Félfordulat,
összeért, ami egyfele tartott
Komolyan
foglalkoztat
az a, gondolom nem csak számomra izgató,
kérdés, hogy miért nem képes a Fidesz fiókpárt (és általa az
MPP) leválni a PéSzéDéről, sem a Dragnea által vezetettről,
sem a nélküle, Dăncilával,
sodródóról? És különösen
nehéz megtalálni, vagy fölfedezni a reális okokat, vagy
legalább megnyugtató magyarázotakot föllelni.
Egyfelől
mert, mint minden magára valamit is adó autokrácia – bár itt,
úgy tűnik export autokráciáról van szó – a FfP is a sajtó
alárendelésével, kiszolgáltatásával és a cenzúra egyre
erősödő formáinak bevezetésével kezdte. Mindegy,
hogy kívülről nézve úgy látjuk, hogy
a magyarországi kormánypárt fölvásárolta a rommagyar médiát,
az itteni fiókpártja számára vagy úgy, hogy éppen a FfP alól
vásárolták ki a magyar nyelvű médiát, a végeredmény ugyanaz.
A rommagyar médiatér ellaposodott, mindenféle kritikai hangot
elhallgattattak, csak a fideszkonform szövegelés folyik, az
újságírók mikrofonállvánnyá váltak, sőt vannak túlbuzgók –
mint mindig –, akik elébe mennek a halovány
elvárásoknak is,
az elhallgatásban, és mindenféle bírálat
„megelőző becsúszással való” leszerelésében, a
habonyi-tézisek és összeesküvéselméletek terjesztésében,
a propagandagépezet működtetésében, stb. Központi
ukázra, mely egyre világosabb, hogy Budapesttől indul, neveznek ki
sajtó-menedzsereket, vagy zavarnak el szerkesztőséget, szüntetnek
meg lapot, műszakis rúg ki minden magyarázat nélkül tapasztalt
és hozzáértő műsorkészítőt, telefonbeszélgetés nyomán lesz
főszerkesztő-váltás, politikai árat fizetnek cenzúráért, ott
tartunk, hogy fekete-listák léteznek,
hogy ki meginterjúvolható
és kit nem szabad még mutatni sem, a rommagyar médiában, „mert
ilyen a rendszer”, mert tehetik és kuss, stb. stb. Mondanám,
hogy tisztelet a kivételnek,
de alig találni ilyent, a cenzúra belső cenzúrává alakult
újfent, a fizetett és az önkéntes
cenzórok pedig, büszkén
pöffeszkednek a konteok és fake news-ökre felállított vasnak
képzelt trónjaikon. (Mostmár csak a transindex.ro kell „megfelelő
kezekbe” kerüljön, és lényegében az erport.ro marad az
egyetlen többé-kevésbé kritikus felület még a világhálón
is).
Szóval
keveset, vagy szinte semmit nem lehet megtudni a rommagyar politika
valódi mozgatórugóiról, hogy egy példát mondjak
az elnökválasztások előtt bő 3 hónappal semmit sem tudni arról,
hogy indít-e önálló jelöltet a FfP, vagy ha nem kit támogat?
Lehet, hogy várják a budapesti jelzést? Érdektelennek ítélik,
hogy ki lesz Románia következő elnöke? Várták/várják,
hogy a PésSzéDé bejelentse indít-e jelöltet (most aztán
előállhatnak, hogy mindannyian a félanalfabéta
miniszterelnök-asszonyra szavazzunk)? És
nemcsak jelöltről, jelölési rendszerről, vagy támogatandó
esetleg nem
rommagyar elnök-jelöltről nem hallunk, de semmiféle nyilvános
vita, még csak halovány, amolyan „baráti beszélgetés” sem
folyik róla, majd bejelentik, oszt jóestét. És
persze elnöki programon sem kell törni fejetlen fejeket, minek az,
majd diktálják, hogy milyen kellene legyen egy román elnök, és
azt is Budapestről tudhatjuk mi a fő elvárás, hát hogy magyar
nacionalista legyen!
Másfelől
meg itt különösen van titkolnivalója a hatalomnak: mert
akárhonnan is nézzük az együttműködés nem hoz(ott) semmit a
kisebbség számára, jó ha sikerül többé, de inkább kevésbé,
megőrizni valamit az eddigi „vívmányokból” (példák
sokaságát hozhatjuk a magyar nyelvű orvos és
gyógyszerészképzéstől, a nyelvhasználati szabályokig, vagy
emlékezetpolitikáig); nagyvonalúan odavetett megjegyzésekből
tudni, arról is, hogy a FfP hajlandó szembemenni választóközönsége
akaratával – t.i. sem a jelenlegi PéSzéDé, sem az elődjei nem
voltak népszerűek,
sőt közutálatnak örvendtek a rommagyar közönségben - „mert
ugyis megvan a többségük és valahova tartozni kell”; minden
megnevezett motívum nélkül „adtak még egy esélyt”, a Viorica
Dăncila által vezetett kormánynak; vagy mert az „ellenzékiek sem
szeretnek” (mármint Kelemen Hunort és Márton Árpádot) mondták,
ha mégis szóba állna vagy legalábbis
megszólítaná valaki más is a
rommagyarokat,
azok áruló szekusok, nemde? Egyszer sem
nevezték meg annak okát, hogy a FfP miért megy szembe az EU-s
normákkal az (i)gazságszolgáltatás tekintetében (emlékezhetünk
Márton Árpád kirohanásaira, és javaslataira, melyek alig voltak
reakciósabbak elvbarátai, Iordache,
Nicolicea és társai „pajzán kis ötleteinél”, hogy megmentsék
Dragnea pártvezért a börtöntől), vagy
miért pengetnek EU-ellenes húrokat, (többek
között a kampányban, amit végül megvásárolt Kárpáton-túli
szavazatokkal „megnyertek”), képviselnek
kisebbségellenes és reakciós álláspontokat (szemem
előtt lebeg Kereskényi polgármester csinos kis nyilvános
támadása, gyűlöletbeszéde a homofób népszavazás kampányában
ortodox pópák „szobrai” előtt),
együtt a PSD-ALDE prominenseivel.
Visszatérve
eredeti kérdésemre, azt hiszem csak
kizárásos alapon, logikai úton levezetve érthető meg a FfP
utóbbi években folytatott politikája és különösen az, amit a
PSD-ALDE szövetséggel tettek/tesznek, és a dolognak két lényeges
összetevője van:
1)
A gazdasági maffia képlete
Nincs
más magyarázat a FfP viselkedésére, csak az, hogy valakiknek
megéri, amit politikai vállalkozókként tesznek. Félreértés ne
essék, egyáltalán nem abban az értlemben
lettek vállalkozók a ma regnáló rommagyar politikusok, ahogyan az
Frederik Barth évekkel ezelőtt (1993) kifejtette, miszerint a
vállalkozói szerepkör az etnikai politikán belül azt jelenti,
hogy a kulturális adottságokat a politikai osztály – a kisebbség
mobilizálása érdekében – a csoport ideológiáját, kollektív
identitásának kulturális eszközeivel újrafogalmazza és
politikai célokra használja, végső soron, a csoport érdekében (ez folyt úgy 25 éven át a rommagyar politikában). De ami most
van az valami egészen más, központi és helyi kiskirályok,
egyáltalán nem az egész közösség érdekében, hanem saját- és
szűk környezetük (Magyar Bálint „fogadott családjuk”-nak
mondaná őket) gazdasági/pénzügyi érdekükben folytatnak
gazdasági ügyleteket, profitálnak a kisebbség foglyul ejtéséből,
szorult helyzetéből. A legtöbb rommagyar politikus így stróman
és ugyanakkor helytartó, kiépítette/építi saját klientúráját,
amint az a magyar kormányzat itteni mezőgazdasági befektetéseiből
látszik. A klientúra-építés köre Bukaresten át zárul, tehát
a PSD védelmi pénzt követelhet és kap is a magyar
kormánypénzekből, és ezt a FfP patronálja, illetve közvetíti.
Tömören fogalmazva, azt
állítom, hogy az előzőeknek
megfelelően politikusaink
legfőbb kompetenciája egyre inkább a végrehajtói, leginkább
közvetítői, strómankodás és pénzmosás képessége, semmivel
sem több.
A
maffia műveletek piaca nem a látható
piaci mechanizmusokat követi (gondolom jókat röhögnek
illetékesek, hogy vannak akik holmi – egyébként általuk,
csakhogy falból, elterelő hadműveletként – lefektett pályázati
szabályokat próbálják számonkérni), mindent a „keresztapához”
(ha kettő van, mint Dragnea bebörtönzése előtt volt akkor a
kettőhöz) képest a piramison való elhelyezkedéstől függ. A
formális, választott vagy kinevezéssel megszerzett, intézményi
stástusok sem számítanak (ezért a legfőbb pénzosztó a „papi
jó barát”), csak a lojalitás és a „családias közelség”.
Csakhogy maffiából – családi, illetve családszerű
szerveződése folytán – kiállni nem lehet, mert mindenki „túl
sokat tud”, legalábbis a maga szintjén, ahhoz, hogy elengedjék,
ahhoz, hogy ne tekintsék potenciális zsarolónak.
A
Budapest-Bukarest közötti alvilági business Dragneára,
Tăriceanura és tsaira volt kalibrálva, távózásával zavar
keletkezett, de nem akkora, hogy a FfP-t elengedjék, hogy új
helyet, esetleg új partnereket kereshessen magának. Nem mellesleg
az ellenzéki pártok, és főként az újak az USR-PLUS átlátja a
dolgot és nem is hajlandó beállni következő csendes
maffia-társnak, ez fölöttébb bosszantja vezéreinket.
2)
Maffia-politika
A
teljes rommagyar politikai osztály a budapesti illiberális-modell
közvetítője a bukaresti hatalom fele, transzmissziós szíj
szerepet vállaltak, politikai strómanjai Orbánnak, és ezt
takargatni kell. A háttéregyezmény
maffia-szabályok szerint lettek megkötve, a FfP-nek semmiféle
önállósága, szava vagy beleszólása nem volt a dologba: kettős
kliens, mindkét irányba – Bukarestnek és Budapestnek is –
kiszolgáltatott, térden állva és előrenyújtott tenyérrel, a
senkiföldjén, szétszakítva és megalázva, mindenütt. Nagyjából
ez a lokusz jelöltetett ki és működik ma is, miután a bukaresti
vezér börtönbe vonult, a maffiából nem lehet csak úgy
kiszállni, túl sok a közös titok, az elhallgatni, eltakarni való,
a szálakat el kell varrni és ez időt igényel.
És
nem is a gazdasági ügyletek a legveszélyesebbek, hanem a politikai
korrupció, a fertő, amiben a rommagyar politikai osztály
többé-keésbé kényszeredett mosollyal dagonyáz, közelegni
látszik a rommagyar közösség teljes lezüllesztése, meg lehet-e
fordítani ezt még?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése