Zászlós farsangtemetés
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy egy
abszurd politikai melodráma önkéntelen részvevői lettünk, hogy a román
politikai aréna szimulákrum mindenestől, hiszen minden szándék és terv, az
összes törekvés eltérül, kibicsaklik, megfeneklik, illetve perverz hatásokat,
végül senki által nem kívánt, szándékolatlan állapotokat teremt. Az általános,
minden irányú manipuláció, az aktorok (akik maguk is egyre inkább csak mémek) tehetetlenségét hozta, a
forgatókönyvet, - melyet minden bizonnyal Caragiale,
vagy inkább Ionesco jegyezhetne -
senki sem ismeri, kotta nincs, a zenészek egymás közt elcserélték a
hangszereiket és tanácstalanul, össze-vissza, fül után muzsikálnak. De maga a
színpad is pulzál, azaz hol összehúzódik, hol kitágul, hol Székelyföldre
koncentrál (ma már az egész erdélyi magyarság – meglehet tudtán kívül – székely
lett), Székelyföld pedig (über alles) haza a magasban, ugye. Hol Magyarországra
is kiterjed, és az egész román politikai mezőnyre, ha nem egyenesen Brüsszelig
tart ahhoz, hogy aztán hirtelen, megint csak nagyon beszüküljön és
magyar-magyar, román-magyar, magyar-székely, román-székely és még ki tudja
milyen, helyi kontextusba sürüsödjön. A politikainak mondott performansz,
leginkább persze pankráció, tavaszváró bachanáliákat idéz (uff, de messzire is
esik ide Velence!): zászlós álarcosbál világos virradatig, magyarán
orrvérzésig. Pödört bajszú székely álnéphősök, eltorzult arccal üvöltő román
váteszok, epileptikus rohamok közepette felócsudó funárok és nagyotmondó apró
politikusok, percemberkék, akik három napos királysághoz jutottak, napirendet
jelölhetnek ki és az álarcosbál kiskirályai lehetnek, néhány tucat óráig, amíg nézettséget,
ratinget produkálnak, mosóporos,
viagrás és szilikonos implantátumot ígérő reklámklipek köztes idejét kitöltő
műsorokban. Eremdéeszes pecsenyéjüket fideszesre váltó és akként sütögető apró
lófők vetélkedése nem is annyira mély, mint kiguvadt szemű zöld rrromán
nagyarcú senkiháziakkal, ja egy kiterjedt, szabályok nélkül folyó média K1-bunyóban.
Ez biza egy szabványos és
tartalmas karneválnak is csak a halovány másolata, és ezt hívják mifelénk
politikai életnek. Megkövetem Bahtyint,
hogy nevét ebben az összefüggésben említem, de érdemes ideírni, hogy milyen is
egy „rendes” karnevál, melynek halovány szimulációja a szemünk előtt zajló
zászlós- álarcos farsangtemetés: „…a karneválon maga az élet játszik. – színpad, rivalda,
színészek, nézők, vagyis minden sajátosan művészi eszköz nélkül –, s amit
eljátszik, az önmagának egy másik, szabad (kötetlen) megvalósulása, saját
újjászületése és jobb elvek szerinti megújulása. Az élet valóságos,
egyszersmind megújult, eszményi formája is”. Csak ellenpontként idéztem hadd
látszodjék, mennyire álságos a mi kis politikai farsangunk ama
“reális-eszményi” karneválhoz képest. Néha azon is elgondolkodom, vajon nem
az-e a csörgősipkás, a főbolond, aki “rendszert”, azaz értelemezhető,
felfogható, megfejthető tartalmat, követhető üzeneteket és viselkedést
feltételez a farsangtemetés e tarka világában: vajon nem abszurd feladat az
abszurd értelmezése?
Lezárult a zászlós farsangtemetés, a kosztümös, kellékes
színjátszma egy menete, a mérleg pedig nem vidám. Ismét sikerült eltakarni,
szőnyeg alá seperni a legfontosabb
politikai és társadalmi kérdéseket, melyek ettől még egyáltalán nem múltak
el fölöttünk, a farsang szimbolikus eltemetése – mint rendesen – most is böjtbe
fordul. A kampány semmire sem vezetett, és minden bizonnyal nem is tanultunk
belőle, egyik fél-, vagy a pankráció nézőserege sem. A gongütést követően győztesnek
legfennebb csak a román értelmiség és politikai elit egy része tekinthető, akik
egy bravúros gesztussal a parlamentbe állíttattják ki a “megyék zászlóit” és
ezzel kihúzzák a zászló-botrány méregfogát, mely a tiltástól és a makacs
ellenállástól keletkezett. A szimbolikus csata, mint annyiszor sehová sem
vezetett, kitöltötte a médiateret, elterelte a figyelmet a régiósítási
tervekről, alkalmat adott lojalítások felmutatására, összemosta az össze nem
tartozó dolgokat és értelmezhetetlenné tette a közéletet, annak szimbolikáját
(mit is keres az úgynevezett székely lobogó magyarországi önkormányzatok
homlokzatán, hozzánk csatolták volna azokat? Vajon csak ez az egy szem SZNT-s
zászló jelképezheti a székelyeket, meg pláné
a romániai magyarságot? Mitől is sértő ennek vagy egy másiknak a
használata a román hatóságok, sőt hiszterizált mezei média-munkások számára? Miközben
a pesti szél az országházán lengette “székelyzászlót” odabennt új,
kitelepítésre alapozó, nemzetpolitikát hirdetett, nagyarcú székely atyánkfia,
észrevettük egyáltalán?, stb.). Ismét több a kérdés, mint amit egy generáció
alatt megválaszolhatnánk. A menet tanulsága lehet az is, hogy vannak román
értelmiségiek, sőt politikusok is, akik megértették a helyzet abszurd voltát, s
alig vannak magyar értelmiségiek és politikusok akik ugyanezt felfogták volna:
vajon mi az elmúlt két évtizedben csak divatjamúlt, ordenáré maskarába öltöző,
zászlólengető operetthuszárokat neveltünk volna?
Nos éppen ezért hívják Magyarországot abszurdisztánnak. Itt az abszurd megszokott, a mindennapi élet vezérfonala, itt észre sem veszik az emberek.
VálaszTörlésIgen, az abszurd az ránk is illik, meg persze másokra is, Ionesco mégiscsak román (származású) volt. Csak jobb helyeken ez egy drámai műfaj, nálunk (itt is, ott is) a politikai szcéna, mint olyan.
VálaszTörlés