Elfajuló dupla vadházasság (és a valóság ismételt elveszejtése)
Korai lenne még részletesen
reflektálni arra, hogy a Băsescu-Ponta
között megkötött háttéralkuk pontosan mire is irányulnak, mert az valószínűnek
tűnik, hogy nem mellékesen a nemzeti-liberális párt és elnökének
elszigetelésére, kigolyózására használják (mellesleg nevenincs perverzió, hogy
a miniszterelnök a félreállítandó pártvezérrel is kohabitál); másik
„járulékos hozamot” a rommagyar igények és politikai elvárások visszavágása,
azok megtagadása jelentheti, miután a politikai képviselet „bent ragadt” az
el/ki/múlt kormánykoalícióban (Băsescu
pálfordulása, ugye senkit nem lep meg). De vagy nem látni, hogy azon is túl,
hosszútávú konstrukcióként, a vadházasság, valójában mit céloz meg? Minden
esetre a mostani felfordulás kulcsszava az elnök és a miniszterelnök közötti
békés/békétlen(?) együttélés, vadházasság, vagy latinos kifejezéssel
kohabitáció. Része-e a
megegyezésnek Crin Antonescu
elnökségének megakadályozása (mindközönségesen megfúrása), vagy csak
látszat az erre való igyekezet, azt biza csak a megegyező felek, a vadházasság
érintettjei tudhatják és ez titok is marad még jó egy esztendeig. Eközben meg
hányszor fordul a kocka alkotmányozás, azaz az elnöki jogkörök alakítása, a
választási rendszer, az emberi jogok, illetve a régiósítás ügyében, a
végeredményt csak a delphoi jósda (vagy
maga Püthia) láthatná előre. Miközben
mindkét alaptéma úgy az alkotmányozás, mind a régiósítás megszállt témák, a
reménybeli elnök-jelölt („Liliomfi”), illetve
a délvidéki kiskirály (Dragnea)
magánjátszmáinak oltárán lesznek feláldozandók, a rommagyarság érdekei is
áldozatul es(het)nek e játszmáknak.
Most áll igazán keresztbe minden
mindennek, a rommagyar politikai élet szempontjából, vagyis mondhatni rendes
felfordulás van, és nem is látni a végét. Történt ez azért, (is) mert a
látványkongresszus semmit sem tisztázott, nem adott hiteles és pragmatikus lépésekre
lebontható jövőképet, így a szervezet zavarodottágában, minden bedobott
politikai témára csípőből tüzel, összevissza lődöz, „bolond fele” nyilatkozik,
és kiismerhetetlen cikk-cakkos utakat ír le, pontosabban: minduntalan saját
farkába igyekszik harapni, még ötletelés sincsen. Jó példa erre a család
alkotmányos meghatározásával kapcsolatos szövetségi (avagy egyéni?) álláspont
és annak kommunikálása, majd a visszakozás.
Viszont került itt valóban egy jókora
22-es csapdája[i], mert példának
okáért, ha a szövetség valahogyan elfogadtatja (vigyázat ez most még csak
halovány ígéret, az alkotmányozási folyamat a legelején tart!), valahogyan áterölteti,
stb. a rommagyarságnak kedvező alkotmányos kitételeket - az öshonos kisebbségek
“államalkotó tényezőként” való elismerését - benne marad az új alkotmányban a
regionalizáció kedvezőtlen lehetősége is. És akkor amit
itt nyernek(ünk), azt elveszítik(jük) ott, a régiósítás örvén. Az elhibázott régióstás
ügyének halasztását éppen az új alkotmány elhalasztásával/elszabotálásával
lehetne hatékonyan kivédeni, hiszen ha az alkotmányban nincs régió, akkor ezt
alacsonyabb rendű törvényben sem szabályozhatják. Ebben pillanatnyilag az elnök
és maradék “pédéléje” valamint csatolt részei látszólag partnernek mutatkoznak,
holott régiósítási ügyben Băsescu a régi nótát
fújja: annyi autonómiát a Székelyföldnek, mint Caracalnak, vagyis semennyit. Ő
is homogenizációt szolgáló régiókat akar létrehozni, további adminisztrációt,
klientúrát verbuválni. De az is megtörténhet, hogy a
kedvező alkotmányos kitételek végül azért nem kerülnek be az új alaptörvénybe,
mert nem lesz kvórum a népszavazáson, és ezt éppen a szövetség okozza azáltal,
hogy az AB-hez fordult a 30%-ra
lecsökkentett részvételi kvórum ügyében. Eközben egyre nyilvánvalóbb, hogy hiteles
és korrekt népszámlálás továbbra sincs, ezért a szavazásra jogosultak valós
számát továbbra sem tudjuk. Olyan ez, mint az ismerős viccben, - a
hajóskapitány lekiált a motorházba, mennyi? mire a gépész hogy harminc, a
kapitány, hogy mi harminc? mire a gépész, hogy mi mennyi? – ha nem ismerős az
összszám, annak semmilyen töredéke sem lesz ismerős. Úgyhogy, ha sikerül az
alkotmánymódosítást megakadályozni, akkor meglehet elódázódik a régiósítás, de
elmaradnak a kisebbségi státuszt előnyösen érintő alkotmányos garanciák is.
A kialakult helyzet világosan
jelzi: ha nincs stratégia, kialakított, megalapozott, szakmai szempontok
szerint érvelhető politikai irányvonal, beleértve a prioritizálást, a
legfontosabb célkitűzések és teendők kijelölését, minden építkezés csak
kártyavár. A
legkisebb rossz irányába való zegzugos bukdácsolás, előbb-utóbb zátonyra visz,
csapdába ejt, elvtelen kompormisszumokra és hiteltelen politikai játszmákra
kötelezi elkövetőit.
Băsescu kaján vigyora és Ponta
még többé-kevésbé emberségesnek tűnő kétfele kacsintó mosolya, afféle rosszat
sejtető dzsinnekként lengedeznek a
zavaros, oszlani nem akaró ködös vizek fölött; én viszont a rommagyar politikai
vezérek halovány képmását is lebegni látom, ugyanazon ködben; előreláthatóan hosszú és
bonyolult politikai nyarunk lesz, sűrű záporokkal, zivatarral és kevés
napsütéssel.
[i] Joseph Heller hasonló című szatirikus
regényében a következőképpen határozza meg a 22-es csapdáját: „Csak
egy csapda volt, és ez a 22-es csapdája volt, amely leszögezte, hogy bárki, aki
közvetlen és valós helyzetben saját biztonságára gondol, az döntésre képes elme
természetes működéséről tesz bizonyságot. Orr őrült, tehát le lehet szerelni.
Csak annyit kell tennie, hogy kéri a leszerelését, de ha kéri a leszerelését,
akkor nem lehet őrült, és további bevetésekre küldhető. Orr lehet őrült, ha
további bevetésekre megy, és lehet egészséges, ha nem megy. Ha egészséges,
akkor viszont mennie kell. Ha megy, akkor őrült, és nem kell mennie; de ha nem
akar menni, akkor egészséges, és mennie kell.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése