Keleti szél
„Nincs
paradicsom a sok elveszett paradicsomon kivül”. Borges – A tegnap birtoklása
Az éppen csak elkezdődött ukrán
válság az eddig ismert és sematikusan nyugatról, még pontosabban az AEÁ-ból
kirajzó globalizáció „végének kezdetét” jelentheti, végét a nagyreményű
egypolúsú világnak, melyben mindenki a nyugati típusú liberális
(posztliberális) demokráciák (politikai globalizáció), a (poszt)indusztriális
kapitalizmus társadalmi-gazdasági modelljét követné. Immanuel Wallertsein
világrendszer-elmélete eredetileg a gazdasági és kereskedelmi rendszerek
összefonódásában, a kapitalista piacgazdaság világméretű kiterjedésében látta a
modern világ integrációját, olyan világét, mely ugyan centrumra, félperiféria és
perifériára oszlik, mégis globalizált. Azután maga és követői is a kulturális
eltéréseket tekintik vizsgálódásra érdemesnek, hiszen úgy tűnik a más-más
kultúrák elakasztják, szembehelyezkednek a centrumból kisugárzó globális
folyamatoknak, ezért erősödött meg a kulturális homogenizáció, másfelől pedig ellenreakcióként
a glokalizáció és a mindenféle antiglobalizációs mozgalmak, melyek csak fokozzák
az ellenállást. A kulturális globalizáció viszont a többféle világ és a több
központból induló integrációs folyamatokra hívta fel a figyelmet; nemcsak az
AEÁ, hanem az EU, Kína, Oroszország, Dél-Amerika, stb. is globalizál, bár az
eredetiektől eltérő eszközökkel, más jellegű integrációs hálózatok kiépítésével
és kiterjesztésével.
A mostani válság az egyik ilyen –
a nyugatitól sok vonatkozásban eltérő – centrum igen határozott kísérlete a
kétpolusú világ visszaállítására. Arra, hogy a szétesett Szovjetúnió helyén visszaszerezze
az orosz központ (Russkiy tsentre) befolyását, ma már nem ideológiai,
hanem szigorúan gazdasági, és ezzel összefonódva katonai, nevezetesen energia-fegyverként
emlegetett, gáz és kőolaj tartalékainak politikai zsarolásra, sőt háborús
fenyegetésre való felhasználásával. Ebben a vonatkozásban világos, hogy az
orosz elnök visszaél a ma még erősebb másik centrum, a generikusan Nyugatnak
nevezett (lásd NATO) tömb eddigi bizalmával – illetve ’89 után mérsékelődő
bízalmatlanságával – de egyáltalán nem nyílvánvaló, hogy akciói nem lelnek pozitív
visszahangra, sőt egyértelmű helyeslésre az orosz befolyási övezetben. Az az
értelmezés, miszerint nyugati érdekek világpolitikai megjelenítése a „ráció”
szava és reprezentációja lenne, az összes többi központ, sőt a fél- és egészen
perifériás világok hangja és reprezentációi irracionálisak, már az első körben
elbukik. A kapitalista rendet elfogadó, előnyeit vázoló Max Weber maga is
többféle racionalitásról szól, és bár rangsorol, azért a nem-nyugati típusú
rációt sem tekinti semmisnek, nem létezőnek. Putyin csak azt a birodalmi rációt
viszi tovább – tolja túl, esetlegesen, egészen a háborúig –, amit a nyugati
világ fejlesztett ki, és amelyben a birtoklásvágy, a gazdasági érdek, és a hatalmi
kontroll erősebb, minden más meggondolásnál. Sőt az orosz központ azt a
nemzetegyesítési projektet követi, persze sokkal keményebb eszközökkel, melyet
annyiszor hallunk manapság (NER), ja csak nem a „mi”, hanem az „orosz” nemzet
vélt vagy valós javára;
ez is közrejátszhat a magyar külpolitika bizonytalanságában, a
hallgatásban (vagy él a remény, hogy Kárpátalja „visszatérhet”?, hogy az ukrán
szétesést dominó-effektus követheti?). A magyar keleti nyitás „esete” jól
mutatja azt is, hogy az egész régió – és minden látszólagos nyugati elkötelezettség
és harcos, oroszellenes retorika ellenére Románia sem kivétel –
elbizonytalanodott, hogy a felébredni látszó orosz medvétől való félelem pánikot
kelt, és elfeledni vélt politikai reflexeket old ki.
Megint csak a páncélozott
járművek árnyékában felállított szavazófülkékben nem zajlódhat demokrácia, még
annak legkiüresítettebb, formalizált formájában sem. De az eredmények meg- illetve „elítélésében” nem hagyhatjuk figyelmen
kívül azt a nyílvánvaló – bár paradoxonnak föltűnő – pszicho-kulturális
tényezőt, hogy az ukrajnai oroszok éppen biztonságot és „nemzeti összeborulást”
remélnek az egész térség, sőt a világ biztonságát fenyegető politikai és/vagy
katonai lépésektől. A volt szovjet „létbiztonság”, a mindenkire vonatkozó munkalehetőség,
a kiszámítható karrier, a biztosan folyósított nyugdíj, stb., stb., olyan
életreményeket táplál, melyekért hajlandók az utcára vonulni, szavazni, vagy
esetleg fegyverrel a kézben fellépni. Nem nosztalgiából, hanem meglátásom
szerint, éppen egyfajta jövőstratégiát követve, vajon nem azt mérik nálunk
és Magyarországon
is a közvélenykutatók, hogy a lakosság igen számottevő (ha nem nagyobbik) része
visszakívánkozik az „átkosba”?
Az sem meglepő, hogy a krími
népszavazás megítélésében a putyini rezsim demokrata gesztusra, a népek
önrendelkezési jogára hivatkozik. Ez az érvelés minden bizonnyal illegitim és
nagyon kevés ország fogja elismerni a Krím-félsziget Oroszországhoz való
csatlakozását, viszont rá kell, hogy döbbentsen arra, hogy mennyire törékenyek,
vulnerábilisak, és főként, hogy milyen nagy mértékben kiüresedtek, a szilárdnak
és beágyazottnak vélt intézményeink, maga a nemzetközi jog és a demokrácia,
mint a többségi elv válogatás nélküli alkalmazása. Éppen ezért az ukrán válság
Európa, sőt a fejlett Nyugat válsága (is), hiszen újra kell gondolni az
integrációt, meg
kell húzni a terjeszkedés határait, ha nem jószántunkból, hát az orosz
medve fellépésére, és hatékonyabbá kell tenni a közös „európai ház” működését,
erősíteni az integrációt. Abszurdum ugyanis, hogy miközben az orosz központ
olcsó gázt, adosságeltörlést, és gazdasági fellendülést ígér(t) Ukrajnának, az
EU – komolynak tűnő viták és egyezkedések nyomán, mecsoda győzelem! – miccskészítést
engedélyez Romániának, viszont maholnap betiltja a háztáji kiskerteket és
vérremenő szigorral szabályozza a disznóvágás „állatbarát” forgatókönyvét.
Közel a világtérkép
átrajzolásának fájdalmas, sőt vészes pillanata. Csak krími tatár ne legyen az
ember!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése