Gyerünk, ragadjuk meg, oszt vigyétek
Viszonylag csendes és rendes,
ugyanakkor az eseményhez méltóan szomorúra (viszont bekiabálásoktól sem mentes,
mostanában bevett szakszóval enyhén elkúrtra) sikeredett az autonómiázás
vásárhelyi temetése, az újonnan kreált, de szebb napokat megélt „Székely
szabadaság napján”. Nem tartozom azon szipákolók közé, akik sűrű zsebkendőcserélgetéssel
síratnák el az autonómiázás távozását (a helyszínen az eszentés vezér
búcsuzott, ugyanakkor, paradox módon, a távollétével tüntető világi ceremónia-mester
éppen az autonómiázásért felelős egykorszocilista szilikati volt, a vallási
szertatást pedig a fő autonómiázó ex-püspök celebrálta – ahogy illik), és a
rendes föltámadással kapcsolatban is vannak kételyeim. Viszont azt hiszem nem
csak elemzői szempontból érdemes és tanulságos dolog reflektálni a
történtekre. Mire volt jó, és miért bukott el az
autonómiázás eszentés formája is? Amikor húsz év késéssel, n-edik
nekifutásból sikerült, egy meglehetősen harsányan agresszív politikai
nyomás-gyakorló csoportnak előállni egy székelyföldi autonómia-tervezettel és
szimbolikus kellékével, a székely zászlóval, a dolog hitelessége már jócskán
lejáratódott. Aztán az RMDSz kényszerült lépésre és bemutatta a
Dél-Tirol-i autonómia-statutum székely változatát, végül a kettejük
harcában egyfelől a nagy számok bűvöletében (egyszer megérne egy misét föltárni,
hogy miért képzelte bárki is, hogy egy kisebbség, többséget játszhat és „erőt
mutatva”, a nagy számokban „legyőzheti” a többséget – számomra ez örök talány),
másfelől a bizonytalankodásban (a hargitai síoktatók különös státusának
követelésével) kapott halálos sebet a jobb sorsra érdemes, viszont szigorúan tartalmatlan
autonómiázás, még jó, hogy egészségben, emberéletben nem esett kár. Szép
temetése volt az autonómiázás érzelmi töltetének, teátrálisan könnyező közeli hozzátartozókkal,
nekrológgal, valamint gyász- és operetthuszárokkal, mondom, ahogy illik. Az
autonómiázással együtt sötét sírba szállt az összefogás, és mindenek után a
megújulás, az újratervezés
kongresszuson meghírdetett jelszava, minden esetre keresztet vethetünk rájuk is,
esetleg egy rendkívüli „elnök-nem-választó”, „tisztség-meg-nem-újító”
kongresszus jeligéi lesznek, majdanán.
A meghatottság közepette fölösleges
is pironkodjanak amiért fölteszem, a legtöbben észre sem vették, hogy a fő rommagyar
politikai szervezet Március 15-re elsütötte mester-spotját, az önkormányzati
választásokra kidolgozott reklámhadjárat központi jelszavát, úgy mint: „Kiállni.Képviselni.Kiharcolni!”
Nincs amit csodálkozni a lózung tartalmatlanságán (mert ahogy Csepeli György,
Hobbesra hivatkova megállapítja:”A politikai kommunikáció esetében a
semmitmondás a szó szoros értelmében értendő, ugyanis az a hely, ahonnan a
politikus beszél, maga a Semmi.”), azon, hogy légüres térben mozog, legfennebb
azon mélázhatunk el, hogy csupa olyan dologra utal, melynek kivitelezéséhez éppen
nincsenek erőforrásai a szövetségnek, ezért az üzenet hihetősége eleve korlátozott.
Érdekessége viszont a három főnévi igenévnek, ahogy itt föl vannak sorolva, hogy
a politikai üzenetben nem az áll, hogy a politikusok részéről elhangzó nemes
dolgokat – jó eséllyel a mi érdekünkben – maguk szándékoznak véghezvinni, hanem
erre másokat szólítanak föl, illetve bíztatnak (ezt „székelyül” úgy szokták
kifejezni, hogy „Gyerünk ragadjuk meg, oszt vigyétek”). Ezzel inkább passzív
hozzáállást sugallnak az aktív föllépés helyett, és meglátásom szerint, ez jól
jelzi a bizonytalanságot, az önbizalom hiányát, és végső soron a szereptévesztést,
ami a rommagyar politikai osztályt ma jellemzi.
Ma a kiállásnak különös formája
divatos ugyanis, hiszen a szövetségi elnök ódzkodik a leginkább attól, hogy
Székelyföldön kiálljon, akár korlátolt létszámú tömeg elé is, a szövetség
szövetségese – az MPP elnöke – pedig éppen a napokban kapta meg a maga fütty-
és bekiabálás adagját, hogy kedvét szegjék a további kiállástól. Szóval a korrupcióval
megvádolt/elítélt bajtársak mellett való kiállás a trendi. Mégpedig a(z) – egyébként
a média közvetítésével, azaz teljességgel
passzív, hiszen szintén csak jelszavakra korlátozódó – válogatatlan és
félszájjal kimondott, stb., föllépés. Bevett
jelszava a:„Veled vagyunk XY” (az ügyészségen, bíróságon, szökésben, vagy a
börtöncellában, ha kell), és ennél aztán semmivel sem több. Azután nehéz lenne
szociológiai vagy akár tapasztalati alapon körülhatárolni azt, hogy a mai rommagyar
politikai mezőnyben ki, kit és mit képvisel (képviselve vagyunk-e egyáltalán? –
kérdezik a legtöbben), hiszen immár négy (a politikai porondon már-már
legfontosabb napirend kijelölő szerepben föllépő SZNT-vel, no meg a
félig-meddig beolvadt MPP-vel, mondjuk három és fél) politikai formáció verseng
a szavazók lelkéért, de rációját, józan eszét, senki sem szólítja meg. Tucadszorra
mérik meg, hogy a szavazók többsége szociális, gazdasági és infrsatrukturális
kérdésekben vár programot és előrelépést, ezért – ahogy már lenni szokott – az elnök
az első adódó alkalommal a kisebbségi
sérelmi politizálást tekinti prioritásnak. Kell ezért még mérni bármit is?
És végül, de nem utolsó sorban a kiharcolás körül van a legnagyobb probléma,
t.i. ebben az államban, ha nem is extratámogatást, de legalábbis méltányosat,
kormánypozícióból lehet, szívós kijárással, alkudozással, politikai zsarolással
elérni. Erről pedig önként (?) mondott le a szövetség nemrégiben, és azóta tűzoltás
folyik, a meglevő javak kényszerű és kínkeserves megvédésének kísérlete. Figyelembe
véve a magyarországi politika számunkra kedvezőtlen alakulását, a magyar
külpolitika rossz irányát és hitelvesztését az euróatlanti mezőnyben, valamint
az itthoni mai, és a választásokat követően előrelátható helyzetben, a kiharcolás
esélyei, eufemisztikusan szólva, erősen közelítenek a nullához.
A legnagyobb gond mégsem a jelszó
tartalmával van, hanem azzal, hogy nem képes lelkesíteni/mozgosítani, semleges,
és nem tud az érzelmekre sem apellálni. És főként az a körülmény, hogy
megingott az emberek meggyőződése/bizalma, és ekkor már egy új regiszterben gyűlnek,
immár a rossz pontok, és az akár racionális, akár érzelemre alapozó érvek. A
politika művészetének értelme ugyanis, hogy pontosan észleljék meddig gyűlnek a
racionális és ugyanakkor érzelmileg beágyazott érvek egy pozitív regiszterbe, mondjuk
úgy választói hitel bankszámlára, vagy meddig hajlandók a szavazók jószándékot megelőlegezni,
és mikortól fordul át a regiszter negatívba. Szerintem a rommagyar politikai
osztály olyannyira erodálódott, elvesztette hitelét, hogy a szavazói hitelbank
becsődölt: nincs több hitel.
Miután évhosszat szitokszóként
emlegetik, áldozzunk egy napot a liberális eszméknek: Jöjj el, Szabadság! Méltó
és bensőséges Ünnepet!
erösen közelítenek a nullához!! kitűnö elemzés, ez már a sokadik a Professzor Úrtól, aki ugye maga is ott ül a tűz körül, kiemelt tagja a legfelsőbb grémiumnak!!
VálaszTörlésKedves droxin, Ön összetéveszt Magyari Tivadar kollégámmal, aki a magas grémium tagja, én nem vagyok politikus.
VálaszTörlés