Jobb lett-e a világ?
Nézem az év terrorista akcióinak interaktív térképét, melyen több mint ezerhétszáz terrorcselekményt
jelöltek be, melyekben több mint tizenötezer ártatlan ember vesztette életét és
bár nem tudom, hogy ez a szám abszolút értelemben sok vagy kevés – a most is
dúló háborúkban nagyságrendekkel többen vesztették életüket – mindenképpen
elborzasztó. Nyilvános – a médiahatást mindenképpen fölhasználó, azt megcélzó –
kivégzés Ankarában, teherautós tömeggyilkosság Berlinben, lövöldözés Zürickben.
És mindez egy napon, sok ez így, szinte egyszerre, még az erőszakhoz szoktatott
nézőknek is az, ünnep helyett terror, gyilkos és öngyilkos elkeseredettség versus
páni félelem, és döbbenet: a humánum decentrálásának (Nietzsche óta már nemcsak
az Isten, hanem, mintegy végességének biztos jeleként, az ember úgyszintén
halott) számomra, és józan ésszel, nehezen emészthető képei, mint megannyi
memento mori. Mintha nem az ember(iség), hanem valaki/valami más lenne a
fontos, a célok kijelölője, amihez képest az ember már csak kivitelező (dezantropomorfizált,
dehumanizált humán erőforrás?), puszta eszköz (vajon Kant kategorikusz
imperativusza is halott? „Cselekedj úgy, hogy az emberséget mind saját
személyedben, mind pedig mindenki máséban mindig egyúttal célként is kezeld,
sohasem puszta eszközként”), öngyilkos merénylő, vagy vétlen áldozat. Vagy
fölváltva, hol egyik, hol másik: biodíszlet a döbbenetes látványhoz, a mindenek
fölött levő, fogyasztói illúzióhoz. Úgy tűnik a halál képei az üzemmód részei (az
infotainment előállítási technológiájának fogaskereke), az erőszak elad és a
gátlástalanság „élvezetes”, illetve „szórakoztató”, nézettséget, ratinget
termel, két reklám közt éb(e)ren tartja az embereket, növeli a reklámértéket.
Ha meg a világ politikai
térképére vetek egy tekintetet és azt is megnézem, hogy nőtt, vagy csökkent a
demokráciák száma, hát ismétcsak negatív képet kell látnom, azt, ahogyan a
szabad világ zsugorodik és a valós, meg a különös, újfajta fél- vagy már
egészen diktatúrák száma nőtt. Nap mint nap látható ahogyan államok, országok
és népek élete fordul ki megszokott sarkaiból, normális folyásából, és válnak
senkiföldjévé, ahogy az élet megszokott keretei eltűnedeznek és valami más, az
új barbarizmus, a decivilizáció terjed, nemrég még élhető, civilizált helyeken
és társadalmakban is. És mintha a világ vezető hatalmai egyfelől tehetetlenek
lennének, másfelől meg maguk generálnák a bajokat, és nem vennék észre, hogy a
terrort a demokrácia-deficit táplálja, a gátlástalan gazdagodás és határtalan fogyasztás
vágya teszi zombivá, önmaga elfogyasztójává az emberiséget.
És aztán ott vannak a „borzalmas”
szavazók, akik egyfelől, a pusztán formai demokrácia gyengéit kihasználó, a
manipulációt irányító hatalmasok, a félrevezetésre és az érzelmekre, különösen
a gyűlöletre alapozott kampányok hatására, másfelől meg, maguktól is szinte
teljesen elidegenedve, megválasztják a zsarnokokat. És nemcsak megválasztják,
de félreértett törzsi szolidarításból, érzelmi alapon értelmezett, nemzethynek hazudott
mitikus valósághoz való azonosulásból, ki is tartanak mellettük, asszisztálva a
romboláshoz, a dezintegrációhoz, a már megvalósított emberjogi szabályozások és
toleráns attitűdök (lásd politically incorrectness, mint újfajta „érték”)
fölszámolásához. Vidáman és egyre gyorsabban pörögve megyünk tönkre, és foszlik
szét egész világunk, jön a teljes világrendetlenség, a nihil, és nem látszik,
hogy ki vagy mi vethet gátat a pusztulásnak. És ki mondja meg, hogy mitől lenne
jobb, ha már nemcsak Putyinok és Erdogánok, hanem immár Trumpok (valamint magyar,
brit és lengyel kistestvéreik) is, azaz gátlástalan, saját hatalmuktól eltelt,
haladás- és felvilágosodás-ellenes, okkult célokat szolgáló, újfajta diktátorok
vezetik a világot? Sokan idézik a demokrácia korlátairól szóló churchilli bon
mot első szavait, de elfelejtik a mondás végét, úgy tesznek mintha a demokrácia
csupán egy hobby lenne, melyet a nyugati társadalmak lelkesen követnek, de
csupán esendő és esetleges hatalommegosztási szisztéma, jobb híján. Csakhogy mondjon
már valaki egy másik szisztémát, akár fél vagy egész autokráciát, diktatúrát, valamit,
ami hosszabb ideig biztosítja a békét, a hatalom erőszakmentes
átszármaztatását, mint a valódi demokrácia. Hát erről soha nem szólnak az új
próféták, csak arról, hogy „bármi megtörténhet”, hogy minden rossz, ami van,
hogy Brüsszel és az integráció, a menekültek/bevándorlók az ellenség, meg
mindenki „más”, aki nem „mi” vagyunk (ha ugyan ebben a kontextusban egyáltalán
meghatározható, hogy ki és mi vagyunk). Ezért aztán pusztuljon a világ, mi majd
valahogyan (ugyan hogyan?), mondjuk „kiválasztottságunk” okán, megmenekül(het)ünk.
Márpedig az emberiség pusztulását még az újsütetű próféták sem él(het)ik túl. A
mindenféle új stílusú diktátorok határtalan étvággyal („egyszer, illetve
utoljára jóllakni”) fölfalnák és a gyanútlan fogyasztókkal is fölfalatnák a
felvilágosodás századainak megvalósításait, és bevezetnék a szép új zombivilágot,
ami aztán hatalmukat és magukat is tönkretenné.
Ennek kell(ene) megálljt mondani,
és ez nem kevés. Nincsenek történelmi előképek – mint ahogy a világégésre, az
ordas eszmék és nyomukban a háborúk pusztítására nagyon is vannak – és hallgatnak
még azok, akik megállíthatnák a romlást, visszaállíthatnák a civilizáció
folyamatát. Kétszázhatvanöt éve, a felvilágosult genfi, J. J. Rousseau esszéje,
mely a civilizáció erkölcsromboló hatásairól értekezett díjat nyert egy olyan
pályázaton, mely azt a kérdést vetette föl, hogy „Előbbre vitték-e a művészetek
és a tudományok az emberiséget”? Nos, a kérdés természetesen ma is él, és
lényegében megválaszol(hat)atlan, mert annak minden egyes terminusa nagyon is
relatív, és időben is változó. De föltenni és válaszkísérleteket megfogalmazni
nemcsak művészi és tudósi, hanem egyetemes erkölcsi kötelesség. Én optimista
vagyok, (legalábbis olyan hegeli, azaz gnoszeológiai vonatkozásban) előbbre
kell vigyék a művészetek, a tudományok, egyszóval a tudás, az emberiség ügyét,
még akkor is ha ez ma kevésbé látszik, mint a közelmúltban. Csak ehhez, nem a
felvilágosodás, a ráció ébredésének tagadására, hanem ellenkezőleg, ÚJ FELVILÁGOSODÁSra
van szükség, az ítélőerő és azután a gyakorlati ész (kanti eszméinek) posztmodern
fölélesztésére, tudományra és nem manipulációra van szükségünk, józanságra és
nem a szenvedélyek fölkorbácsolására. Ezen legyünk hát.
Sajnos a szenvedélyek felkorbácsolásával lehet szavazatok tömegeit begyűjteni.
VálaszTörlésEz igaz, és a pártok közötti versengés erre a területre tevődött át, ezért lenne szükség a politizálás kereteinek újragondolására és új tartalommal való feltöltésére, amit én itt "új felvilágosodásnak" mondtam.
VálaszTörlés