Pénz és/vagy politika
Képmutatás és megtévesztés azt
hangoztatni, hogy a politikától átitatott elosztórendszerek, értsd a
költségvetést visszaosztó, felügyelő, azt számonkérő intézmények, az állam
semleges, minden szegletében szakszerű és racionális, sőt politikai befolyástól
mentes, akárhol a világon. Nevezhetjük lobbinak – szebb, mint részrehajlást,
klientelizmust mondani –, vagy kiálthatunk folyton korrupciót minden egyes apró
ügyletnél, ahol látszik, hogy a kedvezményezettek, illetve haszonélvezők, a
kivitelezők, vagy más módon érintettek köre befolyásos politikusok körével esik
egybe, a jelenség mindenfele létezik. A dolognak viszont, egyfelől erős
korlátot kell szabjon a törvényesség, az intézményes működés átláthatósága, az
egymástól független hatalmi ágak közül többek között az oknyomozó média
ténykedése, stb. Másfelől a józan ész, a tisztesség, a morális meggondolások,
mely – minden ellenkező hireszteléssel szemben – a politikában is érvényes,
mégha ehhez a választók kontrollja, a politikai ingamozgás fenyegetése is
szükséges.
A kormányzati és egyéb politikai
intézmények működésével kapcsolatban minősített farizeizmus lenne százszázalékig
elvárni, hogy azok, és persze a politikusok, legyenek például mindenestől
semlegesek támogatások odaítélésekor, hogy csakis stratégiai tervezés, és
fokozatos, ellenőrzött és átlátszó módon osztogassanak (/fosztogassanak),
amikor azt tehetik. Ezekben az ügyletekben viszont, hogy konyhanyelven mondjam és
eltekintsek példának okáért a svájci határőrség lényeges kivételétől, a méret
számít. A kis előnyök és juttatások esetén a közvélemény elnézi, sőt „emberek
vagyunk” alapon mindenkor föltételezi is, a valamilyen szintű részrehajlást, (antropológiai
jellemvonásokat nehéz fölülírni) a rokoni kapcsolatok „hasznát” (igen, a
nepotizmust, még akkor is, ha valaki – mint kedves bumfordi agrárminiszterünk
teszi – a lányát alkalmazza, amiről fogadni mernék, hogy egy
közvélemény-kutatás simán kimutatná, hogy nem érzik összeférhetetlenségnek a
népek, azok többsége) és a lojalitás jutalmazását. Végtére is a politikai
formációk kormányra kerülve saját programjaikat kell megvalósítsák, ezért ha
nem is a személyekhez kötődő, de a programok iránti lojalitás elvárható a
kivitelezőktől, és a támogatók valamilyen szintű jutalmazása is. Más kérdés,
hogy a román politikai rendszerben, a pártoknak csakis ez, azaz a közigazgatási
funkciók szétosztása és a zsákmányszerző politika honosult meg, ez a legállandóbb
vonása a politikai mezőnynek, ezért nem számítanak az ideológiák csupán a
kormány/ellenzék törésvonal strukturálja a mezőnyt.
És ezért egészen más a jelenlegi
magyarországi politika, ahol egyetlen hatalmi központból, lassan-lassan
egyetlen személy dönt országos és hosszútávú, valamint a határontúli támogatások
szétosztásáról, ahol a lojalitás személyes alapú, alattvalót követel és teremt.
(A redszer jellegét – túl a megfigyelhető és átlátható ügyleteken, ami nem
jelenti, hogy látni is akarja a többség azt, ami szemet szúr: ugyan ki
gondolhatná komolyan, hogy a Mészáros gazdagodása vállalkozói tehetségének
köszönhető, és a csúti kisvasút gazdaságos? – a vezér példaképei, Putyin,
Erdogan,stb., mutatják meg.) Márpedig az a helyzet, hogy az egyébként hellyel-közzel
és hangfogóval (melyet Szili Katalin mesterien fogadtatott el a
legvéresszájúbbakkal is, ezt egyszer még tanítani illene, és a képmutatást is,
amivel vezéreink élnek az ügyben is) még mindig autonómiázó, függetlenségükre
oly büszke, előljáróink (régió, párt és személytől függetlenül, nagy tisztelet
az igen apró kivételeknek), aprópénzért is szó nélkül hajlandók Orbán kövét
fújni, vitorláit dagasztani, alamizsnáját elfogadni. (Egyszer majd lelepleződik
a „lojalítás-verseny is, amiért ezt megéri, az a cinizmus, ahogyan nagy
ájtatoskodva gazdagodnak és klientúrát építenek nemcsak az itteni potentátok,
hanem a magyarországi kormánytagok is köz- és európai, illetve ki tudja milyen
pénzeken, nagyot fognak csodálkozni főként azok, akik ma is pontosan tudják, mi
és hogyan történik ezen a területen.) Ha a „benyaló lojalitás” közhasznot
szolgál, és ismerek ilyen ügyleteket is (no nem sportakadémiákra meg
politikusok fényezésére fordított protokollpénzekre gondolok), akkor, és
bizonyos korlátok között akár elfogadható is lehet(ne) a dolog. Csakhogy
esetünkben és általában a határontúli területekre irányuló támogatásoknak
semmiféle rendszere és még kevésbé kontrollja nem alakult ki, pontosabban le
lett építve, ami eddig – úgy ahogy, de mégiscsak – működött. Felsorolni sem
érdemes (többek között itt és itt
olvashatunk róla) azokat az ügyleteket, amelyek esetében sem semmiféle
tervezés, sem semmiféle kontroll, (egy-két
oldalas pályázattal nyernek el, és ugyanilyen beszémolóval szoktak
elszámolni tetemes összegeket) nem működik.
És még ezt sem gondolom a
legnagyobb problémának, a feltétlen lojalitásért osztott pénzek csak a jéghegy
csúcsa, esetenként megkárosítja különösen a magyar adófizetőket (ha nekik így
tetszik, hát rajta, mondhatnánk cinikusan, pedig nagyon is rontja elsősorban az
imidzsünket, azután a hitelünket, a hozzánk átfolyó obskurus és hektikus,
rendszertelen és klienteláris alapon működő támogatások ügye! Ráadásul viszonyulni
hozzá, megindokolni a támogatásokat, egyáltalán nem könnyű. Még akkor sem, ha nem
is itt, hanem Magyarországon költik az erdélyiekhez/székelyekhez köthető
támogatásokat, mint az a szászjenő-féle fantomintézet és újabban a orbánjánosdénes-féle
„íróakadémia” – milyen gyakoriak lettek a szovjet mintára, sőt annál is
önkényesebben létrehozott mindenféle akadémiák, nemde? – esetei mutatják.), de messze
nem annyira veszélyes, mint egyéb vonzatai. Nevezetesen ettől károsabb először
is a megkövetelt EU-ellenességben megnyilvánuló, magyar etno-nacionalista
politikához való lojalitás, ami homlokegyenest ellentmond a határontúli
kisebbségek eddigi politikai filozófiájának, stratégiájának. Ez olyanfajta
sunyításhoz, kettős beszédhez vezet az itteni politikában ami, minden
valószínűség szerint, és előbb utóbb, szét fogja zúzni annak kereteit. Nem
lehet hatékonyan, illetve hitelesen fellépni kisebbségi jogaink európai védelme
mellett, ha közben el kell hallgatni, hogy a magyar kormány (ezt Kövér éppen
itt Erdélyben tette világossá) etno-nacionalista, homogén nemzetállamot
követel, szemben Európával. De ennek a megkövetelt feltétlen lojalitásnak a
káros és értelmezhetetlen következménye az is, ami az „azeri
pénzmosoda” címen elhíresült nemzetközi korrupciós botránnyal
kapcsolatosan az EP-ben történt, hogy képviselőink nem támogat(hat)ták a
kivizsgálást, melyet végül mégis elfogadtak. Következményei pedig
Magyarországra és áttételesen ránk is hatással lesznek (Biztosan végig sem
gondolták vezéreink-képviselőink, de éppen az át nem látható források és
elszámolások miatt, ha valaki majd azt mondja, hogy kuss ebben az ügyben is,
mert esetleg ide is jutott – bizonyíthatóan, vagy sem – támogatás az azeri
diktátor pénzéből, akkor mi van? Hogyan lehet megvédeni a rommagyarság jó
hírnevét, és hogyan bizonyíthatják ártatlanságukat egyre inkább csak saját
érdekeiket képviselő, de a nevünkben beszélő, KÉP(TELEN)viselőink?).
Tudatában kell(ene) lenni annak,
hogy egy átfogó határontúli támogatási rendszer, egy követhető stratégia,
általában a támogatások átláthatósága nem (csak) a korrupció leleplezéséről
szól (esetlegesen persze erről is), hanem mindenekelőtt közérdeket szolgál. A
hitelvesztéstől ment(ene) meg, attól, hogy végül mindnyájan cinkosok legyünk,
ha nem másként a hallgatásunkkal, egy minden bizonnyal elhibázott, csupán
magyarországi belpolitikai célokat szolgáló politikai játszmában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése