Új helyha jön, a régiekkel
Kezdődik az előkampány kampánya,
azaz máris készülődnek a pártok a helyhatósági választásokra, sőt új pártok is
készülnek, illetve alakulnak, a jövőben esedékes tanácsi és polgármesteri,
illetve parlamenti választásokra tekintve, és új választási törvény lépett
életbe, mely átrajzolhatja a helyi politizálás kereteit. Nem lehet
túlhangsúlyozni a jövő évi választások fontosságát, mert a politikai osztály és
teljes mezőny újjáépítése elkerülhetetlen – az „újratervezés” szlogen helyén
való volt az RMDSz-Kongresszuson, csak hát mint
várható volt, puszta
jelszó maradt –, újra kell gombolni nagyon sok mellényt és újrakezdeni
projektet, először helyit, és aztán országosat, egyaránt. A politikai mezőny
újratöltése (reloaded politics) alulról kell, hogy elkezdődjék, és ezért
szerencsés, hogy először helyhatósági választások jönnek, viszont ha
közelebbről szeműgyre vesszük és kontextusában vizsgáljuk az új helyhatósági
választások törvényét és viszonyát a demokratikus folyamat ismételt beindításához,
újrakezdéséhez, több a kérdőjel, mint a válasz. Azt hiszem ugyanis, hogy
sikerült egy olyan törvényt – szinte teljes konszenzussal – elfogadni, amelyik
nem bővíti, hanem szűkíti a választott személyek és testületek legitimitását. A
törvény a helyi közösségek közcselekvésben való részvételének, beleszólásának
megkönnyítése helyett, éppen a településmenedzsmentet akadályozó acsarkodásnak,
gyenge fölhatalmazásnak, a politikai mezőny polarizálódásának és az akaratok
szétszórásának kedvezhet. Miért gondolom ezt, és
miért gondolják a szakértők is így? Az új választási törvény egyszerre
gyengíti meg a megválasztandó polgármester legitimitását, azzal, hogy egyetlen
fordulóban lesznek megválasztva – így akár 25%-os támogatottsággal is mandátumhoz
juthatnak, és igen gyakori lesz, hogy a tanácsi többség nem a polgármester
politikai családjából fog származni, ami a politikai versengésnek, és nem a
szükséges együttműködésnek fog kedvezni – és gyengíti a megyei tanácselnök
pozícióját azáltal, hogy nem közvetlenül fogják megválasztani, hanem a tanács
dönt személye felől, sőt a megyei tanács által visszahívható lesz. Nem kétlem,
hogy a közvetett választás bevezetése mögött korrupció-ellenes politikai
szándék munkálkodott, csak azt állítom, hogy a meggyengült tanács-elnöki pozíció,
ismétcsak egyféle ellenzékbe kényszerítheti a tanácselnököt és ezzel
tevékenységének hatékonysága csökkenhet. Ebből a szempontból hasznosabb lett
volna, ha az egyre inkább „kiskirályokká” váló tanácselnökök – akik közül minden
másodikat meg is vádoltak korrupcióval, egyiket-másikat meg jogerősen el is
ítélték, stb. – mandátumát korlátozzák, mondjuk az államelnökhöz hasonlóan, két
mandátumra. És végül a két intézkedés egymásra vetülése okán, a teljes helyhatósági
mezőny demokratikus volta szűkül, hiszen a tanácselnök mandátumának gyengítése
megnöveli a polgármesterek hatalmát azokét, akik, viszont maguk is gyenge
legitimitással rendelkeznek majd. Ráadásul az új párttörvény következményeként
rengeteg új helyi pártkezdeményezés jöhet létre és indulhat a helyhán,
szétszórva, szétforgácsolva, a helyi politikai mezőnyt!
Érdemes itt kitérni arra is, hogy
a közhiedelemmel, no meg az állandóan siránkozó, önsajnáltató, stb., helyi hatalom
politikai kommunikációs paneljeinek tartalmával ellentétesen, az
önkormányzatokból jelen idő szerint, elsősorban nem is a pénz, hanem a tudás, a
szakértelem hiányzik! Ez elsősorban a pályázati úton elérhető alapok (EU-s és
központi költségvetésből származók egyaránt) lehívásának képességén, a
felhasználás hatékonyságán, egyáltalán a projektgeneráló képességen mérhető.
Jelen idő szerint a helyi döntéshozás, a közpolitika-alkotás gyakorlata fül
után működik. Jó esetben is csupán a tapasztalati tudás, a kiskapuzás, sőt a
korrupt hálózatok, a megvesztegethetők körének „ismerete” van a szakértelem
helyén (lásd. Berényi, Erőss, Neumann 2013 (szerk.), Tudás és politika) – tisztelet a kivételnek. Az
önkormányzatok működésében tetten érhető intuitív, és benyomásokon,
hangulatjelentésekből és egyéni érdekekből, stb., származó tudás jellegét
kellene megváltoztatni, szakértelemmel fölcserélni. Ez lenne a
korrupció-ellenes politizálás alapszintje is, és nem az álarcosok reggeli
zaklatásai és a média-(i)gazságszolgáltatás, a tv képernyőkön megzörgetett
bilincsek álpolitikája.
Fejtörést okozhat ugyanakkor az a
felszínes helyzetértékelés, amellyel az RMDSZ (és nemcsak) tekintett az új
helyi választási törvény módosításának kérdésére. Az egyfordulós
polgármesterválasztás ugyanis csak első látásra, helikopterről tekintve,
maradéktalanul előnyös a rommagyarságnak. Igaz ugyan, hogy néhány településen
elvi (hangsúlyosan csak elvi) lehetőséget lebegtet meg arra, hogy akár 25-30%-os kisebbségi
jelenlét mellett is megválaszthatnak magyar polgármestereket, de a valóságban a
dolgok másképpen állnak. Vásárhelyen – mondjam úgy speciális helyzeténél fogva,
a polgármesteri szék nem visszaszerezhető, mert akár több magyar jelölt is
indulhat, az átszavazásnak, és ezzel tükörben a széthúzásnak, „hagyománya” van,
stb. – minden marad a régiben, de sem Szatmárnémeti, sem Nagyvárad, nem lesznek
esélyesebbek az egyfordulós polgármesterválasztás során. Az egyszerű
matematikai-logika a politikában nem mindig működik, a folyamatok elbonyolítják
a helyzetet és az új szabályozás a hivatalban levő polgármestereknek nagyban
kedvez, újraválasztási esélyeik megnőnek. Gondot fog jelenteni viszont az egyfordulós
választás ott, ahol az első fordulóban magyar jelöltre leadott szavazatok a
második előtti egyezkedések során jelentettek politikai tőkét, azaz „hasznosultak”,
és ezzel értelmessé tették az esélytelenre leadott (etnikai) szavazatokat is. Ha
erős és népszerű rommagyar személyt jelöltek – mondjuk Kolozsváron – képes volt a tanácsi listára leadott
szavazatokat szaporítani és jó tárgyalási pozíciót teremteni a második forduló
előtt. Ez most nem lesz, és nem hiszem, hogy helyi szinten sok előzetes
egyezség születne a rommagyar polgárok szavazatainak értékesülését illetően.
Gyakori lesz az esélyes/esélyesnek vélt román jelöltekre való (át)szavazás, és
a rommagyar szavazatok szétporladnak! Nincsenek tökéletes megoldások, sem a
szabályozás, sem a kampánystratégia vonatkozásában, viszont a közös és
nyilvános okoskodás kiiktatása, a manipulált beszéd, és a dolgok érdemi
kibeszélésének helyét elfoglaló stratégiai kommunikáció, nem jó tanácsadók.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése