Egység és kétség
Miért nem csinálhatunk fából
vaskarikát, erőszakkal sem? És miért jutunk el, a politikai diskurzusokban minduntalan,
a többdimenziós embertől a kierőszakoltan egydimenzióshoz?
Az emberi természet, az egyik
legrégebbről fennmaradt ógörög filozófiai töredék szerint, lényegét tekintve „határtalan”
(lásd. Anaximandrosz – apeiron), még
pontosabb kifejezéssel „meghatározatlan”, nem abban az értelemben, hogy egyben örökkévaló
is lenne, hanem abban, hogy sok szempontból nem lehatárolt, lehetőségei nagyon
sokfélék. És ezt az attribútumot tekinthetjük az ember antropológiai jellemzői
közül talán a legfontosabbnak, minden emberi cselekedet megítélésekor. Más
kérdés, hogy mit kezdjünk ezzel a (fuzzy) zavaros és nem lehatárolt
természetünkkel, hogyan, mennyiben és milyen céllal jelöljünk ki a magunk
számára biztos támpontokat, melyek azután eligazítanak a sokféleség és
egyáltalán, a lehetőségek és megkonstruált valóságok kaotikus forgatagában. (Nem
könnyű együttélni ezzel a belső és antropológiai értelemben kódolt
meghatározatlansággal, hiszen ez feszültséget, dilemmákat termel, amiket azután
nehezen viselünk, szeretnénk egyértelműbben látni és cselekedni, szeretnénk
dolgokat egyszer s mindenkorra megoldani, ez viszont nem megy, természetünknél
fogva nem mehet. Maga a fogalmi gondolkodás már önmagában is leegyszerűsítése,
összesűrítése és egyes elemeire való koncentrálása ennek a meghatározatlan
belső természetnek, ami azután messzemenő következményekkel jár(hat). De
következményekkel, és nem ritkán nagyon is negatívakkal jár, ha meg sem
próbáljuk fogalmilag pontosan megragadni azokat a jelenségeket, melyek között
élnünk adatott, és valamilyen lebegtetett, az analitikus eljárások, az ész, a
logika, a ráció számára továbbgondolásra alkalmatlan módon érzelmileg ragadjuk
meg azokat. A „migráncsozás” címszó alatt zajló kiterjedt manipuláció
kiindulópontja és sarokköve éppen a menekültek és a(gazdasági)bevándorlók
közötti különbségtétel megtagadásából, azaz terminológiai/fogalmi összemosásból
származik. A következmények miatt aztán, legfennebb Foucault érezhetne némi
ironikus elégtételt, hogy lám a diskurzus hatalmáról alkotott nézetei mennyire
vegytisztán működnek, fél évszázad távlatában is.) Távolról indítom mondandóm,
hiszen következményeiben messzire vezet az a meglehetősen új – viszont más
korból mégis jól ismert – politikai keret és egyre vehemensebben, erőszakosabban
kijelölt hatalmi, és nyilvános diskurzus, ami a kvóta-népszavazás, egyébiránt igencsak
hatékony, propagandáját jellemzi.
Abból a zagyva és szemmel láthatóan kényszeredett, minden
valóságalapot – még a hőn szeretett tapasztalati tudást is – nélkülöző szövegelésből,
ami a kvótareferendum kapcsán látott napvilágot, arra következtetek, hogy akik kívülállókként
teszik azok külső hatalmi kényszerből követik el ezt. Elismerik vagy sem, de amikor
a „migráncsozó propaganda” diskurzusához csatlakoznak, olyan kényszernek
engedelmeskednek, ami nem a menekültekről és bevándorlókról, hanem a feltétlen
engedelmességről, a kényszerlojalitásról szól: pénzért, visszaosztott
hatalomért, befolyásért, és kisebbrészt meggyőződésből is, természetesen.
Elképzelni sem tudom, hogy azok a politikai és egyéb hatalmasok – az
értelmiség hallgatásáról most ne is szóljak – akik ma az ügyben pro domo,
megszólalni kénytelenek, ilyen gyorsan elfeledték volna a „támogató leveleknek”
(scrisori de adeziune), a jelenlegitől semmiben nem különb(öző) (megengedem,
nyelvében és nyelvezetében megváltozott) időszakát. A volt diktátort, utolsó
éveiben, nem Moszkva és nem a nemzetközi kommunista összesküvés, hanem a „támogató
levelek”, a bólogatójánosok, a megalkuvó és haszonleső, a kommunista eszméket
és a nacionalista diskurzust egyszerre propagáló gerinctelen és felelőtlen
pártaktíva tartotta életben, és a lehajtott fők, a semmit nem kockáztatók (ugyanez
a kockázatmentesség,az álbiztonság ígérete köszön ma vissza, kék alapon sárga tacepao-kon, csak most Budapesten), a
félelemtől megbénult tömegek.
Azt hiszem a kampány itteni
hangadói végképp nem
a menekültektől vagy netán bevándorlóktól félnek – akik amúgy messze
elkerülik széphazánkat – hanem azoktól a hatalmasaktól, nevezetesen a magyar
kormánytól, akik számon kérhetik rajtuk a hallgatást. Természetesen anyagi
támogatás megvonásával zsarolva, ha hallgatnak, és pláné, ha ellentmondani merészelnének
a hatalomnak. Feléledt az öncenzúra és tobzódik, hallgass vagy csatlakozz, ez a
két alternatíva látszik, és vannak, akik úgy vélik már nem is hallgathatnak, el-
és lekötelezettek, kiszolgáltatottak, „tartoznak ennyivel” (mennyivel is? Miért
is? – erről nem beszélnek a „fejedelmező” klerikális vezérek, csak símán
uszítanak, azt sugallva földi magyarázattal nem tartoznak, az égiek pedig, mint
látható, fölöttébb toleránsak), meg kell tegyék, ha a „császár” úgy kívánja. Csak
elborzaszt az a féktelen hatalomvágy, amit többek között az egyházak
állásfoglalásából olvasok ki, hogy a magyarországi katolikus egyház egyes
vezérei símán szembemennek a pápa álláspontjával, már meg sem lep. De meddig mehetnek
szembe a nyivánvaló tényekkel, meddig torzíthatnak, csúsztathatnak, az
itteni klerikális elit egyes szószólói, hogy egyfajta jogos, sőt harcos „kereszt(y)ényi
gyűlölet legitim voltáról” papoljanak, ilyesmire buzdítsanak, és bekapcsoljanak
az idegenellenes kampányba, egy kisebbséget? Meddig mehet annak a képtelen és
valótlan propagandának az eröltetése, amely nemzeti egységet vizionál a
megosztó, kirekesztő, gyűlölködő hatalmi diskurzus mögé (semmi kétségem, hogy
ezek a megnyilvánulások még egyházon belül is megosztanak, nemhogy szélesebb
társadalmat összekapcsolhassanak), amely a „szeretet nevében”, gyülölködésre
szólít? Tényleg üres lózung csupán az oly sokat hangoztatott erdélyi
tolerancia? És persze meddig vevő erre az istenadta nép, a józannak mondott
többség, mely lehajtott fővel, egymás tekintetét elkerülve bégeti, sőt – és ismét
az áldatlan kommentariátus, és mindenféle félelemtől gyötört prekariátus a
hangadó – fölerősíti és ingyen, valamint bérmentve tovaterjeszti a gyalázatos
propagandát? Meddig fogják még gerjeszteni a morális pánikot, kelteni a tömeghisztériát,
jól felfogott érdekeink ellenében akár?
Kialakulóban az egydimenziós, a gyülölködésre
és acsarkodásra redukált „magyharr-ember”, de miért kellene alig
leplezetten kínos erőfeszítéssel egységet – vagy legalábbis ilyennek tűnő
kommunikációt – az idegengyülölet köré építenünk? Tényleg kifogytunk volna a
pozitív érzelmekből és célokból, valóban csak egy merőben negatív tulajdonság
kapcsolhatna még össze? Imádatra vagy gyűlöletre nem lehet egységet – sem nemzetit,
sem mást – építeni, hiszen ezek a fogalmak elválasztanak, megosztanak, nem
lehetséges mindenki számára ugyanazt imádni (hisszük nem hisszük százával
vannak imádott és „aktív” istenek, amelyekhez az emberek fóhászkodnak, ahogy
Nietzsche mondaná, az egy Isten viszont, régóta halott, és mi öltük meg), vagy
gyűlölni (hajaj mennyi gyűlölnivalónk van a spenóttól egészen a szomszédig és a
végtelenségig, bezárólag!), és ez így van jól.
Naiv aki azt hiszi, hogy október
3.-tól minden másként lesz, és a most felkorbácsolt indulatok maguktól és nyom
nélkül fognak feledésbe merülni, ez biztosan nem így lesz. A gyűlölet másik
tárgyat fog keresni és találni magának, ha nem a menekültek/bevándorlók, akkor
majd a többi (létező vagy odaképzelt) kisebbség, a környező országok többségi
lakói, románok, szerbek, szlovákok, ukránok, sőt mi, a határontúliak, stb.,
stb., leszünk a következő célpont. És ebben az egyre inkább növekvő és gyorsuló
gyűlöletspirálban, nem az a kérdés, hogy ki véd meg a nemlétező
(osztályellenségként ténykedő, vagy a sötétben bujkáló, összeesküvéseket szövő,
stb.) ellenségtől, hanem az, hogy ki
véd meg sajátmagunktól?, rosszabbik énünktől, a gyülölettől, mely mára,
már-már egyetlen hungarikummá lett.
Magyari Úr!
VálaszTörlésAz ön szövege több gyűlöletet áraszt, mint azok akiket hetente megaláz.
Ezt mostmár csak bizonyítania kellene, mondjuk mely szövegrész kelt gyülöletet és kiket, hol és hogyan alázok meg szövegeimmel?
VálaszTörlésA gyűlölet árasztásról jut eszembe. Egy fideszes szerint, helytelen volt, hogy többmillió zsidót elgázosítottak, de ehhez hozzájárult, hogy a zsidók nem kedvelték Hitlert, sőt az SS-t egyenesen gyűlölték.
VálaszTörlésIgen, ez az áldozatok hibáztatásának szélsőséges példája. Itt az előző hozzászóló csak egy példát kellene szolgáltasson arra, hogy miért kelt gyűlöletet az én szövegem, de hát nyilván ilyen nincs, ő csak rávetít valami egészn más panelt a szövegre. Ezért fölvetése, hogy úgy mondjam szóra sem érdemes, de hát nálam szabály, hogy kommentet csak akkor törlök, ha az gyalázkodó, másképpen sértő, vagy méltatlan.
TörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlés