Elnöknek lenni, vagy nem lenni
Ha minden igaz, akkor immár 13-ra
emelkedett az elnökjelölt-jelöltek száma[i],
azzal, hogy Szilágyi Zsolt, EMNP-s alelnök, volt parlamenti képviselő, a Magyarországon
EP Fidesz-mandátumot szerzett Tőkés irodavezetője, elnökválasztásokon való
részvételi szándékát jelezte. És ezzel egyben meg van az esélye annak, hogy
prömierben, két magyar jelölt is versenyezzen, egy esélytelen, de alkalom adtán
érdekes párharcot és kampányt ígérő választási eljárás keretében. Kizárt, hogy
elnökké válasszák akármelyiküket is, de – mint maguk mondják – legalább
megjeleníthetik a rommagyar szavazók „akaratát”, illetve elmondhatják a saját
és pártjuk politikai krédóját, ez pedig nem fog elnöki mandátumot hozni, de
azért ... király. A rommagyar jelöltek (ha ketten lesznek) tétjei tehát, nem a „fő
úton”, az elnökké való választásban, illetve a rommagyar szavazatok értékesülésében
jelenik meg (erre most már tényleg semmi esély, ki mit is árulhatna a második
fordulót megelőzően, különösen ha – amint nagy valószínűséggel történni fog – a
kettejükre leadott összavazatok aránya sem fogja kitenni a rommagyar szavazók
arányát, a távolmaradás, illetve a más, rechte esélyesebb, jelöltekre való
átszavazások okán), hanem a belső erőviszonyok lemérésében fog jelentkezni. Kettejük
párharca, már az alaphangok leütésétől kezdve, egyfajta szimbolikus „posztideológiai”,
vagy „ideológiamentes” térben fog zajlani[ii],
hiszen ugyanannak, a szavakban jobboldali, konzervatív és keresztény (sic!), populáris
pártcsaládnak a tagja az RMDSz, és az EMNP, baloldali, vagy pláne liberális eszmék
felvállalásáról (az idei tusványost követően), meg szó sem lehet, egyikük
esetében sem. Problémás ez a posztideológiai politikafelfogás, mert az a
szükkeblű nézet, miszerint az ideológia torz és leegyszerűsítő, esetleg nem
tudományos, leképeződése a valóságnak,
halott lenne, tévútra vezeti a politikai aktorokat, és tartalmatlanná,
személyeskedővé, érdektelenné teszi a politikai diskurzusokat, meg magát az így
kijelölt politikai napirendet.
Létezhetetlen, hogy érdemi politikai élet fejlődjön ki ideológiák, sőt a jövőre
vonatkozó változtatási szándékot és célkitűzésrendszert motiváló, és egyben
mozgosító utópiák nélkül. Az ideológia, mint működő rendszer nemcsak a szűken
vett politikai tevékenységben játszik központi szerepet, hanem Clifford
Geertzel szólva, funkciója ettől jóval szélesebb, önmagában is egy egész „kulturális
rendszer”; és bár
többnyire, tartalmát tekintve, sablonos válaszokat és reakciókat tartalmaz a
társadalmi szerepek közötti sablonos feszültségekre, szimbolikus (cselekvés) voltánál
fogva orientáló jellegű is: „Az ideológia funkciója egy autonóm politika/i mezőny/
lehetővé tétele”, mely egyben orientatív, azaz modell jellegű is[iii].
Az ideológia viszont utópiát, utópikus tettet „vezet be”: ennyiben az utópia
megvalósult ideológia (és persze az ideológia vége) lenne, ha bekövetkez(het)ne,
a legradikálisabb tett, a „világ” és „nem világ” határainak újrarajzolása[iv].
Az ideológiának – lényegét tekintve – nincs is egyes száma, csak többes számban
hiteles, hiszen éppen azokat az érdekellentéteket fejezi ki, amelyek a
különféle társadalmi osztályok, rétegek, csoportok, stb. között feszülnek. Az oly
sokat hangoztatott pusztán verbális (mégpedig egyre egyszólamúbb dallamként,
ugyanabból a kottából előadott) „autonómia-diskurzus”, azért nem lehet ideológia,
mert kizárólagos. T.i. nem, hogy más fogalomrendszerben előadott, illetve másképpen
elképzelt cselekvési program nincs a rommagyar politikai szcénán, de ilyennek a
puszta felvetése is eretnekségnek, ha nem egyenesen árulásnak számít, a rosszul
strukturált politikai mezőnyben[v].
Az autonómiázás
így álideológia, mely nem vezet semmiféle ígéret földjére, megmerevedett toposz:
igazi vadászat helyett, agyaggalamb lövészet, „szájkaraté”, a politikai
küzdelem szimulákruma. Mindezt a visszájáról mondja el Kelemen Hunor, a
szövetség potenciális államelnök-jelöltje, amikor – a politikai kommunikáció
szabályait negligálva – azt fejtegeti, hogy az autonómia-tervezetnek, melyet
szervezete éppen lanszírozni fog (sőt ezt már egy másik párttal is egyeztetett!)
„a
jelenlegi alkotmányos keretek között nincs realitása”. Ezzel egyúttal
hitelteleníti is kampányának alapüzenetét: autonómiázom mondja, mert muszáj,
mert a rommagyar politikai diskurzusok kerete, és rendje ezt kötelezővé teszi. De
hinni magam sem hiszek benne, azért csak gyertek mozgosuljatok és szavazzatok rám, egy
amúgy is esélytelen választási eljárás keretében – üzeni a vezér. A felállásból,
azért, hogy mindkét jelölt kijelölje és elfoglalja potenciális térfelét a
politikai palettán, ettől radikálisabb, értsd még kevésbé megvalósítható, és még
hiteltelenebb autonómiázással fog fellépni, minden valószínűség szerint,
Szilágyi Zsolt. Ő annál is könnyebben teheti ezt, mert nincs egzisztenciálisan
és hatalmi ambíciói által sem hozzákapcsolva a jelenlegi választás rejtett
tétjéhez, mint Kelemen. Ez utóbbi politikai létéért küzd, a szó legszorosabb
értelmében, ha veszít elveszíti pártelnöki funkcióját (még hamarabb, mint
gondolnánk, és az sem világos – helyzeténél fogva – hol húzódik a határ a
politikai siker és a kudarc között?), ha nem vall kudarcot (akármit is
jelentsen ez), faramuci helyzetéből következően, legjobb esetben is pusztán
megőrizheti azt. A szövetségi elnök sajátmagát szorította sarokba, egyfelől,
amikor vélt skizofrén helyzetére való tekintettel lemondott
miniszterelnök-helyettesi pozíciójáról, válságot idézve elő, no nem a
koalícióban (ahol nem mellesleg zsarolási
képessége erősen megcsappant), hanem a szövetségben.
Másodszor, amikor nem volt képes kineveztetni saját jelöltjét a kulturális
miniszteri és miniszterelnök-helyettesi posztra[vi].
Ezért a szövetség jelöltje számára az elnökválasztás tétje politikai
értelemben, élet-halál kérdés, rossz szereplés esetén szinte biztosan
elzavarják a szövetség éléről. Ez önmagában nem is lenne gond, hiszen személyes
karizma, autoritás hiányában, „gyengekezű” elnökként, eddig silány kötéltáncot
járt a belső és külső „ellenséges erők” közé kifeszített vékony kötélen, a tét
a szövetség viszonylagos autonómiájának megörzése – és ebben talán
hellyel-közzel „jól” teljesített az elnök, és főként a mögötte álló
érdekcsoport – illetve a magyar kormánypártoknak való teljes alárendelése,
kiszolgáltatása. Az elhibázott autonómiázás (úgy is, mint egy részleges, csupán
Székelyföldre koncentráló, és „külső forrásból” jövő tartalmatlan projekt) és
inkonzisztens politizálás, a sodródás, valamint a szövetség belső demokrácia-deficitje,
stb. addig fokozódott, hogy önálló döntéshozó képessége, ma a Kelemen Hunor kötél-,
illetve pávatáncán múlik: drukkolhatunk neki, de kilátásaink finoman fogalmazva
sem rózsásak!
[i] A puszta bejelentésen túl, még
mindeniküknek hátra van egy nem lényegtelen próbatétel, a kétszázezer támogató
aláírás összegyűjtése, szűk 6 hét alatt! Meggyőződésem, hogy nem mindenkinek
fog sikerülni.
[ii] A harsány „ideológiamentesség ideológiája”
dívik nálunk, olyasmi ez, mint a politikamentes politizálás, mely mindközönségesen nem több, mint contradictio
in adjecto, azaz abszurdum: a hiperreálissá tett politikai szcéna szimulákrum
jellegének markere.
[iii] Az ideológiáknak pozitív felfogását adja,
a neves antropológus, Clifford Geertz, amikor a keletkezésük körülményeiről, és
a definíciós vitákról a funkciók elemzésének irányába viszi az
ideológiakritikát, feltárva, hogy az ideológiák, mint szükségszerű kulturális
rendszerek (is) működnek. (Cl.Geertz, Az értelmezés hatalma, Századvég, Bp.
22-63 pp.).
[iv] Lásd. Karl Mannheim, Ideológia és utópia,
Atlantisz, Bp. 1996.
[v] Márpedig ilyen alternatív, sőt horribile
dictu, működőképes autonómia-projekt létezett az RMDSz történetében. Ugyanis az
1993-ban elindított reform – az „állam az államban” modell, ha még emlékszünk
rá – éppen azokat a buktatókat kerülte volna el, ha el nem szabotálják (ezért felelősségük
azóta is van a még köztünk lévő vezéreknek, a fellelősségre vonás pedig
igencsak fájdalmas lesz, no nem személyesen számukra, hanem kolletíven fogunk
ezért nagy árat fizetni!), amelyeket a jelenlegi „autonómiázás” képtelen
megkerülni. Egyfelől intézményes autonómiát ígért, mégpedig a belső liberális demokrácia
működtetése (belső választások, a hatalom átörökítésének demokratikus szabályok
szerinti megvalósítása) által stabizilált intézményi keretben, úgy, hogy nem
csak egy régiót, hanem a teljes rommagyarságot tekintette az autonómia szubjektumának.
Másfelől pedig, a többi romániai és magyarországi párttal való „egyenlő
közelségtartás” révén külső stabilitást ígért, a mindenkori román és a
mindenkori magyar kormányoktól való viszonylagosan független, önálló
döntéshozatalt. Ehhez képest a mai autonómiázás jelentős regressziót fejez ki,
egyben az értelmiségi holdudvar leépülését, a nyilvános viták, a közös
gondolkodás elmaradását, demokrácia-deficitet, regionális ellentétek
felélesztését, külső hatalmi gócpontoknak való kényszerű alárendelődést stb.,
stb., gerjeszt: egyszóval, a minőségi (good governance) vezetés és helyes
reprezentáció (correct representation) esélyének potenciális lenullázását képviseli.
[vi] A szövetségi elnök most meg azzal
kísérletezik, hogy „viszakuncsorogja
magát” a lemondását megelőző pozícióba, delegitimálva előző döntését,
inkonzisztensé téve egész politikusi habitusát!
Hm. A szöveg először posztulália, hogy a a jelöltek harca az ideológiamentesség jegyében fog zajlani, de szerény(telen)ségem olvasatában ezt a kijelentést nem támasztja alá érvekkel. A vonatkozó lábjegyzet (ii) is csak megismétli a kijelentést, de érveket ez sem sorakoztat fel. Felkérnem a szerzőt, indokolja meg kijelentését, tekintve, hogy az ideológiaMENTESség még tudatos választás esetén sem elérhető, valamiképpen még a világűr bármelyik szeglete sem üres, és nem is kiüríthető. Tisztelettel, Szakáts István
VálaszTörlésÉn abban látom az "ideológiamentes ideológia" lényegét, h. mindkét jelölt az összrommagyarság reprezentánsaként lép fel. Kelemen is, Szilágyi is, a rommagyar érdekek egyedüli megjelenítőjeként pozicionálta - máris - magát, az ideológiamentességet, ez remélem ki is derül, én fából vaskarikának gondolom, mindkét párt a PPE tagja, populáris, hogy ne mondjam populista. Az ideológia olvasatomban, egyféle viszonyszó, más ideológiák kontextusában nyeri el értelmét, de ha nincs "más": ideológia sincs, vagy legalábbis nincs a szó eredeti értelmében, márpedig mindketten a teljes kollektivitás nevében fellépve, tagadják ideológiai alapjaikat.
VálaszTörlésOk, köszönöm. Akkor ha jól értem, az ideológiamentesség itt inkább kvázi-egyideológiájúságot jelent, és az érdemi különbségek hiányában, (viszonylagos) arctalanságot. Ez talán igaz lehetne egy, a rommagyarság más (pl. összromán) politikai hatásoknak ki nem tett terében, csakhogy ilyen tér nem létezik. Akkor pedig, mivel a rommagyar polgár igenis kapcsolatban van az összromán politika ideológiáival (a kampány retorika-olimpiászában mindenképp), a két magyar jelölt - ha egymással szemben talán nem is - de sikerrel építhet politikai identitást az tágabb-román ideológiák erőterében. Ebben a folyamatban pedig még akár egymáshoz képest is differenciálódhatnak.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésEz elvben megtörténhetne, de egyfelől nincs "összromán politikai ideológia" (ebben a vonatkozásban a differenciálatlan etno-nacionalizmus, illetve annak ma divatos laissez faire változatai éppen úgy nem ideológiák, mint a mi oldalunkon a kisebbségi áldozatmítoszokkal tarkított/elfedett etno-nacionalista diskurzusok sem), másfelől pedig nem hiszem, h. a jelöltek ideológiai alapú vitát fognak folytatni az etnikai törésvonalak mentén, egymás simfolása indul el, az első körben már ... mégpedig autonómiázás ürügyén (ezt majd a pudding próbája eldönti), pontosabban a radikális-mérsékelt álideológiai vonal mentén.
VálaszTörlésÖsszromán politikai ideológia valóban nem létezik, de én összromán politikai ideológiákról írtam, többesszámban, ez pedig létezik. A jelöltek pedig, ha talán nem is fognak ideológiai vitát folytatni éppen az etnikai törésvonalak mentén, hál' istennek létezik még éppen elég egyéb törésvonal, amelyen elvitázhatnak a román. Itt pl. a fenntartható térségfejlesztést is kényelmesen el lehet ideologizálni, a népességpolitikát és az oktatást dettó.Össtefoglalva: kaszáló - nekem legalábbis úgy tűnik - van bőven. Csak ezúttal a szűkebb kerítésen kívül.
VálaszTörlésHát, kaszáló az van, sőt kaszás is, ... amolyan értünk jövő kaszással az élen :)
VálaszTörlés