Mi motoz a barackfa alatt?
Az ünnepek társadalmi és
kulturális értelemben megtörik, illetve felváltják, a hétköznapi élet
megszokott, rutinos létét, és kiemelik az ünneplő közösséget annak monotóniájából,
olyan rituális (ritualizálódó) tevékenységsorozatot jelentenek, mely lehetővé
teszi a különbség és mindenekelőtt az azonosság megélését. Az ünnep performatív
jellegű, saját rituális forgatókönyvvel és az előadást megvalósító ünneplőkkel
s főként ceremónia-mesterek segítségével előadott, dráma, „játék”, mely közösségteremtő
hatását, a forgatókönyv és az előadás hitelességéből nyeri. Az ünnepi rituálék
ugyanakkor a hatalmi viszonyok kitermelését és újratermelését, megerősítését is
létrehozzák, sajátos társadalmi teret és időt hoznak létre, amelyben a performansz,
az előadás folyik és amely ráirányítja a figyelmet az ünnep sajátos tartalmára,
a közösségteremtés rituális magjára. Ha bonyolultnak is tűnik ez a fejtegetés,
végiggondolását mégsem kerülhetjük meg, ha érteni akarjuk, hogy miért lehet
sikeres és miért lesz sikertelen egy ünnep, valamely ünnepi rítus, vagy miért
lesz egyszerű pótcselekvés, sőt kudarc az, amit ünnepként szeretnének
elfogadtatni a hatalom képviselői. Márpedig ma (június 4.) egy olyan ünnep
kellene az „összetartozás érzését” keltse minden magyarok között, mely három
éve elrendeltetett, de amely ünnep, a vizsgálati szempontok mindenikének
fényében, félresikeredett, képtelen jottányit is előmozdítani a kijelölt,
közösséginek tűnő célt, erősíteni az összetartozást.
Szóval miért talál süket fülekre
a trianoni békeszerződés aláírásának évfordulójára rendelt „Nemzeti Összetartozás
Napja”? Mindenekelőtt mert Trianon emlékezete, nem az összefogás és az együvé
tartozás, hanem a szétszakítás és területvesztés emlékét idézi a magyar
történelemben, csupa negatív és gyászos dolgot, mely szinte egy évszázad óta – ahogy
mondogatják – traumatizálja a nemzeti közösséget. Ezt az eseményt, tartalmát
tekintve, a gyász és nem az együvé tartozás örömeként rögzítette a történelmi
emlékezet és a ráépülő hagyomány. A „tartalomcsere”, vagyis a gyásznapnak
örömünneppé való átalakítása (transzfer) valójában indokolatlan, pótcselekvés.
Akárhogyan is ezt a magyarországi szélsőjobboldali párt pontosan, és a maga
módján hitelesebben elmondja, az ünnepnapot paradox módon megelőző „dac- és
gyászünnepi” kivonulásával, ahol elítélték a kormányzati kísérletet, a dátum
ünneppé nyivánítására, illetve annak „átlényegesítését”. És apropó a jobbikos
ellenünnep rituális kellékei és tartalma, ha megnézzük, szinte tökéletesen
sikerült kisajátítani azokat a szimbólumokat és témákat, melyeket nálunkfele
lobogtatnak és hangoztatnak: két
"vesszen trianon" felkiáltás között székely zászlók lobognak (sűrű nyilas-zászló
rengetegben), és autonomiázás folyik, mely csak „első lépés” a revizonizmus
útján. Kiáltják mindezt, gárdista
egyenruhára hajazó, katonai rendre emlékeztető alakzatban vonuló, hajatlan
(agyatlan) ífjak. Ezzel viszont már az összefogás ünnepének előestéjén, ellenünnepükkel,
eltérítik – mégha jó szándékú is lenne – a hatalom által kijelölt álünnep
jelentését és hatását. A június 4-i ünnep ezért tartalmatlan, illetve, ami ennél
is rosszabb, megosztó és zavaros, megtévesztő és félrevezető, mesterkélt és
üres.
Itt jönne a másik oka a
sikertelenségnek, mégpedig az ünnep rituális forgatókönyvének hiánya,
olyannyira, hogy akik megszólalnak, szemmel láthatóan (Tőkés, Németh
Zsolt) maguk
is zavarban vannak, nem tudják mit is kellene mondaniuk, miféle szertartást
kellene előadjanak, mire való és miért lenne érdemes Trianon felemlegetése? Egy
szerencsétlen, vagy legalábbis minden eddigi interpretáció, történelmi
emlékezet, és említés szerint tragikus eseményt, nem lehet rituálisan úgy
előadni, hogy az az összetartozás, a pozitív jövőkép és derüs perspektíva
performansza legyen; hogyan
is lehetne magyarként, mondjuk „boldog” vagy ”kellemes trianon-napot” kívánni?
Mit is kellene jelentsen a Trianon évfordulóján elmondott, elénekelt,
összetartozás gyakorlati kimenetele? Az elrendelt ünnep elfogadtatása, egyenesen
abszurd kísérlet, vagy cinikus hatalmi gesztus, akkor amikor a széthúzás és az
ellenségképtermelés, a megosztás kormánya trónol, az amelyik példa nélkül és
széles körben exportálta a magyarországi társadalom megosztottságát a határontuliaknak, aki
nyiltan és szemrebbenés nélkül vállalta a határontúliak egyik felének
támogatását a más felek ellenében, aki pártokat alapíttat és pénzel, ésatöbbi,
stb.
Attól tartok, június 4 az idén
június 2-re esett, amikor a neonáci kellékek és kulisszák minden jellemzője
mellett, a szélsőjobb játszotta el, kiáltotta ki az etno-nacionalista,
revizionista és irredenta „nemzeti liturgiát”, a hatóságok passzív részvétele
mellett. Az összefogás napja ezzel aztán ki is siklott, afféle post festum, pótcselekvéssé vált, egyes
nép-nemzeti vezérek kétségbeesett kapálózása, göcögős és hümmögős szövegelése
ellenére is. Az elhibázott és tartalmatlan ünnep bár a hatalmasok hatalmát lett
volna hivatott megmutatni, hatalmat, mely akár ünnepet is önkényesen
elrendelhet, de minden jel szerint az ünnep szabályainak mellőzése éppen a
visszáját mutatja meg, a hatalom kiszolgáltatottságát (sajnos, egyelőre) a
szélsőjobbnak.
Nézem az ünnepi alkalomra
elénekelni rendelt dalocskát a barackfáról, melyre összefognunk kellene. A
rövid video-klip, koreográfiája Michael
Jackson és Lionel Richie ’85-ös, közismert
karitatív dalára emlékeztet, haloványan; a gügye és semmitmondó szöveg viszont egyenesen
nevetségessé teszi az éneklését, szóval annyira van a We are the world-tól, mint Trianon Csajagarecsegétől, (vagy
Felső-Alsó szent Biharbasznádtól). Azt mondja a nóta, hogy (vigyázat,
képzavar!) a barackfa alatt „talpaink egymásra lépnek”, s tényleg hosszú-hosszú
ideje tapodunk egymás tyúkszemén és idegein, de én úgy látom: az élet azért
ettől jobb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése