Jelbeszéd (Hashtags)
Az elemzést és értékelést
nehezíti a politikai cselekvések és történések kettős volta: egyszerre valós,
gyakorlati, stb. vagy még inkább cselekvés, azaz akció-jellege, és ugyanakkor
rituális természete. A helyes értelmezés feltétele, hogy megtaláljuk a reális
arányt egyik és másik összetevő, a „politikus ember” és a „rituális ember”
között, illetve, hogy felfedezzük a történések „kódját”, sajátos logikai
rendszerét, vagy nyelvtanát (Abner Cohen). A helyes és mind elméleti, mind
gyakorlati haszonnal kecsegtető értelmezések csak a „kód” helyes megfejtése
mellett állhatnak elő, és ez végső soron, a dolgok definíciójával, adekvát
meghatározásával érhető el. A párizsi véres terrorcselekedetek, és ugyanakkor a
nigeriai népírtás, és merényletek, stb., csak akkor érthetők és értékelhetők
helyükön, ha a terrorizmus kiterjedt társadalmi jelenségének keretébe
helyezzük, és ebben a keretben próbáljuk meg árnyalni a történések jelentését,
dekódolni és értelmezni az „üzeneteket”, a politikai reakciókat, és válaszlépéseket.
A megalapozott és megfelelő értelmezés mindig ki kell terjedjen a kontextus
meghatározására, amelyben egy társadalmi esemény zajlik, és először is el kell
döntenünk, hogy mi tartozik a kontextushoz, és mi nem. Azután ezen belül
súlyozni/értékelni a különféle tényezők – ha úgy tetszik okok – szerepét és jelentőségét.
Ha valamely pólus fele elcsúszik az értelmezés, vagy a politikai cselekvő, mint
hatalomért versengő személy kerül előtérbe, vagy pedig a rituális/szimbolikus
értelemben vett cselekvőt, és annak misztifikáló hatását nagyítjuk fel,
eltévedhetünk a kirakósjáték (puzzle) elemeinek összeillesztésekor. A rendkívüli
események mindig megmutatják az értelmező közösség, a nyilvánosság, és
szereplőinek képességét arra, hogy megfelelően – célszerűen, hasznosan, de a
dolgok természetének megfelelően, azaz logikusan, stb. – értsék és közvetítsék
a történéseket. Márpedig ezekre az értelmezésekre épül nemcsak a köztudat és
közvélekedés, hanem a konkrét cselekvések is, a politika maga. A Charlie Hebdo
szerkesztőségében és az események körül történt egyéb attrocitások és
bűncselekmények szélsőséges, illetve tulzó és zavaros értelmezései,
elborították a nyilvánosság fórumait. A félreértések szövedéke, egyfelől
megmutatja, hogy a globalizált, poszt-modern „világfalu” értelmiségi,
közéletben szerepet játszó lakói, képtelenek rendet vágni akárcsak mentálisan
is, a dolgok sűrűjében. Ez pedig nem hagy helyet a racionális cselekvésnek. A
legtöbb magyarázatnak feltűntetett értelmezés vagy a szatirikus lap
felelősségének firtatásában, illetve a szólásszabadság ellen intézett támadás felvetésében
merült ki, vagy nagyon általánosan, a kontextustól függetlenül, tekintette a
terrorizmus részének a történteket. Aztán voltak, akik a vallások – elsősorban az
iszlám – sajátosságainak irányába tágították a magyarázatokat, keresték a „hibásokat”.
Az egyoldalúságot és elfogultságot nem magyarázhatja az információhiány, hiszen
– a médiák sokszor eltúlzott érdeklődése mellett – rengeteg tényt, adatot,
látványt és instant értelmezést kapott a médiafogyasztó az ügyről. Inkább a
zavarodottság és a logikai fogódzók, az értelmezés hatalmának félreértése,
illetve fel nem fogása jelentette a problémát: a (globális) nyilvánosság szerkezetének,
vagy struktúrájának, „kódjának”, vagy sajátos logikájának szétesése,
tehetetlensége, és képtelensége az eligazításra, lehetnek a probléma mögött.
Azt gondolom, hogy a terrorcselekmények többek között, azt mutatták meg, hogy itt
az ideje a nyilvánosság egy újabb szerkezetváltásának (eredetileg Habermas), a
médiák elbulvárosodása, a könnyű megérthetőség érdekében elkövetett
leegyszerűsítések, a kötelező rövidség, amellyel még képernyő és olvasmány
előtt tarthatóak a feltételezett médiafogyasztók, a szenzációhajhászás, a rating
sovinizmus és öncélú figyelemfelkeltés, stb., már nem igazítanak el világunk
dolgaiban. A közélet, és az azt tükröző, és persze alapjaiban meghatározó
médiák ma csak rövid, figyelemfelkeltő, ratinget biztosító, stb., végtelenül
lebutított és elnagyolt kommunikációs sémákat, egysíkúan kódolt üzeneteket tűrnek
el, illetve honorálnak. Ez pedig nemcsak a demokratikus társadalmi
berendezkedést, az alapjául szolgáló közéleti okoskodást, közvitát, és végül is
konszenzust fenyegeti, hanem politikai csődhöz, zavartsághoz és
tehetetlenséghez vezet. A közönség, a polgárok nagy része nem képes felfogni,
ami körülötte történik ezért „misztifikál”, csupán anekdotikusan, jelszavakba,
máskor képekbe sűrítve, de lényegében
egysíkúan és végtelenül leegyszerűsítve fogja fel a valóságnak tűnő világot. A
hiba viszont az értelmiségiek készülékében van, a felelősség is az ővék, még
akkor is, ha legelterjedtebb manipulációs technikájuk a hárítás, ahogy mindig
megtalálják bárminek a kapcsán a hibásokat, azokat a másokat, akik miatt ők
maguk is képtelenek dekódolni a világot, annak bonyolúlt történéseit. Aztán
csodálkozva figyelem, ahogy a manipulátorok maguk is eltévednek saját
félrevezető és megtévesztő diskurzusaik útvesztőjében, elfelejtik, hogy ők
maguk csomagolták alig áttetsző zsírpapírba a dolgokról való tudosításokat,
értelmezéseket, magyarázatokat, ideológiai vagy kimondottan manipulatív „beszámolókat”.
A zavarodottság – legalábbis úgy észlelem – globális, akárcsak a jelenségek,
melyekre vonatkozik, de még hangsúlyosabb közvetlen környezetünkben. A magyar
miniszterelnök – már alig is meglepő módon – ismét, Európában egyedi
értelmezést, és útmutatást produkált. Ő úgy érti, hogy a Magyarországra való
(mellesleg alig észlelehető, hacsak nem a hatumákra gondolunk!) bevándorlás
feltételeit kell szigorítani, illetve másság ellenes fellépést, kulturális/vallási
intoleranciát sürget (ez viszont, minden mérés szerint, éppen fölösen sok van
arrafele), a párizsi események okán. Nyilatkozza ezt akkor, amikor maga is
részt vesz a párizsi szimbolikus/rituális felvonuláson, ahol az európai (és
nemcsak) vezető politikusok éppen az egységet és toleranciát jelképezendő, kart
karba öltve demonstráltak, lényegében, a szélsőséges tettek és értelmezések
ellen, Európa összefogását és egységét felmutatva. Mit is értsen, mit is érthet
ebből a gyalogmagyar? Hacsak nem azt,
hogy Magyarország csupán szimbolikusan tagja már az EU-nak, politikai opcióival
viszont szembe megy az unióval, egy másik kód szerint szerveződik, illetve
másfele tekint a magyar politikai elit, nemcsak keletre fordult, hanem vissza a
múltba, melynek „széppé” átalakítása (neo-emlékezetpolitika) gőzerővel folyik.
És mit értsen mindebből a gyalog hatuma, a rommagyar? Mit is érthetne, ha a politikai
elitnek szava sincs a történtekről, ha mély zavarodottságában, még mélyebben
hallgat. Az üzenet az, hogy nincs üzenet, nincs sem vita, sem konszenzus,
gondoljatok amit csak akartok, értsétek a dolgokat, ahogy jólesik, és egyéni ízléseteknek,
tudásotoknak, stb., megfelelően. Soha nem volt szétesettebb a rommagyar (politikai)
nyilvános kommunikáció, soha nem volt szétesettebb és széttartóbb a közösség,
melyet összefogni hivatott lenne. Itt tartunk az újév kezdetén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése