Kis társadalomrajz
A kritikai társadalomtudományok
(az absztrakt elmélet és az absztrakt empirizmus pólusai között mozogva) többet
tudnak a társadalmi átalakulások dinamikájáról, mint azt általában föltételezik,
illetve – és mivel a politikum ellenérdekelt az általuk föltárt valóság
napfényre kerülésében, és ezért elfedi, vagy legalábbis igyekszik fölülírni az
egyre divatosabb populista/demagóg diskurzusaival – ez a tudás gyakran háttérben
marad. És ez összefügg azzal is, hogy a kritikai értelmiségnek (akit
fölületesen, és igaztalanul baloldali-liberálisnak mondanak, ha nem egyenesen
stigmatizálják e jelzőkkel), aki ennek a tudásnak a kitermelője, forgalmazója,
viszont nem föltétlen, és főként nem az egyedüli haszonélvezője (!), nem
alakult ki a valós társadalmi bázisa (Szalai Erzsébet). Ezért aztán gazdasági
háttere, anyagi lehetőségei is nagyon behatároltak, jó esetben az akadémiai
élet, amúgy is szűkös forrásain tengődnek.
Ezeket előrebocsájtva igyekszem, a közérthetőség szempontját szem előtt tartva, vázolni a posztszocialista román és benne a rommagyar (új)kapitalista társadalom néhány jellemző stratégiai életpályamodelljét, abban reménykedve, hogy ezzel hozzájárulhatok a megváltozott gazdasági, társadadalmi és hatalmi háttér előtt zajló politikai mozgások jobb megértéséhez.
Ezeket előrebocsájtva igyekszem, a közérthetőség szempontját szem előtt tartva, vázolni a posztszocialista román és benne a rommagyar (új)kapitalista társadalom néhány jellemző stratégiai életpályamodelljét, abban reménykedve, hogy ezzel hozzájárulhatok a megváltozott gazdasági, társadadalmi és hatalmi háttér előtt zajló politikai mozgások jobb megértéséhez.
Az elmúlt rendszer, bárhogyan is
nevezzük, akármilyen átfogó és mély kritikával illetnénk, vagy akár csak
felszínes gyülölködő jelzőket aggatunk rá, a társadalmi egyenlőség
szempontjából, és ezzel összefüggésben az osztálykülönbségek vonatkozásában,
homogénebb, kevésbé diszkriminatív volt, mint a kialakuló (új)kapitalista
rendszer. A szocialista/kommunista társadalmi ideál, végső soron, alapvető
stratégiai célkitűzése az osztályokra épülő társadalom fölszámolása volt. Ma
már jól tudjuk, hogy ez nem sikerült, azt is, hogy még ideális esetben sem
sikerülhetett volna (az első talán Milovan Dgyilás volt, aki az új kommunista „nomenklatúra”
– új osztálynak nevezte – kialakulására figyelmeztetett még a negyvenes évek
végén), viszont az életpálymodellek tekintetében, az egyéni és csoportos vertikális
társadalmi mobilitás szempontjából, ez a modell erősen elterjedt és
meghonosodott. Magyarán, bár az egész társadalom fölött ott volt az „üvegplafon”,
mely nagyon is korlátozta a meggazdagodást, (sőt nálunk még a fogyasztást is) a
gazdasági sikert és annak tartós, generációkon átívelő újratermelését, a
feltörekvésnek, a szegénységben való egyenlőségnek, stb., kialakult és
elterjedt egy szocialista modellje. (Kivétel volt egy nagyon szűk, társadalmi
értelemben lényegtelenül vékony réteget, aki hatalmánál, azaz státusánál fogva
került a kiváltságos osztályba, de maga is instabil volt, gyakran státusával együtt
gazdasági alapjait is elveszítette, vagy a tisztogatások során akár
szabadságát, sőt életét is. Paradox módon a nomenklatúra helyzete volt a
leginstabilabb, leválthatók, kiszolgáltatottak, sőt megvádolhatók és
üldözhetők, de minden esetre állandó kontroll alatt lévők voltak. Vance Packard
írja klasszikus könyvében, hogy a „becsvágyó igazgatók”, „a világ
legmanipuláltabb és legkizsákmányoltabb alkalmazottjai” – nos, ez a jellemzés
kiválóan alkalmas a nomenklatúra derékhada helyzetének leírására. Nem mellesleg
ez a modell, és a vele kapcsolatos strukturális nosztalgia, a múlt rendszert „visszasírók”
imádatának a tárgya – és egyáltalán nem Ceaușescu vagy Kádár, és a többi
régiónkbeli kommunista vezér, kemény vagy puhább diktatúrája hanem – a
létbiztonság, vagy legalábbis a tervezhetőség, a legkisebb kockázat fele való
törekvés, még a valódi és tartós, osztályalappá acélosodó fölemelkedés
feladásának árán is.) Az így jellemezhető szocialista életpályamodell központi
eleme az oktatási karrier és a pályaválasztás volt, a legtöbb család („hatékony
vágya”) elképzelése, és ehhez igazított döntései szerint, a fölemelkedés az
oktatási rendszeren keresztül valósulhat meg, és többnyire több generációs
projektként. Ha a gyerek diplomát szerez, akkor helyzete stabil lesz, sőt
társadalmi státusa megváltozik, a fölemelkedés biztosított, ezért nagyon magas
árat fizettek az iskolai befektetések terén. A családok, sőt az alsó osztályok
széles rétegei elfogadták a feltörekvésnek azt a fomáját, amely csak az „átörökített
becsvágy”-on keresztül a jövő generáció fölemelkedésével élhető meg (Bourdieu
írja, hogy a „A feltörekvő kispolgár egész léte valójában egy olyan jövő
előrevetítése, amelyet leggyakrabban csak áttételesen a gyerekei révén ’élhet
meg’”.) A ’89-es változásokat követő (új)kapitalista rendszer viszont, olyan
modelleket importált (jóléti és fogyasztói társadalom eszménye), melyek a régi
csatornákon, mobilitási hálóztokon keresztül nem megvalósíthatók, ezért
életpályamodellt kell(ett) változtatni, ami azzal is járt, hogy az iskola, a
tanulás elveszítette kiváltságos helyzetét. Szigorúan gazdasági értelemben, de
a családok és egyének életstratégáit tekintve nem következmények nélkül, az
eredeti tőkefelhalmozás (Marx) korszaka jött el, az uram-bátyám kapitalizmusé („crony
capitalism”), ahol az összeköttetések rendszere, a társadalmi tőke, fontosabb a
tudásnál, a kulturális tőkénél. A fölemelkedésnek már nemcsak a hosszú távú
befektetések eredményeként, több generációra tervezett válfajai váltak
elfogadottá, hanem a rövidtávú meggazdagodás és feltörekvés (a self made man
ideálja), a siker és az ezzel járó státusszimbólumok váltak meghatározó
életmodellé. A konzumerizmus „értékei”, olyan erőteljesen léptek fel, váltak
társadalmi léptékben meghatározóvá, hogy ez az életmodell minden mást háttérbe
szorított (anómiás állapot állt elő széles körben, a mertoni értelemben, ahol a
nagyon erősen reklámozott, és besúlykolt célokhoz nem létez/tek/nek legális és
reális eszközök, ezért alternatív eszközöket keresnek). És mivel a gyors felemelkedés,
a státusfogyasztásban mérhető anyagi siker gazdasági feltételei nem adottak,
illetve legális eszközei alig alakultak ki, a társadalom szétfejlődése,
újrastrukturálódása két irányba tart/ott/ és két helyszínen zajl/ott/ik.
Drámaian sokan kivándoroltak, illetve
külföldi munkát vállaltak, mint az
itthoni – legalábbis státusemelkedés – önmegvalósítás eszközét tekintve ez
utóbbit. Akik pedig maradtak (és ne feledjük társadalmunk, a nagyszámú „kilépés”
következtében „reziduális
társadalom”-má vált), azok a státustársadalom modelljét vállalták föl, az elérhető társadalmi pozíciókért versengenek,
minden (igen gyakran illojális, és illegális, korrupt, stb.) eszközzel. Ők azok
(beleértve magukat a kritikai értelmiségieket is), akik, első körben legalábbis,
rezignáltak a gazdasági fölemelkedés elérhetőségében, viszont erős vágyat
éreznek a feltörekvésre, a társadalmi piramis megmászására, és ezért (ismételten
Vance Packard kifejezését használva) társadalmi/politikai/adminisztratív státusokra
vadásznak. Nem osztályhelyzetük (mely gazdasági alapú lenne) megváltozásában,
hanem a státusukból (mely szimbolikus jelentőségű – ahogy azt eredetileg Max
Weber kifejti) származó kiváltságok megszerzésében reménykednek. Az elérhető
politikai és adminisztratív, de még az akadémiai, stb., (ezért a sok magánegyetem,
tele zengzetesnél zengzetesebb státussal, és ezért a sok botrányos plágium-ügy
ezen a téren) pozíciókat is, elsősorban nem „a közjó szolgálatának”, (el)hivatásnak
(beruf), hanem az itthon megvalósítható státusemelkedés szinte egyetlen útjának
tekintik. Azután a státust gazdasági tőkére igyekeznek átváltani, ebben viszont
a (politikai) korrupció a transzmissziós szíj, az átváltás szinte egyetlen
módozata (lásd zsákmányszerző, patronális politikai rendszer). Az oktatási
karrier tekintetében, céljuk nem a tanulás, kulturális tőkéjük gyarapítása és
hosszútávú kamatoztatása, hanem a diplomaszerzés, ami szigorúan instrumentális,
hiszen státusemelkedéshez szükséges kellék.
És persze marad/t a társadalom
legnagyobb része, aki jószerével semmiféle mobilitási pályát nem lát, aki nem
tervez, és aki csak helyzete, státusza fenntartásában reménykedik, politikai/társadalmi
értelemben (nyugdíjasok, a munakerőpiacról kiszorultak /underclass/, vagy agrárproletariátus,
kényszervállalkozók, prekariátus tagjai,
stb. Nota bene, ezzel együtt ez a széles réteg adja a szavazók zömét, az ők
vokuskért versengenek a politikusok.) inaktív, és alsó osztálybeli, hátrányos,
és kiszolgáltatott helyzetéből, a szükségből kovácsol erényt, (ők, akik
mindeféle gazdagságot tiztességtelennek, minden politikust korruptnak, stb., gondolnak
és abban reménykednek, hogy a tisztességtelenül meggazdagodottak előbb utóbb
elnyerik méltó büntetésüket, vagy legalábbis morális értelemben megsemmisülnek,
noha ez az elvárás meglehetősen történelmietlen) farag egyfajta osztályéthoszt
(többek között vallási színezetűt, vagy nosztalgikusat, millenárisat vagy
másképpen utopisztikusat, nacionalistát és összeesküvés-elméletekre
alapozottat, stb.), aki (legalábbis „valószínűségi
okság” szintjén, ahogy azt Bourdieu megfogalmazza), újratermeli alsóbb
osztályhoz való tartozásának minden, külső és belső, gazdasági és kulturális
kellékét. Eközben ők a „virtuális fogyasztók”, nem a reklámozott javakat, hanem
a reklámot magát fogyasztják, viszont ezzel is erősítik és (lényegében
elsődleges ágensként) közvetítik a fogyasztói társadalom modelljét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése