Az RMDSZ villámgyors társadalmi kiágyazódásáról
Amilyen hosszas és fáradtságos
dolog egy új terméket és márkanevet elfogadtatni, bevezetni egy régi/új piacra,
vagy beágyazni egy fogyasztói/társadalmi környezetbe, kialakítani egyéni
arculatát, stílusát, ellátni a brand name minden kellékével, aminek
következtében vonzó, és elfogadottá válik, stb., éppen olyan nehéz
karbantartani azt. Ha nincs állandó megerősítés – nemcsak elméleti, vagy
reklámfogások szintjén, hanem gyakorlati (a puding próbája szerű), megtapasztalható
módon egyaránt – az egyszer beágyazott termék, a környezet legkisebb
változására „kiágyazódik”, és elveszti fogyasztói értékét, elveszti arcát,
karakterét. A történet szabadon átvihető a fogyasztói társadalom részévé tett,
magyarán elpiacosodott/elnéppártosodott/elmediatizálódott (kartellesedett)
politikai pártokra és azok márkanevére, hiszen manapság a politika piacán éppen
olyan adok-veszek, versengés és tülekedés, kínálat-keresleti szabályozások,
stb., érvényesek, mint minden más fogyasztásra szánt termék piacán: nemcsak a
politikusokat építik fel és mosóporként árulják arculatukat, hanem a pártokat
is (jó esetben valóban szabad, a liberális demokrácia elvárásainak megfelelő) piaci
versengésre szánják. A piaci hasonlat még inkább ül, ha a politikai formációkat
sportvetélkedőn résztvevő csapatoknak képzeljük (amelyek nem mellesleg a
valóságban is társadalmi viszonyokat, sőt kultúrát fejeznek ki), amelyek a
sorozatos megmérettetésen, a „harcban” edződnek meg és nyerik el szimbolikus
értelemben is közönségük elismerését, támogatását, sőt lelkesedését, azt, hogy
nemcsak anyagi, hanem „érzelmi befektetést” is eszközölnek a megszállott/elcsábított
drukkerei. Nos, a rendszerváltást követően egy ilyen rommagyar politikai
márkanév emelkedett fel, mérettetett meg és megfelelő súlyunak találtatott.
Létrehozott „rajongói kört”, csapatot, programot és vitte részsikerre a
közösség elvárásait, nevezetesen az RMDSz – amelyik viszont mára minden jel
szerint – a társadalmi „kiágyazódás” szélére sodródott, leépül és elveszíteni
látszik vonzerejét. Régóta mondom, és mondja azt más is, hogy a márkanév
megkopott, és ennek számtalan okát lehetett és lehet fölfedezni, a politikai,
és rommagyar közélet szinte minden területén. Meggyőződésem és tapasztalatom,
hogy sokan és sokféleképpen igyekeznek nemcsak átérezni, hanem jelezni,
kommunikálni, hogy a szervezet válsága már nem feloldható tüneti kezeléssel,
hogy azok a máskor mozgosító/lelkesítő hívószavak, amelyek elegendőek voltak
egy egy kérdésben, hozták a várt eredményt, ma már megkopottak, nem képesek
felrázni, de tartalommal megtölteni sem a politikára még fogékony polgárokat célzó üzeneteket,
radikális váltásra van szükség. Ilyen lehetőség kínálkozott (nevében éppen
erről kellett volna szóljon) a (rebranding-re) márkanév megújítására, az
önkritikára, és az új terv bemutatására, stb., az idei
kongresszuson. Viszont egy félév távlatából bizton állítható, a megújulás
elmaradt, sőt a kiágyazódás, a hitel és arculatvesztés fölgyorsult, a szövetség
és vezetői képtelenek a választókat megszólítani, nincsenek programjaik (néha „kicsit
autonómiáznak még”), nincsenek új és karakteres arcok, sőt a legtöbb politikai
kérdésben még vélemény, saját és hiteles értelmezése sincs a történéseknek. Nem
áll szándékomban és terem sincs az okok fölsorolására (ezt megtettem alkalom adtán
jegyzetekben is), csak a kiágyazódás legutóbbi jeleit sorolnám, röviden.
Azt hiszem a szövetség a
kormányból való önkéntes, pontosabban a Fidesz elvárására történt kiválással,
(nagy valószínűséggel végképp)
kilépett az országos politikából, a márkanév többet nem fog szerepelni
miniszterek és központi adminisztrációban dolgozók neve mellett (a még ki nem
rugdosott közszolgák /sic!/ sunyítanak egy darabig bukaresti hivatalokban, de
idejük gyorsan lejár). De ami ennél is rosszabb, mint egyre nyilvánvalóbb a
vezérkar már nem is
érti a bukaresti politika sajátos történéseit. Ezért történik meg nemcsak,
hogy az új elnök üzenetét végzetesen félreértetteék (összetévesztve azt a
budapesti ukázzal), hanem olyan nyilatkozatokat tesznek, úgy pozicionálnak,
hogy pontosan látszik: egyszerre outsiderek lettek, jó esetben is mozgóhomokon
járnak, de inkább kizuhantak a román politikai folyamból. Kelemen Hunor
üzenete, hogy megszavazzák
a bizalmatlansági indítványt, bár nem értenek egyet annak szövegével, majd a
bosszúállást emlegeti egy eddig is láthatatlan hivatalnok leváltásakor, ezt
a zavarodottságot és marginalizáltságot jól jelzik. Aztán a szövetség
végzetesen félreértette a rommagyar szavazók szimbolikus „fidesz-pártiságát”
is, amikor erre apellálva hajtott végre fordulatot és szegődött el a budapesti
hatalom klienspártjának (hányszor elítélte ezért kisebb riválisait), lemondva
gyakorlati (issue based), problémamegoldó potenciáljának jó részéről. Elhallgatják,
de a dolog úgy föst, hogy a teljes rommagyar politikai mezőny viszonylagos
autonómiáját áldozták be a remélt
(apró)pénzért, hiszen eddig a kisebb pártokkal való versengésben, és a
bukaresti pályán is önálló politikai programokkal léphetett föl a szövetség,
most meg a kispályán is csak a Fidesz kegyeiért harcoló egyik klienspárt
pozíciójába szorult (de még ott sincs kizárólagossága a támogatás megszerzésében).
Ráadásul, amit a Fidesz követendő, és kötelező politikai vonalvezetésként kínál
az
követhetetlen: sem az EU-ellenes „szabadságharc”, sem a „keleti nyitás”,
sem a menekültek kapcsán lezajlott gyűlöletkampány, nem járható út, és pengedrótkerítés
sem építhető rommagyar módra, hacsak a lelkelkben nem.
Ugyanakkor elmaradt, illetve nem
sikerült a választók (az istenadta nép) fele fordulás, hiszen a helyhatósági
jelölések közeledtével egyre inkább úgy tűnik a szövetség franchize-rendszerben
(leánykori nevén „gebinbe”) adja ki potenciálisan nyerő helyeit. A szatmári, de
főként a vásárhelyi úgynevezett előválasztás pontosan jelzi ezt. A szövetségnek
nincsenek húzónevei, a háttérből irányító befolyásosak pedig, (illetve megvádoltságuk okán, mert a szövetség
elmúlasztotta tisztázni álláspontját a korrupciós botrányokkal kapcsolatban is –
ez ugye, már a fidesz-tempó) többé nem adják nevüket egy újabb boritékolható kudarchoz,
így hát eljátszák a nyitott és demokratikus eljárást, csakhogy tartalmatlan és
esélytelen a játszma. (Sikerként könyvelik el a nyilvánvaló kudarcot – ismétcsak
van modell – hiszen 2012-ben a nagyon jól ismert és népszerű „öreg
harcos,” Frunda György, hatvan százalékos részvét mellett 28 ezer szavazatot
szerzett Vásárhelyen, a magyar voksok valószínűsíthetően 85-90%-át, és
ez messze nem volt elég Florea legyőzéséhez. Pedig akkor még ott volt az
országosan hetven százalékos USL jelöltje is. Az élőválasztáson a magyar
szavazók, alig negyede regisztrált, akiknek negyven százaléka részt is vett a
szavazáson, akiknek viszont a hatvan százaléka szavazott a kvázi ismeretlen és
karizma nélküli RMDSz-es jelöltre, ez a Frunda legutóbbi szavazatainak mintegy
9%-át jelentette, hát innen lesz szép nyerni!).
És nem utolsó sorban az sem
mellékes, hogy a szövetségnek, és a rommagyar politizálásnak nincs ma markáns,
és még kevésbé van szerethető, az egységet megjelenítő arca. Az alapító atyák, a közelmúlt vezérei visszavonultak, illetve elbuktak, Markó hallgat, Tőkés külföldön, Frunda
más csapatban játszik, Verestóy megfáradt, Borbély vádlott, és közben Göncz
Árpád is halott. És adódik a tanulság, ahogy szabad román fordításban mondani
szokás: „Akinek nincs Göncz Árpádja, az pedig vegyen magának”, határon innen és
pengedrótkerítésen túl!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése