Szakítópróba
Jó egy hete monopolizálja a
politikai napirendet és a média terét Marian Munteanu (továbbiakban MM) – az
egykori diákvezető, a ’90-es Egyetem-téri
tüntetéssorozat megkopott és átlényegült hőse (mivel jelenkori történelmünk
egyik fordulópontja volt az esemény, és annak még életben levő főszereplői: Ion
Iliescu, Miron Cozma, és az ismert (Virgil Măgureanu), meg a láthatatlan szekus
sereg mellett szakállas hősünk is. Érdemes lenne egyszer alaposan és tudománnyos
eszközökkel, ugyanakkor távolságtartással feltárni a jelenséget és annak utóéletét, de
egy ilyen munka még várat magára) – bukaresti főpolgármesternek való pénélés jelölése.
És mint lenni szokott rengeteg írás, és még több kép, vita és a főszereplő véget
nem érő magyarázkodásai, értelmezések és felhívások, tiltakozások és
védekezések, magyarázatok és félremagyarázások, kísérik a némiképp meglepő
fordulatként bekövetkezett jelenséget. Ismét egy olyan helyzet adódott, melyben
nehéz, már-már lehetetlen eligazodni, miközben – szimbolikus értelemben –
magába sűrít rengeteg mindent, tisztázatlan történelmi eseményektől kezdődően, morális,
ideológiai és politikai életünk megannyi feltáratlan vonatkozását. A
történetben kevésbé a főhős jelleme, életrajza, meggyőződéseinek, politikusi és
magánemberi fejlődésének, egész habitusának, az alakulása érdekes – más vonatkozásban
viszont, ezektől sem lehet eltekinteni –, hanem a jelenség, melyet személyének
előtérbe kerülése felszínre dobott: hogyan tekintsünk a politikai történelemben
jelenlevő, de az elmúlt 25 esztendőben jószerével rejtőzködő, látensen alakuló,
két VH közötti ideológiákra? Mi történt a hagyományos politikai doktrínákkal,
végképp kikoptak, vagy csak időszakosan szorultak háttérbe? Mi van a jelenlegi,
arctalan és ideológiamentesnek tűnő pártstruktúra mögött, mi lett a ceausizmus,
a nacionál-kommunizmus (Katerine Verdery korszakalkotó fogalma és értelmezése,
ma is aktuális a jelenség megértéséhez) vehemensen antidemokratikus
hagyományával? (Érdemes lenne egyszer azt is tüzetesen megvizsgálni, hogy a
szociológiai eszközök, nevezetesen a közvélemény-kutatásokban használt
kérdőívek, hogyan és mennyiben tárnak föl valós társadalmi problémákat, és
mennyiben rejtenek el, neveznek át és helyeznek más regiszterbe jelenségeket.
T.i. régóta mérik, hogy a Ceusescu-nosztalgikusok nemcsak igen nagy szában
vannak jelen minden korosztályban, hanem azt is, hogy számarányuk egyre
növekvő, csak nem mérik és főként nem közlik azt, hogy ezzel összefüggésben mekkora
a totalitárius rendszereket, a messianisztikus vezért és a nyugatellenességet
támogatók aránya? Mellékes hozadéka lehet a MM színrelépésének, hogy a
népszerűségét mérő kutatások majd ezt a kérdéskört is megvuilágíthatják – akár meglepetésekkel
szolgálva – ráirányíthatják a figyelmet az elfelejtettnek vélt politikai
doktrínák, és az autoritér vezérek társadalmi vonzására.) Nem hiszek az
összeesküvés-elméletekben (összeesküvések azért voltak és vannak!), és ezért
nem gondolom, hogy a komplex, vagy a politikai kommunikáció által folyton
manipulált médiákból kihámozhatatlan történések mögött, mindenkor rejtett
összeesküvéseket kellene keresnünk, de a politikában nincsenek véletelnek sem.
Ezért úgy vélem, hogy elégtelen az MM jelenséget szigorúan a pénélé válságából,
leadership-hiányából, esetleg fantáziátlanságából, vezetőinek pillanatnyi
megtévelyedettségéből magyarázni. (Kevésbé lepődtem volna meg, ha Băsescu és
újonnan grundolt pártja a PMP, jelentkezik hasonló profilú, vagy egyenesen
ugyanezzel a jelölttel.) Sokkal inkább ahhoz az általánosabb trendhez
kapcsolható, a legionárius szimpátiákat soha meg nem tagadó, jelöltnek a
fölbukkanása, mely régiónkban, sőt ettől tágabb körben, a demokrácia
intézményeibe vetett hit hanyatlásával (lásd. illiberalizmus), a totalitárius
diskurzusok iránti fogékonysággal (lásd. Donald Trump föllépése),
euroszkepticizmussal (brexit, PEGIDA, PiS, stb., vagy akár az Orbán-Fidesz-Jobbik
diskurzusok), múltbafordulással, etno-nacionalista reflexek fölélesztésével, idegengyűlölettel,
iszlamofóbiával, stb., stb. kapcsolatos. MM tehát, eszmei értelemben sem véletlenül
és előzménytelenül (lásd Ana Blandiana, Andrei Plesu, Gabriel Liiceanu, hasonló
eszmék iránt a napokban kifejezett nyitottságát, a Taxi együttes és az ortodox
egyház konfliktusát, stb.) jelentkezett a politikai porondon, de kedvez az
ilyen föllépésnek a román politikai mezőny hallatlan szétziláltsága is.
Egyfelől, hogy a DNA (rulez), más titkosszolgálatokkal és erőszakszervezetekkel
karöltve, diktálja a politikai személyiségek fölemelkedését és/vagy bukását, a
parlament csupán bokréta az áldemokratikus működés nemlétező kalapján, a technokratának
mondott kormány képtelen ügyvezetni, illetve folyton pályát téveszt és
politikai vitákba keveredik, az elnök meg hallgat.
És apropó mondandóm lényege a hallgatag
elnökről szól, akinek legnagyobb a szerepe és felelőssége a kialakult
politikai konjunktúra miatt, és ezért a pénélé vállalhatatlan jelölésében is. Az
elnök ugyanis mandátuma első negyedét, és a kampányból megmaradt lendületét, arra
szánta, hogy ahogy fogalmazott „saját kormányt” hozzon létre, méghozzá
bármilyen áron. Miután nem sikerült zsarolással/fenyegetéssel és ígérgetéssel, átülésre,
illetve átállásra bírni elég képviselőt és szenátort – ezek mind-mind a román
politikai mezőny rég bevett és standardizált eljárásai – és bizalmatlansági
indítvánnyal megbuktatni Pontát, hát a vox
populit, a domesztikált/kontrollált civil társadalmat „szólította meg”,
felhasználva azt a döbbenetet, amit a Colectiv-diszkóban
történt tragédia okozott. Az elnök – az utcára vonuló „civilek” segítségével – elmozdította
Pontát a kormányról, de nem sikerült átjátszani a kormányzati hatalmat „saját
pártja” kezére, és ezért kompromisszumra kényszerült, technokrata kormányt volt
kénytelen személyesen létrehozni és érte felelősséget vállalni. Csakhogy a
néphez, a sokszínű és ellentmondásos román civil társadalomhoz való fordulás, „hangjának
meghallása”, energiáinak kisajátítási kísérlete és használata, kétélű fegyver.
Mert a civil társadalomra való hivatkozás, a szervezett és intézményesített, liberális
demokrácia intézményrendszerén kívüli, „unortodox” eljárás, a dolog a visszájára
is elsülhet, éppen, ahogyan elsülni látszik. Korántsem Johannis az első
politikus, aki megszállni és kontrollálni próbálja az úgynevezett civil
társadalmat, ami egy lényegében zavaros, sokrétű és sokfajta, szervezettségét,
érdekeit, hátterét, ideológiáját, célkitűzéseit, támogatottságát, stb. tekintve
igen heterogén közeg. Megpróbálták ezt előtte a többi politikusok és elnökök
is, szemmel láthatóan kevés sikerrel, és megtették – minden bizonnyal, és
közvetlen bizonyítékok igazolják is ezt – a titkosszolgálatok és okkult körök, gazdasági
lobbik, stb., és azok képviselői is. MM személyében ez a „másik civil
társadalom” jelentkezett, és kesztyűt dobott a politikai osztálynak és mindenekelőtt
az elnöknek, aki máris elhatárolódott tőle.
Nem hiszem, hogy MM
polgármester-jelöltként való futtatásával, hirtelen veszélyesebb hellyé vált
volna az ország, vagy a politikai színpad, és a fölösleges hisztéria keltés, a
morális pánik fokozása rossz szolgálatot tesz a valóban morálisan
érintetteknek. Azt viszont valószínűsíthetem, hogy Johannis legfontosabb szakítópróbája
folyik, a mérközést pedig éppen saját pártjával, és az oly gyakran emlegetett
civil társadalom, ellentáborával szemben kell megvívnia, és főként kikényszerül
a hallgatásból, ha veszít – akár szimbolikusan is – második mandátumának annyi,
mondhatja, mint sokkal jobb kiállású elődje tette: „a szeku
áldozatává lett”. Ha győz – akár szimbolikusan is – saját pártját, és
kedvenc pártelnöknőjét (Alina Gorghiut) győzi le. Az MM színrelépésével
láthatóvá lett etnonacionalista, ortodox fundamentalista, ultrakonzervatív, és
totalitárius ideológia és mentalitás nem gyömöszölhető vissza a palackba –
talán jobb is, ha látható a képviselője – viszont kontrollálni a jelenséget az
elnök feladata.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése