Karnyújtásnyira a szélsőség
Két hete írtam
arról, hogy az a formálisan, a politikai kommunikáció szintjén, baloldali
populista politika, amit a jelenlegi román kormány folytat erőtlen és hatástalan,
mégpedig azért, mert egyfelől nem számol a valós „népakarattal”, ami lényegét
tekintve korupció-ellenes;
másfelöl pedig túlságosan is alacsonyröptűnek, azaz földhöz ragadtan
haszonelvűnek tételezi még az általa fölépített/megcélzott PSD-s népakaratot is.
Ez utóbbi azért lényeges, mert a polgárokat – különösen a vox populit adó,
feltörekvő, nyugatorientált, és fiatal(abb), stb., férfiakat és nőket – nemcsak
pillanatnyi jólétük ígérete, hanem távlatosabb dolgok, egy élhetőbb ország
képzete is motiválja, akkor amikor politika iránti elvárásaikat megfoglmazzák.
Viszont – ahogy máshol is történik – a román (és benne a rommagyar) társadalom
sem csupa vállalkozó szellemű, nyitott, vagy progresszív polgárból áll, sőt. A
feltörekvő, középosztályi ambíciókat éltető, ezért áldozathozatalra – a leginkább
nyugaton vállalt munkára – is hajlandó kisebbség mellett a társadalom jórésze
tudattalanul is nosztalgikus-tradicionalista, és a passzív/reakciós politika
híve. A „máj röú sző nú fié” mentalitását őrző és minden téren
tradíció-vezérelt (lásd Weber ideillő ideáltípusát, más terminusban ők a
parokiális politikai kultúra hordozói) tömegek pedig igen könnyen
manipulálhatók, sőt hajlanak a szélsőségre, hiszen valódi problémáik okait nem
látják át, sem ismereteik, sem türelmük nincs összetett dolgok szétszálazására,
illetve átfogóbb megértésére. Ők a többség, és ők adják a jelenlegi hatalom
szavazóinak tömegalapját – a privilegizált, elévült és megújulásra képtelen bürokrata
kiváltságosok – hátterében. A hatalmon levő pártok és a hozzájuk, olykor
anyaországi sugallatra, máskor meg „saját vélemény, és meggyőződésből”
reakciós/tradicionalista RMDSz, alapvetően populista. És ami ettől is
lényegesebb, mind patronátuson, klientelizmuson épülő pártok. Legodaadóbb
híveiket/aktív támogatóikat, a pártelitet, az állami intézmények, a bürökrata
rendszer különféle pozícióival jutalmazzák, zsíros posztokkal, amelyeket a
politikai lojalitás alapján, és egyáltalán nem a hozzáértés szerint osztogatnak.
Elvben akkor, amikor hatalmon vannak (ezért törekszik mindenáron kormányra az
RMDSz), de különösen az RMDSz-nek (viszont helyi egyezségek alapján egyéb
ellenzéki pártoknak is) ellenzékből is sikerül „rég lejárt szavatosságú”
államtitkárt és egyéb kinevezett intézményvezetőit befolyásos pozícióval jutalmaznia,
lojalitását erősítenie.
A PSD és mindennemű és nevű elődje a sajátos fajta patronátust még az „átkosból”
örökölte, együtt azzal a második körből származó vidéki bürokratákkal, akik
beágyazottsága, intézményeket reprodukáló, politikai váltásokat túlélő
képessége, stb., még mindig élteti a hatalmi pártot és csatolt részeit. Ugyanakkor
a román politikai mezőnyt egyáltalán nem a politikai ideológiák, hanem a hatalmi
és ellenzéki pozíció, a kettő dinamikája
és váltógazdasága struktúrálja. Ez azt jelenti, hogy a bürökrata patronalizmusra
épülő pártok és klientúra-rendszerek csak abban különböznek egymástól, hogy
éppen hatalmon vannak, vagy ellenzékben politizálnak. Az eufeisztikusan
ellenzéknek nevezhető pártok is patronátusi rendszerekben gondolkodnak, ha
hatalomra kerülnének – ami ezidő szerint szinte kizárt – ugyanazt tennék, mint
a mai hatalmasok, nincs alternatív programjuk, csak kiéhezett klientúrájuk van,
aki a húsosfazék köré szeretne végre jutni, stb.
Különös, és sok kívülálló számára alig értelmezhető, hogy egy ilyen politikai
rendszer viszonylagos stbilitást mutat(hat), hogy nem gyakoribbak a
kormányváltások, és hogy a szélsőségek egészen mostanig nem tudtak megerősödni –
legalábbis a parlamenti politizálás szintjén nem – és úgy ahogy elműködött egy
emberöltőn keresztül. Viszont önáltatás lenne azt gondolni, hogy ez hosszú
távon is így marad, illetve föntartható, hiszen az intézményes garanciák alig,
viszont az elnök és miniszterelnök, a mostani fölállásban a háttérből irányító
hatalmon levő párt mindenható vezére közötti „eldöntetlen” viszony, a paloták
közötti ellentétek és kölcsönös bizalmatlanság biztosítja a viszonylagos
egyensúlyt. Míg a PSD-vezér a tradicionalista bürokratákat és mögöttük a reakciós,
viszont lényegében, és egyelőre passzív (fentebb jellemzett) tömegekre apellál,
addig az elnök a fiatalabb és mobilisabb, és aktívabb rétegeket képes utcára
hívni, stb. De mi történhet, ha Dragnea elnöki mandátumot nyer? Ha a paloták
közötti viszonylgos hatalmi – alkotmányosan nyitva hagyott – egyensúly fölborúl?
Tartok tőle, hogy ez esetben az illiberalizmus olyan román válfajával számolhatnánk,
mely különösen ránk, rommagyar közösségre nézve, akár végzetes
következményekkel járhat. Nem beszélve arról, hogy Románia külső egyensúlyi
helyzete, viszonylagos jól pozicionáltsága és az ebből fakadó biztonságérzete
meginogna, és destabilizálódna, ami az egész ország számára jelentene hosszú
távú veszélyt. Márpedig Dragnea és társai erre izmoznak, ez a rejtett terv, ezért
minden vergődés és a mézesmadzag politika, mely elrejti a jókora gumibotot,
amelyet Dragnea kéznél tart.
Másik veszély is föltünt a nyilvánosságban, amely destabilizáló
erővel bír (az újonnan parlamentbe került párt, az USR, máris belebukott a „tradicionalista
családozásba”) és nem kétséges, hogy használni fogja azt, ha lehetősége lesz
rá. Ez pedig a „Koalíció a Családért”, egy ultraortodox, fundamentalista, sőt
ahogy terveit egyre inkább fölfedi egyre világosabban legionárius szövetség,
mely több, mint 3 millió aláírást gyűjtött egy melegek és egyéb kisebbségek
elleni alkotmánymódosítást kezdeményezve. Nem lényegtelen megjegyeznünk, hogy
egyfelől az egyes magyarnak mondott egyházak támogatása mellett, az RMDSz
politikusainak egyrésze is támogatta/támogatja a kezdeményezést. Emlékezhetünk még,
hogy nemrég a református egyház csatlakozott a szélsőségesek fölhívásához és
hogy előszőr ifjabb Kereskényi
szatmárnémeti polgármester jelentkezett nyilvánosan is a mozgalom
képviselőivel, majd a parlamenti frakció fele (egyéni meggyőződésből!,
hiszen nem volt közös hivatalos álláspont, és becsületére legyen mondva a
nem-mel szavazóknak, illetve az ügyvezető elnöknek, akik más
állásponton voltak) támogatta a család és házastársak összemosását és a meleg házasságok
alkotmányos kizárását célző kezdeményezést.
A populizmus, mint sajátos és divatos politikai kommunikáció és részben
gyakorlat „rendszerellenes”, hiszen a demokratikus játékszabályok betartásának
határtületein, a pártok eredeti értelmét (a párt „részt” képvisel, a polgárok
egy részének a véleményét igyekszik képvisleni, mégpedig ideológiai alapon, a
populista pedig az egészet célozza meg) teszi zárójelbe, kizárólagosságra
törekszik, nem is önmagában veszélyes. Igazi veszélyt akkor jelent, amikor
szélsőséges eszmékhez csatlakozik, illetve a szélsőséges eszmék és mozgalmak
kisajátítják a populista/klienteláris pártokat, eszközként használják céljaik
elérésére. És most a hatalmon levő pártok – és sajnálattal, de az RMDSz is –
egy lépésre kerültek attól, hogy hagyják magukat egy reakciós szélsőjobboldali
mozgalom láthatatlan (hiteles román elemzők orosz támogatást sejtenek mögötte),
de fanatikus és erőszakos vezéreitől befolyásolni, politikai ágendájukat
magukévá tenni. Ha az alkotmánymódosítást és az ahhoz szükséges népszavazást
kiírják, és nem kétséges a módosítás megszerzi az egyharmad többségének
támogatását, Románia és benne a rommagyarság válaszút elé kerül és könnyen a
szélsőség, az illiberalizmus kemény változatának útjára tévedhet.
Elhagyni az elvi kisebbségi és emberjogi megalapozottságú európai politikát, az illiberális, nacionalista és elzárkózó útért, több, mint bűn,
végzetes politikai hiba egy kisebbségi képviselet részéről. Mert a mozglom ma a
melegek jogai ellen lép fel, a család fogalmát torzítja el és korlátozza, de
siker esetén semmi kétség nem férhet hozzá, a nők és az etnikai kisebbségek,
azaz „mi következünk”, és akkor ki vállalja a felelősséget a megzavarodottságért,
a téves politikáért? Vajon a politikusok és a klérus fölválallja tetteinek
következményeit, vagy homokba dugja majd a fejét? A választ sejtem, de remélem,
nem lesz igazam.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése