A cenzúra diszkrét bája
Felteszem
sokan kárörvendenek – pezsgőbontás sem elképzelhetetlen,
itt-ott fontos irodákban -, hogy sikerült legyőzni a gonosz
kritikust és mintegy 350 adás után kikerült heti jegyzetem a bukaresti rádió
magyaradásából, csakhogy itt vagyok és elhangzott, de még inkább
leírt kritikáim aktuálisabbak, mint valaha. Botrányos
kiebrudalásom - botrányos, hiszen semmiféle érv el nem hangzott,
közvetített telefonbeszélgetésen tudatták, hogy velem tovább
nem kötnek szerződést, hogy majd más, mert …. és itt elakadt a
beszélgetés, mert ... csak -, persze várható volt. Nem
egyedül vagyok akit megpróbáltak/nak elhallgattatni a hatalmasok,
akik foglyul ejtették a rommagyar társadalmat, akik mindenféle
szabad, és főleg másképpen gondolkodást legszívesebben örökre
elüldöznének. Csakhogy a dolgok természetéből fakad, hogy rossz
projektet folytatnak, idejük nagyon is véges, lelepleződnek és a
történelem süllyesztőjébe,
sőt a hátsó, lakatra zárt, lomtárba kerülnek.
Nem
a cenzúra hosszú karja a fő probléma, és az el sem rettent
terveimtől, hanem az a makacs és kíméletlen
ÖNCENZÚRA (melyről azt mondja Esterházy Péter
egy helyen, hogy
„olyan mint az olvadt hó, beszivárog az ember gallérja alá”),
mely évek óta inkább elsunyítja – tisztelet a nagyon kevés
kivételnek – azt amiről jegyzeteim szóltak/nak,
a nagybetűs VALÓS PROBLÉMÁKAT; az hogy nem vitatkoztunk/unk, hogy
elhalt a nyilvános okoskodás, hogy elsatnyult a vitakultúra, hogy
éppen úgy félünk kimondani, amit gondolunk, mint az átkosban. Ez
a reális probléma, és nem a rádióadásom lekeverése, ez a gond
itt és még inkább az értelmiségiek bedarálása, leszalámizása,
az egyénenként megkötött különalkuk. A cenzúra nem veszélyes,
mert a megváltozott nyilvánosságban nincs teljes elhallgattatás,
mindig van lehetőség – hej, de zavarja ez a “disznófejű
nagyurakat” – más média-térben
megjelenni, aztán meg a természetét is félreismerik a
cenzúrának, akik élnek vele.
Van az az ismerős, de valóságot
kifejező közhely, hogy az idő rostája megszűri, hogy mi marad
fenn történelmi perspektívában, mint említésre/megemlékezésre
méltó teljesítmény. Nos, ebben a folyamatban a cenzúra nagyon is
közrejátszik. Kicsit is átgondolva alig van olyan szerző és mű,
akire, amire emlékszünk, akit a korabeli cenzúra ne üldözött,
tiltott, vagy marginalizált volna. Hát így működik a cenzúrával
való játszadozás, ez a perverz hatása: elfeledjük a cenzorokat,
sőt kenyéradójukat, a hatalmasokat is, és a kicenzúrázottak
bekerülnek történeti tudatunkba, ezért nem érdemes elfogadni az
öncenzúrát. Tudom, tudom, gyenge és alig vígasz ez sokaknak, de
hát ez is valami, és más nincs is. Illetve hát lenne az, amit
parrhesia-nak, gondolatbátorságnak nevezünk. Az
öncenzúra, a
korlátozások szinte automatikus és kritikátlan belsővé tétele
nagyon is jellemző társadalmi jelenség, vagy ha úgy tetszik
szociálpszichológiai tény, mint minden más társadalmi
relevanciával rendelkező összetevője a szólásszabadság
bonyolult
képletének. Ezzel szemben a gondolatbátorság, éppen arra
irányul, hogy ezt a szinte automatikus fejleményt, a külső
cenzúra belsővé tételét megakadályozza, szembehelyezkedjen az
előbbivel, ennyiben pedig sajátos fajta nonkonformizmus,
következetes fomájában intellektuális engedetlenség.
A gondolatbátorság,
a szókimondás, a cenzúra különféle formáinak ignorálása
általában a „hatalom nélküliek”, a gyengék, a
kiszolgáltatottak, stb., morális/intellektuális „fegyvere”,
mely különösen régiónkat tekintve, annak történelmi
társadalmi, gazdasági és kulturális, stb., előzményei okán nem
szerveződik igazi (proteszt) mozgalommá, netán ellenhatalommá,
mely a maga során korlátozhatja a hatalom bármiféle cenzúráját.
Ezért fölszámolni nem tud(hat)ja a cenzúrát, kényszeríteni sem
a hatalmat, viszont igyekszik azt „fenomenológiai zárójelbe”,
azaz karanténba zárni, lényegében vállalva az elhallga(tta)tást,
marginalizálást, az anyagi és egyéb hátrányokat, vagy akár az
üldözést és börtönt kockáztatva, stb., „úgy tesz mintha”
cenzúra nem létezne. És
azután még ez a reménytelen és kiszolgáltatott értelmiségi –
igen sokszor nem közérthető, mint populista embertársaink
követelik – diskurzus is képes győzedelmeskedni, vagy legalábbis
uralni a közbeszédet és ez biza előbb-utóbb kikezdi a hatalmat.
A cenzúrázó hatalom ugyanis, szorong, fél, mit fél, egyenesen
retteg, még a
bizonytalan helyzetű értelmiségtől is, különösen akkor, ha
- néha tükörbe néz,
ami elkerülhetetlen - tudja:
hatalma manipuláción, alternatív tények sulykolásán,
hazugságokon alapszik.
A
populista, és akként
illegitim hatalom joggal tart a médiáktól, hiszen a
médiapolitizálás éppen arról szól, hogy a média logikája
szerint működik a politikai kommunikáció, sőt ez működésmódjának
a lényege, a politizálás tere és a nyilvánosság, a média tere
egymásra tevődnek, ugyanazokat az eszközöket próbálják
használni. Nem véletlen, hogy a lopakodó populista autokráciák,
amit hibrid hatalom gyakorlásnak mondunk mostanság, a médiatér
kisajátításával kezdik hatalmi bázisuk kiépítését. A
sajtószabadság, vagy
legalábbis média
alacsony
kiszolgáltatottsági foka a
demokrácia működésének alapfeltétele. A
magyarországi média nagy többsége, és elsősorban a közmédia,
megszállva, a román médiateret politikai oldalak szerint
felszabdalták, a rommagyar – szinte teljes egészében –
bedarálva, betuszkolva a Fidesz-alapítványok vasszoknyája alá.
Csoda-e ha cenzúra van? Csoda-e,
ha öncenzúra van?
Azoknak
pedig, akik látszat-jóindulattal csóválják a fejüket, hogy
sokszor volt éles és határozott, meg tekintélyt nem tisztelő,
meg szókimondó és miegymás, amit mondtam/írtam és miért nem
hallgattam a cenzúra óvó-intő hangjára csak azt üzenhetem, hogy ami az erős és figyelemfelkeltő - legtöbbszőr mindenféle, és
főként hatalmaskodó, pöffeszkedő és mindenki mást
alattvalójának tekintő felkapaszkodottat, stb. - polgárpukkasztó
gesztusokat illeti, ez volt és ez a célom: az irónia, a cinikus
megvetés, a hatalomnélküliek fegyvere. Mondjak le arról, amit
ígértem, és amit blogom címében (systemcritic.blogspot.ro) évek
óta “hordozok”, t.i. a rendszerkritikáról? Hát, akkor mivel
foglalkozzak, hogy kivirágzott a pitypang? Megírjam a pöffeszkedő
hatalom, a lopakodó autokrácia, az elhibázott politikai lépések,
a korrupció, a manipuláció, a populista/demagóg diskurzusok
apológiáját? De, hát ezen százak dolgoznak itt és máshol,
adjam meg a császárnak azt, amit soha meg nem érdemel, és ezért
erőszakkal is követel? Hát kösz, de nem.
És végére hagytam a rádiótól
való kirúgatásom történetének, a rommagyar cenzúra mostani
megnyilvánulásának legperverzebb vonatkozását. Nem elég, hogy a
rommagyar hatalom cenzúrázni kénytelen, de még eszközei is csak
közvetettek, ez a gesztus is megmutatja a regnáló rommagyar hatalom kettős
kiszolgáltatottságát. Nem kétlem, hogy alapvetően az ő fülét
karcolta a rádióadás és ezért saját indíttatásból járt el,
de azt sem, hogy volt budapesti sugallat, ha nem egyenesen
követelmény, mely elhallgattatásomat sürgette. Nyomja ez a „nyílt
titok”, az elkövetők lelkét, hadd mosolyogjanak és veregessék
egymás hátát sikerük fölötti örömükben. Bizton nyertek
valamit tettükért, valami anyagiakat is, és a jelenlegi budapesti
hatalom megsímogatja okos kis lehajtott fejüket. Viszont a
cenzúrázás végrehajtása korrupciót és politikai
kiszolgáltatottságot implikált a másik irányban, a jelenlegi
román hatalom fele is: amiért a PSD-s igazgató elkövette a
kirúgatást (elvégezte a kellemetlent, minden indoklás nélkül,
felrúgva a szerződésbe foglalt kötelezettségeit is, stb.), azért
még kérni fog egyszer valamit a Dragnea-féle hatalom. Na, arra
lennék én a leginkább kíváncsi, - és szerintem ennek megtudása
a közérdek -, hogy a gesztust mivel viszonozza a Fidesz itteni
fiókpártja? Mit/kit, miféle elveket és mennyi gerincet kell
beáldozni kirúgatásom fejében? Mert ingyenebéd a korrupciós
láncolatban sincs.
Egyébként: To be continued!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése