Marosvásárhely jobban teljesít
Azért
nehéz Marosvásárhely politikai életéről átfogó és ugyanakkor
konzisztens, részletes, egyszóval hiteles képet alkotni, mert a) a
város politika-földrajzi, illetve szubregionális helyzete
bizonytalan; b) a város etnikai összetétele két hullámban is
drasztikus változásokon esett át, ami bizonytalanságot, kollektív
identitásbeli, illetve hatalmi zavarokat okoz(hat); azután,
de nem utolsó sorban, c) a vásárhelyi politika az elhallgatásokon,
a háttérmunkán, az átláthatóság hiányán alapszik, vagyis
kilencven után – és a “félrekezelt” Fekete Március-t
követően – soha nem nyíltan, hanem mindig a háttérben, a
legbefolyásosabbak háttérmunkáján keresztül, láthatatlanul
zajlott; és d) végül mégiscsak a politikusok és csatolt részeik
csinálják a politikát, Vásárhelyen is.
Székelyföld,
mely non coronat, vagy valami nattyon sajátos hely?
Marosvásárhely
földrajzi és politika-földrajzi elhelyezkedése ellenére hosszú
ideig (egészen az autonómnak mondott tartomány, és a
rajon-rendszer fölszámolásáig) Székelyföld fővárosaként
fungált és úgy is tekintettek rá nemcsak lakói (a
közvélekedésssel ellentétben, nem kis mértékben voltak
máshonnan beköltözöttek, akik aztán fölvették a “helyi
pózt”, a törzsökösség gesztusait), hanem a régió többi,
kisebb településének lakói is. Elsőbbségét – méreteinél,
kulturális, gazdasági és adminisztratív, stb., súlyánál, fogva
– egyetlen, jóval kisebb székelyföldi város sem fenyegette,
csakhogy a “régi szép idők”, már a
hatvanas-hetvenes-nyolcvanas években, nem kis mértékben
tudatos/tervezett központi beavatkozásra, odalettek. Amikor a két
kis “székely megye” saját megyeszékhelyet kapott mindazokkal
az intézményekkel, melyek ezzel jártak a Ceusescu-érában, maguk
kezdték centrumnak érezni sajátmagukat, mégha hagyományaik nem
is voltak meg ehhez (Csíkszereda és Székelyudvarhely versengése
ismerős és az is, ami azután a két várost két irányba vitte,
Sepsiszengyörgy viszont senkivel nem kellett versenyre kelljen a kis
megye fővárosi címéért, Vásárhely ezekből a játszmákból
kimaradt). Minden esetre a “székelyek” vigyázó szemüket már
nem Vásárhelyre vetették, és ezzel a marosmenti város sok
szempontból, fokozatosan, de 25 év távlatában egyértelműen
elveszítette hátországát, sőt, akár el is szigetelődött a
t.k. két (és fél) megyére korlátozott, csupán informálisan
létező, Székelyföldtől. A folyamatnak az etnikai arányok
betelepítéssel és az ujonnan beköltözötteknek nyújtott “titkos
előnyök” (ilyen persze Csíkszeredában és Szentgyörgönn is
történt, kisebb mértékben) általi megváltoztatása húzódott a
hátterében, aminek programatikus voltára csak kilencven után
derült fény.
Marosvásárhely
tehát, elmozdult a mentális térképen, mégpedig a
centrum-pozícióból a periféria fele, egy olyan térbe, ahol már
nem kapcsolódott szervesen tágabb hátországához és egy másik
nagyobb város vonzáskörzetéhez került közel, viszont nem tudta
fölvenni a versenyt Kolozsvárral, leginkább az itteni egyetem
jelentőségének megnövekedése okán.
Kis
kitérő, de fontos, hogy akárhányszor hangoztatják a
vásárhelyiek, hogy a “legnagyobb magyar közösség” ott lakik,
ez ha az állandó lakosok esetében statisztikai tény is
(Vásárhelyen, mintegy 58 ezren mondták magyarnak magukat a
legutóbbi népszámláláskor, míg Kolozsváron csak ötvenezren),
nem sokat hoz a konyhára. Mert Kolozsváron egy kisebb székelyföldi
város összlakosságát kitevő magyar egyetemista “van jelen”
az év tíz hónapjában. Tetszik, nem tetszik ez a, mintegy 15 ezer,
fiatal, dinamikusabb, színesebb, “érdekesebb”, urbánusabb,
pezsgőbb meg vidámabb, stb., populáció, ugyanakkor láthatóbb és
befolyásosabb, nagyobb súllyal bír, mint a vásárhelyi elöregedő
magyarság megfelelő aránya. Ráadásul az egyetemek fölfutása –
itt a számbeli gyarapodás mellett a jelentőségük
megnövekedésével is számolok – azt a benyomást kelti, hogy a
kolozsvári magyarság, a jelenlét, a részvétel erősödik, a
stagnáló/csökkenő részarány mellett is.
Nincs
helye itt a részletes kifejtésnek (jó elemzések is születtek a
témakörben), csak arra reflektálnék, hogy Vásárhely
térvesztése, és az ebből adódó identitásbeli – politikai
vonatkozásban is megfogalmazható – frusztrációja jóval
kilencven előtti. A helyi politikai és kulturális elit, és
egyáltalán a magyar lakosság térvesztését, az etnikai arányok
hátrányára való megváltozását, olyan traumaként
élte/éli meg, mely bénítólag hat, a kilátástalanság képzetét
kelti, ami az el-, illetve kivándorlást motiválja, a maradókban
pedig a tehetetlenség, a kiszolgáltatottság érzetét. És erre a
lehangoló közhangulatra jött kilencven Fekete márciusa, a nyílt
és brutális etnikai konfliktus, felemás kimenetellel, máig föl
nem dolgozott, ki nem beszélt és ki nem hevert traumáival, és
az elvándorlási hullámmal, mely azt követte.
Ha
Vásárhely politikai klímáját akarjuk megérteni, ez az a háttér,
amely előtt a politikai szcéna aktorai eljátszák, szó szerint,
küsded játszmáikat, amelyen az etnopolitikai vállalkozók,
mint saját birtokon, üzik több-kevesebb lelkesedéssel, és egyre
kevesebb sikerrel, a politikai business-t. A vásárhelyiség
újrafogalmazása helyett viszont, a helyi magyar politikai
osztály abban érdekelt (és a
helyi román
is), hogy a bizonytalanság fönnmaradjon, hol a
székelyföldi “ellenállás” fellegvárát játszák, hol a
fogyatkozó etnikai kisebbség frusztráltságára apellálnak, így
teljes a manöverezési lehetőségük (érdekes látvány és élmény
ez a kettősség kültéri ünnepeken/vonulásokon, ahol láthatóvá
válik, kilencventől egészen napjainkig, ahol a helyiek hol dacos
és büszke székely fővárosbeli zászlóvívőkként, hol
frusztrált, hátrányos helyzetű kisebbségként vonulnak, ha
egyáltalán részt vesznek. Az ilyesféle rendezvények – lásd.
Székely vértanúkra való éves megemlékezés – jól mutatják,
hogy a vásárhelyiek a székelyfödi “újnacionalista”
diskurzusokhoz nem kapcsolódnak szívesen és tömegesen, de a
Fidesz által kiépített etnonacionalista vasfüggöny mögé sem
sorolnak be, vagy legalábbis felemás módon viselkednek ezekben az
ügyekben is). Ennek a zavaros és homályos politikai szcénának a
fenntartása diktálja egyfelől a sajátosság, az excepcionalizmus
fenntartását, erősítgetését és újratermelését, mely
napirenden tartja az etnikai, politikai, kulturális, egyszóval
identitásbeli zavarokat és frusztrációkat, nem engedi a traumák
feldolgozását, legalábbis kollektív szinten nem. Azt állítom,
hogy egy új “vásárhelyiség” kialakításának legfőbb
akadálya az elitek, és főként a politikai elitek
ellenérdekeltsége, mely elhúzódó identitászavarokat okoz.
Helyi
(és központi) háttérhatalmak és a borzasztó politikai osztály
A
vásárhelyi etnopolitikai vállalkozók a kilencvenes drámát
követően, a megváltozott körülmények között, tehát
kezdettől fogva, úgy látták és látják ma is, hogy a
titkolózás, a ki nem beszélés, az etnikai összezárás/elzárkózás,
a frusztrált befele fordulás a helyes út. A kulisszák mögötti
politizálás, az át nem látható viszonyokat és a
kamarillapolitikát, stb., azok a frusztrációk és a tehetetlen
kiszolgáltatottság tették elfogadhatóvá, melyek a vásárhelyi
közösséget (mint fentebb, utalásokban jeleztem) két generáció
óta érték. Azt hiszem nem túlzás azt állítani, hogy nem volt
egyetlen olyan választás, illetve és pontosabban jelölés és
leváltás sem az elmúlt harminc esztendőben a vásárhelyi
politikai életben, mely ne lett volna botrányos, a háttérből
manipulált, átláthatatlan és kifogásolható. A demokratikus
eljárások iránti nyitottság soha nem vált normává (személyes
emlékem, hogy a vásárhelyi politikai mainstream volt az, aki a
leginkább ellenállt, még a kilencvenes évek közepén, a belső
pluralizmusnak, az átláthatóságnak, és furta meg a “belső
választások” ötletét. Vásárhelyt mindig érvnek számított a
magyar politikában, ha valaki azt a soha be nem fejezett
mondattöredéket vetette be, hogy “… but, the Romanians…”,
s ez aztán perdöntő is volt,
vitának nem volt tovább helye), a politikusoknak mindig
jobban megfelelt a háttéralkuk és el-, meg leköteleződések
hálózatában való ide-oda mozgás, mint bármiféle áttekinthető
politikai játszma. Ez a homályos, és botrányos játszma jellemzi
a helyi román politikai elittel való versengést, illetve – a
leginkább titkos paktumokon, keresztzsarolásokon keresztül működő
– összjátékot, a viszonyok egyértelművé tétele helyett.
Jellemző módon a vásárhelyi román politikai mezőny is etnikai
alapon koagulált és nem volt képes pluralizálódni, artikulálni
még a különböző helyi “román” érdekeket sem, beilleszteni a
helyi politikába a román szavazókat, és kialakítani egy
működőképes “román vásárhelyiséget”: a magyar mátrix
szerint, annak tükörképét hozta létre. Vásárhelynek egyáltalán
nincs közös román-magyar látható politikai tere, nincs sem
multikulti, sem gazdasági/politikai érdekeken alapuló “helyi
politika”, melyben mindkét etnikum otthon lenne (valami ilyesféle
tér – ismétcsak a multikulti egyetem mintájára, abból
kiindulva – épülget Kolozsváron), az ilyen jellegű
kezdeményezések (fesztiválozások, kirakatrendezvények, stb.,
tisztelet a kevés kivételnek), nem válnak még ideiglenesen sem
hagyománnyá, nem képesek beágyazódni.
Egyfelől
zavar volt abban is, ahogyan a “központiak”, akik egyben
“helyiek” voltak (Vásárhelynek aránytalanul nagy súlya volt a
szövetség, a magyar párt vezetőségében az első húsz
esztendőben, nemcsak formálisan, hanem az informális hálózatokon
keresztül is), beleszóltak és ugyanakkor negligálták a helyi
politizálást. Ismerős a képlet, hogy a pedagógusoknak van
legkevesebb idejük/kedvük saját gyerekeik nevelésére, hát így
jártak el a vásárhelyi központi politikai aktorok, saját szűkebb
pátriájukkal. Ha Erdély szinten kialakult egyfajta munka-, illetve
hatalommegosztás a központi vezetők és a “vidéki terminátorok”
(idézem a főideológus szavajárását), helyi vezetők között,
mégha akadozva is, tisztább/átláthatóbb helyzetet eredményezett
(persze a Székelyföld itt is kivétel, ahogy Hargita megyében
három szervezetnek kellett kialakulnia a belső ellentétek és a
legfőbb helyi kiskirály manöverezési lehetőségeinek növelése
okán), mint a vásárhelyi átláthatatlan mátrix.
Másfelől
meg ott a borzasztó politikai osztály, fönt a hatalmaskodó
kiskirályok, a központi hatalom oszlopos tagjai, fél lábbal
“otthon” másikkal Bukiban, sőt a nagyvilágban, volt, és a
háttérből ma is regnáló, nagymuftik és lent a klienseik, a
sokszorosan kontraszelektált, megfeleléskényszertől, sőt
politikusi paranoiatól szenvedő, közben kiábrándult és
meghasonlott, vazallusi szerepét megunt, de nagyra vágyó “helyi”
politikusok. S nem világosak a följutás normái, ha ugyan vannak,
az oligarchák nem engednek semmiféle átláthatóságnak, túszul
ejtették a médiát – cenzúráznak, és leginkább a kérdezés
lehetőségét folytották el – és silenzio stampa van
mindenféle közéleti diskurzus számára: igen, már kérdezni sem
szabad. A klienteláris rendszer, mely a háttérből, a homályból,
rejtett hálózatokon keresztül uralkodik egy-egy időpontban és
látszólag olajozottan működik, de. A demokratikus szabályok
hiánya miatt, a hatalom mindenféle átörökítési kísérlete
kudarcot vall, és
nem is lehet ez másként, mert az utódlás megoldatlan és
megoldhatatlan, a jelenlegi rendszerben. Olyan a vásárhelyi
politikai szcéna, mint Kafka kastélya: bevehetetlen, mert abszurd.
Most ott tart a klienteláris
játszma, hogy a Fidesz helyi fiókpártja semmilyen kontrollal sem
rendelkezik saját kinevezettjei fölött, nem képes visszahívni a
renitenskedő, a szabályokat nyíltan fölrúgó alpolgármestert és
tanácsost, miközben önként vállnak meg mandátumuktól, más
magyar tanácsi képviselők (többek között a volt “közös”
polgármester-jelölt is), és többen, listán következők, nem
vállalnak megüresedett mandátumot. De már a városi szervezet is
fölszámolásra/bedarálásra került, politikai paranoiában
szenvedő (egyszer talán ki is pakol a dolgok állásáról) elnökét
pedig “Bukarestbe ösztrakizálta” a háttérből irányító
oligarchák lelkes/láthatatlan csoportja.
Következtetés
nincs,
hiszen egy folyamatban levő botrány és kudarcról
beszélek
és az
minden bizonnyal folytatódni fog. Az éppen elmozdított városi
pártvezető mondja, hogy az alpolgármestert nem lehet eltávolítani,
a helyzetet kezelni, mert: “Borbély
László tette oda, nem én!” Ahol a háttérből hatalmaskodó
politikai machinátorok tesznek oda, vagy vesznek le embereket a
politikai palettára/ról, ott “Vásárhely van”, pedig Vásárhely
többet érdemelne.
Casinos in St. Louis, MO - Mapyro
VálaszTörlésCasinos in 구리 출장마사지 St. Louis, MO. · 강릉 출장마사지 Casinos in 상주 출장샵 the St. Louis metropolitan 양주 출장안마 area · Casino casinos in St. Louis · Gaming and Leisure facilities 여수 출장마사지 at casinos · Hotels · Hotels and motels