Mezítlábas utópia és vidéke
„És megkönnyebbülve, megalázva,
elborzadva megértette: ő maga is csak jelenés, őt is álmodja valaki.” – Borges
A vizionárius Borges sokat
töpreng azon, hogy álmaink milyen jellegűek, és nem abban az értelemben, ahogy
mondjuk Freud álomfejtés-elmélete próbálja megérteni, feltárni az álmaink
tartalmát, azok rejtett jelentéseit, hanem azt keresi, hogy ki az, aki álmodik,
és az álom tartalma, a benne rejlő szimbólumok, hogyan viszonyulnak a
valósághoz. Az egyéni álmok töredezettek, változékonyak és elmosódottak,
elillannak és aztán újra előbukkannak. De létezik és hat az ébrenálmodásnak egy
sajátosan közösségi változata, mely ha úgy tetszik módszeresebb az éjszakai
álmok villogó képsorainál, és amely nagyban hozzájárul a társadalmi világ
újratermeléséhez, mégpedig a „szellemi látszatok újratermelése révén” (ahogy
azt Mannheim Károly mondaná), és ez nem más, mint az utópia. Az utópia a
jövőképek és egyéni álmok összeszerkesztett, vagy határok közé illesztett
rendszere, a „legyen”, vagy „lennie kellene” eljövendő, vagy legalábbis
elképzelt világa, szemben a „van”, a „rögvalóság”, szűk perspektívájú és
determinált világával, melyet mindenkor nyomasztónak, tökéletlennek,
kritizálandónak találunk. Az utópia ideális, viszont nem irreális világ,
eszményi hely, olyasmi, ami elképzelhető, de – a maga teljességében – nem megvalósítható,
arra törekedni, hogy valósággá legyen („utópikus tett”) mégsem abszurd és nem
is takargatni való; nincs ideális társadalom, sőt létrejöttének a
valószínűsége is csekély, mégis ezer évek óta vitázunk róla – sőt a
társadalomtudósok, tudományuk létalapját (raison d’etre) látják a felé való
haladás segítésében –, ideális állam sem létezett és létrejötte is
valószerűtlen, mégis Platón óta élő vízió, és a jó kormányzás mindenkori
mércéje, paradicsom sincs, de odakerülni, nagyon sok halandó kétezeréves vágya.
Egyszóval nehéz lenne emberi világról, társadalomról és kultúráról az utópia
ideális képzetének, a tökéletességre való törekvésnek, a jelenléte nélkül
beszélni vagy akár képzelődni, az emberi lét (condition humaine) sajátja a
tökéletesre való áhitozás. Az univerzális utópia az a nemlétező, de elképzelt
(megvágyott) hely, ahonnan körültekintve újragonolhatjuk a társadalmi
természetünket, azt a kérdést feszegethetjük, hogy hol is állunk egy eképzelt
tökéletes világhoz képest?
Politikai értelemben az utópia
egyfelől motiváló képzet, irányt kijelölő, egy végső állapotot vázoló projekt –
mi lenne kívánatos? –, másfelől pedig – az ideológiák, társadalomfilozófiák
révén – társadalmi kohéziót teremt, integrálja a közösséget, még akkor is ha közben
egymástól meg is különbözteti, sőt ütközteti azokat. És itt el is jutottunk
addig, hogy kijelentsük az ideológiák a meg nem valósult, de ha úgy tetszik
programmá formált, gyakorlati, vagy legalábbis a megvalósíthatóság ígéretével
kecsegtető projektté (operacionalizált) alakított utópiák. Az utópia, akárcsak
negatív párja a disztópia, mely oly gyakori társadalmunkban – mely társadalom sokkalta
nyitottabbnak tűnik az „összeomláselméletek” befogadására, mint a pozitív
víziók mozgosító erejének felismerésére – ideológikus, azaz alternatív
viziókban jelenik meg: utópiaországban vagy a szabadság, vagy az egyenlőség, vagy
a hagyománytisztelet és rend, stb. a társadalom könyörtelenül következetes szervező
elve. Az ideológia, úgy is mint egy megvalósítandó utópia (tökéletes hely),
vállaltan torz világkép, legalábbis abban az értelemben, hogy sokszor az
ideálisat és nem a valóságosat, a praktikusat, stb. tekinti mérvadónak, viszont
nélküle nincs valós politikai cselekvés (Az
ideológia fogalmat Geertz-i értelemben használom, azaz modellszerűségében
rejlő gyakorlati hasznát, funkcionalítását tartom fontosnak). Másfelől pedig a
hatalom legitimálásának eszköze, arra való, hogy a mögötte fölsejlő vízió,
illetve az az fele való haladás nevében, elfogadtassák a hatalmat, annak
működésódjait, hogy arra szólítsák fel a közösséget, hogy áldozatot hozzon egy
jobb, és szebb majdani világ eljövetelének érdekében. Ebben az értelemben, a ma oly
divatos populizmus, mint elképzelten ideológiamentes politikai cselekvés
abszurd, hiszen nem mutat perspektívát, csak a hatalmat igyekszik legitimálni,
miközben, ha van bármennyire is obskurus világképe – a népakaratnak való vélt
vagy valós megfelelés, sőt rájátszás (a népakaratnak, mely önmagában is
ideológikus, hiszen „diszkrepancia van aközött, amit az emberek hisznek, és
aközött, ami tudományosan helyesnek tartható”, mondja Parsons) – azzal csupán a fennálló rendet, a hatalmat
próbálja minden áron elfogadtatni, anélkül, hogy perspektívát mutatna.
Ha azt a kérdést vetnénk fel,
hogy hogyan állunk az utópiák és a nekik megfelelő, a feléjük mutató,
ideológiák terén mi rommagyarok, akkor minden bizonnyal szegénységi
bizonyítványt kellene kiállítanunk magunkról. A mi kis politikai mezőnyünket
egyetlen és csupán egy mikrórégióra, a Székelyföldre, mint utópia-landre
(találóbbnak gondolom rá a skanzen kifejezést) koncentráló, azt idealizáló félszárnyú
utópia uralja. Ennek ideológiája, pedig az etno-territoriális autonómia
zavaros konstrukciója. Azért félszárnyú ez az ígéret(föld) – mezítlábas utópia
Kököstől egészen Nyárádtőig – és a hozzá ideális esetben vezető ideológia, mert
csupán a közösség egy részét integrálja és mozgósítja. És persze azért is, mert
alacsonyröptű képzelet szüleménye, meg akar kerülni minden felmerülő problémát
(az etnikumközi viszonyoknak, a többség-kisebbség dinamikájának újragondolását,
stb.), miközben újakat (asszimetrikus adminisztráció, még kiterjedtebb
bürokratizmus, stb.) vet fel. Ezért szinte parodisztikus is utópiának, ideális
világnak feltüntetni, azokat a zavaros képzeteket, melyekkel tervezetekben autonómiázással
próbálják leírni a Székelyföldet, mint ideális helyet és mint eszményi („lófőséget”,
akarom mondani) „köztársaságot”.
Van azért – legalábbis „tartalékban”,
ritkán hangoztatott háttérképzetként – egy másik utópia: Erdély, mint önálló
történelmi, geopolitikai, multikulturális,
stb., „virágos Éden-kert”, és ennek megfelelő ideológiai konstrukció is, amit poszt-transzilvanizmusnak
nevezhetnénk. Én viszont érvrelni ez utóbbi mellett tudnék (meg is
tettem máshol), mert azt hiszem, legalább utópiáinkban nagyravágyóak
kellene lennünk és földhöz ragadt, vagy legalábbis akként megélt, valóságunkat
egy nagyobb és – legalábbis elvben – működőképesebb „ígéret-földje”
perspektívájából kellene újragondolnunk! Csak hát ehhez az is hozzátartozik,
hogy ne az etnikai/nemzeti elzárkózást, hanem a sokféleségben rejlő dinamizmust
és újító szellemet, a toleranciát tekintsük mérvadónak; hogy ne a múltban
vájkáljunk, hanem a jövő horizontját fürkésszük; hogy – itt és most - merjünk „mást” elképzelni (jut eszembe
Bretter György és az ő kritikai mást akarása, mint lehetséges előzmény):
szűklátókörűségünket, mi okozza? Merjünk álmodni, hanem előbb-utóbb minket
fognak álomnak, tovatűnő emlékképnek nézni!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése