Nép – népszámlál – népfelség
Mai rádiós jegyzetem
http://www.bukarestiradio.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=67206%3Amagyari-nandor-laszlo-jegyzete&catid=43%3Aa-nap-jegyzete&Itemid=72&lang=hu
Mai rádiós jegyzetem
http://www.bukarestiradio.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=67206%3Amagyari-nandor-laszlo-jegyzete&catid=43%3Aa-nap-jegyzete&Itemid=72&lang=hu
Mire
adásba kerül ez a jegyzet, meglehet a hallgatók, már ismerni fogják az
Alkotmánybíróság ma esedékes döntését a népszavazással kapcsolatban. Nagyobb
esélyt én mégis annak adok, hogy a döntés elnapolódik, egyik sarkalatos álláspont
– érvényesnek vagy érvénytelennek tartani a referendumot – sem fogja
megszerezni a bírák kétharmadának (6-3) a voksát.
Volt sejtésem a
népszámlálás fontosságáról és rengeteg hibájáról, valamint hiteltelenségéről,
még az előzetes ideiglenes adatok közzétételekor, amikor azt írtam egy cikkben:
„nem tudjuk meg, hogy hány
szavazó van, így nem állapítható meg például népszavazások érvényessége (a
nyilvántartásba vett szavazók fele plusz egy arányú részvétele), …”. S, lám
mára kiderült, hogy valóban fogalma sincs az “illetékeseknek” (néha az
illetékesség eldöntése is problematikus) arról, hogy kik és hányan kellene hogy
szerepeljenek az állandó választói jegyzékeken, akiknek számához viszonyítani
kellene a népszavazás részvevőinek számát, azért, hogy eldönthessük érvényes
volt vagy sem a voksolás. Az elnök
menesztésének centrális politikai kérdése népszámlálási, lakosság
nyilvántartási, választói névjegyzékek hitelességének, a kitelepülők számának,
a halandóságnak, azaz szociológiai, társadalomstatisztikai, és demográfiai,
illetve adminisztratív kérdéssé minősült át. Szociológusként mondom, hogy a
politikai osztály felelősségének áttolása a társadalomtudósok térfelére,
akiknek szavára, jelzéseire, racionális társadalomszervezési elveire mind ez
ideig képtelen volt figyelni a dölyfös és öntelt politikum, a demokratikus rend
elsilányulása, és kiürülése. Látszólag az egész kérdéskör arra szűkül le:
hogyan lehetséges, hogy a népszámláláskor számba vett 19 millió állandó
jelleggel az országban lakó polgár esetén 18,3 millió szavazó legyen a
választói névjegyzéken, mikor azt is tudjuk, hogy a lakosság 18%-a (mintegy 3,5
millió személy) kiskorú? Miközben a reális kérdés az, hogy vajon A TÖRVÉNYEK ÉS
A JOGI SZABÁLYOK A „VALÓSÁGRA” KELL, HOGY ALAPULJANAK, VAGY A VALÓSÁG
MÁSODRENDŰ? a változékony politikai érdekek mentén hozott, ezért elfogult,
részleges érdekeket kifejező jogi szabályozás, felülírhatja a valóságot.
Én azoknak adok igazat, akik azt mondják:
a jogi szabályoknak és értelmezéseknek a VALÓS TÁRSADALMI FOLYAMATOKON, kell
alapulniuk, azokra szervesen ráépülniük. Ez az elv végső soron a NÉPFELSÉG
elvébe torkoll, mely kimondja „minden jog forrása a népakarat”, minden
kormányzati hatalom eredete a nép, csak a polgárok közössége ruházhatja át
hatalmát másokra, hozhat létre KÖZhatalmat. A rousseaui népszuverenitás, olyan elv, mely minden demokratikus –
néphatalmi - rendszer alkotó eleme, sokszor kimondott, sokszor alulértett, de
meg nem kérdőjelezett alappillére, végső talapzata. A jogi szimmetria elve – mely azt mondja: ugyanúgy ahogyan
megválasztották, le is válthatják az elnököt – fölül kell, hogy írjon minden
más „jogelvet”. Ebből esetünkben az következik, hogy akit a polgárok 5 millió
szavazattal köztársasági elnökké választottak, azt 7.4 millió ellenszavazattal
meg is foszthatják elnöki székétől. Minden további számháború, a politikai
játszma része. Nincsenek „objektív” statisztikai adataink (a hanyagságon és sorozatos
mulasztásokon túl, főként az (e)migrációs folyamatok ellenőrizhetetlensége okán),
de biztosan tudjuk, hogy a Băsescut
hatalomba emelő, őt felhatalmazó politikai népakarat megváltozott, sőt az
ellenkezőjébe csapott át. A román politikai közösség, az állampolgárok elsöprő
többsége az elnök távozását óhajtja, és ezt határozottan kifejezte július
29-én.
Aztán itt van az Alkotmánybíróság, amely
szemmel láthatóan átpolitizálódott és képtelen a helyzet magaslatára emelkedni,
„időhúzásra játszik”, vagy végképp megbénult. Ne feledjük, bár magasan magunk
fölé emeltük az alkotmánybírákat ők mégiscsak közhivatalnokok, sőt közszolgák (public servants). Jogi és egyben
politikai döntéseiket – végső soron – a népnek, a polgárok közösségének kell
jóváhagynia, akármeddig csűrjük csavarjuk is a népszavazás eredményeinek
értelmezését: „a nép beszélt”, az urnákhoz járult és kifejezte akaratát, szinte
másfélszer annyian mondtak igent az elnök menesztésére, mint ahányan
megválasztották őt, jó három éve.
Vox
populi vox dei – a nép
hangja az istenek hangja - tartja a régi latin mondás, csakhogy mint szinte minden,
ez is a visszájára sülhet el mifelénk. Nálunk a megbukott Zeusz – köztudott, hogy Băsescut
Zeuszként emlegették, talp- és egyéb
testrészeinek nyalói – hangja túlharsoghatja a nép hangját. S, ha ez
bekövetkezik, akkor jön csak az igazi háborúskodás, s akkor az olümposziak legyenek irgalmasak velünk.
Az Ab döntött, érdekes fejlemény, hogy a társadalomstatisztikai adatok, melyeket a kormánytól kért a testület, csak a diverzió (időhúzás, figyelemelterelés, porhintés, stb.) része volt. Tartok tőle senki sem lesz kiváncsi továbbra sem a reális lakosságszámra, a pontos választói névjegyzékekre, stb., stb.
VálaszTörlés