„Világtalan”
polgárok lettünk?
„Ha a gondolkodási
képességünk közös, akkor az az értelem is közös, mely eszes lényekké avat. … Ha
ez így van, akkor közös törvény alatt állunk, és ekként valamennyien polgárok
vagyunk. Ha ez igaz, akkor valami kormányzatnak vagyunk alattvalói. Ha ez is
áll, akkor a világ olyan, mint egy állam.” – Marcus Aurelius
Az a mérhetetlenül cinikus uszítás, amivel a magyar
kormány és aztán a kritikátlan és kozmopolitaellenes értelmiség, no meg a
„dolgos kisemberek” tömege, nekiesett a menekülteknek és mindenféle „idegennek”
aposztrofált másnak és másságnak, nagyon is valódi értelemben kezdte el szedni
áldozatait. A szimbolikus kirekesztésre és xenofób bezárkozási gesztusokra alig
kellett ráerősíteni bőrfejű, hivatásos, gyülölködőknek és a megfélemlítés
változatos formái, sőt az utcai
támadás(ok) sem maradhatot(tak) el: Magyarországon kiveszett a
kozmopolitizmus, illetve csupán szitokszóként van jelen a közbeszédben.
Tisztelet a menekülteket
segítő, azokkal szolidarizáló, civilek kivételének, de a náci-ízű, sőt bűzű,
politizálás – mely a legalantasabb félelmeket és atavisztikus, rasszista
attitűdöket hívta elő, azokra apellált – mostanra már világosan kiírta
Magyarországot az európai közösségből. Mégpedig azzal, hogy a fidesz-kádéenpé
ország Európában egyedüliként
nem vállalt minimális erőfeszítést sem, menekültek befogadására
(mi lesz, ha majd – remélem nem önbeteljesítő jóslatot mondok itt – minket kell
befogadjanak, másoknak kell egyszercsak velünk szolidárisaknak lenniük, mint
ahogy a múltban már többször is megesett?).
Én a kozmopolitizmusnak egy pozitív meghatározását tartom
szem előtt, amely az antropológus Paul Rabinow szavaival élve, a kölcsönös
„egymásrautaltság szellemiségeként” létezik, „mely pontosan tudatában van (...)
a helyek, jellegzetességek, történelmi pályák és sorsok elkerülhetetlenségének
és egyediségének.”, illetve, amint azt Seyla Benhabib (a Yale politológia
professzora) írja: „a
kozmopolitizmus egyet jelent azzal, hogy elismerjük a tényt, miszerint az
emberek morális lények, akiket megillet a törvény védelme azoknál a jogoknál
fogva, amelyeket nem mint egy nemzet vagy egy etnikai csoport tagjai szereztek,
hanem amelyek mint emberi lényeknek járnak nekik. A kozmopolitizmus elismeri az
emberek kölcsönös függőségét, és ragaszkodik ahhoz, hogy a határok a 21.
században egyre inkább átjárhatóvá váljanak.”
Hosszúra nyúlna a kozmopolitizmus történetének és eltérő
jelentéseinek akárcsak felvázolása is, ezért fogadjuk el, egyfelől, hogy (Kant „Örök
békéjének”, pontosabban a „hospitalitás kozmopolita jogának” nyomán, hogy az
ENSZ által még 1948-ban elfogadott Egyetemes Emberi Jogok Nyilatkozatára már ne
is hivatkozzak) pozitív kapcsolatban áll a demokrácia, és a jogállamiság
alapelveivel (különösképpen ott, ahol, mint az EU-ban, nemzetállamok fölötti
szabályok is érvényesek), másfelöl, hogy hiánya a demokratikus közösségből zár
ki, és elszigetel az emberiség többi részétől.
Nem tudom Habony-Finkelstein-nek szóltak-e megrendelőik
afelől, hogy magyarok határokon túl is élnek és az idegengyűlölet oktalan és
otromba fölkeltése őket egészen más helyzetben találja, de úgyszintén főhet a
fejük Orbán soron következő Tusnád-i beszéde kitalálóinak, hogy hogyan lehet a
napirendre hozott ordas eszméket, és uszító beszédet, kisebbségi magyar nyelvre
„lefordítani” (kódolni és dekódolni, majd esetleg újrakódolni)? És bár jól
tudom, hogy a gyűlöletbeszédre és kirekesztő, intoleráns és xenofób
diskurzusra, sőt cselekedetekre is hajlamos a hatumák nem elhanyagolható
hányada, a kisebbségi jogok (melyekért hangadóink éjt nappallá téve
„harcolnak”), hivatkozási alapja a kozmopolita, a világpolgári jog, az
egyetemes emberiség (illetve formálódó civil társadalom) eszméje. Mi hatumák,
akik helyzetünknél fogva kénytelenek vagyunk minduntalan – és mintegy
természetesen, a „joghoz való jogunk” okán – nemzetközi jogi szabályozásokat
emlegetni, államok fölötti (azaz kozmopolita) elvekre és szabályozásokra
hivatkozni, stb., hogy jogos követeléseinknek alapot teremtsünk, nem lehetünk
xenofóbak, nem gyülőlködhetünk, és nem rekeszthetünk ki másokat!
A kisebbségi jogok kozmopolita jogok, melyek
elszakíthatatlan szálakkal fűződnek (jogi, társadalmi, sőt morális nexusban
állanak) a globális „civil társadalom” eszméjéhez, mind morális és jogi, lét-,
és hivatkozási alapjukhoz. Az orbánizmus viszont éppen ezen elveket kezdte ki
amikor idegengyűlölő, a menekültek méltóságát és emberi jogait kikezdő ámokfutásba
kezdett, csapdába ejtette a határontúli magyar közösségeket. Hogyan kérhetnek idegengyülölők,
kirekesztők, szúrosdrót kerítéseket állítók, toleranciát, és kisebbségi
jogokat, pontosabban, ezután mire való hivatkozással tehetnék ezt, a határontúli magyar
közösségek? A magyar kormány gyűlölet-hadjárata ellentmondások sorozatába
keverte a kisebbségi magyarok politikai vonalvezetését, ellehetetlenítette (nem
utolsó sorban, morális értelemben is!) kisebbségi jogokért folytatott harcukat.
Az orbánizmus (vagy Habonyizmus-Finkelsteinizmus, és persze a kádéenpéizmus is)
nemcsak határon belül kisebbség- és másságellenes, hanem az, a kisebbségi
magyarság vonatkozásában is, ezért követhetetlen! Sokan várják
a vezér szónoklatát, és fontos eligazításait ezen a nyáron is, sokan
vannak, akik hajlanak (hajlani fognak) szavára, még akkor is, ha a
gyűlölködéssel kapcsolatos kettős beszéd – jó esetben, és alapjáraton – nincs
is kedvükre. Viszont mondhat Orbán bármilyen zengzeteset/botrányosat a hét
végén (ha valóban lesz újabb tusnádi böffenése), hiteles üzenete már nem lehet
a hatumákhoz (némi meglepetésre, ezt Tőkés László is fölfedezte és szóvá
is tette), és ebben a vonatkozásban Bálványos-Tusványos
már halott! Élt egy emberöltőt és aztán belehalt a kettős beszéd
ingoványába.... Béka poraira!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése