Az
elfideszesedett (a kifejezést az elkövetkezőkben konkrét
tartalommal fogom kitölteni, mert ez adja a keretét, a rommagyar
politikának) rommagyar politika betáplált és előrelátható
kudarcainak kora köszöntött ránk, mely kiterjedt az összes olyan
témára, melybe a politikai mainstream belekeveredett. Mondom
belekeveredett – mert a rommagyar pártok kezdeményezőkészsége,
napirendkijelölő képessége mára lenullázódott –, mint
kocsmai verekedésbe szokás: valahogyan.
A
Fidesz-fiókpárt(ok) (rövidítve: FfP) sikeresen túszul
ejtette/ték, azzal együtt zsugorodó közönségüket, viszont
formális legitimitásuk, de facto hiteltelenségük miatt, nem
önálló politikai színpadot, hanem a túszejtő és a túszul
ejtettek köré húzott falak közötti zárt teret hozott létre.
Ebben az egyre szűkebb körben, a politikai homokozó kulisszái
között, körbe-körbe futkosva próbálják a róka fogta csuka
meséjét eljátszani, szembekötött, fül- és orrbefogott nézőik
épülésére, egyre inkább sajátmaguknak. Abszurd közjáték,
melyhez az értelmiség jórésze is “adja a nevét”, már úgy
értem főként mély hallgatással, az egyéni különalkúk
ideig-óráig védelmet nyújtó ketreceinek elfogadásával,
zsoldosokként. A kép kiegészül a kommentariátussal, a hasznos
idiótákkal, akik “ingyes, s bérmentve”, rögeszméik
hajkurászásának élményéért, rezonálnak populista szólamokra,
kitöltve, főként a szájbert. Szóval csupa móka, s kacagás,
vagy legalábbis tragikomédia, melynek vesztesei leszünk
mindahányan és nem utóbb, mint előbb.
Öt
rövid felvonásban igyekszem megragadni a közjáték lényegét:
1.
Választást nyertek
2. Vásárhely jobban teljesít
3.
Temetőt győztek
4.
Félfordulattal maradtak a PéSzéDével
5.
Zsoldosok és hasznos idióták, mint rezonátorok
Választást
nyertek
A nagyobbik rommagyar FfP, az EP
választások “nagy nyertese”, de érdemes többes szám harmadik
személyben foglamazni, mert közösségi haszon csak nagyon
áttételesen, majd, ha … alapon, egyszer majd..., és ha minden
igaz, lesz. Minden esetre
lett két EP-mandátum,
bár mint bizonyítani
próbálom, megfizethetetlen áron, egyelőre hitelben, és
csupán a hitelezők
pillanatnyi zavarának köszönhetően – Dragnea
börtönben, Orbán az európai politika partvonalain kívül
hadonászik – a kamatos kamat még nem
látszik, de a behajtó-fiúk előbb-utóbb megjelennek a színen, és
az adósnak fizetnie kell, még a gazdaságinál is keményebb,
politikai-korrupciós
piac szabályai szerint.
A FfP két
helyről Bukarestből és Budapestről is kölcsön
kért, hogy túszul ejthesse választóit,
illetve bianco
mandátumot szerezzen két képviselőjének, viszont a kölcsön
rövid lejáratú, magas kamatozású,
és lényegében vazallusi, kétszeresen kiszolgáltatott, helyzetbe
hozza a kölcsönkérőt. A
maffia-szabályok, melyek
a politikai korrupció világát szabályozzák
kegyetlen törvények,
és két típusból állnak,
egyfelől kölcsönök, le- és elköteleződések hálózatát
termelik, ahol az
erősebb – a keresztapa és hadnagyai – vazallusi pozícióba
szorítják a kölcsönkérőt, másrészt az egész akció
elrejtésére kitalált vendetta szabályai érvényesek. És a
politika, különösen a médiapolitizálás korában, nehezen bír
„titkot tartani”, a korrupt akció elrejtésére való igyekezet,
a befektetett energia, többe fájhat,
mint maga az
egész akció megszervezése, a vásárló kiszolgáltatottá,
politikai értelemben zsarolhatóvá válik. Ez pedig guzsba köti,
tehetetlenné teszi a tartozót, megalázó és abszurd helyzetekbe
hozza, rossz éjszakákat és rémálmokat szül.
Nem csak
egyszerű szépséghiba, hogy a) párton
kívüliek szavazatainak megvásárlásával sikerült a bravúr; és,
hogy b) az így elnyert formális legitimitást nem sikerül
(nem sikerülhet) reális, azaz könapi értelemben vett bizalommal,
feltölteni; az igazi botrány az, hogy
a szavazatvásárlással egy időben c) az
eltúlzott és az EP-ben egészen nyilvánvalóan teljesíthetetlen
kampányigéretek és etnonacionalista propagandaszövegek tévútra
vitték a domináns politikai diskurzusokat. Úgy pozicionálták az
FfP-t, hogy abból a helyből képtelenség reális problémákat
fölvetni és megoldani, sőt még a business
as usual-hoz, a köznapi politikai
menetrendhez visszatérni is problematikus.
a)
A jéghegy láthatatlan része.
Tényként
tudható, hogy az FfP gyanús ügyletek és befolyások nyomán, olyan
plusz szavazatokat kapott, melyek nem pártbeliektől, vagy „jegyzett
és közismert” párttámogatóktól, hanem alkalmi
szavazatbiztosoktól, megfigyelőktől és családtagjaiktól, vagy az
általuk így-úgy meggyőzött másoktól származnak. Ez elsősorban
azokban a megyékben/körzetekben föltűnő, ahol sem helyi
szervezet nem működik, sem rommagyar szavazók nem élnek és ahol
a szervezet mégis szavazási megfigyelőket, számlálóbiztosokat
állított, akiket – közpénzből –
megfizettek szolgálataikért, és akik azután az FfP-re szavaztak.
(Ez ugyanúgy megtörténhetet, olyan megyék körzeteiben is, ahol
más régiókban vagy településeken van FfP, illetve magyar
szavazó, csak ott kevésbé föltűnő, hogy színromán
településeken is átszavaztak). Cseles és nem szabványos,
mondhatni kreatív módszer a szabályok kijátszására, hiszen –
elvben legalábbis – nehezen bizonyítható, mert ugye mindenki
szavazhat mindenkire és az sem bűn, ha egymást valahogyan
meggyőzik az emberek arról, hogy átszavazzanak horribile
dictu, egy másik etnikai pártra adják
le voksukat, csakhogy. Egyfelől a hatalmon levő párttal való
összejátszás – aki tulajdonképpen és legalábbis helyi szinten
megszervezte az ügyletet, arra hajlamos átszavazókat szerzett,
akik napidíjért (esetleg egyéb juttatásért) cserében az FfP-re
szavazott – igen könnyen leleplezhető. Különösen ott
vulnerábilis a dolog, ha az átszavazóknak, mondjuk fényképpel,
vagy egyéb trükkel, bizonyítaniuk is kellett, hogyan voksoltak,
mert az már egyértelmű szabálysértés volt. Egyébként
a telefonos beszélgetések és egyéb kommunikációs hálózatokon
való üzengetések, akárcsak a júdáspénzek, nyomot hagynak, az
ügyletek kideríthetők, a korrupció leleplezhető és a korruptak
felelősségre vonhatóak, ez nem technikai, csak politikai akarat
kérdése. Minden esetre a szavazatvásárlás önmagában kikezdi a
demokratikus egyenlő, titkos és szabad akaraton alapuló
választások eszméjét, de hát azt tudtuk eddig is, hogy
demokraták nélküli demokráciát „építeni/működtetni”,
fából vaskarika. Még nagyobb a torzító hatás, a választási
jogok csorbulása, ha a FfP a megvásárolt szavazatokkal jutott be
az EP-be, érte el a bűvös 5%-ot. És a megalapozott feltételezések
szerint ez is megtörtént, mert ugyan a Kárpátokon kívüli
mintegy harmincezer szavazatra reflektált egyáltalán a párt –
hol cinikusan, hülyének nézve közönségét, hol tudálékosan de
szintúgy –, miközben erdélyi, bánsági, partiumi megyékben
éppen úgy megeshetett, a szavazatvétel, mint
Teleormányban.
Márpedig,
ha ez kiderül, ha a worst case
scenario
következik be, ha
újra kell osztani a két illegálisan szerzett mandátumot, akkor
a botrány Európa-szintűre terebélyesedik és menthetetlenül
elássa, hosszú-hosszú
időre sarokba
állítja az
FfP-t és korrupt segítőit is. Logikusan
következik tehát, hogy a szavazás kivizsgálására létrehozott
parlamenti bizottság, illetve a feljelentések nyomán, növekedni
fog az
FfP-re nehezedő nyomás, illetve a
leleplezéssel való fenyegetés
már a kamat, a korrupciós zsarolás, a
visszafizetésre tett fölszólítás
első köre.
b)
Harminc aranyért,
cserébe.
Rossz
üzletet kötött az FfP saját – amúgy túszul ejtett –
szavazóival is, amikor végérvényesen az etnonacionalista
populizmus utjára lépett a kampányban, mert olyan ígéreteket
sejtetett, melyeket betartani képtelenség. Minden kampány sajátja
az ígérgetés, de jó, ha azokat mértékkel teszik, ha
többé-kevésbé beválthatók, és nem csupán hiú reményeket
keltőek. A kampány etno-nacionalista üzeneteinek következményére
alább, és egy másik felvonásban reflektálok, itt hadd említsem
a Minority SafePackre való ráépítését a kampány
„racionálisabbnak tűnő” oldalának. Ezzel kétségtelen, hogy
azt a benyomást keltették, azt ígérték, magyarán, hogy a
közeljövőben – a két mandátum lejárta előtt, akár –
európai szintű kisebbségvédelmi szabályozást fognak
kieszközölni. Ez a dolog két sebből is vérzik, egyfelől ilyen
szinte biztosan nem lesz, azaz nem lesz EU-s kisebbségi jogok
szabályozása, még az alapszerődés módosításának esetén sem,
mert belátható történelmi és geopolitikai politikák
tekintetében sem, azaz kétszeresen nem lehet konszenzust kiakítani
körülötte. Másfelől pedig ha valami csoda folytán létrejönne
egy ilyen konszenzuális szabályozás, az olyan általános szinten
és ugyanakkor, olyan alacsony küszöbértékekkel lenne képes
kialakulni, ami nem szolgálná még a rommagyar kisebbség érdekeit
sem, sőt. Alapot adna arra, hogy lecsökkentsék még a meglevő,
nehezen kiharcolt és működő nyelvjogi megvalósításokat is.
Probléma az is, hogy a két most
megválasztott képviselő semmiféle konkrétumot
nem fog tudni fölmutatni ezen a téren sem, igaz hogy számonkérésük
se lehetséges, viszont köznapi értelemben vett legitimitásuk is
problematikus marad.
c)
Nackó másik nackó szemét …
Legnagyobb
gond viszont, hogy az FfP a kampányban egyértelműen úgy
pozicionált, hogy az etnonacionalista és populista térfélre
szorult, az sem mentség, hogy nem önként, hanem budapesti nyomásra
tette. Márpedig arról a helyről egyetlen kisebbségi jog sem
védhető, vagy pláné nem kiterjeszthető. Nem itt a helye
megmutatnom, hogy az úzvölgyi eset mennyiben az allegóriája a
téves pozicionálásnak, viszont egyértelmű: a kisebbségi
nacionalizmus, mindenkor vesztes a többségivel szemben. Ahol
mindkét fél az idegengyűlöletre, a történelmi sérelmekre, az
etnonacionalista diskurzusokra hivatkozva politizál ott konfliktus,
sőt adott esetben nem csak verbális, hanem reális agresszió fog
bekövetkezni és nem a viszonyok pacifikálása, nem közös célok
megvalósítása. Márpedig a rommagyar politikai mainstream ezt a
kártyát játssza, ezt sugallja Orbán, és egyfajta „népi
nyomás” is, amit maguk keltenek populista diskurzusaikkal,
érzelmekre és történelmi sérelmekre épülő üzeneteikkel és
akcióikkal, decivilizációs eljársaikkal.
Szóval
egyfelől a PéSzéDé minden nép- és demokráciaellenes
kezdeményezés támogatására veszi rá az FfP-t, a leleplezéssel
fenyegetve/zsarolva. Másfelöl meg az etnonacionalista illiberális
nyomás, mely Orbántól indul, gettóba zárja, ahelyett, hogy
megnyitaná a rommagyar politikai mezőnyt, és ezzel a kudarc
garantálható. Még az is hátra van, hogy Orbán, akkor fog
„valamit kérni”, amikor kiderül, hogy pártját kizárják az
EPP-ből és akkor majd kényszerből követniük kell őt, a most
mandátumot szerzett képviselőknek valamely ásatag, EU-ellenes,
szélsőjobbos frakcióba. A
helyzet – megjósolhatóan – fokozódni fog, mint majd következő
epizódban ki is fejtem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése