Zsákutca és rengeteg kérdés
Immár van két
elnök-jelölt jelöltünk, a nihil közepén, illetve a kisebbségi
politizálás homokozójába zárva, mit kezdjünk velük? Van két elnökjelölt-jelöltünk,
és mindketten Izsák Balázs és eszelős, akarom mondani eszentés,
autonómiázásának megtámogatására
készülnek, esztelenül és cinikusan – egyikük máris „kétoldalú
tárgyalásokat folytatott” (sic!) az operetthuszárral, a másik még
erre sem volt képes, sunyít, mint béka a csalánosban –, talán az értékes
utasításokra várnak, felváltva, hol Bukarestből, hol Budapestről, hol meg
Sepsiszentgyörgyről. A vezéreknek biztosan van véleményük a zajló dolgokról,
legfennebb maguk sem értenek egyet azzal, és végképp nem áll szándékukban
megosztani velünk. Pedig, állítólag, mindkét jelölt-jelölt azért indul az
elnök-választáson, hogy megmutassa magát, és programját, hogy irányt mutasson,
hogy mi mezei halandók is megtudjuk, merre van az előre, mi itt a teendő? Vagy
legalábbis felvázolják, hogy mi lenne ha, egyszer végre megmutathatnánk, hogy
„hogyan is célozunk mi”, ha elnökünk lenne? A csend és mellébeszélés viszont
azt mutatja meg, hogy a rommagyar politika hijával van mindenféle szakmai
tudásnak és arra alapozott gyakorlatnak, fejjel a homokban vegetál, vagy még
pontosabban arccal a zsákutca végén magasodó falnak rohan, mindenestől. Sem
valamiféle összefogott és alkalmazható világképet, sem olyan nyelvezetet,
értelmezési keretet nem képes nyújtani, melynek alapján a világ
megérthető/megélhető lenne a hétköznapi emberek számára. Sőt napirend kijelölő
funkciójáról is lemondott, önmagába roskadt! A néma implózió megtörtént, a
közéletet és az arra kiváncsi közönséget képtelen eligazítani, hát még utat
mutatni az, ami, a rommagyar politikai mezőny és aktorok helyén tátong; az üres
mélység, mélyen hallgat: sem a szélesebb politikai mezőny vagy a kormányzás,
sem az elnökválasztások országos tétjei, sem a rommagyar-magyar viszony
alakulása, sem a székely-roma feszültségek, sem a gazdasági, kulturális, stb.
helyzet kérdései nem kerülnek napirendre, még csak nem is nyilatkoznak róluk
megfáradt vezéreink, inkább autonómiázgatnak, tehát vegetálnak! Talán temetni
készülnek a valamelyest is önálló rommagyar politikát, mely élt ugyan 25 évet,
de mint látszik hiába, az autonómiázás fekete lyuka nyomtalanul eltüntette,
vagy legalábbis olyan zsákutcába vezette, melyben se előre, se hátra nincs tovább.
Amikor két rommagyar elnök-jelölt is csupán egy harmadik, magát civil
társadalmi kezdeményezésnek mondó, szervezet zavaros/tartalmatlan autonómia programját
tűzi zászlajára, illetve még azt se, akkor tudható: a rommagyar politikum
halott, ezer kilóméteres nyíltvízi úszásra készült, de a parti fövenyen
megfulladt. Szilágyi Zsoltnak az EMNx autonómia-tervezeteinek a „román féllel
való megvitatása” helyett, eddig csupán bilaterális (sic!) tanácskozásra
tellett Izsák Balázzsal. Kelemen Hunor pedig, saját bemutatásra váró
autonómia-tervezeteinek hiteltelenítésével kezdett kampányolni, mely
tervezetekről kimondta: azoknak nincs realitása, magyarán pótcselekvések.
Abban persze a rossz
médiastruktúrából származó újságírói tehetetlenségnek (vagy szakmai ismeretek
hiányának, illetve a deprofesszionalizálódásnak) is van szerepe, hogy nem
tudható, vajon mit gondolnak vezetőink/hivatásos politikusaink az Orbán-féle
illiberális „talán nem is demokráciáról”, melyet volt
szíves Tusványosfürdőn prezentálni? Vagy mi is megyünk
„illiberálba”, még akkor is, ha ez sajátos viszonyaink közepette,
teljességgel kontraproduktív? Megyünk az illiberális demokrácia fele, még akkor
is, ha ez teljességgel ellentmond az autonómia-törekvéseknek? És közben észre
sem vesszük, hogy a MOGYE-ügy tipikus példája az „illiberális demokrácia”
gyakorlatának, magyarán a rosszul értelmezett, fékekkel és ellensúlyokkal, (értsd
oktatási Törvénnyel és annak szigorú végrehajtásával!) meg nem támogatott
„többség zsarnokságának”? Megoldható-e a magyar nyelvű orvos- és
gyógyszerészképzés, a liberális demokrácia ellenes, hagymázas kirohanásokkal,
vagy éppen a nyugati közpolitikai gyakorlatokra, a multikulturalizmus
elvárásaira és szervezési elveire való hivatkozással léphetnénk előbbre? Elfelejtettük,
vagy csak gyávák vagyunk kimondani, hogy a határontúli magyarságnak liberális
demokráciára és egyre szorosabb európai integrációra van szüksége, sőt esetenként
a többségi elv kompenzálására, még pozitív diszkriminációra is, a kisebbséggel
szembeni méltányosság és egyenlő esélyek kialakítása érdekében? Vagy
elképzelhető-e a reális autonómia, a liberális demokrácia intézményrendszerén
és politikai kultúráján kívül?
És végül, de nem utolsó sorban,
vezetők vagy haszonélvezők azok a populista politikusok, akik nem tudnak
útmutatással szolgálni egy olyan égető és robbanékony kérdésben, mint a
magyarul beszélő, magukat magyarnak/székelynek mondó romákkal való kapcsolat?
Vagy már annak is örvendenünk kell, ha politikusaink hallgatnak és nem állnak
be a gyűlöletkeltést sugalmazó, illetve nyiltan kimondó uszítók kórusába? A Kézdiszentléleken eszkalálódó, de sokfele parázs alatt ízzó konfliktushelyzetben
ugyanis arra lenne szükség, hogy higgadt és szakértelemmel felvértezett vezetők
vegyék kézbe a konfliktuskezelést és oldják a feszültséget. Ehhez többek között
arra lenne szükség, hogy segítsék egy olyan kezdeményezés megszerveződését –
akár a motorosok és a helyi cigányság képviselőiből, együtt a helyhatósággal és
a karhatalommal, stb. – amelyik monitorizálná és hitelénél fogva
felügyelné/garantálná az eset korrekt és teljes kivizsgálását. Nem
önbíráskodásra és további feszültségkeltésre, hanem az esetleges bűnösök
felkutatására, és törvényes felelősségre vonására van szükség. Nem
struccpolitikusokra és haszonélvezőkre, hanem a közösségek jogos elvárásainak,
a biztonság, és a kölcsönös bizalom erősítése, stb. érdekében fellépő vezetők
kellenének. A feszültségek legfőbb oka, a közös jövőkép hiánya, a
létbizonytalanság és az abból fakadó stressz, ezért nem autonómiázni kellene,
hanem olyan jövőtervekkel előállni, a helyi közösség(ek) szintjén is, mely
integrálja az egész közösséget. Nem etnikai alapú áthídalhatatlan árkokat kellene
ásni, sem többség és kisebbség, sem egyik vagy másik kisebbségi közösség
határán, hanem mentalitásokat megváltoztatni, előítéleteket leépíteni, stb.
Csakhogy ehhez hiteles vezetőkre lenne szükség, és ilyenek nincsenek a hét
határon – ja, bajszos vezéreink lovagolgatni vannak, határt kerülni, és
szemellenzővel, kötőféken vezetett loháton, nagy peckesen ki, meg bevonulni.
Meddig tűrjük, sőt meddig támogatjuk még?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése