Pars pro toto
Európa sokszínűsége olyan
közhely, melyet azért érdemes időről-időre fölvetni és újragondolni, főként válságos
időszakokban, amikor a földrajzi összekapcsolódások, a közös érdekek és hagyományok, a megszokott és sokadszor elismételt hídak és szolidarítások, gyöngülnek, és
látszanak azok a rések – néhol és némelykor egyenesen szakadékok – melyek elválasztják
népeit, országait és kultúráit. Ilyenkor újra és újra föl kell vetni, hogy az
unió, a közeledés és az egységesülés, a közös „ház” építése (még) nem
automatizmus, és nem visszafordíthatatlan folyamat, sőt ellenzői egyre
hangosabbak és befolyásosabbak. Nem abban, hogy reális alternatívát nyújtsanak –
és a brexit után kialakult helyzet ezt talán a legvilágosabban mutatja, az oly
stabilnak és a demokrácia elsőszámú védőbástyájának hitt Nagy-Britannia hezitál,
nem tudja mitévő legyen – hanem, abban, hogy múltbameneküléssel, regresszióval,
rombolják azt is, ami fölépült, a hidakat, melyek összekapcsoln(t)ak. Az
euroszkepticizmus (melyben, a britt failure-t követően, Magyarország kormánya az
elsőszámú hangadó) térhódítása, a nacionalista, és szélsőséges nézetek divatba hozása,
minden más tényezőnél – igen, a menekültválságnál, a gazdasági kihívásoknál is –
nagyobb mértékben mérgezi a kutakat, már-már széteséssel fenyegeti az EU-t.
Európa nyugati végén jártam, Spanyolországban,
és nemcsak nagyvárosok kirakataira és turistalátványosságaira figyeltem, hanem
a vidéket, egy andalúziai kisváros és környékének társadalmát, egy nagyon keveset
a „lenti”, a grass roots oldalából is megfigyelhettem, a „fejlett nyugatnak”.
És igencsak elgondolkodtatott, amit láttam hallottam, arról, hogy szűkebb
világunkban, nemcsak mi közemberek, de újságírók, és főként politikai hangadók,
közvélemény alakítók, a valós ismeretek és tapasztalat helyett, milyen nagy
mértékben igazolhatatlan sztereotípiákban gondolkodunk/nak, mennyire nem látjuk/ák
át a reális helyzetet. A nagyvárosok neon (akarom mondani led) fényei
elvakítják azokat is, akik csupa pozitív módon szuperlatívuszokban
látják/láttatják a „nyugatot”. És azokat is, akik ellenkezőleg, ma már a
legtöbbet a multikulturális/multinacionális nagyvárosok és társadalmak alaptalan
lejáratásában járnak az élen, szitokszóként használják a belga főváros nevét,
manipulációra az Európát ért kihívásokra tett leghaloványabb erőfeszítéseket is.
És igen, arra gondoltam, miközben egy helyi fejlesztési irodát vezető, hozzám
nagyon közel álló, igencsak lelkes és aktivista spanyol sors- és „kontinens-társam”
reális és kijózanító beszámolóját hallgattam, hogy milyen egyértelmű, ha kicsit
odanézünk a való világ dolgaira, hogy a különbségek mögött – úgy jó 3500 km-re nyugatra –
ugyanazok a problémák foglalkoztatják a kisembereket, a „vidéket”. Ugyanúgy
küzdenek a létbiztonságért, jövőjükért, a békéjükért, a valós értékekért,
családjuk boldogulásától kezdve egészen az általános társadalmi szabadságért és
méltányosságért, mindefele. Spanyolországban és Andalúzia déli része ettől nem
kivétel, a munkanélküliség 6-7 éve igencsak magas (most akár 25%-os is lehet a régióban,
egész évre vetítve, a fiatalok körében meg minden bizonnyal akár az ötven
százalékot is eléri „télen”, amikor nincsenek szezonmunkák), modernizációs
deficittel küzdenek, hiszen a hagyományos gazdasági tevékenységek,
mezőgazdaság, (főként gyümölcs és zöldségtermesztés), és a bortermelés nem elég
a megélhetéshez, leestek a piacok, nehéz exportlehetőségeket találni, kegyetlen
a konkurencia, stb., ezért új gazdasági/társadalmi stratégiára van szükség. Váltani
kellene, (az általam meglátogatott kisváros a turzimusra készül építeni
fejlesztési stratégiáját, igen módszeresen és olyan emberek segítségével, akik
nem saját zsebre dolgoznak, akik nem maguknak, hanem a közösségnek építenek új
fejlesztési stratégiát, módszeresen, és tisztességesen, fel- és kihasználva a
helyi klíma, természeti környezet és egyéb források nyújtotta lehetőségeket) és
ebben az EU partner volt, illetve most is az. Csakhogy a szkeptikusok (a
brexitet ott is szitokszóként használják a politikai balgaság metafórájaként),
és a mindent ellenzők akadályai a kibontakozásnak, legalábbis elterelik a
figyelmet a kihívásokról, és elakasztják a kibontakozás lehetőségeit. Helyi
civil szervezetek beszámolóit/bemutatkozóit hallgattuk, viszont valódi NGO-két,
melyek semmiféle állami támogatásra nem is várnak. Maguk építkeznek, alulról és
önkéntesen, valódi szociális, kulturális, és fejlesztési terveket generálva,
melyeket azután ki is viteleznek. És ebben a részben mutatkozott meg az egész,
az amit érdemes nyugati szellemiségnek nevezni: az önszerveződésre a dolgoknak
saját kézbe vételére való hajlandóságot, elkötelezettséget és lendületet, ez
lenne ugye az autonómia, spanyolul, angolul, magyarul és minden más nyelven. Itt
az autonómia elkötelezettséget jelent a progresszió, a modernizáció és az
európai közösség mellett, ki sem mondják a szót (megteszik azt a politikai
szervezetek), csak gyakorolják nap, mint nap. És mielőtt, itthoni kórus harsogva
előadná a rossz komcsi örökség és a civil társadalmi hagyományok hiányának, negyed
évszázada forgó szappanoperájának főáriáját, hogy t.i. „nem lehet”, mert a
komcsik ...., stb., hadd jegyezzem meg: az „újkori” Spanyol demokrácia csak 15
évvel idősebb a mieinknél. A Franco-diktatúra – a polgárháború atrocitásait is beszámolva – véresebb
és kegyetlenebb volt, mint a tulajdonképpeni szocilista periódus nálunk. Az
itteninél is, nem hogy az ’56-ot követő magyar „gulyáskommunizmusnál”, és éppen
úgy kiírtotta, betiltotta és üldözte a civil szerveződéseket, mint a baloldali
diktatúrák tették nálunkfele. És nota bene, ahhoz asszisztált az egyház, mint
ahogy most is élen jár a gyülölködésben, ja, nem ott, hanem Magyarországon, sőt
egyre inkább, szűkebb környezetünkben is. A(z újabb) spanyol civil társadalom
is csak negyvenéves, és az ország tele tömegsírokkal, melyek ugyan többnyire
nyolcvan évesek, de még mindig halkan beszélnek az atrocitásokról, még mindig
nem tudni, hogy az áldozatok hol lelték örök nyugalmukat – köztük, hogy éppen
Andalúziánál, és az andalúzok Radnótijánál maradjak: Federico Garcia Lorca is
tömegsírban végezte, valahol szeretett Granada-jába –, mint ahogy a gyilkosok
neve is ismeretlen.
Mi itt, szeretjük úgy föltűntetni
saját történelmünket, mint a válságok és nyomorúságok tárházát, mindig másra
mutogatva, ha az okokra kerül a sor. De zaklatott és véres történelmünk nemcsak
nekünk van, van az a nyugatnak is (az utóbbi negyven évhez hasonló történelmi
periódushoz mérhető békében és viszonylagos jólétben Spanyolországnak sem volt
része történelme folyamán – mondja barátom). Tehát, mely történelmi korba lenne
értelme visszakanyarodni, nyugaton és keleten,
egész Európában? Miféle elmúlt, hazudott és aztán elhitt, aranykorért lenne
értelme feláldozni újabb nemzedéke(ke)t, jelent és jövőt, ahelyett, hogy előre
néznénk, hogy az egységesülő, békés és szabad Európát tekintenénk cépontnak?
És természetesen, azon is
gondolkodtunk közösen, hogy vajon az alsó és kis társadalmak elkötelezettsége,
aktivizmusa és egyáltalán, a civil társadalom lehetőségei, elegendőek-e ahhoz,
hogy ellensúlyt képezzenek a euroszkepticizmus, a megveszekedett
(konzervativizmusnak álcázott) populista-demagóg, etno-nacionalizmussal szemben?
Képes lesz-e a még tétova EU újra feltöltődni (elég erős-e a reloading szándéka,
a relaunching Europe program ehhez?) és kiútat mutatni a sokféle válságos
helyzetből és pozitívan, ha úgy tetszik előre menekülve megfelelni a
kihívásoknak? Nincs egyértelmű válasz, és tudom, hogy patetikusan hangzik, de
tenni kell(ene) érte, amíg még lehet ...
valóban poétikusan hangzik!!de azért felemlegetném a Bethlen Gábor korát, amikor a nagyságos fejedelem 300 erdélyi fiatalt járatott nyugati egyetemekre és mind hazajött, orvosnak,prédikátornak,könyvnyomtatónak!!
VálaszTörlésa jövő siralmasan néz ki, az eddigi 10 évi felzárkoztatási politika csődött mondott, a pénzeket a mészárosok,coposok,nastasek ellopták,2020-tol ez sem lesz és akkor ezért fognak úszítani az EU ellen! és ők megcsinálják az Európai Egyesült Államokat nélkülünk és mi is a történelem szemétdombjára kerülünk, mint az egykor gazdag és virágzó Szíria!! és a gulyáskommunizmust ne tessék lebecsülni, a most birkaként bégető /és urnához hajtott/ pornépnek olyan emberi sorsa többé sose lesz!!