Leszen-e
még orbántalanítás nálunkfele?
Az
elhatalmasodó populista hullám, már-már korszellemként határozza
meg a politikai klímát, a közéletet és olyan politizálási
stílust, valamint olyan politikai kultúrát hoz fölszínre, mely
mindeddig rejtett maradt, különösen a politikai nyugaton. Amely
most viszont elemi erővel tör fölszínre,
nemcsak “távoli” és marginális helyeken, hanem a központi
demokráciákban is. Az, hogy pontosan hol is van a központ és
merre a periféria szintén nem egyértelmű, hiszen a “világfalu”
kialakulása és a virtuális tér globális kiterjedése erősen
relativizálta a társadalmi tér és idő fogalmait is. Úgy tűnik
a populizmussal nehéz, vagy szinte lehetetlen fölvenni a versenyt –
a jobboldalira nem lehet a baloldali populizmus a válasz, hiszen nem
tartalmi, hanem politika stratégiai kérdésről beszélünk –
hiszen populizmust populizmussal csak a babonaság, a népi
ál-bölcsesség (“kutyamarást szőrével” típusú demagógia)
szerint lehet gyógyítani. Ezért a
legtöbb helyen a beletörődés, a vele való együttélés, a
hallgatólagos belenyugvás, vagy a csöndes és reménytelen
ellenállás a válasz, ami az irányzat még virulensebb és
agresszívabb föllépését támogatja: a populista – nevezzük
meg népiesen: “aki fölfele nyal lefele pedig rúg” – igenis a
földön fekvő ellenfélbe rúg, ez a természete, nem ismeri a fair
játékot, és félne szembenézni álló ellenzőivel. A civil
társadalom és a populista kultúra, értsd politikai diskurzusok
által meg nem fertőzöttek, önkéntes visszavonulása, behódolása,
odadörgölőzése az igazi opportunizmus, ha nem egyenesen gyávaság.
Még akkor is, ha rengeteg (ön)fölmentő utólagos racionalizáció,
kibúvó és elterelő szöveg van forgalomban gyávaságuk
elrejtésére, felelősségük szétterítésére. Tisztelet a
kivételnek, de úgy tűnik az a jellemző felállás, hogy az egyik
oldalon a felelőtlen populisták, akik „teszik,
de nem tudják”, másikon az opportunista
civilek, nézelődnek egyáltalán nem farkasszemet. Nem túlságosan
hízelgő kép szép új ezredünk kezdetének jellemzésére, de
attól még valós, kezdve nemcsak a harmadik világ országaival,
hanem az AEÁ-tól, Oroszországon, Brazílián, Törökországon,
vagy Kínán, Magyarországon és egyéb hozzánk közeli országokon
át, egyre inkább globálisan.
A
populista vezér maga azonosul az alattvalók egy tömegeként
fölfogott néppel, és ebből nem az következik, hogy zárt
intézetbe utalják, hanem, hogy prófétaként (ha nem még magasabb
régiók lakójaként) ünneplik, és vakon követik. A populista
vezér, egy paradox kisajátítási gesztussal, nemcsak a hatalmat
ragadja magához, hanem igényt tart arra is, hogy csak és csakis ő
az aki a “az igazi” nép – legtöbbszőr nemzetként fölfogott
alattvalók csoportja, ismétcsak legtöbbszőr egy egyszerű, sőt
így-úgy, kvázi-szabad és kvázi-demokratikus választással
összeverbuvált (lásd. még “fülkeforradalom”)
alattvalók/követők csoportját
nevezi így – igényeit
ismeri, aki kommunikálni tud a nyelvén, aki érti a lelkületét.
Azon igyekezetében, hogy közvetlenül a “nép nevében”
szólhasson, illetve gyakorolhassa hatalmát a fenálló
intézményeket akadályként, eltörlendő, felszámolandó
entitásnak tekinti, míg
végül egyetlen “intézmény” marad talpon a populista vezér.
Persze amiről beszélek az a modális populista vezér alakja, a
populizmus pedig egy olyan politikai stílus, politizálási módozat,
illetve másik oldalon, olyan politikai kultúra, mely végső soron
ebbe az irányba halad. Azt akarom mondani, hogy a populizmust nem,
mint valamilyen politikai filozófiát, illetve tartalmas ideológiát
érdemes tekinteni, hanem mint olyan stratégiát, mely nagyon
sokféle
és ellentmondásos
konkrét tartalom mellett beindítható. Ehhez nemcsak egy (vagy
néhány) autoritér személyiség kell
(lásd Adorno
klasszikus jellemzését az
autoritér személyiségről: ezek
jellemvonásai közé tartozik többek
között a formalizmus, a
feltétlen alárendelődés
az autoritásnak, agresszivitás, értelmiségellenesség, babonaság,
sztereotip gondolkodás, romboló szellem, cinizmus, stb.), akikből
rövid
úton “vezérkar”
válik, hanem olyanok tömege is,
akik alapból
nem vonzódnának az ilyenekhez, de érdekből lecsatlakoznak, vagy
manipulációval, félrevezetéssel, megtévesztéssel, morális
és/vagy érzelmi
zsarolással, stb. elfogadtatják velük a populista vezér hatalmát,
sőt basáskodását is.
A
populista politizálás tele paradox és többértelmű diskurzussal,
tartalmatlan és légből kapott kijelentéssel, mely nyomán azután
mégis merev és egyirányba sulykolt jelszavak és végtelenül
lebutított félmondatok, soha végig nem gondolt utalások, stb.
sarjadnak és vállnak a populista bikkfanyelv állandó
fordulataivá. A gond ezekkel a képtelen ötletekkel és
jelszavakkal, hogy a „vezér” általi kimondást követően,
szinte instant módon hatnak. Üres és tartalmatlan, viszont erős
szimbolikus kötőerővé lesznek a saját csoport számára. Vagy
ahogy Ernesto Laclau mondja „üres jelölők” hoznak létre
tartalmatlan közös nevezőt, melyben sokan megtalálni vélik saját
érdekeiket is, akárcsak az előítéletek (melyre mindenkor
apellálnak), olyan nyelvi és mentális konstrukciók, melyeket
azután tabuk és sztereotípiák védelmeznek, megkérdőjelezhetetlen
„igazságként” tűnnek föl a lusta elme számára (és ilyenek
vagyunk így vagy úgy mindannyian). A
populista valóságépítéshez – inkább, mint minden másfajta
ideológián alapuló politikai nézet esetében, melyek a maguk
során szintén nem mentesek a populizmus bizonyos kellékeitől –
az ellenségépítés, illetve kijelölés szervesen hozzátartozik,
ezért az ellenségképek dominálják, melyeket a(z akár tudalatti)
„néplélek” meglévő, de rég elfolytott alsó régióiból
hívnak fölszínre, mely lényege szerint a félelem, az idegentől,
a mástól, a két agysejttel föl nem foghatótól, az empirikusan
nem igazolhatótól, stb. Egyszóval ez a típusú gondolatkör és
politikai stratégia a demokrácia-ellenesség maga: a
populizmus Bíbó teljes tagadása.
Jó
példa a populista ellenséggyár működésére, de arra a makacs és
szinte lebonthatatlan, a kollektív tudatból kitörölhetetlen
képzetre, amit a sorosozás hozott, pontosabban
Soros
György egyre inkább globális ellenséggé kikiáltása, nemcsak
Magyarországon,
hanem ettől egyre szélesebb körben, és az a paradox működési
mechanizmus, ami a jelenséget kíséri. A politikai
propagandagépezet szóvívői, a mindig „beszélő fejek”, olyan
összefüggésekben és paradoxális helyzetekben hivatkoztak Soros
állítólagos
aknamunkájára,
ami annyira abszurd volt, hogy már-már hihető. Akár
konteóként, akár antiszemita gyűlölködés célpontjaként, akár
vállalkozóként (persze spekulánsnak nevezve őt), akár
mecénásként (szubverzív tevékenységeket pénzelt, mondják
gyűlölködő influencerek), olyan komplex ellenségképet kreáltak
a név köré, mely önálló életre kelt. Minden helyzetben
bedobható volt, hogy „mert Soros ...” és a kliensek,
vazallusok, vak követők, cinikus érdekeltek, satöbbi,
soha nem várták a mondat befejezését, vagy semmiféle logikus
magyarázatot, a propagandisták szándékának megfelelően
„értették”, sőt összekacsintva a benfentesség biztos
tudatával tovább terjesztették. Nos, most lelepleződött a
Soros-ellenségkép
fikciója, hogy egy (méghozza zsidó spin doktorok által
kitalált) „politikai kommunikációs termék” (akárcsak – de
ki emlékszik már erre? – a polgár szó átmaszkírozott
emlegetése volt, anno dacumal),
alternatív
tényekre és poszt-igazságokra való utalás, fake news és aljas
rágalom egyben. Az aljas és alaptalan rágalom – igaz csak
Magyarországon, máshol csupán populista pártok szólamainak
konteójaként, hivatkozási pontjaként működik – kormányzati
kommunikációt, plakátkampányt és rengeteg pénz kiszórását,
valamint az ország legrangosabb egyetemének száműzését
eredményezte, csakhogy. A populista politikai kultúra (a
„parokiálishoz” való visszatérés fura eredményeként előállt
torzképződményként) olannyira magáévá tette a kitalált aljas
rágalomhadjáratot, hogy attól tartok, még hosszú ideig olyan
toposzként fog megjelenni a magyar (és
egyéb) popkultúrában és nyilvános diskurzusokban, hogy egész
korszakot meghatározó diskurzus-típusnak tekinthetjük. Hiába a
leleplezés, hiába a józan ész, hiába a cáfolat, akik hinni
akarnak, azok hinni fognak, a konteók működésének módozata,
hogy minél nyílvánvalóbbak a cáfolatok, annál inkább
megerősödik a benne foglalt gyanú: „Mint tudjuk az elefánt a
leginkább cseresznyefán legelészik, mondja
a konteó. Azért nem láttunk még elefántot cseresznyefán, mert
nagyszerűen álcázza magát”.
Szorult
valamennyi szemérmesség a rommagyar politikába, és ezért (no meg
gyakorlati meggondolásokból, hiszen errefele és különösen
magyar kultúrát, oktatást, stb., érdemben csak a Soros
alapítványai támogattak az elmúlt harminc esztendőben, és különösen az EU-ba való belépést megelőzően) a
Soros-konteó nem volt túl hangos, a „borzasztó tagság”, a
kommentariátus és szakmájuk szerint trollkodók, stb., az
viszont előszeretettel átvette és követte magyarországi
karrierjét, és Dragnea and Co egyes diskurzusaiban is alkalmanként
megjelent.
Viszont
van itt egy pozitív, de hasonlóan elszállt, előítéleteken és
alternatív
tényeken valamint köznapi mítoszokon és sztereotípiákon alapuló
„pozitív-konteó”,
mely éppen olyan makacs és a legmagasabb körökig hatásos,
mint Soros negatív imidzse, az Orbán-imádat. A mítoszt Kató Béla
püspök, Orbán régi barátja kezdte
el építgetni, még a Fidesz első mandátuma alatt, amikor „Erdély
fejedelmének” nevezte Orbánt. Persze,
nem minden hatalmi/anyagi érdek nélkül hiszen mára ő lett a fő
magyarországi költségvetési végrehajtó: a magyar kormánypénzek
fő itteni elosztója, a pénzeszsákok ura. Sikeres volt a
propaganda, hiszen ma a közrommagyar agyában nemcsak a politikai és
egyéb döntések, hanem az amúgy hektikus, klienteláris és ezért
is átláthatatlan kormányzati pénzosztás is „Orbán
ajándékaként” jelenik
meg. Azt
mondani, hogy a pénz nem Orbántól, az ő kegyeiből és zsebeiből
jön, szinte blaszfémia, nemcsak az opportunista és pénzéhes
kedvezményezettek, hanem a „hasznos bolond” nézőközönség, a
fan klub számára is. A
rommagyar egyes vagy kettős alattvaló, minden támogatást
Orbán-pénznek vél, akként könyvel el – persze szimbolikusan,
mert a valóságos könyvelésről
rövid távon kiderülne, hogy nem pénzügyi szabályok, hanem a
pénzmosás szabályai szerint működik – és minden támogatás
Orbán-mítoszt erősít. Hiába írták le és dokumentálták (jól
összefoglalja ezeket Czika
Tihamér írása), az elosztás átláthatatlanságát, a
prioritás kijelölő szabályok hiányát, a pazarlást, az
értelmetlen klienteláris és presztízs befektetések
hatékonyságának nyílvánvaló
hiányát,
stb. a konteo,
az Orbán-mítosz, csak erősödik, és ez még hosszú távon is
kemény feladatokat ró egy eljövendő
másik
politikai felállásra: nem lesz könnyű felénk sem az
orbántalanítás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése