „mi” klientúránk pedig a „jó”, sőt a „mi”
térfelünkön nincs is korrupció. Bonyolítja a képletet, amikor etnikai, vagy
többségi-kisebbségi törésvonalak is szabdalják a közélet színpadát, mert akkor
ráadásul a mutogatás az etnikai határokon átível, „azért zaklatják rommagyar
előljáróinkat, mert magyarok”, sőt némelyek azt mondják-sugallják, hogy a „mi”
vélt vagy bizonyított korruptjaink, „magyarságukért fizetnek”, csupán azért lettek
meggyanúsítva, vagy megvádolva, esetleg elítélve (N:B: még egyetlen meggyanúsított
rommagyar politikusról sem tudom, hogy végleges bírósági ítélet mondta volna ki,
korrupciós perben, bűnösségét).
A tegnaptól hirtelen elsőszámú
közbeszédtéma lett ismét a rommagyar politikusok lehetséges korrupciója, vagy
legalábbis annak megszellőztetése a médiákban, hiszen egy napon két előljáró
ügyében is felvetődött a korrupció gyanúja (a múltban mások is voltak már a
figyelem középpontjában vélt vagy valós korrupciós ügyletek kapcsán: Nagy Zsolt
után Borbély László és Markó Attila a legismertebbek közülük), mert Olosz
szenátor lemondásának hátterében minden bizonnyal szintén a korrupciós vádak és
eljárások állnak, és meglepetésre előzetesbe vették a Hargita megyei
tanácselnököt. Érdekes lenne a két politikus kapcsolódó politikai
kommunikációját és „védekező” stratégiáját kielemezni. Olosz a román
politikában már bejáratott kliséket és stratégiát követi – lemondott (lásd Dan
Voiculescu hasonló lépését), hogy perét áthelyeztesse és időt nyerjen, a
nyilvánosságba pedig egy másik ügyet „dobott be”, miközben szervezetét védő
hősként állította be magát; Borboly egy nagyon könnyen ellenkező irányba elsülő
„családi”, illetve érzelmes kommunikációs trükkel igyekszik élni, nemcsak
felesége, hanem a vele szolidarítást nyilvánító szervezet nyilatkozata révén
is. Tekintve viszont, hogy folyamatban levő ügyekről van szó, melyekben még sok
előrelátható és meglepetésszerű fordulatra számíthatunk, én inkább egy
általánosabb irányba vinném e rövid elemzést.
Ami biztosan látható, az hogy a
józan ész képtelen rendet vágni a mediatizált, de a sajtó által nemcsak
közvetített, hanem részben vagy egészben kreált, minden közintézményre
kiterjedő, generalizált korrupciós ügyletek rengetegében. Miért? Az általánossá
vált közéleti korrupció lényege ugyanis, hogy minden intézményt megszállás
alatt tart, nincsenek támpontok, igazi és hiteles mérceként tekinthető
intézmények. Ha az ügyészségről, bíróságról, médiáról, politikai pártokról,
személyiségekről, rendőrségről, stb. úgy tudjuk, vagy úgy sejtjük, hogy
mind-mind korruptak – és ezt a közbizalmatlanságot mérik a
közvélemény-kutatások -, akkor képtelenség véleményt formálni egy-egy adott
esetben, egy-egy konkrétan felmerülő korrupció-gyanús ügyletben. A nem kezelt (bad governance) korrupció „csele”
ugyanis, hogy fölülírja az intézményi szabályozást és törvényes működést, maga
a korrupciós szabályrendszer a klientúra érdekei és működési módozatai, stb.
válnak „szabállyá”, amihez a rendszerbe belépőknek alkalmazkodniuk kell; az is jellemző,
hogy a korrupciós hálózatok addig terjednek, amíg minden közintézményt elérnek,
besározzák a legkülönfélébb intézményi cselekvéseket, mígnem, végső soron,
magát a korrupcióellenes fellépést is elhiteltelenítik. A legszélsőségesebb
esetben pedig a „politikai felvilág” és a bűnöző alvilág összenő, az állam maga
válik a korrupciós láncolatok foglyává (state
capture). Kire, mire támaszkodhat a józan ész egy ilyen helyzetben? Ez itt
a sarkalatos kérdés, megválaszolni pedig korántsem egyszerű.
Minden esetre a kályha sarka csak
az lehet, ha hiteles személyek kommunikálnak korrupciós ügyekben - mondjuk
hiteles politikai vezetők, de még inkább értelmiségiek, témák és területek
elismert szakértői -, mert mit ér, ha olyanok szólalnak meg és vádolják,
mondjuk az általuk elfogultnak és politikai megrendelésre, stb., működőnek
bélyegzett ügyészséget, akik maguk is gyanúsítottak? De, ha családtagok,
alárendelt munka- és párttársak, és egyéb érintettek beszélnek nyilvánosan pro domo a megvádoltak mellett, az nem
erősíti a közbizalmat, nem igazít el a korrupciós dzsungelben, sőt adott
esetben további gyanút kelt.
Ceterum censeo: a pártok és a pártfinanszírozás szigorú szabályozása,
és még inkább a drasztikus átvilágítás és ha kell, a kemény büntetés, elodázhatatlan!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése