Prioritás-tévesztés
Eddig is tudható volt, hogy az RMDSZ belső
demokrácia-deficittel küzd olyannyira, hogy azok a döntéshozó szervek, melyeknek
tagjait nagy elővigyázatossággal válogatják ki a klientúra legbensőbb és egyben
legfensőbb köreiből: szimulákrumok, látszattestületek. Az elmúlt időszakban
csupán arra valók, hogy arra érdemesített yes-manok útóbb szentesítsék a
vezérkar döntéseit: a tudomásulvétel „fontos fórumai ezek”, melyek nagyságáról
és hatásköréről, késhegyre menő ál-viták folynak kongresszusok és egyéb
többnapos dzsemborik keretében. Amolyan posztkomcsi maradványok egyébként,
persze, amelyek arra valók, hogy az istenadtával jó alaposan lenyelessük (ha
kell fakalánnal lenyomva a torkán) a vezérkar improvizációt, saját érdekének
megfellő döntéseit.
A
Markó-érában azért még adtak a látszatra, néha még láthattuk a folyton ásító, félig alvó, unott arcokat, ahogy „döntenek” és
egyöntetűen támogatják a vezér minden szisszenését, aztán ebéd és a jól végzett
munka örömével, irány haza...
A főnökváltással a stílus is átalakult,
immár nem először tagadja meg sarkallatos kérdések megvitatásának napirendre tűzését
az új vezér mondván, majd elér post festum dönteni, illetve a kormányzó párt és
Base majd megmondja mi kell nekünk a véleményünk legyen, s nem vitás, hogy mi
azután ezt el is fogadjuk, pontosabban fogadtatjuk. Ez történt/történik, a
verespataki bánya engedélyeinek kapcsán és ez a helyzet a választások
összevonása, majd az AB döntést követően felmerült előrehozása kérdésében is.
Ma már ott
tartunk, hogy az RMDSZ-elnök számára a koalíciós egyeztetés (magyarán, hogy
Base és a PDL diktálja a döntést, mondja meg tutira a rommagyarok érdekét és
véleményét) előbbre való, mint a szövetség álláspontjának kialakítása.
Történik viszont
egy újszerű dolog is, a szövetség lejtőre kerülésének biztos markere állt elő,
azaz a többszólamúság. A belső (felső) törésvonal látszólag a „régi gárda” és
az újonnan választott „fiatal farkasok” csoportja közt húzódik. Kelemen kontra
Markó és Borbély a felállás, de nem kétlem, hogy az elnök mögött opportunista
képviselők és szenátorok, helyi potentátok sorakoznak fel. Nekük minden nap és
minden megszerzett zsíros fizetés, a sokféle kiegészítő és – mondjam ne mondjam
- a korrupciós csúszók igen változatos formája, (szó szerint) aranyat ér. A
felsővezetői differerendum még talán elsimítható – a manipuláció lényege, hogy
a döntésből kizárják a közönséget és a média kontroll alatt legyen – a vezérkar
nem először kezd egyeztetni koalíciós „partnerével” (nevetőgörcs nélkül nehéz
partnert írni), anélkül, hogy tudhatnánk mi is a véleménye, mi is a saját
álláspont, amit a tárgyaláson képvisel. Csak lassan kisebb a szőnyeg, mint az
alája gyűrt kupac, a szekrénybe zárt csontvázak tulajdonsága pedig, hogy
egyszercsak váratlanul kizúdulnak. Ennek megakadályozására való az „egységes
képviselet” (értsd a húsosfazékhoz közeli hely csak a mi klientúránké lehet) álságos
hangoztatása: arra való, hogy a beleszólás jogától megfoszszuk a kívülállókat,
pontosabban a választóinkat. Markó úgy fejezte ki a vezérek elzárkozását mindenféle
megmérettetéstől, atavisztikus viszolygását bármiféle választói kontrolltól,
hogy azt mondta: ő „nem híve a választás szabadságának” ettől előbbrevaló az
egység. Az idő viszont nem nekik telik...
Ajánlom a
vezéreknek (nem mintha bármiféle hangra még
hallgatnának), hogy tárgyalási alapként a választások húsz évre való elnapolásával
rukkoljanak elő, tudom demokratikus érzelmüket ez cseppet sem sértené, s miféle
csodás eredmény lesz, ha jövő télen mégis választást rendeznek az országban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése