Köztes vagy fél-Európa?
Hat hete nem történik semmi
figyelemre méltó a román ET-elnökség alatt, hacsak nem az, ami
várható volt, vagyis a belpolitikai csaták Európa-szintű
kiterjesztése, magyarán a botrányok sorozata. És amennyiben a
hatalmon levőknek köszönhetően a belpolitika napirendje egyre
inkább az orosz-magyar modellre hajazó, illiberális berendezkedés
meghonosítása, az (i)gazságszolgáltatás alárendelési
kísérletének fordulatokban gazdag forgatókönyve, ez immár az
EU-s kirakatban zajlik. S, mint lenni szokott az EU ismétcsak béna
kacsa, tehetetlen, hiszen egyfelől ott vannak a közelgő EP
választások, másfelől meg a Brexit-végjátéka. Mindkét
folyamat sötét fellegek alatt és baljós előjelek mellett zajlik.
A brexit-folyamatról itt és most csak annyit, hogy stagnál, nem
látszik a vége, a labda látszólag britt térfélen pattog, de ez
sok szempontból csak eltakarja az EU tehetetlenségét és azokat a
veszteségeket, melyeket kénytelen lesz elkönyvelni a folyamat
végén.
Az EP választások tétje az
euroszkeptikus, szuverenista, populista és alt right politikai
formációk előretörésének, és a hagyományos politikai pártok
térvesztésének a MÉRTÉKe, hiszen ma a leginkább e két fél –
és már messze nem a hagyományos pártcsaládok egymás közötti
versengése – a meghatározó az európai politikai mezőnyben
(is). Két körülmény bonyolítja a dolgokat és ez egyrészt az,
hogy a hagyományos pártcsaládok, ha nem akarnak bizonyos mértékű
veszteségeket elkönyvelni, a magyarországi és a romániai
hatalmon levő és a közvélemény-kutatások szerint, országaikban,
májusban is többséget szerző pártok kirúgása miatt, hát
lényegében foglyai ezen pártoknak, kénytelenek elviselni azok
pártcsaládjuktól eltérő – magyarán illiberális és populista
– álláspontjait, kilengéseit. Ez komoly dilemmát okoz, mind az
EPP-nek, mind az S&D-nek, mind az
ALDE-nak. Ha most zárják ki a putyini-orbáni modell szerint működő
K-Európai populista és euroszkeptikus pártokat, akkor majd a
frakciójuk lesz kisebb, hiszen ezen pártok (a Fidesz, a PSD és a
Tăriceanu-féle
ALDE), a szélsőségesek közé fognak besorolni. Radikalizálódnak,
rágalomhadjáratot indítanak volt pártcsaládjuk ellen, gyengítve
azok pozícióját, éppen a kampány idején. Ha eltűrik azok
„garázdálkodását”, akkor viszont – és itt csak a
választási logikára utalok – komoly presztízs-veszteségeket
könyvelhetnek el, és esetleges szavazatvesztést azokban az
országokban, ahol tagpártjaik és szavazóik határozottan ellenzik
a frígyet. És persze 22-es csapdája működik, amennyiben a
választásokat követően mégicsak kénytelenek lesznek kizárni,
illetve maguktól távoznak a jelzett populista pártok. Az EPP
esetében a veszteség – az előrejelzések szerint – 13
Fideszes képviselőt, és amennyiben a határon túli csatolt
részei egyáltalán bejutnak az EP-be (és ez meglátásom, és a
közvélemény-kutatások szerint ma nem valószínű, illetve
kétséges), és szinte biztosan követik majd vezérüket, még 3
mandátum veszteséget jelent(het). Az S&D,
a román kormányt adó PSD tíz
mandátumát veszít(het)i el, míg a liberálisok az előrejelzés
szerint elveszít(het)ik ugyan a Tăriceanu-féle
ALDE 3 mandátumát, viszont elnyerhetik az új formációk, az USR
és a PLUS, 5 mandátumát. Ez a fejlemény egyébként
Európa-szinten (amennyiben a Macron-pártja is az ALDE-be ül be)
jellemző, vagyis a liberális
párt-frakció megnövekedésével kell számolni az új EP-ben.
Úgyhogy a választási kalkulus önmagában nem magyarázza a
pártcsaládok hezitálását, hiszen a jelzett pártok elvben már
átsoroltak az EU-ellenes csoportokba, csak idő kérdése, hogy
mikor következik be a formális átülés. Inkább arról van szó,
hogy a klasszikus pártok szélsőségeseit szeretnék egyelőre
benntartani – politikai meggondolásokból – a pártcsaládokban,
attól tartva, hogy időnap előtti eltávolításuk, esetleg további
képviselők átülését is elindíthatja, viszont ezek a mozgások
MÉG NEM billenthetik a nem reguláris pártok javára a mérleget,
az arány várhatóan kétharmad/egyharmad lesz.
A román kormány mindenekelőtt
inkompetenciája – a miniszterek EU-s bemutatkozása közröhejbe,
nálunkfele oly kedves, Caragiale-féle humoreszkbe, illetve
Ionesco-s abszurdba fulladt –, de nem kevésbé, illiberális
belpolitikai napirendje okán, rá sem figyel a kontinens dolgaira.
Egyféle párhuzamos világban él, ha egyáltalán érti az európai
politizálás logikáját, akkor mellébeszél és sehogyan sem
cselekszik. Meghirdetett politikai célkitűzéseinek még a
körvonalai sem látszódnak, méretes bukta körvonalazódik, de ezt
majd csak elfedi a média, amely az EP választás eredményeinek
értelmezésével lesz elfoglalva a román soros elnökség végére.
(Talán az államelnök által patronált Szebeni informális
miniszter- illetve államelnökök közötti találkozó, melyet
május 9-re terveznek, hoz majd valami színt és tartalmat a román
elnökség alatt, de az is kétséges, hiszen a belpolitikai
feszültségek szétnyilatkozás, stb., tompítja a lehetséges
egységes üzenetet, elhomályosít(hat)ja a rendezvény
jelentőségét.)
Ha van valamiféle mozgás, téma és
napirend, ami a román kormányt ma az EU-val kapcsolatosan érdekli
az Laura Codruta Kövesi, volt DNA (Korrupcióellenes Ügyészség)
vezetőjének megakadályozása
abban, hogy az újonnan létrehozandó Európai Ügyészség (EPPO)
főügyészének válasszák. Nehéz összefoglalni azt a szerteágazó
sokszor megtévesztő hadműveletekre és zsarolásokra épülő,
eljárás-sorozatot, melynek eredője, hogy miután szabálytalannak
tűnő eljárás során – amely egyelőre a CEDO látókörébe
került – a korrupcióellenes főügyészt eltávolították
székéből, és ezzel lényegében beszüntették a DNA
tevékenységét, föladták az eddigi korrupció-ellenes politikát,
sőt. A román hatalom és a Fidesz itteni fiókpártjai
korrupció-párti politizálásba kezdtek, mentendő korrupt
politikusaikat, illetve ezt az illiberális állam, fékeket és
ellensúlyokat lebontó keretébe ágyazták. Az átpolitizált
Alkotmánybíróság segítségével, megnyirbálták az államelnök
jogköreit, a főügyészek kinevezését és visszahívását
illetően, megerősítve az igazságügyi miniszter hatalmát.
Először a DNA főnökét sikerült eltávolítani, mondvacsinált
ürügyekkel, állítólagos „átvilágítással”, a Bírói és
Ügyészi testületek és az államelnök tiltakozása ellenére.
Most meg az újonnan, létrehozott, aligha legitím (mind a Velencei
Bizottság, mind a GRECO által fölöslegesnek, sőt károsnak
tartott) bírákat és ügyészeket vizsgáló szuperügyészég
segítségével, melynek élére a hatalom emberét nevezték ki,
próbálják Kövesi további karrierútját elvágni. Történt,
hogy a tavaly ősszel az EP Romániát elmarasztaló jelentésének
megszavazását követően a kormányfő és a hatalmon levő pártok
románellenességgel, már-már árulással, az
ország lejáratásával vádolták a megszavazó román
EP-képviselőket. Most viszont maguk fordulnak egy nagy presztízsű
román ügyész európai intézmény élére való kinevezése
ellen. Persze semmi meglepő nincs ebben a populista politika
szempontjából, annál inkább kelt megrökönyödést akkor, amikor
mindenik hagyományos EP pártfrakció a jelöltet támogatja, így a
hatalmi pártok (PSD, ALDE) ismétcsak pártcsaládjuk ellenében
pozicionálnak.
Most a volt DNA főügyészt az új
szuperügynökség vette célba gyanusítottként – mintha ugyan
véletlen egybeesésről lenne szó, hangoztatják a „párhuzamos
állam” konteóját hírdető hatalmon levő populista pártok –
így aztán Kövesit, egy szökésben levő, bizonyítottan korrupt,
volt román parlamenti képviselő (egyszer egyébként már
elútasított) régebbi följelentése alapján vádolják, horribile
dictu, éppen korrupcióval. És nemcsak a DNA volt vezetőjének,
hanem a legfőbb Ügyész és a Legfelsőbb Bíróság elnökének
leváltása is napirenden van, állandó támaások, mondvacsinált
ürügyek és lejáratási kísérletek keresztüzében
lehetetllenítik el munkájukat.
Két éve kísérleteznek a
korruptakat fölmentő Sürgösségi Kormányrendelet(ek)
elfogadásával, illetve amnesztiát és közkegyelmet próbálnak
statuálni. Egész politikát építettek a PSD elnök és további
korrupt politikusok fölmentésének ügye köré, amit ismételten
az (i)gazságszolgálttás politikai kiszolgáltatásának útján
próbálnak érvényesíteni. Ez az orbáni illiberális politikai
berendezkedés – melynek közvetítője, román hangja a Fiesz
itteni fiókpártjai – román változata, nincs kétharmada a
kormánypártoknak; az alkotmányt módosítani szinte lehetetlen, és
elhúzódó (többek között népszavazást is implikáló)
vállalkozás; az államelnök ellensúlyt képez, a halovány
ellenzékkel együtt, a hatalmi politizáláshoz, ezért maradt az
INTÉZMÉNYEK MEGSZÁLLÁSA, az (i)gazságszolgáltatás politikai
alérendelése.
A játszma több fordulós és még
nem ért véget, az EP választás viszont döntő lehet, ha a
hatalmon levő pártok nem nyerik a választást, a folyamat még
mindig visszafordítható, de ára, komoly ára van az elhajlásnak.
Ez hitelvesztésben, bizalmatlanságban, a politikától való
elfordulásban mérhető első sorban és ez nagyon alacsony
részvételt jósol az EP választásokra. Ha a Fidesz itteni
fiókpártjai nem veszik az akadályt – és nemcsak a mérések,
hanem a belső széthúzást, az acsarkodást erősítő
jelölt-verseny és széttartó kampányolás is erősíti azt a
gyanút, hogy nem lesz meg a szükséges 5% – akkor komoly
változások indulhatnak be a rommagyar társadalomban is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése