Párizsi szerkesztőség, mint memento mori
Óriási a kakofónia és az egyet
nem értés ricsaja nyilvánosságunkban, de talán abban megegyezhetnénk, hogy a
terrorizmus hosszú múltra visszatekintő bonyolult társadalmi (ha úgy tetszik
szociológiai) és biztonságpolitikai jelenség. Sokféle meghatározása van,
melyekben a közös, hogy az erőszak illegitim, törvénytelen használatát feltételezi,
mely összetevői között megtaláljuk a nyers erőszakot (robbantás, fegyveres
fellépés, vagy fenyegetés), lélektani hatása a rettenet, a megfélemlítés,
hátterében politikai/ideológiai indíttatás áll, illetve célpontjait ennek
függvényében választja meg (Péter László – 2009, 170-174). A terrorizmus (A “legszegényebbek fegyvere”)
egy sajátos taktika, vagy harcmodor, mely privát jellegű és
megkülönböztetendő az állami többé-kevésbé legitim, jogos erőszaktól, még akkor
is, ha egyes esetekben (fasizmus, kommunizmus) maga a hatalom lehet illegitim. Minden
esetre rengeteg fejtörést okoz azoknak, akik ellene szeretnének fellépni. Egyfelől,
mert formális kritériumok szerint nehezen felismerhető, sokféle előtörténettel
bíró, és a világ minden részében előforduló jelenség. Másfelől, mert akár
klasszikus, akár újabb formájában, igen sokféle ideológiához, célkitűzéshez
kapcsolódott, a (forradalmi) szélsőbaloldaliaktól, a szélsőjobbig, maffia- és
bűnöző csoportokig, stb., és csak aktuálisan – ha úgy tetszik, a globalizációt,
illetve posztmodern fejleményeket tekintve (az Al-Kaida fellépésével kezdődően)
–, tűnik az iszlám vallási fundamentalizmus kísérőjelenségének. (A nemzetközi
szervezetek usque másfél ezer terroristának kategorizált kisebb nagyobb „magán”
szervezetet tartanak számon, ezek száma változó, és a besorolásuk is sokféle politikai
kritérium szerint alakul). Tekintélyes és szerteágazó, és nem egyszer
ellentmondásos szakirodalma van a terrorizmusnak, de egy dolog biztosnak tűnik
vele kapcsolatban, mégpedig, hogy nem esztétikai probléma és nem
az ízlésről való viták keretébe utalandó. Még akkor sem, ha olyanok ellen
irányul (többek között), akikről azt rebesgetik, hogy valamiféle ízlés elleni
merényletet követtek el, vagy hogy érzékeny lelkű, mélyen vallásos (sic!),
terroristák kedélyeit borzolták karikatúráikkal. És az is világos, hogy a
terrorizmus nem teológiai kérdés, nem a vallások lényegével, vagy eredeti
szövegeivel kapcsolatos – sem a Korán, sem a Tora, sem a Bilblia, stb., nem
jogosít fel terrorcselekményekre – persze, ha helyesen és korszerűen
értelmezzük, azoknak implicit tanait – hiszen a vallásos köntös, amiben a
posztmodern terrorizmus megjelenik csak a megengedhetetlen és igazolhatatlan
tettek legitimálási kísérletének álságos felszíne, manipulatív és megtévesztő
álarca.
A terrorizmus maga a
kiegyensúlyozatlanság, a teljesen asszimetrikus “válasz”, a gátlástlanság non
plus ultra-ja, emberiesség elleni bűn, mely mint ilyen korlátlan, és általában
mártíriummal végződik, kiegyensúlyozni ellenterrorral sem lehet, ami a maga
során szintén emberiesség elleni bűn. Éppen ezért, nehéz felvenni ellene a
harcot – és saját logikája szerint, saját területén, szcénáján, vagy
kontextusában nem is lehet! –, mert a terrorista nemcsak a mások életét nem
tekinti értéknek, hanem a sajátját sem. Ezért a szabálytalan és végletesen
szélsőséges tett semmilyen formában nem lehet mérce. Ehhez megkísérelni mérni,
mondjuk a szólás-, vagy művészi szabadság elvi-elméleti-morális határait, nem
csak erkölcsileg
elfogadhatatlan, hanem, és első sorban, logikai hiba vétése.
Szociálpszichológiai
megközelítésben érthető az egyszerű emberek tanácstalansága és a pánik, a meglepetésszerű
terrorcselekmények kapcsán. És az is, hogy első reflexük valamiféle mentálisan
érvényes egyensúlyi helyzetet teremteni, bármilyen leegyszerűsítő magyarázatot
elfogadni, ami a borzalom órái után, valahogyan visszaállíthatná a megszokott
köznapok egyensúlyát. És mivel a terrorcselekmények túl vannak a józan ész
határán, felfoghatatlanok. Milyen egyszerű ilyenkor előítéleteinkhez folyamodni
a dolgok megítélésében, hiszen gondolnánk, hogy valamilyen kézzelfogható,
közvetlen, és az eseményekhez kapcsolható oka csak kellett legyen a
mészárlásnak, valakik rossz fát tettek a tűzre, valamiért bünhödniük kell és
ezért, a megmagyarázhatatlan mészárlás. És máris kialakul a tömegpszichózis,
mely összemérhetetlen dolgokat helyez egymás mellé és próbál összehasonlítani,
ahol nem megy ott pedig ilyen-olyan kéznél levő fantazmagóriákkal kiteljesíti a
történetet, és aztán napirendre is tér fölötte.
Érthetetlen és elfogadhatatlan viszont
az értelmiségiek manipulatív magatartása, képtelensége a dolgok reális értelmezésére
és bemutatására, nyilvános megvitatására. Tisztelet a kivételnek (örömömre
szolgál ide belinkelni a logikus és racionális megközelítésből származó
szövegeket, lásd., többek között itt, itt, itt, és itt),
a legtöbben ugyanazokat az avittas sémákat/sztereotípiákat követik, mint az
egyéb elfoglaltságú köznép teszi. Ennél is rosszabb viszont, hogy a felháborító
terrorcselekményeket saját politikai és piaci pozíciójuk érdekében használják,
manipulálnak és összemosnak, ahelyett, hogy kimondanák: a párizsihoz hasonló
terrorista merényletek nem igazán vallási alapúak, hanem társadalmi, politikai
jelenségek, melyek csak alkalmanként kapcsolódnak (mint itt is) vallási
motívumokhoz. A mintegy másfél milliárd főre tehető iszlám közösség, egyre
inkább foglyává válik egy erőszakos és szélsőséges vallási fundamentalista hatalmi
csoportnak, vallási tanainak és normáinak egy szélsőséges
wahhabista/szalafista értelmezése maga alá gyűri szinte az összes józan
hangot. Ezt képtelen felfogni (illetve nem érdeke felvetni) a rommagyar értelmiség
(kevés kivétellel), ezért hol az iszlámellenesség szólamait, hol az áldozatok
bűnösségét hangoztatja; hol az (egyébként
nyilvánvalóan antiszemitizmusból származó) iszlámpártiság hangján szól, hol a
keresztény vallási fundamentalizmus nevében, vagy nyugatellenes módon, esetleg
a szólás-, gondolat- és lelkiismereti szabadság ellen papol.
Minden esetre az önreflexió és a
mások szempontjai megértésének hiánya, az intolerancia teszi, hogy még az ilyen
sokkoló események sem tudnak elgondolkodtatni: a szabványértelmiségi saját
előítéleteinek igazolását keresi és “találja meg” az eseményekben, és főként a
gyors, reflexszerű, de reflektálatlan kommentben, véleménnyílvánításban
jeleskedik.
Szellemi restség,
szűklátókörűség, ami értelmiségünk nagyrészének világlátását jellemzi, várják a
kliséket, a jól bevált és rating-merkantilista, sőt rating sovinista „aranyköpéseket”,
hogy majd azt szajkózva fitogtassák álfelsőbbrendűségüket. Mintha ugyan legalább
olvasták volna Samuel Huntington, avitt, viszont neokon körökben máig divatos
könyvét, ismernék érvekkel, illetve empirikusan igazolhatatlan vízióját a
civilizációk összecsapásáról. Szögezzük le a síita-szunnita (polgár és/vagy
vallás) háborúkban összemérhetetlenül több ember vesztette életét (ja,
a média ingerküszöbét ez nem éri el, a nigériai vérengzéshez hasonlóan),
mint az iszlám szélsőségesek nyugaton elkövetett terrorcselekményeiben. Az É-K
Nigériát terror alatt tartó Boko Haram haramiái és az általuk kiirtott/kiirtani
szándékozott lakosság között, nem volt/nincs civilizációs eltérés.
A politikai „é(á)lcsapat” most mélyen hallgat, pedig ő
szoktatta rá szavazóközönségét (lásd sajátos rommagyar politikai kultúra), hogy
utasításokkal, értékes eligazításokkal jön, csakhogy maga is zavarodott, még az
áldozatok miatti részvétre, és a terrorzimus ellenes összefogás üdvözlésére sem
tellik, így állunk! Jó, hogy a párizsi szolidarítási és terrorizmus elleni
felvonulás képei megmutatták: emberek vagyunk, és nem igazíthatjuk életünket a
terrorizmus elvárásaihoz, a rettegéshez, a borzalomhoz és örökös szorongáshoz!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése