Egy saját gyártmányú puccs-kísérlet kérdőjelei
Ahol és amikor puccs van, ott és
akkor puccs van, és a legtöbbszőr vele jár az erőszak, és a gyilkosságok, aztán
gyorsan megtörténik a hatalomátvétel, az „új rend” többé-kevésbé erőszakos
bevezetése. És persze ott vannak az egyenruhások, akik ugye civileket üldöznek
el a hatalomból és rendkívüli állapotot hírdetnek, mely különös
felhatalmazással, a soron-, sőt akár törvényen, kívüli tiltások egész arzenáljával
ruházza fel őket, stb. A puccsisták előjönnek rejtekhelyeikről és megjelennek a
„nép”, a nyilvánosság előtt, és bejelentik szándékaikat, többek között azt is,
hogy miért a puccs, ki, illetve milyen politika ellen vannak, stb. A rendkívüli
állapot, amit az államcsíny előidéz, a politika nullpontja, káosz, melyből a
hatalom – megmutatva erőszakos természetét – „új rendet” teremt, erőszakosat, szigorút,
illetve katonásan határozottat, amelyben (legalábbis egy ideig) ismét élesen
megkülönböztethető a politikai barát az ellenségtől (Carl Schmitt), és jaj az
alúlmaradóknak, akiket ellenségként lehet föltűntetni. Az is ritka, hogy
puccsal demokráciát akarnának meghírdetni, illetve visszaállítani, hiszen az
eljárás, katonai vagy félkatonai rezsimeket bevezető politikai aktus, (mint az előző török puccsok is voltak) amelynek
során a regnáló – rendszerint legalábbis formálisan demokratikus módon
megválasztott – hatalom ellen lép föl, nem-demokratikus módon és erőszakosan.
És persze az államcsínyek igencsak kockázatos vállalkozások, ha buknak, akkor
csúnya véget érnek, a puccsisták életükkel játszanak. És mindig maradnak
ellenállási gócpontok, a revans és visszatérés lehetősége hosszú ideig benne
marad a levegőben, a puccsok, még a sikertelenek is, lezáratlan történetek,
sok-sok potenciális felvonással. Nos, a péntek éjszakai törökországi
puccs-kísérlet szinte egyetlen tulajdonsággal sem rendelkezett a fölsoroltak
közül: rendkívüli és gyanúsan
erőtlen puccs-kísérlet volt, nem mintha az államcsínyek nem lennének
mindenkor meglepetésszerűek és rendkívüliek, de erőtlenek a legkevésbé sem
szoktak lenni. Lehet, hogy tévedek, de nekem a török puccskísérletet
magyarázni, hátterét értelmezni, szereplőit és mozgatórugóit föltárni
szándékozó forgatókönyvek és esetleges konteók
közül a leginkább, az Erdogan elnöknek, sajátmaga ellen megszervezett akciója
tűnik leghitelesebbnek. Hiszen minden ilyen helyzetben, minden rejtett
összefüggés feltárásában, vagy nyomozás esetében, a legelső föltehető és
fölteendő kérdés a cui prodest? A kinek
használ? – klasszikus detektív-kérdése. (Sokan a Reichstag 1937-es felgyújtásához,
majd példás megtorlásához és Hitler teljhatalmának kiteljesítéséhez
hasonlították máris, a török puccskísérletet, nem minden alap nélkül. De vannak
közelebbi példák is a hatalom látszólag önmaga ellen előkészített
puccs-kísérleteire. Ezzel az obskurus eljárással Putyin is élt már – többek között a Majdan-t, az ukrán narancsos forradalmat nevezte
annak – megpróbálva ezzel legitimálni az orosz beavatkozást. Puccsot vagy annak
kísérletét kiáltani autokrata vezetők nem ritka eljárása, politikai
kommunikációs panelje). Márpedig alig lehet valamit is tudni a
puccsisták kilétéről és szándékaikról, viszont az már biztos, hogy a
regnáló – a konfliktusból győztesen kikerülő – elnök hatalma kiterjesztésére, vélt
vagy valós ellenségeivel való leszámolásra, politikai
tisztogatásra, használja győzelmét, és az sem világos, hol fog megállni. Ugyanakkor,
meglátásom szerint, a sikertelen (vagy elhamarkodott) puccs-kísérlet konkrét –
bár erőszakos és véresen hátborzongató – következményeinél is fontosabbak a
tágabb, az egész török, kurd és közel-keleti társadalmakat, sőt Európát és a világrend(etlenség)et
érintő, azokkal kapcsolatos és nehezen megválaszolható kérdések. Hadd soroljak
föl néhányat, mégha válaszolni rájuk nem is tisztem, viszont amikor nincsenek
előregyártott és jó válaszaink, akkor finomítanunk kell kérdéseinket,
innovációra van szükség, távolabb lépni a zajló eseményektől és higgadtan
újrafogalmazni az alapvető problémákat, a jól föltett kérdések előreviszik a
válaszok kikiristályosodását: Erdogan-féle szultanátus, vagy inkább katonai
illiberál legyen Törökországban? Melyiket illene, illetve lenne hasznos, a
„nyugatnak” támogatni, és melyiket eltiporni? És ismételten fölmerül a kérdés,
hogy a nyugat vajon a török, és a kurd(!) nép szabadságát és az egyetemes
emberi jogokat (nemcsak katonákat, hanem ügyészek és bírák egész seregét
vetette őrizetbe, és a halálbüntetés bevezetését fontolgatja Erdogan) is hajlandó
beáldozni, egy amúgy is nagyon ingatag stabilitás nevében, mint ahogy Erdogan
támogatásával, vagy legalábbis fölmentésével, máris teszi, vagy merre tovább? (Miért
van az, hogy nyugaton és keleten is egyre inkább csak a rossz és a még rosszabb
alternatívái mutatkoznak, mégpedig egyre gyakrabban és egyre nyomasztóbban, a
megválaszolás reményének elhalványulása mellett?) Mérhető-e minden társadalom
és politikai rendszer nyugati mércével, vagy relativizálni kell a nagyon
szilárdnak vélt elveket és a mögöttük lévő értékeket is? (És ha már lenne
keleti, meg nyugati mérce, akkor miért ne lehetne déli, és északi, nyári meg
téli, fekete és fehér, és szürke, annak minden árnyalatával?) Patikamérlegen
kiporciózva, hogy milyen távol, vagy milyen közel van, a sokszor nyugaton is
csak illuzórikus, liberális demokrácia ideáljához? És, ha nem, mi teendő az új
vilárend(etlenség)ben? Elképzelhető-e még az európai Törökország, vagy az az
ideál, és projekt végképp elenyészett? Törökország konszolidálódik és megmarad
a nyugati orientáció mellett, minden kisíklás és autokratikus föllépés
ellenére, vagy pedig „elukrajnásodik”,
hosszú és reménytelen lejtmenetbe kezd? Ilyesmit vetít előre, legalábbis a kurd
kérdés kezelhetetlensége, másfelől pedig, az EU-hoz való viszonyulás
kérdésessége, közeledés vagy ellenkezőleg a de-civilizáció útján való távolodás
jön, vajon? De és egyáltalán, (jól) értjük-e Törökország keletiségét
(orientalizmusát), vagy amint Edward Said mondja, ez a kelet csupán egy
elképzelt – mégpedig eredetileg a britek és franciák által, India és a
Palesztina valamelyes megtapasztalására és főként dominanciájára alapozott,
majd az USA által alakított, sarkított valóságból származó – imaginárius és
szimbolikus konstrukció, melyet a régi Európa talált ki. Mi lehet a sorsa az
europacentrikus reflexiók és hatalmi ambíciók, az elképzelt orientalizmus, és
az iszlám fundamentalizmus közé beékelődött Törökországnak, Atatürk
szekularizmusa nélkül?
A puccs-kísérlet, afféle „harmadik
csapásként”, ráirányította a figyelmet – ha eddig nem vettük volna észre – azon
világrend(etlenség) és nemzetközi intézményes keretek sebezhetőségére, melyeket
igencsak stabilnak és történelmi léptékben is időtállónak képzeltünk. (Mintha „a
történelem” sokadjára azt üzenné Fukuyamanak, hogy figyelj, nem hogy nem értem véget,
valójában csak most kezdődöm, és a történelem valóban elkezdődött,
forgatókönyveket ír fölül és terrorizmust teremt, demokráciát és jólétet számol
föl, populista és fundamentalista mozgalmakat kezdeményez és erőszakot hoz,
fenyeget és rettegésben tart, olyan, ha nem olyanabb, mint amilyennek mindig is
tudtuk: veszélyes és csak utóbb értelmezhető, rohan a vesztébe/vesztünkbe ...)
A görög és főként ukrán válság, azután a menekülthullám és a brexit Európa
egységét, sőt békéjét fenyegeti, felforgatja az EU langyos vizeit, olyan
kihívásokat jelent, melyeknek – szemmel láthatóan – nem képes megfelelni az
egyre gyengülő unió. A török válság már nemcsak az európai integrációt, a
bővítés forgatókönyvét, hanem a NATO egységét és ütőképességét is próbára
teszi. Még nem dölt el, hogy beomlik, vagy, nem kis meglepetésre megrázza magát
és erélyes, de racionális föllépéssel, megoldja problémáit az EU és a NATO, de
minden esetre, ez az optimista forgatókönyv lenne hovatovább, a meglepőbb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése