Jövőt kellene nyerni
Csatát veszített, de – legalábbis
látszólag – a választásokat követő alkudozások, kompromisszumok és
keresztzsarolások, stb., következtében, olyan helyeket nyert el az RMDSz a
szórványnak mondott vidékek (valójában maradvány, reziduális közösségek) önkormányzataiban,
melyekről aligha mert álmodni a választási eredmények láttán. Azt hiszem
viszont, hogy ezek a győzelmek nagyon is időszakosak és bizonytalanok, nem jól
átgondolt és legalább középtávra megtervezett – hosszú távra, az egész román politikai
mezőny helyzetét tekintve, nincs is kilátás – és az egész
rommagyarság érdekeit szem előtt tartó szövetségek és helyi politikai
elrendeződések jöttek létre, hanem nagyon is ingatag és rövid távú, presztízs
és nem valós politikai haszon keletkezett. Nem kétlem, hogy jó döntés volt (nem
is volt alternatíva) a helyiekre bízni a pártszövetségeket és szabad kezet adni
abban is, hogy melyik oldallal köthetnek helyi egyezségeket, a szervezet
regionális egységei, hiszen ők ismerik jobban a helyi viszonyokat, melyek igen
sokfélék és sokban különböznek a központi, vagy az országos politikai mezőny
struktúrájától. Az egész politikai szcéna instabilitása és a helyi politikai
személyiségek, befolyásos mogulok, háttéremberek, gazdasági érdekeltségek, klientúrák,
stb., hálózatainak ismerete, jó pillanatnyi esélyeket adott a szervezeteknek,
előnyös alkuk megkötésére. Nem utolsó sorban, a személyes jó vagy rossz viszonyok,
torzsalkodások, vetélkedések, jó kiskapukat biztosítottak a tárgyalások látványos
sikerének.
Figyelemre méltó és hosszú távon
fontos következményekkel járhat viszont az, hogy, miközben a Székelyföldön
kívüli térségekben és településeken, a rommagyarság fontos változásokat ért el,
illetve pozíciókat szerzett meg, és előnyös szövetségeket hozott létre, a
Székelyföld megmaradt a maga változatlanságában – kevés, igaz negatív változástól
eltekintve –, gyakorlatilag semmi nem
változott. A helyi kiskirályoknak sikerült bebetonozni pozícióikat, annak
ellenére, hogy jelentős volt a szavazók távolmaradása, sok szavazatot
veszítettek, megőrizték bársonyszékeiket, kinevezték klienseiket, stb. –
kivételt Székelyudvarhely jelent, ahol az RMDSz elveszítette eddigi pozícióit.
De faramuci a helyzet Csíkszeredában is, ahol – minden elnöki
dícséret és öröm kifejezése ellenére – a nem kampányoló, nagyarcú
polgármester, még be
sem lett iktatva, egyelőre a helyzet ingatag, ideiglenesen alpolgármester
vezeti a várost továbbra is. A helyhatóságok szintjén ismét a székelyföldi be-
és elzárkózás rajzolódik ki, ahol jellemző módon a szentgyörgyi polgármester elvből utasítja el román
nemzetiségű alpolgármester kinevezését (román lakosok aránya 21%) ez közben
Brassó (magyarok aránya 6.5%), Arad (magyarok aránya 9.8%), vagy Segesvár (magyar
lakosok aránya 16.5%) magyar alpolgármestert kapott. Miközben új arcok és
újfajta pozíciók, valamint politikai nyitások és átszerveződések jellemzik a
tömbmagyarságon kívül élő rommagyar közösségek életét, a Székelyföld
mozdulatlan, magába fordul és egyre inkább elveszti mindenféle dinamizmusát.
Nem kétlem, hogy azért is, mert semmiféle közös projekt nem él, mégcsak
kistérségi szinten sem. Az autonómiázó tanácsi határozatokat éppen elmeszelte a
bíróság, a zászló-ügy stagnál, magát az autonómiázást vonta visszább a
magyarországi kormányzat, ezért ki-, be-, és fölvonulások sem látszanak a
láthatáron, stb. Ezzel aztán a székely
autonómiázás ki is fulladt, háttérbe szorult, minden reális alapot
nélkülöző, tartalmatlan
és elvont projektként vegetál. (Nem kis meglepetésre olvasom az
autonómia-projekt legfontosabb ideológusától, Bakk Miklóstól, aki vállalt
hivatása szerint annak tervezetén dolgozik, állítólag, két évtizede, hogy a
fogalom, a terv kidolgozatlansága, üressége, /”üres jelölő” volta/, egy rejtett
politikai szándék. Etnikai/regionális mobilizációra képzelték/ik használni, és
ennyiben ugye milyen hasonlatos a brexit nem létező tervéhez? Tisztességes pókernyelven
az ilyesmit viszont blöffnek szokás nevezni, politikai értelemben a választók
félre- és megvezetésének, közönséges hazudozásnak, mely aztán eltorzítja, és
eltéríti a közérdekű kérdések iránti párbeszéd terét, manipulál, és álvitákat,
meg persze gyülölködéseket szül. Ennek a blöffnek a hullámára ült föl az RMDSz,
székelyföldi kiskirályainak sikeres zsarolására, és kezdett autonómiázásba, egy
inkonzisztens, sőt némely helyen egyenesen nevetséges, borzas és átgondolatlan
törvény-tervezet propagálásával, mely úgymond a tiroli alkotmányt utánozta
volna le. Másik példa erre, hogy, amikor az autonómiát megalapozó gazdasági,
szervezési, szociális, stb., kérdéseket kezdték vizsgálni, akkor /különösen
Borboly félig-meddig titkos „tanácsadó csapata”/, a költségvetéstől, vagy a szociális
kérdésektől kezdve, az oktatási problémákig, torz, mondvacsinált, a
szakszerűség minimumát is nélkülöző álstatisztikákhoz fordultak, a megye reális/an
siralmas/ helyzetének vázolása helyett, ábrándokat foglaltak táblázatokba,
csúsztattak és hazudoztak, illetve teszik továbbra is).
Nem volt semmiféle
következetesség és stratégiai tervezés, a helyi egyezségek meg nem vétózásán
túl, a pártközpontban sem, hiszen Kelemen
Hunor kiszólása, hogy a PNL mellett, ők is tovább támogatnának egy Dacian Cioloș
vezette értelemszerűen
PNL-s kormányt (az sem világos, hogy erről egyeztetett-e magával a
kormányfővel, az elnökkel, vagy a PNL-vel), máris lenullázza a nyitottságból származó
relatív előnyt és nemcsak ellenségeskedést szül, hanem szűkíti a szövetség
mozgásterét a közelgő kampányban (melyet, ha a magyarországi elhibázott
referendumon való rézvételért való kampányolás fog bevezetni, a dolog
eldöntetett, kimarad a rommagyarság a parlamentből, de erről majd egy következő
jegyzetben), lehorgonyozza a, minden valószínűség szerint, vesztes párt
mellett.
Az országos választások közelsége
viszont – és tartok tőle, hogy az „uborkaszezonban”, az őszig, az újonnan
pozíciót szerzett közigazgatási vezetők alig lesznek képesek bármiféle pozitív
és gyakorlati, a kampányban fölmutatható eredményt produkálni –, nagyon könnyen
hátránnyá változtathatja azt, ami ma a rommagyarság pillanatnyilag „szerencsésebb
felének”, előnyként tűnik föl. Legkevesebb
2 okot látok erre, az egyik, hogy a most kötött szerződések könnyen
elenyészhetnek és az elért pozíciók is megszűnhetnek, ha a késő őszi
választások nyomán új központi és azután regionális, valamint helyi koalíciók, szerződések,
együttműködési rendszerek alakulnak ki. A politikai paletta a vidéki
egyezkedések következtében nagymértékben elbillent a PSD – t.i. a PNL az alig
tíz százalékos lemaradása után alig jutott pozíciókhoz, csak a megyei
tanácselnökök 15%-át szerezte meg, sem alelnökök, sem alpolgármesterek
tekintetében nem közelítette meg a választáson elért mintegy 30%-os arányát –, és
az RMDSz javára, az inga viszont visszalendülhet.
Azután a Székelyföld kiugróan
rossz választási teljesítménye, meg a máris létező helyi ellentétek,
villongások, azt vetítik előre, hogy a szövetség nem éri el az 5%-os parlamenti
küszöböt. Bejut ugyan vigaszágon a parlamentbe, viszont ennek a nem
székelyföldi megyék lesznek a legnagyobb kárvallotjai, akik – gyakorlatilag – parlamenti
képviselet nélkül maradnak. Ezáltal a helyi érdekérvényesítő képességük
(zsarolási potenciáljuk) is nagyot esik. Azután meg éppen a legvulnerábilisabb
rommagyar közösségek veszítenek politikai reprezentációjukból, erejükből. És ez
független, nem csak attól, hogy most milyen eredményeket sikerült kicsikarni a
román pártoktól, de a végeredményt nem tudják befolyásolni a jó, vagy esetleg
kiugróan jó helyi részvétellel és eredményekkel sem, a Székelyföld
lehúzhatja/lenullázhatja eredményeiket.
Ha valamikor, akkor most lenne
szükség átfogó és integrált tervre és racionális politizálásra, ésszerű
kampányra és korrekt, mobilizáló üzenetekre, az idő viszont kritikusan rövid,
az előjelek meg nem túl bíztatóak: az olimposziak legyenek velünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése