Közép Európa – egyetem
Végül semmi meglepő nincs abban,
hogy a magyar kormány – természetesen Orbán szándékának megfelelően, akár
Putyin sugallatára, akár anélkül – megpróbálja ellehetetleníteni a CEU budapesti
működését. Ez az egész illiberális demokráciára való átállásból, a keleti
nyitásból, az autokratikus rezsim kiépítéséből, és azután a sorosozásból
világosan következik, mondhatnánk azt is, a kormány (ebben) következetes. A
szellemi élet, az oktatás és annak szabadságát tekintve viszont mégicsak
mérföldkő, ha úgy tetszik a bizonyosság mérfőldköve, hogy egyre kevésbé
lehessen visszatérni ahhoz, amit a rendszeváltáskor (nemcsak a politikai és
értelmiségi elitek, hanem – szemben a ma divatos „emlékezetkieséses” politikai
kommunikációval – a köznépek is akartak, hiszen pl. símán megszavazták az
EU-hoz és NATO-hoz való csatlakozást régiószerte) a jövőnkről gondoltunk, a
politikai nyugathoz való fölzárkózáshoz. Az orbán-rezsim (NER) alapja az a
valós vagy (és véleményem szerint) téves, minden esetre dominánsá tett
diagnózis, hogy nem a rendszerváltás bukott meg, amikor az átmenet két-két és
fél évtizede sem volt elég a várva várt fölzárkozáshoz, hanem hogy „savanyú a
szőlő”, a politikai nyugat bukott meg, nevezetesen, amit liberális
demokráciának nevezünk. S, ha még nem látnánk, mert alig is látható, vagy
kételyeink lennének a diagnózis igazában, akkor jött a magyar kormány és
autoritér gesztusokkal megáldott „harcos” vezére, és tesz azért, hogy a valóság
igazodjon elképzeléséhez, mindegy is milyen áron. Ennek az illiberális
menetelésnek, a magyar társadalom gazdasági elitjének és erőviszonyainak
gyökeres átalakítását célzó, puhán erőszakos, nyomulásnak az eredménye a CEU
jelenlegi ellehetetlenítése is. Ugyanis az egyetem – és annak szellemisége,
hiszen a „nyitott társadalom” popperi eszméjének terjesztését vallja krédójána –
ergo, a nyugati demokráciák és szabadság, a tolerancia, az emberi jogok és
multikulturalizmus szóvívője, lényegében minden, amit a magyar kormány (és a
hozzá hasonló régióbeli fél-despota, vagy alt-right rendszerek) eltörölni akar.
A folyamat következetes és kegyetlen, olyan mellékáldozatokkal jár, melyek
hosszú távon hatnak és nagyban akadályozzák majd a jelenlegi illiberális
rezsimek sokféle rombolásának megfordítását, a jelenlegi hatalmasok
pozíciójának bebetonozását segíti ugyan, rajtuk kívül viszont senkinek sem jó.
A dolog szimbolikájához
hozzátartozik, hogy a CEU-val együtt Közép-Európa is a mentális felszámolás
küszöbére kerül: az a Közép-Európa, amely Kelet és Nyugat között, viszont
erősebb nyugati szálakkal, és főként a nyugatra való fölzárkózás erős
akarásával (vagy legalábbis projekciójával) volt jellemezhető. Ha nincs Közép-Európa, akkor viszont csak Nyugat és Kelet (az EU és Oroszország, a volt
szovjet térség, Törökország) van. Még pontosabban a köztes zóna „Balkán” (itt
kifejtésre való hely hiányában, csupán a jól bevált – de persze jogosan
bírálható – módon és értelemben használom a kifejezést), annak minden politikai
rákfenéjével, a formálisan demokratikus, lényegét tekintve autoritér és
paternalisztikus (a „demokrácia meghamisítása”), konfliktusos szürke zóna. Ha
nincs Közép-Európa, akkor csak az egymásra acsarkodó antidemokratikus /etno/nacionalizmusok
(a „kis eltérések narcizmusa”), az instabilitás és kilátástalanság (igen,
kilátástalanság, hiszen keletre nem terem vízió, akármennyit is szidjuk a
politikai nyugatot, sem jólét, sem stabilitás, sem technológiai vagy más
természetű progresszió nem jön a keleti birodalmak felöl, nincs minta, nincs
példakép, nincs hosszútávú motiváció sincs, stb.), a ressentiment, a sérelmi
politizálás, a szétaprózódás és bezárkózás, területi viták, az egymás kölcsönös
akadályozása van: a Közép-, Kelet-európai kisállamok nyomorúsága. Különös, hogy
– míg Bíbó elképzelése szerint az eltorzult és maga ellen forduló Közép-, Kelet-európai
nyomorúság forrása a hatalmasoktól való szorongás, a szuverenítás elvesztése
fölött érzett félelem – most „békeidőben” és önként vállalja föl, elsősorban a
magyar politikai mainstream (de éppen a lengyel is, a román szélsőjobb meg most próbál összeállni
ugyanilyen célokért), de a régió más országai is, a leszakadás
megideológizálását. A magyar kormány legutóbbi lépésével, amellyel a CEU-t
támadja tulajdonképpen beismeri: már távlati célként sem hisz és nem is
támogatja a felzárkózást a fejlett politikai nyugathoz, még a szellemi téren
való versenyképesség építgetését sem. Nem az egyetem és a körülötte
intellektuális pezsgést hozó tanárok, diákok és volt diákok, kutatók, és
potenciális diákok, stb. kapitulálnak, adják föl, hanem a magyar politikai
establishment tesz végzetes beismerést: veszítettünk, így hát pusztuljon a világ! (A primitív szabályozási kísérlet, a
hazudozás, hogy a CEU, olyan szabályozásoknak nem felel meg, melyeket ezután
hoznak meg, ennek a nyomorúságos beismerésnek a pontos lakmuszpapírjai. Nem
mintha a tehetetlen rezignációt, a célokról való lemondást – pillanatnyi hatalomért,
gőgből és a nemzeti érdekek figyelembe vétele nélkül elkövetett „történelmi”
felelőtlénségből, stb. – lehetne elegánsan csinálni, nem nem lehet.) És nem az
egyetem esetleges költözése a legnagyobb gond itt, hanem az üzenet: Magyarország
feladta! Már távlati, sőt már pusztán szellemi/intellektuális törekvésként sem
követi évezredes célját, mégcsak nem is kompország, hanem keleti csatlós (ez
különösen fájdalmas, ha kiderül, hogy igaz, amit hiteles források Putyin-i
sugallatról mondanak CEU ügyben), elfordult a fejlett világtól, beletörődött
sorsába, néhány hatalmas kénye-kedvének kiszolgáltatva várja, ... mit is? Mi
jöhet még?
Abszurd és méltatlan dolog, ha
egy rektor, vagy akár egyetemi vezető/tanár, arra kényszerül, hogy kilépve
eredeti szerepéből, az universitas fölöttébb hasznos voltáról kelljen
nyilvánosan beszéljen, és főként politikai támogatást kelljen keresni intézménye
megszüntetési kísérletével szemben. Fölöttébb kínos lehet a CEU rektorának, Michael
Ignatieff-nek, megvédeni azt az intézményt, amely természeténél fogva legitim,
akkreditált és szabályosan működő, beépültsége, eredményei, elismertsége, stb.
okán a stabilitás szigetének tűnhetett föl, a közelmúltig.
De a többi most sunyító, vagy
éppenséggel rossz lelkiismerettel, „maga alatt vágó” egyetemi vezetőnek sem
lehet könnyű, megvédeni a védhetetlen támadási kísérletet, közben arra
gondolva, hogy ki lesz a következő áldozat. A debreceni egyetem szolgalelkű
vezetője, aki a konkurencia potenciális fölszámolása miatt örvendezik, egyedi
eset. Ettől is rosszabb a mi kis magyar állami pénzen tartott „magánegyetemünk”
a Sapientia rektorának
(és vezető tanárának) kicsinyes és kontraproduktív állásfoglalása. T.i. azzal,
hogy azt bizonygatják, hogy a lex CEU nem vonatkozhat a Sapientiára, vagy
PKE-re (abszurd is lenne, hogy egy Magyarországon hozott törvény itt fejtse ki
hatását), éppen magukra huzzák a dolgot. A CEU-t mondvacsinált
szabálytalanságokra való hivatkozással próbálják kicsinálni, mégpedig olyan
szabályokra való sunyi és hazug utalással, melyeket a jövőben szándékoznak
meghozni (a jövő az akár holnapot is jelenthet, ez esetben), miért ne lehetne
úgy igazítani egy jövőbeli román szabályozást, hogy az a Sapientia és a PKE
ellehetetlenítését ne hozza? Ahogy mondani szokás, igény az rengeteg lenne rá a
román politikum részéről, a szemfüles Ponta (mint már jelezte is), kapva kap
majd az alkalmon, efelől kétségünk nem lehet. És egyáltalán, hogy lehet az,
hogy egy magát universitásnak nevező intézmény, nem szolidáris egy másikkal,
amikor azt méltatlan és igaztalan vádak alapján támadnak? Tudom, hogy költői a
kérdés, mégis fontos, hiszen most látszik csak igazán: az irigység és a
kapzsiság még szellemi téren, az akadémiai életben is előbbre való a
tisztességnél.
Azoknak jó most, akik bár pillanatnyilag
vesztésre állnak, de az „I stand with CEU”-jelszóval tüntetnek, peticióznak és
szervezkednek, az ők lelkiismerete tiszta, ők felelnek meg az universitas és a
fölzárkózó Közép-Európa eredeti és tisztességes tervének.
Én arra szeretnék válasszt kapni, hogy miért nem volt olyan nagy összefogási kényszer Erdély vezető értelmiségében mikor levelet kellett volna írni a vásárhelyi magyar orvosi, katolikus iskola, Mikó kollégium, Brassai elméleti vagy Apáczai művész osztály ügyében.
VálaszTörlés