Cioloș
PLUS-sza
Nincs
is annál „pragmatikusabb” dolog – ha már a
román-magyar megbékélést, mint politikailag fölfogott, „kényes”
(sensitive issue)
problémát vetjük föl –, mint újragondolni és újraírni a
történelemkönyveket. Ameddig nem ezt – és utána egy sor a
kölcsönös elismerés politikájával (politics of recognition), az
emberi jogokkal és intézményes garanciáival, stb., kapcsolatos
probléma megoldása következhet – tekintjük alapnak („első
lépésnek”) a többi fölmerülő kérdés megoldása sem
lehetséges. Az elismerés politikájának
első lépése az erdélyi magyar, német, zsidó, roma, stb., mára
kisebbségekké lett, közösségek, történelmi jelenlétének és
kulturális, gazdasági, oktatási, társadalomszervezési, stb.,
stb., érdemeinek világos és egyértelmű fölmutatása/elfogadása,
jogos történelmi hagyatékként való elismerése.
Az
aktuális „megfertőzött”
historiográfia szigorú és a tudomány
szempontjait követő kritikája nélkül lehetetlen újragondolni és
újraírni a történelemkönyveket, egy eredendően
nacionál-kommunista történetírás ideológiailag fertőzött és
mitizált (Constantin Daicoviciu – Dej-ista/Sztálinista,
nacionalista és kommunista „történész”
kontinuitásról szóló téziseire épül
még mindig, a román történelemtankönyvek többsége, hogy
az agyament „protokronizmusról”, mint „történelmi forrásról”
már ne is szóljak) platformján,
a „román egység” kétezer évre visszavetített képzetére
(Lucian Boia ezt joggal tekinti csupán
történelmi mítosznak, visszavetített utópiának)
épülő történelmi tudat mellett, stb., nem lehet átírni,
modernizálni, a
jelen viszonyokhoz igazítani, a történelemírást.
Még kevésbé lehet megváltoztatni a történelmi tudatot, mely
végső soron mégiscsak az iskolai curriculum leképeződése,
illetve tükröződése, különösen olyanok számára, akiknek
semmiféle tapasztalata nincs mondjuk a kisebbségek történetével,
jelenlétével, stb., kapcsolatban. Csak
egy példa, mely megvilágítja a hamis történelemtudat egyik
aktuális termékét
méghozzá a reklámban, a szlogen,
hogy azt mondja:
„A Timisoreana sőr a hagyományos román sőr”, kétszáz éve,
azaz 1718-tól. Temesvár akkor éppen
Savoyai Jenő (Prinz Eugen)
herceg fönnhatósága alatt, a töröktől
fölszabadulva, Osztrák provincia
központjává vált, valószínű még kereskedelmi kapcsolatok sem
kötötték egyik román fejedelemséghez sem. Persze
a sőr így is iható, és ez a hamis történelmi vonatkozás
könnyedén zárójelbe
tehető egy temesvári kocsma teraszán. Csakhogy a történelmi
tudat (is) ezekből az apró dolgokból áll össze, és aztán
szilárdul meg, a történelmi mítoszok természete szerint, válik
megkérdőjelezhetetlen „történelmi
igazsággá” az, ami nem úgy, nem akkor,
és végső soron, meg sem történt.
Akkor
szoktak a román politikai pártok a rommagyar kisebbség
problémáinak megoldásáról lemondani – mert az átfogó és
megnyugtató, a kérdést rendező kisebbségpolitikák kidolgozása
és főként törvényesítése, azután meg a törvények
előírásának szigorú betartása még a retorika szintjén sem
prioritás –, amikor két dolog kiderül.
Egyfelől, hogy
nem igazán hoz a politikai
boszorkánykonyhára a méltányos és
racionális rendezés, hiszen mindkét politikai fél úgy
a román, mint a rommagyar, esetében
zsarolási potenciált hordoznak a rendezetlen viszonyok, sőt
akár a még kontrollálható konfliktus is;
a kisebbségi kérdés nemcsak a többség egybentartására, a
kéznél levő ellenség fölmutatására, a magyar veszély
nacionalista politikák motiválójaként politikai muníció, hanem
a rommagyar politikai mezőny – a hangzatos zengzetes egység –
és a belső plualizmus
megtagadásának a motívuma is (kevesen
vagyunk, ergo csak az elfideszeződött kelemenhunorokat kapjuk, sőt
csak azokat is kaphatjuk, punktum). Nehéz
rávenni egyszerre a román és a rommagyar politikai osztályt, hogy
a konfliktus fönntartásában rejlő
zsarolási potenciálról lemondjon;
hogy
a rommagyarság kérdése újra és újra ne váljék a politikai
diskurzusok preferenciális szüzséjévé, pártok
ágendájának aktuális témájává, és
hogy a rommagyar politikum ne csupán a
kisebbségi lét tehertételeire és
szimbolikus összetevőire alapozza, cseppet
sem pragmatikus politikáját. Aki azt gondolja, hogy a konfliktusok
és azok kezelésének kultúrája vagy
éppen annak hiánya, nem szerves része a politikának, az semmit
sem ért a politizálás természetéből. Legfennebb
egy-egy témát (fenomenológiai) zárójelbe lehet helyezni, nem
függetlenül a politikai érdekektől, illetve – és konkrét
példa erre a német-francia kiegyezés – eldönteni, hogy hosszú
távon is kiiktatjuk a politikai arzenálból az adott konfliktust.
Amilyen rutinszerűen termeli a román és benne a rommagyar politika
a konfliktusokat, éppen olyan eszköztelen és tanácstalan azok
megoldását illetően.
Másodszor,
de még gyakrabban, akkor hagynak föl a román-magyar kibékülés
ötletével a román politikai pártok, ha – jó esetben
közvélemény-kutatásból, máskor inkább csak nacionalista
feeling alapján, megérzésből – kiderül: több
román (nacionalista) szavazatot veszítenek, ha a magyar kérdés
konfliktusmentes megoldását, netán a magyar kisebbségnek kedvező
intézkedéseket ígérnek, mint amennyi potenciális rommagyar
szavazatot az ügyön nyerhetnek. A
román nacionalista szlogenek szavazatokat termelnek, a magyarok
úgyis csak a Fidesz itteni fiókpártjaira szavaznak – gondolják,
és olykor mondják is – a román politika képviselői. Persze,
ennek tükrében a nacionalista rommagyar szubkultúra is a
tükörfogalmakból és populista frázisokból építkezik, és
dominálja, illetve foglyul ejti, a rommagyar politikai mezőnyt. A
kisebbségi nacionalizmus diskurzusai is népszerűek, ha semmi új,
vagy építő, progresszív dolog eszébe nem jut a politikai
mainstreamnek, hát ezzel kísérletezik, több-kevesebb sikerrel,
szinte minden választást megelőzően.
Ezek
a gondolatok a Dacian Cioloș
– éppen új pártot gründoló (PLUS) volt miniszterelnők –
által kezdeményezett román-magyar párbeszéd felélesztésére,
megújítására, sőt a fölmerülő problémák megoldására
irányuló nyílvános beszélgetés kapcsán (résztvevőként)
jutottak az eszembe. Nehéz ugyan megítélni – egy első,
tapogatózó – találkozóból, melyen nyilván azok vettek részt,
akik egyáltalán hajlandók a kérdést komolyan venni, vagy
valamilyen formában érdekeltek, hogy mennyire őszinte a politikai
szándék, a valamit tenni akarás, a kezdeményezés azzal együtt
rendben van, és pozitív hozadékkal zárult. És valóban jó alap
lehet egy program vázlatának fölrajzolásához, ha (amint a
fő-előadó Szilágyi N. Sándor fogalmazott) „megkérdezik az
érintetteket, hogy mi is a bajuk”, hogyan látják megoldhatónak
a hosszú ideje fönálló problémákat.
És az is rendben van, hogy a problémák fölleltározását a közös
értékek és érdekek perspektívájából és azok által
keretezett (framing) módon vetették föl, előadók és hozzászólók
egyaránt. Nem jutottak/jutottunk ugyan
messzire, de a hangulat, a politikai klíma, amelyet a beszélgetés
pár órára kialakított mégiscsak kedvezett annak, hogy egyfelől
őszintébben, nyitottabban és nagyobb bizalommal, másfelől pedig
pragmatikusabban közelítsünk a kérdésekhez. Persze, jó arról
beszélni ami összeköt, összefoghat, az életrajzok kongruenciája,
és a sok szempontból párhuzamos, de mégiscsak egy
földrajzi/történelmi/kulturális térben játszódó életutak
összetartozása, illetve integrálásuk lehetősége, pozitív
élményt nyújt.
És
azután marad a kérdés, hogy éppen a Dacian Cioloș
által fémjelzett, személye köré épülő sokadik román párt
lesz-e képes a román-magyar viszonyok megjavításában előre
lépni? Nem példa nélküli sem a kezdeményezés, sem a jó irányba
való első lépések megtétele, hiszen olyan 1995 magasságában,
amikor a Demokratikus Konvenció (melynek egyik oszlopos
kezdeményezője, ikonikus alakja a „senior” Corneliu Coposu
parasztpárti vezér volt) alakult,
hasonlóan nyitott módon közelített, azután meg beemelve a
rommagyar szövetséget a kormányzásba, tett a viszony javításáért.
Most
három okból gondolom, hogy jó esély van az ismételt közeledésre
és az esetleges új alapok lerakására. Előszőr mert a rommagyar
politikai mezőny végzetesen jobbra (sőt egyre inkább
szélsőjobbra) billenése és a Orbán-féle illiberalizmusnak való
kiszolgáltatása, kiegészítve a Fidesz fiókpártok
elköteleződésével a PSD-ALDE kormányzat, a népszerűtlen
Dragnea and Co. mellett, vagy az MPP bedarálása, az EMN(x)-ek
hallgatása, stb., sokakban ellenszenvet kelt, de legalábbis fölveti
a rommagyar politikai pluralizmus harminc éve rendezetlen kérdését.
Most – ez szerintem a közelgő EP választásokon fog kiderülni –
van elég sok elégedetlen, potenciális átszavazó, vagy még több
passzívan, távolmaradással „ellenálló”, és proteszt
szavazat a rommagyarságban. Érdemesnek, és eredményes lehet, vagy
legalábbis annak tűnik, a román pártoknak ráhajtani ezekre a
potenciális voksokra. Másodszor meg a román politikai mezőny
éppen átszerveződik, újfajta pártok a meghatározóak, az USR és
a PLUS (különösen maga Dacian Cioloș,
mint a párt húzóereje, legismertebb politikusa, stb.) uralják az
ellenzéki mezőnyt, a két hagyományos párt (PNL, PMP) árnyékban
mocorog, alig látszik. A Fidesz itteni fiókpártjai pedig rosszul
pozicionáltak és képtelenek bármiféle újításra egyszerre
foglyai Bukarestnek és Budapestnek.
Végül,
Cioloș és
pártjának népszerűségét, potenciális szavazatszerző
képességét, éppen az ellene irányuló barbár támadássorozat,
szekusozós, gyűlöletkeltő ellen-kampány jelzi. És
ez a kampány előnyt hozhat számára, úgy pozicionálják, hogy
előbb-utóbb a fő ellenzéki szereplő és az „új diskurzus”
hiteles hordozója lesz, a megújuló európéer hang. Ezért
ráadásul nem is kell sok energiát és forrást bedobnia, helyzetbe
hozzák, ingyen médiafelületet,
láthatóságot, stb., biztosítanak számára az ellenfelei.
Jellemző, hogy a Fidesz itteni fiókpártjai is szinte példátlan
támadássorozatot indítottak ellene, az új influencerek, a párt
aktuális arcai benne lelték meg – bizonyára nem spontánul,
hanem tudatos rtervezés és politikai kommunikációs stratégia
részeként – a fő ellenséget. Magyarán a rommagyar politikai
mainstream a leginkább Cioloștól
tart, attól, hogy tényleg képes lesz új és hiteles nyelvezettel
rommagyar szavazókat is megszólítani, sőt – legalábbis egy
értelmiségi, urbánus csoportot – akár szavazóként is
megnyerhet. Ebben a kontextusban a román-magyar megbékélésről
szóló dialógusnak és diskurzusoknak is van esélye, talán
nagyobb, mint eddig volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése