Hívd fel egy barátod
Az
rendben van, ha egy interaktív tévés játékban valaki elakad és
lehetőséget kap arra, hogy felhívja egy barátját, aki
kisegítheti a fogas
kérdés megválaszolásában, de nagyon nincs rendben, ha egy állam
valamely hatósága próbál ezzel a módszerrel menedzselni egy
tragikus helyzetet. Történt ugyanis, hogy az Olt
megyei rendőrkapitány-helyettes (főnöke, jól megérdemelt
szabadságát töltötte), mintegy rutinszerűen, vagy reflexből
hívta két barátját, amikor egy elrabolt lány ügyében
riasztották.
Először a Caracalban és a megyében nagy befolyással rendelkező
alvilági barátját hívta segítségért, információkat
kiszivárogtatva az üggyel kapcsolatban, azután a megyeszékhely
csendőrségét, szintén barátján keresztül „közelítette meg”
(csakhogy az már nem főnök az egységnél, ezért a szabályos
útra irányította bajban levő „barátját”). Ennél
egyértelműbb bizonyíték az állam foglyul ejtéséről (state
capturing) talán nem is kell, ahhoz,
hogy világosan lássuk: sok esetben (még a nagy visszhangot, sőt
társadalmi léptékű sokkhatást kiváltó jelen esetben sem),
nincs is procedúra, törvényesen és hivatalosan járható út az
ügyintézésre (vagy legalábbis maga a
rendőrfőnök sem bízik abban). A korrupciós hálózatok, a
klienteláris, „családias” összefonódások fontosabbak a
hivatalos eljárások rendjénél, melyek ha léteznek is, kevésbé
megbízhatóak a láthatatlan hálózatoknál. Ezért tűnhetett úgy
– legalábbis a nyomozás első, a „helyiek” által vezetett
szakaszában –, hogy az eljárást a gyanusított, illetve a
mögötte álló láthatatlan alvilágiak „vezetik”, az ők
zenéjére táncolnak a helyi belügyesek.
Döbbenet
és brutális inkompetencia:
a politikai mátrix
Tíz napja van az újságok
címlapján és a mindenféle média leadjében a caracali
leány-gyermek elrablásának és egyre valószínűbb
meggyilkolásának, illetve egy régebbi hasonló eseménynek (ha
ugyan további áldozatokra nem derül fény), az alig átlátható
tragikus története. Kevés biztosat tudunk a gyilkosság(ok)ról,
sem azt nem, hogy hogyan és milyen motivációból történtek, sem
azt, hogy magányos sorozat-gyilkosról, vagy „hálózati” ember
által elkövetettről van szó, emberkereskedelemmel kapcsolatos,
balesetből elkövetettekről, vagy egy őrült magánakcióiról
beszélhetünk? Az egymásnak ellentmondó hírek, bulvárjelentések
és közönség-, valamint rating vadász, breaking news-ös
szalagcímek, bizonytalan hírek és álhírek tömkelege foglalkozik
Alexandra szomorú esetével, de eligazodni egyre kevésbé lehet, és
ez bizonyára érdekében áll a korrupt rendszernek, melynek szövete
ismételten felfeslett. Viszont nehéz elmaszatolni, eltussolni az
esetet, mert az elrabolt, megerőszakolt és minden bizonnyal
meggyilkolt lány megmenthető lett volna, hiszen többszőr is
sikerült hívnia a 112-es segélyszámot és beszélt is egy
operatőrrel, illetve ismételten egy szolgálatos rendőrrel, de a
megmentők elkéstek, illetve nem tudták mit kellene tenniük.
Rendőrök és nyomozók, mint
mérgezett egerek szaladgáltak a tett vélhető helyszínén, de sem
bizonyítékok nem kerültek elő, sem szálak, melyek valahova
kapcsolnák a vélhető elkövetőt, az ügy a helyi politika, az
alvilág és belügy, valamint rendőrség összefonódását
világosan mutatta. Az ügy és nyomozás előbbre nem haladt,
egészen addig, amíg a központi szervezett bűnözéssel foglalkozó
hivatalt (DIICOT) és nyomozókat meg nem bízták az ügy
átvételével és ezzel kivonták a helyi hálózatok befolyása
alol. A helyi politikai-adminisztratív és alvilági maffia
összezárását tanusítja az ügy első szakaszának kezelése, de
maga a segélynyújtás megkésése is.
A helyi politikum – élén azzal a
Iordache ex-igazságügy miniszterrel és képviselővel, aki
egyébként egy rendkívüli bizottság élén lassan két éve
igyekszik a bűnnözők és volt főnöke javára módosítani a
BTk-t és ellehetetleníteni a bűnüldözést, mint az ÁB legutóbbi
döntése kimondja, akár alkotmányba ütköző szabályozással is.
De a máskor oly vokális Olguta Vasilescu ex-miniszter és craiovai
ex-polgármester asszony is – mélyen hallgat. Vajon mindent
rendben találnak Caracalban és az egész megyében, vagy még nem
hívták fel barátaikat, így nem tudják mivel altassanak? Viszont,
mint lenni szokott, jött a politikai felvilág politikai
kommunikációja, a miniszterelnök-asszony elsőként igyekezett a
félig-meddig az elnök fennhatósága alá tartozó különleges
kommunikációs fennhatóságot (STS) azon melegében megvádolni, a
hárítás egyben az elnök elleni támadás, alig álcázott
formában. Történt ugyanis, hogy a segélyhívást fogadó rendőr
hazugságai szerint, azért nem lehetett idejében beazonosítani a
megerőszakolt és megkötözve, fogva tartott kislány tartozkodási
helyét, mert a kommunikációs hivatal másik két helyszínt jelölt
volna meg. A valóságban, mint kiderült, a rendőrfőnök alvilági
spanja adott meg két téves címet, mely alvilági vetélytársához
vezetett volna, és nem a hivatal.
A hatnapos belügyminiszter szinte
azonnal beadta lemondását, amint az ügyre fény derült (az őt
megelőző és a rendőrség átpolitizálásában fontos szerepet
játszó „iskolai titkárnőből” avanzsált
ex-belügyminiszter-asszony még nem szólalt meg az ügy kapcsán),
mondandója sem volt a dolgokról. Azután meg azzal magyarázta a
hallatlan, de lelepleződött korrupciót és inkompetenciát a
miniszterelnök-asszony, hogy az elmúlt időben (nem téma most, de
a bűnözők felmentésének, már börtönben levő pártfőnökének
megmentése érdekében folyik két éve a törvénymódosítási
kísérletek jórésze, ha nem egyenesen sürgösségi
kormányrendeletekkel igyekeztek könnyíteni a bűnözők
helyzetét), „túl sokat foglalkoztak a korrupcióval, ahelyett,
hogy a bűnözéssel foglalkoztak volna” (sic!). Semmi meglepő
nincs abban, hogy a kormányfő nem érti, amit mond(atnak vele),
számára a román nyelvtani és nyelvhelyességi szabályok is nagy
kihívásnak bizonyultak nem egyszer, de az igen, hogy szó nélkül
tűri még a kritikus nyilvánosság is a hülyítésnek ilyen magas
szintjét. Mintha ugyan nem a közéleti, a rendszerszíntű
korrupcióból, az állam foglyul ejtéséből következne az
inkompetencia, valamint az államapparátus, az adminisztráció és
a bűnöző alvilág összejátszása, és így az ügyben
megnyilvánuló bűnözés. Új ideiglenes belügyminiszter van, aki
másik kommunikációs stratégiát hozott, nem nyilatkozik a
folyamatban levő vizsgálatokról, és megígér mindenféle
vizsgálatot a belügyben, amivel a tévedéseket ki lehetne deríteni
és megbűntetni az elkövetőket, a rendszer reformjáról is esik
félszó, csakhogy semmi konkrétum.
Kormányozható-e még Románia?
Naiv lenne aki azt gondolná, hogy
az állam más területein a korrupció nem ugyanúgy működik, mint
a belügynél és az adminisztrációban, legfennebb hatásai
ritkábban mutatkoznak olyan egyértelmű reflektorfényben, mint
most a borzasztó és sokkoló bűneset(ek) nyomán. Ugyanez folyik
az egészségügyben (ez nemcsak a Colectiv tűzeset kapcsán, hanem
többek között a giulesti újszülött osztályon történt gyilkos
tűzesetben is, stb.) és tanügyben is, még ha ez utóbbi csak
később mutatja meg áldatlan hatásait. A közélet minden
területén a baráti telefonok hatékonyabbak és célravezetőbbek,
azoknak is hatékonyabb lehet, akik nem a rendszer részei, csak
szeretnének elboldogulni a rendszerben, mint a hivatalos, a legális
út. Lényegében és általában arról van szó, hogy az állam
egyre inkább képtelen ellátni alapvető feladatait (a védelmit
szerencsénkre nem tesztelik), azokat a funkciókat, melyek a
törvényhozástól és alkalmazástól kezdve a tervezés, a
szociális és egészségbiztosítás, az oktatás, stb., terén rá
hárulnak, mert a korrupciós hálózatok fölülírják a hivatalos
procedurákat. Mert, és ez a dolog esszenciája, a politikai
pártrendszer lényegéből fakad az állami/közéleti korrupció,
mely – demokratikusnak tűnő választások ide vagy oda –
újratermeli a közéleti korrupciót, annak minden vonatkozásával.
Amíg a zsákmányvadász pártok az elérhető, átpolitizálható,
adminisztratív funkciókat – félreértés ne essék, úgy a
hivatalosan politikai kinevezettekkel működőeket, mind a
választottakat, mind pedig az informálisan megszálhatókat –,
jövedelem és befolyásszerző eszközöknek tekintik, addig esély
sincs a korrupt rendszer lebontására. (A Romániára is jellemző
„patronális politikai rendszer” lényege – ahogyan azt Henry E. Hale megfogalmazza, abban ragadható meg, hogy „az
egyének, mind a gazdasági, mind a politikai céljaikat, konkrét
egyéni jutalmak és büntetések körül, ismereti körük
láncolataiban mozogva tervezik meg és nem elsősorban elvont és
személytelen elvek és kategóriákban, mint ideológiai hitekben
és gazdasági fogalmakban”. A pártok pedig nem a közjó
érdekében és valamely program vagy politikai filozófia alapján
ígérnek elégtételt tagjaiknak/támogatóiknak, hanem stallumokat
és /akár pénzbeli/ jutalmakat lebegtegnek, melyeket a közvagyonból
hívnak le, azokon az adminisztratív pozíciókon keresztül,
melyeket a választások eredményeként megszereznek).
Kormányzatról, még inkább jó
kormányzatról, csak ott beszélhetünk, ahol a közérdek
meghatározásában, artikulálásában, azután a
megfogalmazott/megvitatott programok menedzselésében elkötelezett
pártok és politikai vezetők munkálkodnak. Romániában erről szó
szincs és ezért maga a kormányozhatóság (Foucault-i
értelemben) került veszélybe, az állami intézményrendszer
beomlása, az adminisztráció megbénulása, a
politikai/adminisztratív káosz van kialakulóban. Ennek jele, hogy
az orzág, szinte megyénként esik szét, kerül kiskirályok
hatalma, befolyása alá, miközben azok, ahol van valamelyes
kompetencia és „legalább jó érzés”, mértékletesség a
közjavak magáncélokra való használatában, elszakadnak az
előbbiektől. Az óriási regionális és kistérségi fejlődésbeli
különbségeket legtöbbszőr csak a helyi hagyományok
vonatkozásában „történelmi tényezőkkel” magyarázzák,
pedig a korrupciós hálózatok erősségét, a korrupció mértékét
rávetítve az adminisztratív térképre, reálisabb képet kapnánk.
Száz év román magány
Hogy
most aztán radikális átalakítások és a rendszer minden
részletére kiterjedő reformok jönnének, az teszi
valószerűtlenné, hogy a barátokat riasztó rendőr
főkapitány-helyettest villámgyorsan nyugdíjba “engedték”,
több, mint 11.480 lejes
havi apanázzsal (átlagnyugdíj, úgy 1230
Ron. „Kedves
vezetőink", míg funkcióban vannak az állami költségvetést
rabolják le, azután meg a nyugdíjpénztárt fosztják ki,
„speciális juttatásaikkal”, t.i. az öregségi nyugdíjasok
usque 98%-a aktív korában eszközölt befizetései alapján kap –
alacsony – havi nyugdíjat, a felső tízezer pedig „érdemei
alapján” jut átlagban tízszeres, de akár százszoros átlag
nyugdíjnak megfelelő apanázshoz), hát
itt tartunk.
Az,
hogy „A korrupció ől” (ez volt a Colectiv túzesetet követő
országos tüntetések és tiltakozások központi jelszava), nemcsak
civil-társadalmi kitaláció, a polgári önvédelem hangja,
rögvalóság. Úgyhogy
SOS Alexandrák és mindenki, aki a rendszer áldozata,
illetve áldozatává válhat, egyedül
vagytok/vagyunk és nem látszik a változás esélye sem.
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésA cikk kiváló, de a formára azért vigyázz:
VálaszTörlés– Operatőr az a személy, aki a filmfelvételeket irányítja, a 112-es hívószám diszpécserközpontjában operátorok dolgoznak.
– A korrupció nem ől, hanem öl.