Kommandó, végállomás?
A „Nekünk Mohács kell”
örökzöld nóta szignójára
“Ha van Isten, földtől a fényes égig
Rángasson minket végig.
Ne legyen egy félpercnyi békességünk,
Mert akkor végünk, végünk.” (Ady)
Rángasson minket végig.
Ne legyen egy félpercnyi békességünk,
Mert akkor végünk, végünk.” (Ady)
Alig írtam le, illetve került adásba a múlt heti
jegyzetem a menekültek kérdéséről, melynek az „És
nem is kell hozzá menekült...” címet adtam, és érkezett a(z öröm)hír, hogy
a Kovászna megyei Kommandón menekültesdit játszodtak, a közönség nagyobb
derülésére és épülésére. Történt ugyanis, hogy a falunapok alkalmával
szabadtéri színpaddá alakították a falu köpontját és eljátszodták szír
menekültek „elfogását”, bevagonírozását, a turisztikai látványosságként
forgalmazott kisvonatra, azután meg elküldték őket „Merkel nagymamájukhoz”. (”A szolgálatos határőrök végül sikeresen
megállították az illegális fuvarozókat, előállították a határt törvénytelenül
átlépő szíriaiakat. Azok spontán tüntetésbe kezdtek, eurót, Németországot és
nőket követelve. A hatóságok azonban kitartottak, feltoloncolták őket a
kommandói gőzös szerelvényére, és elküldték „Merkel nagymamájukhoz”). Ráadásul a cikk, melyből az épületes eseményről értesülhetünk,
ezt azzal a címmel közli, hogy sikeres volt a rendezvény, mintha népszerűségét,
éppen ez a gyalázatos epizód adta volna. Szóval, itt tartunk, így szórakozunk
és tesszük sikeressé, meg vidámmá egy eldugott kis falu (ünnep) napjait, ez a
színvonal – gondolom a népi színjátszás legjavát gazdagítja a produkció, helyi
múzeumokban fogják mutogatni a kellékeit, és szenté avatni kiötlőit, várom,
hogy rockopera változatát is bemutassák, mondjuk Csíksomlyón? – ahogy mondani
szokták, csak rá kell nézni a sokat mondó performanszra és íme a k(ó)or, és
benne az ember: ecce homo! És ember nem akadt a helyszínen, ki megálljt
kiáltott volna, kinek eszébe jutott volna, hogy ez a gyalázatos közjáték,
ízléstelenségén túl, merőben imorális (sok arra a kereszt(y)én, vagy mégsem?),
mások, bajban levők, emberi méltóságát sérti, és ezért méltatlan azokra nézve
is, akik eljátszák, akik fogyasztják, netán röhincsélve kommentálják, stb. Ott
tartunk, hogy az érzéketlenség, a szolidarítás hiánya, a xenofób és rasszista
gyűlölet szórakoztató, megnevettet? A bajba jutottak kigúnyolása, megalázó
paródiába foglalása, giccses és ízléstelen nyilvános lealjasítása – mondanom
sem kell, hogy az eljátszott menekültek „Németországot, meg nőket követeltek”
(sic!), kik is? az ott hurcolászott gyermekek? – megalázása, lehet-e vicc, poénkodás
alapja? Meddig sülyedhetünk, miközben valamiféle turulos-lóáldozatos,
sohasemvolt székely/magyar mítologiai világban élünk? Van-e, lehet-e lennebb, a
vidám erkölcsi züllésben?
Elképzelni is nehéz, hogy mi
nevettethette meg a falunapi vigasságok közönségét, a szerencsétlenül járt,
üldözött, megalázott, és nyomorgatott szír menekültek tragédiájának giccses és
ízléstelen előadásán, és csak sejteni lehet azt is, hogy miért képzelték „fiatalok”
– közelebbit nem lehet tudni a
koreográfusokról és rendezőkről, és alkalmi színészekről, csupán mintegy
mellékesen, hogy a „veszélyes” és illegális migránsokat roma gyerekekkel
játszodtatták –, hogy ez jó móka lehet? Alighanem az a korszellem lehet itt a
mögöttes motivációt adó tényező, mely éppen a magyarországi gyülöletkampány
újabb felvonásával indul útjára. Az aljas és visszataszító manipuláció és
propaganda, a kábeltévék és szájberhozzáférés miatt nem ismer határokat,
akárcsak a határtalanul aljas és az emberek legrosszabb félelmeire, gyűlöletre
épülő helyi propagandagépezet, mely ezúttal nemcsak átvette és visszhangozta,
hanem egy fokkal mélyebbre vitte az anyaországi kampány-kommandó kirekesztő és
xenofób tartalmát.
És nincs, nem volt ott előljáró,
ki megálljt parancsolt volna a gyalázat közjátékának, ki helyrebillentette volna
a kizökkent világot, pontra tette volna annak önfeledt csápolóit, ki átérezte
volna az előadás méltatlanságát és közerkölcsökre fölöttébb káros voltát, és cselekedett
volna. Polgármester úr – hadd mondjam névvel, hisz bizonyára méltán büszke rá:
Kocsis Béla, akit nemrég RMDSz színekben választottak újra –, alpolgármester
úr, szervezők és egyéb előljárók, hát itt tartunk, ez a színvonal, ez a
szórakozást nyújtó élmény, ez a büszke határvédő nép erkölcse? És napok teltek
el anélkül, hogy a politikai párt, és a megyei kiskirályok félszóval is
elhatárolódtak volna a performansztól, vagy egyetértenek a gyalázatos
produkcióval? Netán somolyognak bajszuk alatt és még élvezik is a dolgot?
Azután meg Kommandó immáron a magyarországi
sajtóba is bekerült
(ahogy egy székely előljáró mondta volt:”a negatív reklám is reklám”, nem
igaz?), nem mint meglátogatandó turisztikai látványosság, hanem mint a
gyalázatos gyülölködés alsó határa, székely büszkeségünk vicinálisának utolsó
állomása: a pokol kapujának dudvás/provinciális bejárata. Az is pikáns, hogy a
helyi lapon kívül, a többi rommagyar sajtótermék nem tartja fontosnak
megemlíteni a dolgot, struccpolitika, vagy eltussolási szándékból, félrenéz.
Pedig a performansz méltán fölkelthetné az érdeklődését (aztán kommentek még annál is inkább) a
diszkrimináció ellenes hivatalnak is.
Végére hagytam a kommentariátus
minősíthetetlen hozzászólásait. Nem szívesen lennék a jóérzésű, elítélő és
elhatárolódók bőrében, megkapják, minden felületen. Nyomdafestéket, civilizált
ember fülét nem érheti az a gyülöletbeszéd-özön, amit rájuk mondanak, trollkodó,
echte nagy magyarrhh agyamentek, emberségükből kivetkőzött eltorzult arcú és
mérgezett billentyűzetű nímandok. (Azért nem állom meg, hogy a Balázs Ambrus
nevű troll, épületes hozzászólását, ide ne másoljam: ”Csak így tovább ,helyes kis paródia , ügyesen
összehozták . - Ti büdös tetves hazaáruló büdös zsidóseggnyaló faszfej
liberális faszkalapok ti meg megbaszhatjátok telibe a kurva anyátokat”).
És nincs a 3szek.ro
oldalán sincs szerkesztő, kinek a nácibeszéd föltűnne, (fél napja ott díszeleg
hasonlók társaságában e bejegyzés), az uszítás, az aljas és megalázó
gyülöletbeszéd. Ki tudja fiatalok, vagy kiskorúak is olvashatják, s még hasznát
veszik, épülésükre szolgál, gondolhatja főszerkesztő, s ügyeletes, vajon otthon
is ezt tanítja gyerekeinek?
De a kommandói happening, rögtönzött,
vagy inkább kitervelt színjáték egyszerre tükör is, az elaljasodás példázata:
félrenézhetünk, de ott vagyunk benne – „tükör által homályosan” – a belső
sötétben, elképesztő mélységben, lent a neobarbárok között.
Turizmus a pokolban: Welcome to Kommandó!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése