Jobbra, és balra át
Ahogy közeledik az
elnökválasztások időpontja, a romániai politikai mezőny egyre inkább
kétosztatúvá válik egyfajta – hangsúlyozom leginkább csak nevében – baloldalra
és egyfajta jobboldalra sorol be az összes párt, politikai alakulat, és nem
utolsó sorban politikus, valamint holdudvaruk, azaz gazdasági összefonódásaik,
klienteláris hálózatuk, és értelmiségi drukkereik, média fan-jaik is. A
kétosztatú mezőnyért való versenyfutás startpisztolyát Crin
Antonescu és követői sütötték el azzal, hogy a liberálisnak mondott pártot
felkínálták a populáris jobboldalnak, elhagyva pártcsaládjukat, és azonmód
összebútorozva a nemrég (2012 nyara) még galád ellenségnek tekintett, elnöki
támogatással klónozott, úgynevezett néppárti jobboldallal, akkor, amikor, legalábbis
formálisan, hirtelen jobboldali keresztény-demokrataként léptek fel. Ezzel sokadszorra
bizonyították, hogy a megnevezéseknek, a „szójátékoknak” (PNL), és az
ígéreteknek csupán paraván jelentőségük van, hogy a romániai politikában
Talleyrand-nak igaza lehet, amikor azt mondja: „A beszéd arra való, hogy
elrejtsük vele gondolatainkat”. És nem is csak az van, hogy a határ egyre
elmosódottabb, jobb- és baloldal között, hiszen mindenki egyfajta néppárti,
pontosabban populista, és mindenki jobb híján választ egy oldalt, hanem mindkét
fogalom belülről is kiürült, és harmadik, liberális pólus, egyáltalán nincs is.
Hol van már az egykori ülésrendre való utalás tartalma, hol vannak azok az
„értékek”, melyek irányították az ideológiai alapon szerveződő politikai
formációkat: a szociálisan érzékeny egyenlőségpártiakat; a szabadságot
legfőbb értéknek tekintőket; vagy a tisztességes tradíciót éltetőket? A kérdés,
természetesen költői, sehol sincsenek. Meglátásom szerint a közbizalom olyan
mély válsága van kialakulóban, mely nagyon könnyen azt mondathatja a választópolgárokkal:
„a politikusok, az eddig kormányra került pártok és személyek mindenike annyira
korrupt, annyira csak saját érdekeit tekinti, hogy jöjjön már egy erőskezű, egy
akárki, aki MÁS”! És egy ilyen gesztus könnyen véget vethet a romániai demokratikus
kísérletnek. És ne legyenek illúzióink, Európa „csendes” – a magyarországi
fejlemények, a demokratikus fékek és ellensúlyok rendszeréhez, és a
sajtószabadság, stb., leépítéséhez való európai asszisztálás, ezt jól
illusztrálhatja – sem érdekei, sem eszközei, sem őszinte szándékai nincsenek, az
alig szárba szökkent, Kelet-európai (ál)demokratikus rendszerek fölötti
őrködésre. A Nyugat összevetési alapja ma Ukajna; ha
nincs polgárháború, és közvetlen orosz fenyegetés, meg az éppen soron következő
bevándorlási hullám sem fenyeget, akkor egyéb „minden elmegy” (sőt, akkor tutto
bene), hadd főjenek meg, az amúgy is gyanús végeken, a maguk bűzös levében.
Érzékeljük, vagy sem a pártok és
politikusok sűrű átállása egyik oldalról a másikra, és vissza, a strukturális
és általánossá lett politikai-közéleti
korrupció legfontosabb vonása, és azt se feledjük, hogy az eredeti olasz corruzione (a megvesztegetés, amit
Machiavelli a kormányzás megromlására használt) kifejezés szinonímája a decomposizione azaz a bomlás. A
korrupció olyan méreteket öltött, hogy a gyenge, de legalább formálisan
mégiscsak demokratikus intézmények, melyek működése fölött a politikai
mainstream és a hatalmi intézmények vezetői hivatottak őrködni, minden
eresztékében recseg-ropog. Csak egy példa: ma nem azok a pártok vannak
hatalmon, akik alig két éve, elsöprő fölényű győzelmet arattak a parlamenti
választásokon, a mezőny „menet közben” átstrukturálódott, sőt a hatalmi
szerkezet olyan formációkat is beolvasztott, melyek választásokon meg nem
mérettek, legitimitásuk tehát több, mint kétes (UNPR, PC).
És mi más lehetne a demokratikus
rendszerek bomlásterméke, mint a tökéletes demokrácia-szimulákrum, a diktatúra.
A romániai politikai szcéna úgy lépett a posztkommunista és egyben
poszt-demokratikus (lásd Crouch Nyugat Európára érvényes modelljét), és
posztideológiai korszakba, hogy – látszólag – ismét átugrott néhány
történelmi lépcsőfokot: a liberális demokrácia intézményei még
azelőtt indulnak bomlásnak, hogy megszilárdulhattak volna, a demokraták nélküli
demokrácia (mint
előrelátható volt) összeomlóban, végnapjait éli. És ne tévesszen meg
senkit, hogy nincs klasszikus diktátor, erőszakos vezér, a láthatáron, a kellő
pillanatban kerül majd valaki, aki beleillik egy ilyen szerepbe – apropos
Băsescunak csak elnöki mandátuma jár le, informális hatalmi hálózatai kezében
vannak, a legfontosabb szálakat még ő mozgatja! Meglehet egyszerű üveggolyójátéknak
tűnik az, ami a politikai szcénán ma történik, hogy izgulva, tenyerünket
súrolva kapcsolunk a hírtévékre, és élvezettel fogyasztjuk, már-már habzsoljuk
az átállások és árulások zsibvásárának képeit, hogy ma éppen ki-kivel haver,
kivel lett ellenség, vagy szövetséges. És akár fogadásokat is köthetünk arra,
hogy holnap ez hogyan változik, a politikai helyzet közben mégiscsak drámai, a
folyamat kimenetele semmi jóval nem kecsegtet. A tét végül is nem az, hogy
Ponta, Johannis, esetleg Diaconescu, (vagy X-ulescu), a tét a demokratikus
intézmények megerősítése az elnökválasztás rendszerén keresztül az, hogy reális
alternatívák fogalmazódjanak meg, hogy tudjuk (amennyire tudható, persze), hogy
kire, és főként mire szavazunk, és azt végül szabadon megtehessük. A fontos az
lenne, hogy egy paraszthajszálnyit is visszaépítsünk a
közbizalomból, és ehhez az kell, hogy a jelöltek hitelesek legyenek
azon a politikai, vagyis szimbolikusan értelmezett, „helyen” (locus-on), abban
a szerepkörben, ahol fellépnek.
A helyzet viszont az, hogy
kamupártok és formációk (most éppen a DáDi –
pépédéje körül folyik ádáznak tűnő, de értelmetlen
„harc”), kamupolitizálnak egy virtuálisan is alig körülhatárolt szcénán – a
romániai politikai szcéna határát észrevesszük, vagy sem, az ukrán polgárháború,
illetve az egyre fenyegetőbb ukrán-orosz háború adja – a következmény pedig a maradék közbizalom
felszámolása és a korrupció teljes uralma, illetve végső soron, a demokratikus
intézmények teljes kiürülése/felbomlása lehet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése