Levitáció
Az előítéletességről és az
etnocentrizmusról, az azokból származó sajátos paradoxonokról akarok szólni, és
akárhogy is igyekszem elkerülni a jelenleg zajló piszkos elnökválasztási kampánnyal
való bármiféle érintkezést, ez szinte lehetetlennek tűnik. A propaganda
általában, nemcsak épít a meglevő előítéletekre és sztereotip, végletesen leegyszerűsítő
és elnagyolt fogalmakra és gondolkodásmódra, hanem tudatosan szaporítja is
azokat. Példával élve a politikai propaganda sztereotipikus képeket alkot a
jelöltekről, sőt démonizálja a politikusokat, amikor egyoldalú
leegyszerűsítésekkel él és eltúlozza, összesűríti a jelöltek tulajdonságait,
egy-egy üzenet hordozóivá teszi teljes és sokrétű személyiségüket, miközben már
meglevő előítéletekre épít. Az ilyen típusú „működő tudás” leglényegesebb
vonása, hogy zárójelbe teszi, nem veszi figyelembe a tapasztalati megismerést,
sőt a józan ésszel sem számol, automatikusan, reflexszerűen alkalmaz
gondolkásbeli sémákat, és teremt állandó kapcsolatokat, általános érvényűnek
tekintett kategóriák és személyek, illetve viselkedések között, azután ezeket
mereven, ismétlődően használja. Akárhányszor leszögezhetjük, és a gyakorlatban
megtapasztaljuk, hogy például a közéleti/politikai korrupció pártfüggetlen,
hogy a strukturális korrupció mindenik politikai formációt érinti, és ezt a
közönség nagyrésze hajlandó is „általában” elismerni. Ennek ellenére a
propaganda képes akárhányszor eltakarni ezt a tényt és a korrupciót egyik vagy
másik politikai oldalnak tulajdonítani, azzal vádaskodni, stb. (Árulkodó jelek
sokasága jelzi, hogy a
korrupcióellenes ügyészség az elnöknek alárendelt, általa megszállt
intézmény, a vezetők kinevezésétől kezdődően, egészen a kézivezérelt működésig,
az ügyeknek elsülyesztésén, illetve napirendre tűzésén át, a politikai
ellenfelek „kiemelt” kezeléséig, stb. Márpedig, ha ez így van fölösleges az
elnökválasztás fő szereplőit korrupcióval vádolni, ha az elnök által még a
titkosszolgálatok bevonásával sem sikerült Pontat, Johannist, Tăriceanut vagy
Meleşcanut úgymond leleplezni, korrupción fogni, akkor ők éppen a „bombabiztos”
korrumpálhatatlanok, mégis korrupciós sztereotípiák ragadnak hozzájuk, mintha
valóban jellemző lenne rájuk. Mi más ez, mint az előítéletesség biztos jele?).
Ennél is jellemzőbb az
etnocentrikus/előítéletes gondolkodásmód, ami azon alapul, hogy a saját
etnikumunkhoz/nemzetünkhöz tartozó személyeket sokkal pozitívabban ítéljük meg,
mint másokat, hogy elfogultan, különbözőképpen ítélünk meg saját, és más
csoporthoz tartozó személyeket és viselkedéseket. Az etnocentrizmus paradoxonja,
hogy a rommagyar szavazók minden előzetes érvelés, vagy magyarázat nélkül megbízhatóbbnak
tartják a kisebbségi származású jelöltet, mint a többségit. A kisebbségi
származású jelölt, tisztán liberális nemzetiségi politikát hirdet, azt mondja
nem érdekli semmiféle kisebbségi/közösségi jog, a székelyföldi autonómiát meg
explicit elutasítja. Ezzel szemben a többségi jelölt, azt mondja, hogy elismeri
a kisebbségi (lényegében nyelvi) jogokat, és a szigorúan
területi/adminisztratív autonómiákat is. Na mármost, mégis a rommagyarság többsége
az előbbire szándékozik szavazni, aki, ha valóban megbízhatóbb, igazmondóbb,
következetesebb, stb. akkor nemcsak a székelyföldi autonómiának, hanem a kisebbségi
jogoknak is nix lesz! A többségi jelölt, ha valóban kevésbé következetes, vagy
megbízható, akkor még változtathat meggyőződésén az etno/territoriális
autonómia vonatkozásában, tehát a fő-fő autonomisták szavazataira nem érdemes? (A
rommagyar jobboldalinak mondott, etno-nacionalista és autonomista politikai
mainstream és hangadók számára, a liberalizmus általában és menthetetlenül
szitokszóvá vált. Ez viszont nem akadályozza meg őket, hogy reflexszerűen
liberális politikust és programot támogassanak, ha egyébként, a többséggel
szemben táplált előítéletek ezt súgják, hacsak valóban nem mentek át mindannyian
a szivárvány alatt, hirtelenjében). Úgy tűnik a
politika manapság nem több futballhuliganizmusnál, illetve a
legtöbben akként művelik, ha olyan attitűdök, mint mindenestől, a külsőségekben
is, azonosulni a „csapattal”, elfogultnak és agresszívnek, legalábbis harsány és
balhés drukkernek lenni dicsekvés tárgya, kit érdekelne a mérközés maga?
Az elnökválasztás első fordulója
nyomán kialakult választói térképet vizsgálva, nagyon úgy tűnik, hogy az
erdélyi román szavazók nagyrésze – legalábbis a választásokat meghatározó
politikai motivációk tekintetében – képes volt túltennie magát az
etnikai/vallási előítéleteken és szavazatával támogatni egy kisebbségi
jelöltet. Ugyanez mondható el azon rommagyar szavazókról is, akik nem rommagyar
jelöltre szavaztak, hanem politikai meggyőződésük szerint. Nem kétséges, hogy ez
egy bíztató, emancipációs folyamat eredménye, mely az elmúlt 25 év egyik
pozitív fejleménye (ilyen értelemben az erdélyi román szavazók szinte azonos profillal
rendelkezenk a határontúl, pontosabban nyugaton, szavazókkal, éppen ezért
feltételezhetően sokan közülük a következő választásokkor, már külföldről
fognak voksolni!). A két forduló között szervezett és zajlott tüntetések,
internetes, közösségi aktivizmus pedig azt mutatja, hogy különösen sokan,
főként fiatal értelmiségiek levetkőzték a sokszor reflexszerűen nekik
tulajdonított etnocentrizmusukat, nemzeti és vallási elfogultságaikat és a „régi
stílus” helyett, ma egy kisebbségi jelöltet támogatnak. Az a paradox helyzet
állt elő, hogy míg a kisebbségi jelölt mellett kampányoló román szavazók az
etnikai/vallási emancipáció, az etnocentrizmust legyőző ráció és politikai
projekt megjelenítői, motivációikat tekintve a nacionalista és ortodox
fundamentalista jelszavak és attitűdök elutasítói, addig egészen más a helyzet
a rommagyarság és hangadói körében. A rommagyarság elfogultsága és már-már
irracionális, vagy láthatóan előítéletes ragaszkodása a kisebbségi jogokat figyelmen
kívül hagyó (megveszekedetten liberális), viszont „kisebbségi és erdélyi” jelölt melletti nagyon agresszív fellépés, éppen az
előítéletesség és etnocentrizmus jele. A többséggel érzett ellenszenv, a
kisebbségi sovinizmus biztos jele, az az agresszív és a rommagyarságon belül is
törésvonalakat erősítő, intoleráns és kizárólagos, mindenféle észérvvel szemben
süket fellépés, amit rommagyar közéleti szereplők egyrésze, és főként netes
véleményformálók körében tapasztalhatunk. Ma még kevesen értelmezik ezt úgy,
mint az erdélyi románság (és kisebb mértékben magyarság)
emancipációját az elmúlt 25 év alatt, pedig arról van szó. Az oly sokak által
lenézett, karikírozott, kigúnyolt, stb. romániai demokrácia, az ortodox és
fundamentalistának tartott román szavazóközönség országosan egyharmada,
Erdélyben pedig a többsége (ez hosszú kifejtést igényelne) egy lutheránus
szászra szavazott! A két forduló közötti kampányban viszont világossá vált,
hogy paradox módon, külsőre, ugyanazon szavazói viselkedés, egymástól
merőben eltérő motivációs háttér mellett működik, ezért újra
kell gondolni a többség-kisebbség viszonyt, és nem csak az elkövetkező
szavazások vonatkozásában, ettől szélesebb körben. A választási kampány lassan
lecseng, a politikai levitáció, vélhetően még hosszú ideig marad, és közeleg az
etnikai pártok vége.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése