Félelemből népszavazás
Azt hiszem, ha Bíbó István élne
ma nem csak egy történeti szociálpszichológia (a néplélek alakulásának
története érdekelte
leginkább) szemszögéből, hanem végre szociológiai értelemben, azaz a kortárs
történések vonatkozásában láthatná elemzéseinek, és következményeinek hétköznapi igazságát,
legalábbis beigazolódásukat. Tegyük hozzá rögtön, hogy minden bizonnyal nagyon
szomorúan látná, jobb szeretné, ha a magyar néplélek, a tömegek lelkiállapota
nem követte volna azt a zsákutcás, felemás és vissza-vissza forduló történeti
fejlődésvonalat, melyet az elmúlt 25 esztendőben követett, és nem jutott volna
ahhoz a küszöbhöz, melyen éppen most áll. Azt hiszem ugyanis, hogy ami az
októberre kiírt népszavazást megelőző (előkampány?) hisztéria-keltés és
gyűlöletkampányban történik, és minden bizonnyal, az elkövetkező 2 hónapban
történni fog, az vegytiszta formájában mutatja meg a magyar lelki alkat
torzulásának kortárs történetét. És ami itt és most kibontakozik, az példátlan
(újra és újra) annyira magyar, hogy más nyelvre (átvitt értelemben, vagy valós
nyelvekre) lefordítani alig is lehetséges.
Példátlan ugyanis, hogy békeidőben – vagy legalábbis külső nagyhatalmi
beavatkozás, elnyomás és reális fenyegetettség nélkül – egy gyűlöletkampány
ilyen vehemenciával törne ki, és főként, hogy ennyire hatékonyan torzítaná a
közvéleményt (talán a két világháború közötti fasiszta propaganda, vagy a
negyvenes-ötvenes évek kommunista uszításai járhattak hasonló
következményekkel). A fölvetett kvótareferendum előkampánya ugyanis tipikusan történeti
zsákutcába vezeti az országot és a nemzetet, olyan kietlen helyre, melyből
aligha van gyors visszatérés a világ – amúgy valóban zavaros, bizonytalankodó
és ellentmondásos, stb. – sztrádájára, a történelem fősodrához. A magyar
glóbusz éppen ellenkező irányba fordul (Adyval szólva, a komp már-már végzetes léket
kap a „keleti kikötő” sziklás ormain), mint Európa, rohanvást megyünk a
nihilbe, a perifériára, a történelmi zsákutcába (hejj nemzedékek fognak még
könnyel, s izzadsággal fáradozni, hogy újra jó irányt vegyen hajónk!), a magunk
ásta csapda fogságába.
A migránsoknak (sőt „migráncsoknak”
gúnyolt) nevezett muszlim menekültek csak kellékei, pillanatnyi célpontjai,
vagy szimulákrumai a gyűlöletnek, ami maga is a neokonzervatív
forradalom egy mozzanata csupán. A hívők és fanatikus követők, nem tájékozódni,
informálódni, saját véleményt alkotni, hanem mindezek ellenében gyűlölködni akarnak,
a gyűlölet tárgya, célpontja pedig mindegy is: behelyettesíthető, mindig az,
illetve azok akire/akikre a vezér rámutat. (Ezért történhetett meg, hogy Orbán
idézettel lehet bolondot csinálni előítéletes és elvakult követőiből, ahogy azt
Ágoston László, egy szellemes fb-használó
tette). Azért lehet oly gyorsan dehumanizálni, karikírozni, stb., a
menekülteket, mert valójában sohasem
hús-vér emberek képzete kapcsolódik a nekivadult követők retináján és
agyában azokhoz a nyomorultakhoz, és valós problémáikhoz, ők csupán
eszközök arra, hogy mások lojalitásukat (föltétlen
követő magatartásukat) felmutathassák, még akkor is, amikor a vezér éppen
nem is kéri őket erre. És a dolog (legalábbis kanti értelemben vett)
imoralitása éppen itt van jó mélyen elásva, a menekültek csupán behelyettesíthető
eszközei, célpontjai, (piréz biodíszletek?) a gyűlölködésnek, alkalomadtán,
és a kampány lecsengésével, minden
bizonnyal behelyettesítik majd őket másokra. Így lesz aztán ellenség az egész
világ és lesz tökéletes az elszigeteltség, még nagyobb a morális pánik, teljes a
félelem és szorongás, a magárahagyatottság és kiszolgáltatottság először hamis
(Magyarország és a magyarság egyáltalán nem kiszolgáltatott „Brüsszelnek”, bármit
is üzenjenek agyament plakátakon „Brüsszel mi IS vagyunk”!), majd
következményként, egyre reálisabb (a referendum maga teszi majd Magyarországot
és a magyarságot párianéppé!) érzete. Ma egyre több, nem mellesleg magát
kereszténynek valló, kommentelő állítja: a gyűlölet (a minket meghatározó genus
proximus) az elsődleges emberi érzés és tulajdonság, és nem a szeretet, a
ráció, az együttérzés, stb., stb.: „Gyülölködöm, tehát vagyok”, vagy
pontosabban: „Gyűlölködöm, és ettől jó mattyharr vogymuk”!?
Paradox módon a közvetlen „népképviselet”
(de egyáltalán nem a népuralom, hiszen a referendum manipuláció, igazi
következményei nem a kérdésből, illetve a szavazói döntéstől függenek)
intézménye a népszavazás, merőben antidemokratikus gesztussá silányul,
önmagának is ellentmondó szimulákrummá. És ezt Bíbóból könnyen le lehet vezetni,
hiszen a gyűlölet mögött, annak motivációjaként a félelem
áll, az a félelem, mely önmagában antidemokratikus, hiszen ahogy Bíbó sokat
idézett mondása üzeni: „A demokrata nem fél”, és demokráciát demokraták nélkül,
félelemre építeni képtelenség. Az sem vitás, hogy a mai magyar hatalom és
csatolt része, az egyre inkább vele összemosódó szélsőjobboldali párt,
leépíteni akarják a demokráciát (maffiállamot, autokráciát, illiberális
Magyarországot hírdetnek és következetesen építenek), visszatérni azon az úton,
melyen Magyarország egy emberöltő óta jár. Ennek ideológiainak tűnő, de
inkonzisztens, üres, populista és demagóg szólamai az etnonacionalista
jelszavak, az „új vallás”, (újfajta „ópium, /ugyannanak/ a népnek”), melynek
legfőbb papja mondhat bármit és annak az ellenkezőjét is. Hisznek benne, mert
hinni akarnak, mert a követők, az alárendeltek, a vazallusmentalitás hajtja őket,
az éppen leghangosabb és melldöngetőbb propagandistáit, hamis prófétáit,
felelőtlen és haszonleső udvartartását, és le egészen, a falcsul éneklő kommandói
kisministránsokig, egyformán.(Úgy tűnik igaza van TGM-nek,
a „tábor” fanlankszszerű egyetértése és nem a megosztottság, a
véleménykülönbség a nagyobbik veszély, a mai magyar társadalom számára!).
Szavazzuk meg, hogy félünk, és
azt is, hogy félni akarunk, mert ez a kollektív szorongás – a „másik”, a sötét,
a mindig baljós, és bizalmatlan oldalunkon – valamiféle pervez örömet okoz,
elkülönít a világ népeitől, identitást (igaz, negatív identitást) ad, a
különlegesség tudatát. Féljünk és gyűlöljünk, hiszen ez – hiú reményeink
szerint – kivon mindenféle megmérettetés terepéről, ebben nincs konkurencia,
így lehetünk végre valahára valamiben elsők, az atavisztikus és paranoias félelem,
már már magyharr, nattyon matyharr attribútum!
Piszkos (és „nattyhon nagy-matyharr”)
politikai ősznek nézünk elébe, és amint itthoni rommagyar vezéreink hol
kimondva, hol éppen hallgatásukkal jelzik, nem fogjuk tudni kivonni magunkat
ebből a piszokból, mely még sokáig ránktapad majd. Ajánlanám, mi határontúli,
erdélyi magyarok maradjunk ki ebből: merjünk
magyar szigetnek lenni, a normalitás szigetének.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése