Fecseg a felszín
A társadalomban és különösképpen a mediatizált politikai szcénán
semmi nem az, aminek első látásra tűnik, vagy másképpen fogalmazva “senkinek
nincs közvetlen hozzáférése a valósághoz, /…/ minden tény értelmezett tény” (Szabó
Márton, Politikai idegen, L’Harmattan, 2006). Jó esetben viszont vannak, olyan
a közönség által is könnyen felfogható fogódzók és markerek, vagy – ha úgy
tetszik – sémák, “kényelmes igazságok”, melyek segítik a megértést. Ilyen
összehasonlítási alapot jelenthetnek a különféle ideológiák, (még akkor is, ha
maguk az ideológiák, akárcsak az utópiák, mint Karl Mannheim (Mannheim, Ideológia és utópia, Atlantisz,
1996) mondja “nincsenek összhangban a
valósággal”), amihez mérhetjük a politikai diskurzusokat és attitűdöket. A
politikai világ értelmezésében segíthet, ha tudjuk, hogy mely politikus vagy
formáció, milyen ideológiai családhoz tartozik és ezért a politikai
kommunikációja, mondjuk a jobboldalnak, vagy a baloldalnak, vagy liberálisoknak,
stb. szól, a jelzett kulturális értelemben is felépülő világnézeteknek a része.
De ilyen eligazító, az értelmezést segítő rendszert képezhetnek a számon kérhető
politikai programok, különféle szinteken és területeken, amelyekhez képest a
politikai diskurzusok hitelessége bemérhető. Ezek, a politikai retorikák mögött
rejlő szándékok és a szövegekben megjelenő, vagy legalábbis a stíluson nyomot
hagyó, félig-meddig rejtett üzenetek kiolvasására szakosodott elemzők számára nem
jelentenek gondot, és jó esetben a közönség éppen az előbbiek segítségével
felfoghatja a politikai megnyilvánulások mégolyan jól álcázott tartalmait is.
De mielőtt bárki is megkérdezné, hogy mi szükség, olyan értelmezőre, aki nem
képes felfogni a “barlangképek”, a szimbolikusan közvetített és a politikai
kommunikáció szabályainak megfelelő politikai üzeneteket, hadd mondjam el
ismét: a közvetlen környezetünket meghatározó politikai szcéna mindenestől
atipikus. Az, amit üzenetként felfoghatnánk, nincs is kódolva, az üzenet ezért
maga “csak” a médium lesz, a politikusok pedig, mintha nem saját szerepet
játszanának, hanem igyekeznek többféle szerep mögött eltűnni, szerephárításos
megnyilvánulásaik vannak, legfennebb arra törekednek, hogy bulvártartalommal lássák
el a szenzációhajhász médiákat. Olyan hívószavakat és jelzéseket adnak le,
melyek nem illeszkednek, és ezért nem is illeszthetők sem ideológiai rendszerbe
– sem a román szociáldemokraták, sem a liberálisok, de még az ellenzékben
magukat könnyen felépíthető konzervatívak, stb. sem azok, aminek mondják
magukat –, sem jól körülhatárolt programok nem kötelezik a szereplőket; a pártok
és politikusok kotta nélkül improvizálnak, mintha semmiféle súlya és főként következménye
nem lenne annak, amit tesznek vagy nem tesznek.
A kormánykoalíció legutóbbi viselt dolgai ezért, a medián keresztül
közvetített szemfényvesztésen túl, logikátlanok. Olyan helyezkedések és a
háttérben zajló, szándékos vagy akaratlan frontokon zajló háborúk sejlenek fel,
melyek ép ésszel és a politikai kommunikáció megfejtésének hagyományos
eszközeivel értelmezhetetlen. Egy olyan kormánykoalíció, mely usque hetven
százalékos parlamenti támogatottsággal képtelen nem hogy jól, de egyáltalán
kormányozni (ki tudja, hogy miután több miniszter is lemondott, van-e még
kormány egyáltalán?) a politikai abszurd birodalmába tartozik. Ezért történhet
meg, hogy a küszöbön levő kampány napirendje szerint elvárható módon senki nem
figyel a közelgő EP választások tétjeire, nincsenek programok és jól látható
arcok, akik képviselhetnék azokat; az alkotmányt nem a parlament és a népakarat
írja, hanem az AB, aztán lesz, amilyen lesz; minden fél az őszi
elnökválasztásra figyel, arra izmoz, és mindenki
mindenkivel végeláthatatlan háborúba keveredik, stb. Az átrendeződések és
átállások, az egész cirkusz egyetlen értelmének a magát már-már elnöknek képzelő
Antonescu “előzetes leváltásának”
szándéka, és egy saját szocdem elnökjelölt elfogadtatása (most a bukaresti
polgármester, Sorin Oprescu, látszik ilyen jelöltnek) tűnik.
A bénító zavar a rommagyar mezőny tekintetében, ha lehet, még
fokozottabb. A magát legfontosabb ellenzéki pártocskának tekintő, Tőkés-féle
EMNP, szinte tökéletes csapdába kormányozta sajátmagát. Az EP választások
könnyen a hattyúdalát jelenthetik a formációnak és a védnök politikai halálát ugyanakkor.
Mentőötletet a magyarországi kormánypártoktól a hét végére várnak, csakhogy
onnan sem jöhetnek jó hírek. Ha Tőkés ottani listán indul, gyakorlatilag
kivonul a rommagyar politikai mezőnyről és magára hagyja patronált
pártocskáját, az meg rövid úton kivérzik. Ha a fő-fő védnök megpróbál pártszínekben
vagy függetlenként itthon indulni, minden bizonnyal (akár első körben, az
aláírások összegyűjtésekor) elbukik, kiírva pártocskáját a további versenyből.
Az EMNP elvetélt kísérlet, pluralizmus, vállalható és követhető politikai alternatíva
megjelenítésére alkalmatlannak bizonyult, nem volt képes felnőni még ahhoz sem,
hogy politikai vetélytársként tekintenének rá potenciális versenytársai.
Aztán az RMDSz is elért egy igen fontos stációhoz, könnyen
ciklusvég lehet a soron következő megmérettetésből és EP képviselet nélkül
marad a párt és a közösség. A demokratikus játékszabályok értelmében, nincs is
azzal semmi baj, hogy most látszik igazán: a szövetség céljainak elérése a
közösség, a népakarat függvénye, hogy a politikai osztály vulnerábilis, és a
választói szándéknak és attitűdöknek kiszolgáltatott, csakhogy a játszma kimenetele
mindenikünk számára negatív következményekkel járhat. Nemcsak önmagában az EP
képviselet hiánya miatt, hanem azért is, mert lecsökken a szövetség
presztízse, kormányra kerülési esélyei, és ugyanakkor teljesen demoralizálva
találja egy esetlegesen előrehozott választás. Az RMDSz EP képviselete a
választók mozgosíthatóságának függvénye, és csak a tanácstalanság, a
szétkommunikálás, a zagyva és reménytelen szövegelés, bevett és rég megunt
retorikai fordulatok (“csak” szavak és üresen kongó mondatok) elismétlése,
kincstári mosolyok, melyek leginkább fogvicsorgató elhallgatásokra hajaznak,
stb. láthatók. Sem program, sem a tétek világos kijelölése, sem karizmatikus
személyiségek nem jelentek meg a kampánykezdésben, hiszen olyanokat eröltet a “pártközpont”,
akik alig láthatóak, ismertségük igen alacsony és háttérbe próbálnak szorítani
olyan személyt, aki ismert és karizmatikus lenne, aki vihetné a hátán a
kampányt és akinek talán sikerülne a mozgosítás. A lojalitás folytonos
felmutatása most is fontosabbnak tűnik, mint a hosszútávú közösségi célok; sem
kritériumai, sem szabályai, sem a politikai kommunikáció értelmében vett logikája
nincs a belső harcnak: ahogy a költő mondaná, “fecseg a felszín”, viszont
mélysége nincs is a mai politikai közéletnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése