Libikóka és közfelkiáltás
„A politikai szcéna megfigyelői számára minden aktus a folyó
események egy sajátos modelljének a kialakításához járul hozzá, mely fenyegetést vagy biztonságot
jelent”. Murray Edelman, A politika
szimbolikus valósága, L’Harmattan, 2005, Bp.
Az RMDSz
kormányzati szerepvállalásával lépéskényszerbe került az ellenzéke, melynek
szó- és zászlóvívőjévé egyre inkább, egy magát civil társadalmi mozgalomként
besoroló szervezet, az SzNT, vált.
Hosszabb ideje figyelem, egy
sajátos politikai rítus – neveztem már ezt egy
új politikai szereplő /SzNT/ színrelépési nyitányának, illetve egy
(szub)regionális térség politikai identitását szimbolikusan megjelenítő –
meghonosításának szemünk előtt zajló igyekezetét a zászlólengetős, vonulós, tiltakozós
akciók sorozatát, melynek állomása a vásárhelyi, nehezen besorolható, politikai
akció is. Az SzNT politikai
akciósorozatának, köztük a tegnap Vásárhelyen lezajlott megemlékezésnek,
vagy „polgári sétának” mondott hakninak, és a vele már együtt járó balhénak, a „nem
tudják, de teszik” marxi mondás lehetne a találó jelszava. Ez a tudatlanság
viszont csak az egyszerű szereplőkre, az autonómiáért rajongókra, és esetleg
néhány ott megjelent politikai balekre jellemző. A vezérek – már amennyire
tőlük telik – tudatában vannak, nemcsak saját rejteni való terveiknek, hanem
annak is, hogy manipulálnak, a gyalogmagyarok megvezetését végzik, jobb ügyhöz
méltó buzgalommal. Nem kétlem ugyanis, hogy a Jobbik és csatolt részeinek[i],
de a „kisebbségpolitikai
ügyekben” (sic!) az újnácikkal többszőr jattoló, itteni gerillaakcióit
hallgatólagosan segítő, a politikai paletta szélsőjobb oldalára sodródott
EMNP-nek, jól jött a balhé. Azzal, hogy rátelepedtek, sőt eredeti
forgatókönyvétől eltérítették a rendezvényt (de csak ezen az áron!), sikerült
megjelenniük a nyilvánosságban (a rossz reklám is reklám, nemde?), és
pillanatig felkelteni maguk iránt az érdeklődést. Az SzNT meghírdette rítus- és
mítoszépítési kísérlet szempontjából viszont, könnyen végzetessé váló kudarc az,
ami történt. Mégpedig azért, mert nincs (open
ended) lezáratlan, nyitva hagyott rítus (lásd vonulás és konfliktus a
karhatalommal, a főszervező rimánkodása, hogy
menjenek haza „meghívottjai”), mert nem valósul(hato)t(t) meg a cél, a
csoportkohézió megerősödése, a komformálódás, a részvevő heterogén csoportok, képtelenek
voltak egységet mutatni, az események kicsúsztak az ellenőrzés alól, és ezzel a
rendezvény megbukott. Egy hatékony rítusnak, vagy még inkább egy egész
sorozatnak az lenne a célja, hogy zavaros és kétértelmű helyzetekben egyféle
szándékolt rendet és értelmet teremtsen, vagy legalábbis annak hiteles képét
mutassa fel. A politikai rítus hatékonysága két összetevő függvénye, melyeket
esetünkben szinte teljességgel formálisan jelöltek ki és vittek színre. Az
SzNT-s zászlólobogtatós,
ki- meg felvonulásos, és autonómiázós sorozat-rítus, tartalmát tekintve üres
és közömbös, a közfelkiáltással elfogadott újabb petíció pedig senkit sem
érdekel; semmi újat nem mond, egy a megválaszolatlan beadványok sorában,
érdektelen és semmit előbbre nem visz. De nem is a megvalósítandónak mondott
gyakorlati eredmény a valódi cél (a politikai beszéd a legtöbbszőr, különben is,
a gondolatok elrejtésére és nem azok kifejezésére szolgál), hanem egyfelől az események dinamikájának vélt kontrollja,
a hajsza aminek célja a politika
világának átrendezése. Az autonómiázás ebből a szempontból eszköz, abban az
összefüggésben, ahol
egyszerre „vesszentrianonoznak” és „autonómiáznak” (beszámolók
szerint ezzel próbálták a vonulók elnyomni, illetve túlkiabálni a
legradikálisabbakat), ez utóbbi langyos követelésnek tűnik föl, inkonzisztens
jelszó, mely hiába is próbálja fölülírni a még radikálisabbat. Másfelől a
rejtett, de működő cél a politikai
valóság (újra)tematizálása, mégpedig a minden pragmatizmustól mentes szimbolikus szférában, ott ahol az
elképzelés szerint „szabad a pálya”, ahol az új politikai szereplő(k)
egyeduralmat próbál(nak) kialakítani, úgy tematizálni, hogy a pragmatikus (issue based) politikai formációnak és a mainstream politikusoknak lehetetlen
legyen követni ő(ke)t. Az SzNT fellépései – egyfajta meglehet nem tudatos, de
attól még más körülmények között működőképes, ismétlődő „kultivációs rítusok” –
nagyon egyszerű, és ősrégi séma szerinti politikai cselekvések, melyek ebben a formájukban
untig ismertek, viszont tartalmatlanok; haloványnak bizonyuló kísérletek a
politikai színpad újraosztására, a szövetség szimbolikus kirekesztésére,
csakhogy ez a jelenlegi kontextusban nemcsak hatástalan, hanem bizarr is. Ugyanis
a magánemberként jelen levő székelyföldi kiskirályok legitimáló, cinikus és
ambivalens megjelenése, (mely végül csak etno-nacionalista elvágyódásaikat
fejezte ki, szigorúan privát ideológiájuknak megfelelően[ii]),
sem lesz képes gyengíteni az autonómiázás ellen ható, annak radikális diskurzusait
temperáló, kormányszerepet és kormányzati kommunikációt!
A főszervezők kezéből kicsúszott
a rendezvény, ami meglátásom szerint igazolja azt, hogy a forrófejű vezérek túlságosan
gyors felfutásúnak képzelték színjátékukat, féreértelmezték a „közhangulatot”
és általában a politikai realitásokat. Az események dinamikája, a cselekedetek
következmény nélkülisége oda vezetett, hogy nincs már ahova tovább menetelni; kifulladt a
hajsza, még akkor is, ha ezt tovább fogják eröltetni, ha úgy tesznek mintha folytatható lenne a radikalizálódás
útja. Amikor a nemszándékolt következmény lesz a legfőbb üzenete egy ellenőrzés
alól kicsúszott rendezvénynek, ami semmi egyebet el nem ér, csak az egyébént
marginális, és nemkívánatos szélsőségnek biztosít fórumot, akkor biztosan
tudható, hogy a sorozatnak itt vége: vagy leállnak és új politikai tervet
készítenek a szereplők, vagy kiíratkoznak a mind céljaiban, mind eszközeiben
vállalható, magukat a (demokratikus, de legalábbis pluralista) politikai rendszer
részeként elképzelő és felépítő formációk sorából. Ez utóbbinak megvan a maga
veszélye, de egyelőre félnünk nem kell, amíg az RMDSz kormánytényező, minden
valószínűség szerint, marginalizálni fogja az esetlegesen szint valló
szélsőséget: a libikóka éppen átbillent.
[i] Jól koreografált, ügyesen megtervezett
forgatókönyv szerint lettek a Jobbik, illetve a HVIM, az esemény profitálói,
politikai nyertesei, hiszen Vona „csak” magánemberként vett részt a rendezvényen,
de az ifjak provokációi miatt végül mégis ő lett a nyertes (a HVIM pedig
lökdösődéssel mutatkozott meg). Lassan érlelt és mindeddig halogatott belépője
a rommagyar politikai szcénára erősre sikeredett, lesz visszhangja – különösen a
román médiákban –, annak ami történt.
[ii] Nemcsak a rommagyar politikai szcéna
általános átrendeződését jelzi, hogy a „magánemberként” (sic!) megjelent „kiskirályok”,
hogy úgy mondjam hoppon maradtak, (az egy Duna-tévés nyilatkozatot leszámítva)
mellékszereplői lettek az eseményeknek, hanem ugyanakkor az RMDSz-en belül – a kormányzati szerep függvényében, trendszerűen – csökkenő befolyásukat is.
Gondolatébresztő cikk annak ellenére, hogy a képviselt politikai nézettel nem értek egyet teljes mértékben.
VálaszTörlésRitkán látni ilyen jól felépített politikai témájú cikket az erdélyi sajtó palettán.
Az SzNT mitoszépítési kisérlete valóban inkább politikai tömegbázis építésnek hat a jelen formájában ehhez nem fér kérdés. Kíváncsi vagyok milyen irányt vesznek az idei év során.
Érdekes lenne megvizsgálni azt a tényt, hogy egy Vona-hoz hasonló karizmatikus vezető (a Weber féle terminológia értelmében) valóban jelen lehet-e egy rendezvényen csak pusztán "magánszemélyként". Inkább egy úgymond "fail safe" mechanizmusnak tűnik a szememben az ilyen módon való bemutatása.
Itt nem igazán tudom értelmezni a fail safe mechanizmust, de szívesen veszem, ha kifejti. A közéleti szereplők "magánemberként" való részvétele mindig problematikus, de legalábbis ambivalens. Meglátásom szerint ez esetben Vona javára fordította a rendezvényt, politikai tőkét hozott létre a maga oldalán, a mások által szervezett eseményből (politikai Tai Chi?), szemben a székelyföldi RMDSZ-es vezetőkkel, akik szintén nem szervezetük képviseletében vettek részt és akik, egyáltalán nem nyertek a részvételből.
VálaszTörlés