„Caritas”-elv
a politikában
Mai rádiós-jegyzetem
http://www.bukarestiradio.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=73595%3Amagyari-nandor-laszlo-caritas-elv-a-politikaban&catid=43%3Aa-nap-jegyzete&Itemid=72&lang=hu
http://www.bukarestiradio.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=73595%3Amagyari-nandor-laszlo-caritas-elv-a-politikaban&catid=43%3Aa-nap-jegyzete&Itemid=72&lang=hu
Nem szokványos kihívást okoz a jámbor
politikai elemzőnek, hogy a formális logika, no meg a megszokott
társadalomtudományos, mindenekelőtt a politológia fogalmi eszköztárát használva,
értelmezéseivel „rendet vágjon” a politikai folyamatok kusza, ellentmondásos,
és fölöttébb összekeveredett világában. Ezért, ha meg akarjuk érteni és főként,
ha mások számára is megpróbáljuk megjeníteni a politikai folyamatok jellemző
állapotát, újfajta logikát kell kialakítanunk, olyant, amelyik számára az
ellentmondások és szimulált jelenségek mintegy természetesen értetődőek, mert alig
van fogódzó és nincsenek igazi modellek, ideológiák, filozófiák, illetve igényesebben
szólva értelmezési paradigmák. Nem tudni például, hogy milyen módon kell
értelmezni azt a válságos világot - maradjunk most a napokban Béke Nobel-díjjal kitüntetett
Európánál, a számunkra ismerős, megkívánt, olykor utánzott, de soha utol
nem ért Nyugati világnál -, ahol a béke leple alatt, egyszerre alakul a
szövetségi rendszer és vetül előre a kétsebességes, megosztott, más-más időben
élő, gazdagokra és szegényekre széteső, új kontinentális elrendeződés, szempontunkból
sanyarú képe. Nem tudni, hogy a „párhuzamos különidejűség”[i]
vagy a szövetségi integráció lesz győztes. Nem tudni hogy egyáltalán marad-e
valami is abból a hosszútávú koncepcióból, mely még a késő ókortól és a
középkortól számítva az egységes európai gondolatot kialakította és mindezideig
éltette, vagy az ön-kitüntetés egy utolsó
előtti gesztus („before she die”), egyfajta utolsó kenet, Zeusz egykori
szerelmének.
A
tapasztalható (kultur)pesszimizmus okai mindenfele mutatkoznak: AZ EGYETEMESSÉ
VÁLT KAPZSISÁG, a „késő-kapitalista” Nyugaton, éppen ahogyan az „újkapitalista”
régiónkban, MINDENT FÖLÜLÍR. A fogyasztani és birtokolni elve a létezés elve
fölé kerekedik minden területen: CSAK A PÉNZ BESZÉL. Nagy kérdőjel számomra,
hogy a kapzsiság szülhet-e igazi és tartós békét? s tartok tőle a logikus
válasz a nem.
A
létezett szocialista országok és népek, akkor foghattak bele (most ne firtassuk,
hogy mi történt ’89 körül) a pluralista liberális demokráciák és az alapjainál
levő (új)kapitalista gazdasági struktúrák kiépítésébe, amikor a fejlett nyugat demokratikus
intézményei éppen „kifáradtak”, maguk is elbizonytalanodtak a jövőt illetően,
hiszen észre sem vették, hogy rendszerük fenntartásához, milyen nagy szükségük
volt az egymással versengő, és egymással szemben álló világrendszerek, a
kétpólusú világ minket sulytó felének jelenlétére. Kelet-Európában pedig, senki sem
akarta végigjárni – legfennebb majmolni akarta - a nyugati útat, a demokrácia
megszilárdításának és a gazdaság fellendítésének fáradságos útját. Le-, és
elmaradottnak éreztük magunk, ezért még mielőtt megszilárdulhattak volna a demokratikus
politikai berendezkedést garantáló intézmények, mielőtt a nyugati politikai kultúra kialakulhatott
volna, az integrálódás látszatát, formális szempontok alapján fenntartva, MÁS politikai
játszmába kezdtünk.
Politikai
osztályunk idejekorán fedezte fel, hogy „a pénz előbbre való az ideológiai
elköteleződésnél” – a politikai karrier valójában sajátos magán-vállalkozás,
olyan javak, erőforrások és előnyök megszerzéséért, melyeket csak a hatalommal
(vissza)élve lehet megszerezni, a gazdaságilag szegény Kelet-európai
országainkban. Ezért a válogatott maffiozók („gengszter-politikusok”) kiéhezett
falkaként vetették rá magukat mindenre, ami gazdagságukat megalapozhatta,
először ott volt a privatizáció, az állami vagyon lenyúlása, vagy ahogy
tetszik: szétzüllesztése, kiárusítása, magánkezekbe juttatása[ii].
Aztán működő piacgazdaság helyett – legalábbis országunkban – egy igen szellemes
gazdálkodási modell terjedt el, a sajátmagunk hatványozott meglopása, egy
nagyon szűk élősdi réteg jól leplezett javára: állítom, hogy a román „újkapitalizmus”
alapvető modellje, ha úgy tetszik archetípusa, a „Caritas”-nevű piramis-játék[iii]!
És a modell nemcsak a gazdaság, hanem a közélet minden területén hat. A szorzó,
melyet a pilóta-játék profitként ígért azóta is él a pénzügyekben, és a politikában
éppenúgy, mint az adminisztrációban. Felsorolni is hosszú mindazon változatos kezdeményezéseket – (ál)privatizáció, bankok
kifosztása, befektetési alapok pénzének lenyúlása, politikusok megvásárlása,
adminisztráció felesleges kiterjesztése a klientúra számára, stb., stb.[iv]
– melyekből a „Caritas”-elv köszön
vissza.
És
akkor vessünk egy pillantást az egymástól látszólag eltérő, de lényegüket
tekintve egymással összekapcsolt aktuálpolitikai botrányokra. Amikor a
politikai felvilág az alúljárók és sötét
sikátorok, alvilágával szoros összefüggésben ténykedik, a politikai elemzés
módszerei a detektív-regény módszereivé kell válljanak! A dolog úgy áll, hogy
amikor a politikai történet maga, a szó szoros értelmében a folytatásos krimi
műfajához tartozik, - olykor baltával és vérrel elegyedik, máskor békésebb, de
nem kevésbé káros - felesleges ideológiai, filozófiai, vagy netán morális
alapot kutatni: a politika-értéshez a júdás-pénzek útjának követése
szükségeltetik! És ez az az alig rejtett ráció, ami a Dzsidzsi[v]
(Gigi Becali – soha
gyalázatosabb politikusi megnyílvánulást nem hallottam, mint amit ő követett el
nemrég – szigorúan csak felnőtt és jó idegzetű olvasóknak ajánlom!) és a Jenci[vi] (Szász Jenő – az
intézet majdani programjával kapcsolatos artikulálatlan halandzsái - úgy tűnik
- senkit sem hatnak meg) történetében közös, a Júdás-pénz. A dzsidzsi
kooptálása sem szervezetileg, sem imázsát tekintve nem árthat a régen nem
liberális PNL-nek, mint ahogy a
szászjenő fiktív intézet élére való kinevezése sem árthat a magyarországi
kormánypártok fogyatkozó presztízsének. Végtére is a szociál-demokrata, a
liberális, no meg a keresztény-konzervatív jelző, csupán egy-egy még mindig
menő, de bármikor lecserélhető cimke – brand
name -, melyeket a politikai piacon pártok (ki)használnak. Afféle szófordulatok,
melyekkel a pártok PR-szakértői fölcímkézik
saját szervezetüket és megbélyegeznek másokat, marketing fogások és nem igazi
elköteleződést, meggyőződést és éthoszt jelző politikai védjegyek. A hatalmasok
oldalán senki nem számítgatja, hogy a botrányos politikai lépések megtérülnek-e
– mondom „Caritas-elv” – ők már nem
valamilyen átlátható logika mentén cselekednek, csak símán visszaélnek
hatalmukkal, meglépnek dolgokat, mert megtehetik és ez már elég magyarázatnak
is tűnik a számukra. A szászjenőt egy hivatallal kivásárolták, dzsidzsi pedig
vett magának egy befutó szenátori helyet, ... oszt jó napot!
[i] Ernst Bloch találó kifejezése arra a
helyzetre, melyben egymástól nagyon eltérő régi és új intézmények egyaránt
jelen vannak egy társadalomban és mintegy párhuzamosan irányítják az emberi
csoportok életét, akik időben egymástól távol, de ugyanazon térben élnek és
tevékenykednek.
[ii] Ide, s tova egy tucat esztendeje mondta Radu Vasile, egykori miniszterelnök,
hogy a közvagyon szétlopásának előbb utóbb vége lesz, megelégelik maguk a gengszterek
is, mert „nagy dolog nem maradt az országban, ami ellopható”. Mint kiderült,
optimizmusa és egyben peszimista megjegyzése nem állta ki az idők próbáját, a
privatizáció, reprivatizáció, és a közvagyon rablása tovább folytatódik, amikor
már tényleg nincs mit provatizálással ellopni, a hivatalok fölös
kiterjesztésével igyekeznek ellopni a
költségvetés gyér forrásait, a klientúra részére eltéríteni a közjavakat, stb.
[iii] A Caritas-nevű
piramis-játékot egy Ioan Stoica nevű
szálhámos indította, a kilencvenes évek elején (1992-1994) Kolozsváron, lényege
az volt, hogy a nagyszámú megtévesztett “befektetőnek” három hetente négyszeres
profitot ígért és néhány esetben fizetett ki a CARITAS szervezet (a
pilóta-játék elején). Mint kiderült persze, az egész szélhámosság volt és az
akció során rengeteg kisember befektetett pénze került át a kiválasztottak szűk
köréhez. (Lásd, pl. http://www.c3.hu/scripta/scripta0/replika/1516/caritas.htm,
vagy http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract;jsessionid=79279BE6BFD74032B72B0E909262DC2D.journals?fromPage=online&aid=4437172).
[iv] Most éppen a szebeni bróker, Sima-botránya az aktuális, de volt itt már a Caritas mellett, Bancorex,
Banca Dacia Felix, Banca Columna, Banca Religiilor, FNI, Petrom, Oltchim, stb.,
stb. ügy is, a sor – minden bizonnyal - még folytatódni fog
[v] Gigi Becali néhány napja bejelentkezett a PNL-be
szenátor-jelöltként, otthagyva saját zsebpártját. Ami botrányos, az valójában a
párt elnökének, és hozzá lojális vezérkarnak befogadó attitűdje, mely a párton
belül is vitát kavar. Meglehet ezzel a gesztussal Crin Antonescu végképp lemondhat
államelnöki ambicióiról?
[vi] Orbán Viktor, meglepetésre Szász
Jenő-t az MPP elnökét (erdélyi magyar aprópárt, melynek fő védnöke Kövér László) egy létrehozandó “Nemzetstratégia
Intézet”, egy új kormányhivatal, megalapításával és irányításával bízta meg. A
dologban senki nem sejt szakmai ügyletet, csupán “felfele buktatást”, SZJ-nek
az erdélyi magyar közéletből való kivonását.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése